تجهیزات VoIP برای راه اندازی مرکز تماس کدامند؟ احتمالاً درباره سیستم Voice over IP که به اختصار VoIP نامیده میشود، شنیدهاید. این فناوری جدید ارتباطات صوتی و چند رسانهای را از طریق IP (پروتکل شبکه) را ممکن میسازد. چنانچه این تکنولوژی به گوش شما خورده باشد، با انواع تجهیزات VoIP که نیاز شما را برای مرکز تلفن برطرف میسازد، ممکن است آشنا نباشید. فناوری ویپ، تفاوتهای بسیاری با سیستم تلفن معمولی در ایجاد ارتباط صوتی و تجهیزات مورد نیاز آن، دارد. در این مقاله با سیستم ویپ و تجهیزات VoIP آن که تأثیر بسزایی در کسب و کارهای بزرگ و کوچک دارند، آشنا خواهیم شد. تا پایان ما را همراهی کنید.
رایجترین تجهیزات VoIP
برای برقراری تماسهای ورودی و خروجی با بهرهگیری از سیستم voip، نیازمند راهاندازی چند سختافزار هستید تا به شما امکان صحبت کردن و گوش دادن در حین تماس را بدهند. به غیر از ابزار رایج مانند هدست با رایانه شخصی، ممکن است به مجموعهای از تجهیزات شبکه از جمله روترها و آداپتورهای تلفن نیاز داشته باشید. توجه داشته باشید، در فهرست تجهیزات سیستم ویپ، به همه موارد آن نیاز ندارید و انتخاب بسیاری از آنها بر اساس نوع نیاز و کسب و کارتان خواهد بود. موارد زیر رایجترین تجهیزات VoIP محسوب میشوند:
تجهیزات VoIP مرتبط با شبکه
اولین چیزی که سیستم voip به آن نیاز دارد، یک اتصال شبکه با کیفیت و ترجیحا پر سرعت است. برای برآورده کردن این نیاز میتوان از DSL، T1 یا سرویس کابلی معمولی استفاده کرد. البته گزینه اتصال فیبر نوری نیز وجود دارد که احتمالاً بهترین انتخاب به شمار میرود اما به همان اندازه نیز گران قیمت است. قدم بعدی در تجهیزات VoIP، یک سری تجهیزات فیزیکی است که بسته به نوع سرویس و ارائهدهنده Voip، ممکن است متفاوت باشند. در برخی موارد به جز یک رایانه شخصی، یک جفت هدفون با میکروفون یا تلفن IP به تجهیزات VoIP دیگری احتیاج نیست.
کامپیوتر و لپ تاپ
در مرحله بعد، به رایانههای شخصی برای تکمیل خدمات مرکز تماس خود نیاز دارید. استفاده از لپ تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ، برای برقراری و دریافت تماسهای ویپ از طریق یک تلفن نرمافزاری صورت میگیرد. به این ترتیب، کاربران میتوانند تماسها را مدیریت کرده و سابقه تماسها (CRM) را بدون وقفه، بروز کنند. کاربران دور کار شما نیز میتوانند از لپ تاپ خود برای اتصال از طریق نرمافزارهای مبتنی بر ابر و مجازی استفاده کنند. این تجهیزات VoIP ، از ضروریات یک مرکز تلفن ایدهآل میباشد. با کامپیوتر و لپ تاپ و با استفاده از نرمافزارهای مدیریت تماس میتوانید به تجزیه و تحلیل ورودی و خروجی مرکز تلفن خود بپردازید.
آداپتور تلفن آنالوگ
یک آداپتور آنالوگ، به عنوان یک رابط سختافزاری بین سیستم تلفن آنالوگ (PSTN) و یک خط ویپ دیجیتال عمل میکند. اگر از VoIP PC به PC بهره میبرید، به برخی تجهیزات VoIP مانند ATA (آداپتور آنالوگ) نیازی نخواهید داشت. اما چنانچه از سختافزارهای معمولی ارتباطی در خانه یا محل کار خود استفاده میکنید، مجبور به تهیه آداپتور ATA خواهید شد. آداپتورهای مخصوص به عنوان واسطه و مبدل عمل میکنند. ابزار ATA امکان استفاده از این فناوری در برخی از تجهیزات VoIP مانند تلفن رومیزی معمولی را فراهم مینماید.
تلفن voip
مرکز تلفن مبتنی بر ویپ، در هر کسب و کاری نیازمند مجموعهای از تلفنها است. تلفنهای ویپ دیگر نیازی به آداپتور آنالوگ ندارند و دارای تماس ورودی و خروجی میباشند. این درست که میتوان از تلفنهای آنالوگ برای شبکه PSTN نیز استفاده کرد اما بدون شک تلفن voip اختصاصی یا برنامه تلفن نرمافزاری، دارای مزایای بیشتری است. سیستم ویپ با تلفنهای ویپ، مقرون به صرفهتر از راهاندازی این سیستم با تلفنهای آنالوگ با آداپتور مخصوص، خواهد بود. این یکی از مهمترین ویژگیهای تجهیزات VoIP به شمار میآید.
هدست
هدستهای مدرن یک دستگاه چند رسانهای هستند که به شما امکان میدهد صدا را از یارانه خود بشنوید و با استفاده از میکروفون صدای خود را وارد کنید. هدستهای مختلفی از نظر نوع اتصال به کامپیوتر مانند USB، بلوتوث و غیره وجود دارند. به خصوص در مراکز تلفن با کاربران پاسخگوی پر تعداد، این تجهیزات VoIP ضروری است.
روتر voip
این تجهیزات VoIP ، همان چیزی است که مسئولیت کیفیت تماس و اتصال شما را بر عهده دارد. روتر voip، با رد و بدل کردن بستههای دیتا بین شبکههای کامپیوتری، ترافیک شبکه را هدایت و تقویت میکند. روتر ویپ در واقع یک سختافزار شبکه است که به رایانهها و دستگاههای ارتباطی شما، اجازه ارتباط به شبکه را میدهد. این دستگاه شبکه ارتباطی شما را ایمن نگه میدارد که برای کسب و کار شما بسیار حیاتی است.
روترها برای شرکتهایی که دارای چندین فضای اداری مشترک هستند، مناسب است. به غیر از امنیت بیشتر برای مرکز تلفن که ناشی از احتمال هک و نشت اطلاعات است، داشتن چندین روتر ویپ، حجم تماسها و ارتباطات را توزیع میکند. داشتن این تجهیزات VoIP ، برای مشاغلی که روزانه با تماسهای ورودی و خروجی زیادی روبرو هستند، یک نعمت به حساب میآید.
تجهیزات VoIP مرتبط سوئیچ دیتا (QoS)
هنگام تنظیم شبکه، با ارائهدهنده خدمات شبکه و تیم IT همکاری داشته باشید تا QoSویپ را راهاندازی کنند. این سرویس ویپ، میتواند به عیبیابی ایرادات صدا مبتنی بر شبکه، کمک کند. زمانی که سوئیچ دیتا راهاندازی شد، این امکان وجود دارد تا ترافیک شبکه را اولویتبندی کنید. برای مثال، میتوانید تماسهای تجاری را در اولویت قرار دهید تا حتی با وجود ترافیک استفاده از شبکه، کیفیت تماسهای تجاری افت نداشته باشند. این مورد از تجهیزات VoIP در واقع نقش تقویتکننده را در رد و بدل شدن دادههای شبکه، ایفا میکند.
گیت وی voip
از جمله مهم ترین تجهیزات VoIP میتوان به گیت وی اشاره کرد. گیت وی ویپ یک قطعه سختافزاری شبکه میباشد که برای تبدیل اتصال تلفن سنتی به اتصال ویپ مدرن، طراحی شده است. این تبدیل، از پروتکل SIP بهره میبرد و به دادههای دیجیتال اجازه عبور از طریق یک شبکه IP را میدهد. گیت وی همچنین قادر است تا دادههای دیجیتالی را به ترافیک آنالوگ تلفن سنتی برای جا به جایی در شبکه تلفن معمولی PSTN، تبدیل کند. به عنوان یکی از تجهیزات VoIP ، گیت وی، پلی بین PSTN و یک شبکه IP است و با تبدیل ترافیک صوتی به شکل ایدهآل، دستگاه مقصد را قادر میسازد تا آنها را رمزگشایی کند.
خدمات مبتنی بر سرویس ابری
شرکتهای کوچکی که به دنبال فناوری ویپ از طریق شبکه هستند، یک سرویس مبتنی بر ابر (cloud-based)، نیاز آنها را برآورده خواهد کرد. برای این کار، داشتن تلفن voip با تعداد کافی روترهای ویپ، بیشتر اهداف مرکز تلفن کسب و کار شما را محقق میکند. همان طور که قبلتر نیز گفته شد، چنانچه تلفنهای مرکز تماس شما آنالوگ است، میتوانید از تجهیزات VoIP مانند آداپتورهای تلفن آنالوگ (ATA) بهره ببرید. همچنین، اگر شرکت شما برای ارتباط با مشتری از تلفنهای همراه استفاده میکند، براحتی قادر هستید با ارسال تماسها به شماره تلفنهای مجازی، آنها را مدیریت کنید. استفاده از موبایل حتی نیاز شما به تلفنهای رومیزی را از بین خواهد برد. برای اطلاعات بیشتر از خدمات و پشتیبانی VoIP به مقاله “چگونه با خدمات و پشتیبانی VoIP از مشتریان خود حمایت کنیم؟” مراجعه کنید.
نرمافزارهای softphone
نرم افزارهای تلفنی بخش دیگری از تجهیزات VoIP به حساب میآیند که وجود آنها ضروری و مهم است. برخی از کسب و کارها ترجیح میدهند به طور کامل استفاده از تلفنهای معمولی را از برنامههای مرکز تماس خود حذف کنند. این مشاغل، خدمات ویپ را مستقیماً از رایانه یا تلفنهای همراه و از طریق یک نرمافزار دریافت میکنند. این نرمافزارها یک تلفن مجازی را در دسکتاپ شما به وجود میآورند. برای استفاده از این تلفنهای مجازی، به یک نرمافزار و تعداد کافی هدست/میکروفون برای مرکز تماس خود احتیاج دارید.
تجهیزات VoIP مبتنی بر محل (PBX)
در گام بعدی از تجهیزات VoIP به PBX میرسیم. اگر کسب و کار شما نیازمند دسترسی فراوان به تلفن است، سرویسهای ابری پهنای باند زیادی را برای پشتیبانی از سرویس شبکه شما اشغال میکند. به همین منظور پیشنهاد میشود که از یک سرویس ویپ PBX استفاده کنید. در این روش، سرورهای مرکز تلفن در محل قرار دارند و خدمات لازم را در اختیارتان میگذارند. شاید تفاوت چندانی با یک سیستم تلفن اداری سیمی نداشته باشد اما چنانچه زیر ساخت سرور LAN دارید، سرویس ویپ با آن ادغام و یکپارچه خواهد شد. در این سیستم نیازمند یک بخش IT مجزا هستید که کنترل کامل را بر تجهیزات و نرمافزار مرکز تماس شما داشته باشد.
به غیر از موارد بالا میتوان به موارد زیر اشاره کرد. این بخش از تجهیزات VoIP در بسیاری از موارد ممکن است مورد استفاده شما قرار گیرد.
کابل اترنت (Ethernet Cable): تلفن IP با این کابل به شبکه متصل میشود.
آداپتور PoE: یک انژکتور است که وظیفه تغذیه فیزیکی کابل اترنت را بر عهده دارد. کابل اترنت به پریز و ابزار یا تلفن مورد نظر وصل میشود و به وسیله PoE تغذیه شده و شروع به کار میکند.
منبع تغذیه UPS: تماسهای IP به برق و اتصال به شبکه نیاز دارند. منبع تغذیه UPS، یک باتری پشتیبان است که در مواقع ضروری و در مواقعی که برق قطع میشود، برقراری تماس را ممکن میسازد.
تجهیزات VoIP در محل یا سرویس ابری؟
هیچ معیار مشخصی برای راهاندازی مرکز تلفن ویپ وجود ندارد. مشاغل کوچکتر معمولاً به حداقل تجهیزات voip نیاز دارند چون اکثرا از سیستم مبتنی بر ابر (cloud-base) استفاده میکنند. در سیستم تجهیزاتی و نرمافزاری ابری، سرورها در خارج از سایت قرار دارند و هزینه کمتری را بر مشاغل کوچک تحمیل میکنند. در مورد مشاغل بزرگتر قضیه متفاوتتر است. چنانچه کسب و کار شما به سرویس مبتنی بر محل (On-premise) نیاز داشته باشد، بالطبع به سختافزار و سرورهای بیشتر و زیر ساختهای اضافی نیز احتیاج خواهید داشت.
برای به دست آوردن اطلاعاتی در خصوص نظارت بر مرکز تماس، پیشنهاد میکنیم مقاله “نظارت همه جانبه بر کالسنتر” را مطالعه کنید.
کلام پایانی
راهاندازی مرکز تلفن مبتنی بر فناوری ویپ، این ذهنیت را به وجود میآورد که به تجهیزات گران قیمت با نامهای تخصصی احتیاج دارید. این موضوع در بسیاری از موارد نیز حقیقت دارد اما نکته مهم این است که تجهیزات VoIP انعطاف بالایی دارند و به قول معروف مقیاسپذیر میباشند. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار این امکان را دارید سیستم مرکز تلفن خود را کوچک یا بزرگ کنید. در واقع بر اساس نیاز خود ممکن است به بسیاری از سختافزارهای این تکنولوژی و به طور کلی تجهیزات VoIP از جنبه سخت افزاری و نرم افزاری نیازی نداشته باشید. بنابراین مواردی که در این مقاله بیان شد، میتواند پیش نیازهای مورد نیاز سیستم ویپ و مهم ترین تجهیزات VoIP برای تجارت شما قلمداد شوند.