تضمین کیفیت مرکز تماس چیست و چرا اهمیت دارد؟

تضمین-کیفیت-مرکز-تماس

مراکز تماس یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سازمانی را تشکیل می‌دهند و ارتباط مشتریان با سازمان را تقویت می‌کنند. لازمه ایجاد ارتباط بین مرکز تماس و مشتریان، ارائه سطح قابل قبولی از خدمات است. کارشناسان مرکز تماس به عنوان افرادی که دائما با مشتریان در ارتباط هستند، باید سعی در بهبود این تعامل و افزایش کیفیت ارائه خدمات به مشتریان داشته باشند. از آن‌جایی که کیفیت برقراری ارتباط اهمیت بسزایی دارد، ارزیابی آن نیز برای هر کسب و کاری، امری ضروری است. مرکز تضمین کیفیت مرکز تماس در یک سازمان وظیفه بررسی نحوه ارائه خدمات را بر عهده دارد.

در این مقاله قصد داریم تا چگونگی بررسی کیفیت و مرکز تماس و اهمیت آن را مطرح کنیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تضمین کیفیت مرکز تماس چیست و چگونه می‌توان آن را انجام داد

تضمین کیفیت (Quality Assurance) در مرکز تماس، عملکرد کارشناسان را ارزیابی و کیفیت ارائه خدمات را بررسی می‌کند. هدف نهایی تضمین کیفیت مرکز تماس این است تا اطمینان حاصل کند که خدمات ارائه شده توسط کارشناسان، نیاز اصلی مشتریان را برطرف می‌کند. تعیین استراتژی‌هایی برای بررسی کیفیت مرکز تماس، باعث بهبود عملکرد مرکز شده و کارایی کارشناسان را نیز بالاتر می‌برد.

تضمین-کیفیت-مرکز-تماس

قبل از انجام هرگونه بررسی کیفیت در مرکز تماس، مدیران باید تعریف خود از کیفیت را در سازمان ارائه کنند. زمانی که تعریف مفاهیم کیفی برای کارشناسان مشخص باشند، می‌توانند عملکرد خود را بر اساس آن مفاهیم تنظیم کرده تا اثربخشی مرکز تماس افزایش یابد.

مزیت‌های تضمین کیفیت مرکز تماس

تضمین کیفیت مرکز تماس می‌تواند مزایای بسیاری را برای هر سازمانی به دنبال داشته باشد. در این بخش قصد داریم تا چند مورد از مزیت‌های مهم بررسی کیفیت خدمات ارائه شده در مرکز تماس را بیان کنیم.

درک ارتباط میان عملکرد کارشناسان و رضایت مشتری

یکی از راه‌های ارزیابی کیفیت مرکز تماس، کارت‌های امتیازی QA است. بر اساس این کارت‌ها و تعاریف ارائه شده از کیفیت در سازمان، امتیازاتی به عملکرد کارشناسان داده می‌شود. این امتیازات از طریق بررسی میزان رضایت مشتری از کارشناسان مشخص خواهد شد. در روش کارت امتیازی، نمرات داده شده توسط مدیران به کارشناسان با امتیازات داده شده توسط مشتریان مقایسه می‌شود. اگر عملکرد کارشناسان، رضایت مشتری را افزایش دهد، باید بین امتیازات آن‌ها نیز همبستگی وجود داشته باشد.

با استفاده از روش کارت امتیازی QA، مدیران می‌توانند نقاط قوت و ضعف مرکز تماس و کارشناسان را پیدا کرده و سعی در برطرف کردن آن داشته باشند.

انجام تجزیه و تحلیل علل ریشه‌ای

روش QA به مدیران کمک می‌کند تا نقاط ضعف مرکز تماس و کارشناسان را شناسایی کنند. بعد از شناسایی این نقاط ضعف، مدیران باید عملکرد مرکز تماس را تجزیه و تحلیل کنند تا علل این مشکلات را مشخص کرده و آن‌ها را برطرف کنند.

تضمین-کیفیت-مرکز-تماس

آنالیز و بررسی داده‌های مرکز تماس و نظارت بر تماس‌ها، روش‌هایی هستند که به سرعت مشکلات مختلف مرکز تماس را مشخص می‌کنند. نرم افزار مدیریت مرکز تماس ویپ، از ابزارهایی است که بررسی تماس‌ها و داده‌های مرکز تماس را برای مدیران تسهیل می‌کند.

بهبود مدیریت کارشناسان از راه دور

زمانی که کارشناسان به صورت دورکار مشغول به کار هستند، شناسایی مشکلاتی که برای آن‌ها پیش می‌آید سخت‌تر خواهد بود. گاهی اوقات ممکن است دلایل این حواس پرتی متفاوت باشد. بنابراین مدیران با نظارت دائمی خود بر  مرکز تماس می‌توانند انواع مشکلاتی که برای کارشناسان ایجاد می‌شود را شناسایی کنند و آن‎‌ها را برطرف کنند.

ارتباط کارشناسان با عوامل بهبود عملکرد آن‌ها

پس از اینکه مدیران وضعیت مرکز تماس را بررسی می‌کنند، یکی از بهترین‌ روش‌های ایجاد انگیزه در کارشناسان، ارائه بازخورد به آن‌هاست. مدیران می‌توانند با ایجاد دسترسی به کارشناسان در نرم افزار مرکز تماس، این قابلیت را برای آن‌ها فراهم کنند تا عملکرد خود را تحلیل کرده و آن را بهبود دهند.

مشخص کردن بهترین تمرین‌ها برای بهبود عملکرد کارشناسان

تحلیل‌های انجام شده توسط مدیران، باعث می‌شود تا کارشناسان برتر در مرکز تماس مشخص شوند. برای ایجاد انگیزه در کارشناس، مدیران می‌توانند برای آن‌ها پاداش در نظر بگیرند. این پاداش‌ها همچنین باعث می‌شوند تا کارشناسان دیگر نیز سعی کنند عملکرد خود را به بالاترین سطح برسانند تا از جوایز بهره مند شوند.

در این مواقع، یکی از بهترین الگوها برای کارشناسان دیگر، عملکرد کارشناس برتر است. مدیران نیز وظیفه دارند عملکرد کارشناس برتر را معیاری برای دیگران قرار دهند تا به صورت کلی، سطح ارائه خدمات در مرکز تماس افزایش یابد.

نکات کلیدی برای بهبود تضمین کیفیت مراکز تماس

چند راه کلیدی برای بهبود تضمین کیفیت مراکز تماس وجود دارد که در اینجا درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم.

تشویق کارشناسان به ارزیابی خود

مدیران باید این امکان را برای نمایندگان ایجاد کنند تا خودشان بتوانند عملکرد خود را ارزیابی کنند. در این حالت، کارشناسان کحتوای مکالمات خود را برررسی کرده و اشکالات خود را متوجه خواهند شد. همچنین خودارزیابی برای کارشناسان امکان افزایش انگیزه را فراهم می‌کند.

تجزیه و تحلیل نکات دور از انتظار

گاهی از اوقات مدیران تماس‌های طولانی را بررسی نمی‌کنند آنالیز آن‌ها را وقت‌گیر می‌دانند. در حالی که در خیلی از مواقع، تماس‌های طولانی دارای نکات بسیاری هستند که بررسی آن‌ها می‌توانند مشکلات موجود را نمایان کند.

برای هر کانال مختلف QA جداگانه بسازید

ایجاد کارت‌های امتیازی مختلف برای هر کانال ارتباطی از نکات ضروری برای بررسی کیفیت مرکز تماس است. علت ایجاد QAهای مختلف این است که، نحوه ارتباط از طریق تماس با ارتباط از طریق ایمیل یا پیامک متفاوت است و رفتار مشتریان نیز در هر یک از این کانال‌ها متفاوت خواهد بود.

ابزارهای تضمین کیفیت مرکز تماس

برای بررسی تضمین کیفیت مرکز تماس، از ابزارهای مختلفی می‌توان استفاده کرد. از جمله این ابزارها و روش‌ها می‌توان از: داشبوردهای مدیریتی، بررسی تماس‌ها، شنود تماس و تجزیه و تحلیل مرکز تماس استفاده کرد. نرم افزار مدیریت مرکز تماس الوویپ این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا با استفاده از امکانات بسیار متنوع، مرکز تماس خود را مدیریت کنید و کیفیت ارائه خدمات را افزایش دهید. ماژول‌های مختلفی که در نرم افزار الوویپ وجود دارد به شما کمک می‌کند تا داده‌های مرکز تماس و اطلاعات مربوط به کارشناسان را ملاحظه کرده و با تجزیه و تحلیل آن‌ها عملکرد سازمان خود را بهبود ببخشید.

 

منبع:

https://www.cxtoday.com/wfo/what-is-call-center-quality-assurance-and-why-does-it-matter/

 

سوالات متداول:

  • تضمین کیفیت مرکز تماس چیست؟

تضمین کیفیت (Quality Assurance) در مرکز تماس، عملکرد کارشناسان را ارزیابی و کیفیت ارائه خدمات را بررسی می‌کند.

  • کارت امتیازی در مراکز تماس چگونه عمل می‌کند؟

کارت امتیازی مراکز تماس، عملکرد کارشناس از نظر مدیران و مشتریان را به امتیاز تبدیل می‌کند و نکته اصلی این است که این ۲ امتیاز باید به یکدیگر نزدیک باشند.

  • چگونه تضمین کیفیت مرکز تماس را بهبود ببخشیم؟

تشویق کارشناسان به ارزیابی خود، تجزیه و تحلیل نکات دور از انتظار و ساخت QA جداگانه برای هر کانال مختلف.

  • تضمین کیفیت مرکز تماس چه مزایایی دارد؟

درک ارتباط میان عملکرد کارشناسان و رضایت مشتری، انجام تجزیه و تحلیل علل ریشه‌ای، بهبود مدیریت کارشناسان از راه دور، ارتباط کارشناسان با عوامل بهبود عملکرد آن‌ها و مشخص کردن بهترین تمرین‌ها برای بهبود عملکرد کارشناسان از مزایای تضمین کیفیت مراکز تماس هستند.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

4 دیدگاه دربارهٔ «تضمین کیفیت مرکز تماس چیست و چرا اهمیت دارد؟»

  1. آیا مبحث تضمین کیفیت مرکز تماس صرفا به عملکرد کارشناسان مرتبط میشه و موارد دیگه مثل کیفیت خطوط تلفن یا کیفیت ابزارهای مرکز تماس در این مورد محاسبه نمیشه؟

  2. یک نکته مهم در کیفیت ارائه خدمات، ساده و شفاف بودن استراتژی هست، کارشناس نباید هیچگونه ابهامی در اولویت بندی وظایفش و نحوه اجرای اونها داشته باشه.

    1. علیرضا سلطانی

      بله زمانی که تمام ابهامات برطرف شده باشه کارشناس می‌تونه به راحتی کار خودشو انجام بده و وظایفش هم کامل مشخص خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید