۱۰ راهکار مفید برای بهبود نظارت بر کیفیت مرکز تماس

بهبود-نظارت-بر-مرکز-تماس

مبحث بهبود نظارت بر کیفیت تماس، دلیل اصلی اضافه شدن بسیاری از قابلیت­‌ها به نرم­‌افزار مرکز تماس است. هدف، استفاده بهینه از فرآیندهایی ساده و کاربردی است؛ به نحوی که کارایی مرکز تماس شما را افزایش دهند. اگر شما به بهبود کیفیت خدمات و در عین حال کاهش هزینه­‌های کسب و کار خود علاقه­‌مند هستید؛ در نظر داشته باشید که  نظارت بر کیفیت در مرکز تماس شما الزامی است.

این کار مدیران شما را قادر می­‌سازد که مشکلات احتمالی در فرآیندهای مرکز تماس یا آموزش کارکنان را شناسایی کنند؛ بنابراین می‌­توانید در زمان مناسب نسبت به حل مشکلات یا تغییر روندهای خود اقدام کنید. در ادامه به این موضوع می­‌پردازیم که منظور از نظارت بر تماس چیست و چگونه در بهبود کیفیت مرکز تماس به شما کمک می­‌کند.

چگونه می­‌توان کیفیت مرکز تماس را بهبود بخشید؟

بهترین راه برای بهبود خروجی مرکز تماس، اجرای استراتژی نظارت صحیح بر آن است. داده‌های جمع‌آوری‌شده از فرآیند نظارت بر مرکز تماس، در شناسایی مشکلات موجود و بهینه سازی مرکز تماس به شما کمک می­‌کند. همچنین می­‌توانید با استفاده از نظارت بر تماس، کیفیت تماس­‌های خود را در بالاترین حد عملکرد نگه دارید و سطح بالایی از خدمات را به مشتریان ارائه دهید.

با اعمال نظارت بر مرکز تماس خود، می­‌توانید با یک تیر، دو نشان بزنید؛ زیرا در عین حال که بر روی بهبود عملکردهای داخلی خود کار می­‌کنید، خروجی مرکز تماس و تعاملات شما با مشتریان نیز ارتقا پیدا می­‌کند.

حال سوال این­جاست که برای دستیابی به بازدهی مطلوب در نظارت بر مرکز تماس، چه کارهایی می­‌توانید انجام دهید؟ در ادامه لیستی از ۱۰ نکته پیشنهادی برای تضمین کیفیت مرکز تماس را آورده‌­ایم که می­‌توانید در فرآیند نظارت بر تماس خود بکار بگیرید.

اهداف خود برای دستیابی به بهترین راهکار نظارت بر کیفیت تماس را به روشنی تعریف کنید

بهتر است قبل از شروع به انجام این فرآیند، اهدافتان را مشخص کنید. با در نظر گرفتن اهداف روشن، می‌توانید تمرکز خود را بر داده‌های مرتبط‌تر بگذارید و از پرداختن به حواشی کم اهمیت اجتناب کنید.

  • قصد نظارت بر چند تماس را دارید؟
  • چند وقت یکبار این ­کار را انجام خواهید داد؟
  • چه برنامه‌­ای برای نظارت بر تماس‌­ها دارید؟

و سایر سوالات از این قبیل، می­‌تواند به شما در تعریف اهداف روشن نظارت بر مرکز تماس کمک کند.

معیارهای سنجش عملکرد خود را مشخص کنید

برای سنجش میزان خدمات رسانی شما به مشتریان، ده‌­ها شاخص کلیدی عملکرد وجود دارد؛ مهم این است که در مورد این شاخص‌­ها نیز اولویت‌­بندی درست و متناسب با کسب و کار خود را داشته باشید. شما می­‌توانید در بازه­‌های زمانی مختلف، KPI های مرکز تماس خود را متفاوت در نظر بگیرید.

بهبود-نظارت-بر-مرکز-تماس

چند نمونه از مواردی که می­‌توانید در این مورد استفاده کنید در زیر آمده است:

  • مدت زمان انتظار
  • لحن صدای کارشناسان در هنگام پاسخگویی
  • سرعت مکالمه مناسب
  • استفاده از زبان صحیح
  • پرسیدن سوالات مناسب و موثر
  • استفاده مناسب از مهارت­‌های نرم

روی نرم‌­افزاری که نظارت بر کیفیت مرکز تماس را تسهیل می­‌کند، سرمایه­‌گذاری کنید

یک نرم‌­افزار مرکز تماس ایده‌­آل ویژگی­‌های تحلیلی مطلوبی را در اختیار شما قرار می‌­دهد. زمانی که قصد انتخاب یک نرم‌­افزار مرکز تماس را دارید، باید به موارد زیر توجه کنید:

  • رابط کاربری یا سهولت استفاده: آیا این نرم­‌افزار به خوبی با سایر قسمت‌­های سیستم شما ارتباط برقرار می­‌کند؟ آیا کارشناسان شما می‌توانند به راحتی آن را بکار بگیرند؟
  • مقیاس­‌پذیری: نرم­‌افزاری را انتخاب کنید که همگام با رشد شرکت شما، به راحتی گسترش پیدا کند.
  • هزینه: بودجه خود را در نظر بگیرید.
  • قابلیت سفارشی­‌سازی: آیا سیستم به شما اجازه می­‌دهد که نوع مکالمات خود را شخصی­‌سازی کنید؟ آیا این موضوع تأثیری در کیفیت فرآیندهای سازمان شما دارد؟
  • امنیت: ایمنی داده­‌های شما و اطلاعاتی که از مشتریان خود دارید، بسیار مهم است. سیستمی را انتخاب کنید که امنیت سازمان و مشتریانتان را فراهم می­‌سازد.

 فرم­‌هایی برای تضمین کیفیت مرکز تماس تهیه کنید

برای تهیه فرم­‌های تضمین کیفیت مرکز تماس (QA)، همه افراد سازمان، از مدیران رده بالا تا اپراتورهای مرکز تماس را مشارکت دهید.

نمونه‌های فرم تضمین کیفیت مرکز تماس می‌تواند شامل معیارهایی باشد که تماس کارشناسان شما را در یک قالب از پیش تعیین‌شده و استاندارد تعریف ‌کند.

کارکنان خود را آموزش دهید

برای اینکه مشخص کنید بهترین راهکارهای نظارت بر کیفیت تماس تا چه اندازه برای سازمان مهم هستند؛ با آموزش‌های مداوم و جامع روی کارمندان خود سرمایه گذاری کنید. به افراد سازمان خود این باور را بدهید که به موفقیت آن­ها اهمیت می­‌دهید.

بهبود-نظارت-بر-مرکز-تماس

برای اندازه‌گیری موفقیت کارشناسان خود می­‌توانید از از KPIهایی که قبلا تعیین کرده‌­اید، استفاده کنید. با هدف گذاری اصولی مشخص کنید که مرکز تماس در حال حاضر در چه موقعیتی است و قرار است چه دستاوردهایی داشته باشد. در نهایت از طریق جلسات بررسی و سنجش عملکرد در کنار آموزش مداوم، موفقیت کارکنان و سازمان خود را تضمین کنید.

به دنبال دریافت بازخورد از مشتریان خود باشید

مراکز برای سنجش رضایت مشتریان، باید فرم تضمین کیفیت مرکز تماس را تهیه کنند و در دسترس همه مشتریان خود قرار دهند. شما می­‌توانید فرم­‌های نظرسنجی را در وب­سایت خود بارگذاری کنید، یا برای مشتریان خود ایمیل کنید. همچنین در مورد تماس‌­های تلفنی می­‌توانید در پایان تماس از آن­‌ها درخواست شرکت در نظرسنجی را داشته باشید. دریافت بازخورد، در مورد انتظارات هر یک از مشتریانتان بینش ارزشمندی به شما می­‌دهد.

بیشتر بخوانید: بررسی دلایل دریافت بازخورد مشتریان برای سازمان

بر همه کانال­‌ها نظارت داشته باشید

در دنیای امروز ارتباط با مشتریان از روش‌­هایی متفاوتی صورت می­‌گیرد. برای بهبود نظارت بر کیفیت مرکز تماس، زمانی را برای تجزیه و تحلیل تمام مسیرهای ارتباطی کارشناسان خود با مشتریان، اختصاص دهید.

افراد مناسب را استخدام کنید

همه افراد ویژگی­‌های شخصیتی و تجربه لازم برای کار کردن در واحد پشتیبانی مشتریان را ندارند. بهتر است تمام ابعاد لازم را در استخدام افراد درنظر بگیرید تا مطمئن شوید که افرادی واجد شرایط را در مرکز تماس خود استخدام می­‌کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع استخدام کارشناس مرکز تماس

برای کارکنان خود انگیزه ایجاد کنید

زمانی که کاری واقعا خوب انجام می­‌شود، کارکنان خود را بدون توجه یا پاداش نگذارید. هموار رشد و پیشرفت کارمندان را مورد توجه قرار دهید و تحسین کنید. این کار سبب می­‌شود تا سایر کارمندان نیز ترغیب شوند و تلاش کنند که عملکرد بهتری را ارائه دهند.

بهبود-نظارت-بر-مرکز-تماس

برنامه­‌ای شفاف و یکپارچه داشته باشید

در نهایت نکته بسیار مهم این است که در طول فرآیند نظارت بر کیفیت مرکز تماس با کارکنان خود شفاف و یکپارچه باقی بمانید.

برنامه­‌ای تنظیم کنید و به آن پایبند باشید؛ به طور منظم با کارمندان خود در ارتباط بمانید. برای آن‌­ها در مورد انتظاراتی که از ایشان دارید شفاف­‌سازی کنید؛ تا بدانند برای موفقیت در مسیر شغلی خود، چه امتیازاتی را باید کسب کنند.

کیفیت مرکز تماس خود را با برنامه­‌ریزی صحیح بهبود دهید

بهبود نظارت بر کیفیت تماس، موجب تسهیل پاسخگویی به مسائل مشتریان و ارتقاء عملکرد کلی مرکز تماس شما می­‌شود. برای تحقق این بهبود، در ابتدای کار بهتر است یک برنامه اولیه برای بررسی وضعیت موجود بر اساس استانداردهای مشخص تهیه کنید؛ سپس از آموزش کارکنان و بررسی­‌های منظم روندهای مرکز تماس، برای بهبود مداوم کیفیت و فرآیندها استفاده کنید.

باید به این نکته توجه داشته باشید که برای موفقیت فرآیند نظارت بر تماس، نیاز به مداومت و یکپارچگی دارید. از ضبط و بررسی تماس‌­ها گرفته تا ارزیابی فرآیندها و  جلسات آموزشی کارکنان همه این اقدامات باید همسو باهم و در جهت  بهبود شیوه‌های ارائه خدمات مشتریان باشند. مراکز تماس باید اطمینان حاصل کنند که شیوه‌های نظارت بر کیفیت تماس آن­‌ها، سازگار، جامع و همیشه در حال تکامل هستند تا نیازهای مشتری را برآورده کنند.

خدمات مرکز تماس الوویپ، علاوه بر نرم‌­افزار مرکز تماس تخصصی، کمک به بهبود کیفیت مرکز تماس شما را نیز شامل می­‌شود؛ به نحوی که قادر باشید رضایت مشتریان خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

پس از مطالعه مطالب بالا، اگر نیاز به اطلاعات بیشتر یا مشاوره تخصصی در مورد چگونگی بکارگیری این معیارها در مرکز تماس خود دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

سوالات متداول:

  • نکات مهم در بهبود نظارت بر کیفیت مرکز تماس کدامند؟
  1. تعیین اهداف روشن
  2. معیارهای سنجش عملکرد مشخص
  3. سرمایه­‌گذاری روی نرم­‌افزار مرکز تماس
  4. تهیه فرم­‌های تضمین کیفیت
  5. آموزش کارکنان
  6. دریافت بازخورد مشتری
  7. تمرکز بر حل مشکلات مشتریان
  8. ایجاد انگیزه برای کارکنان
  • نظارت بر کیفیت تماس چیست؟

نظارت بر تماس فرآیندی است که سازمان برای ردیابی و ارزیابی عملکرد اپراتور و مرکز تماس خود از آن استفاده می­‌کنند.

  • نظارت بر تماس چیست؟

نظارت بر تماس، فرآیند گوش دادن به تماس‌های کارکنان برای بهبود خدمات مشتری است. از آن برای کمک به کاهش مدت آموزش اپراتور و ارائه خدمات با کیفیت استفاده می­‌شود.

  • چهار عنصر فرآیند کیفیت چیست؟

چهار مرحله اصلی مدیریت کیفیت پروژه عبارتند از: برنامه­‌ریزی کیفیت، کنترل کیفیت، تضمین کیفیت و بهبود کیفیت.

  • منظور از انواع نظارت در کسب‌وکارها چیست؟

در دنیای تجارت ۳ نوع اصلی نظارت داریم که عبارتند از: نظارت مالی، نظارت بر فرآیند و نظارت بر تأثیرگذاری.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

2 دیدگاه دربارهٔ «۱۰ راهکار مفید برای بهبود نظارت بر کیفیت مرکز تماس»

  1. استفاده از این راهکارها باید اولویت بندی مشخصی داشته باشه، یا هر سازمانی به سلیقه خودش میتونه ترتیب این موارد رو تغییر بده؟

    1. علیرضا سلطانی

      هر سازمانی می‌تونه با توجه به عملکرد و اولویت‌های سازمانی ترتیب موارد رو تغییر بده و موارد مهم رو ابتدا انجام بده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید