همه آنچه باید از هک سیستم ویپ (VoIP) بدانید

آگاهی از نشانه های هک سیستم VoIPو راهکارهای مقابله با آن، می تواند به شما در شناسایی و جلوگیری از خطرات احتمالی هک کمک کند.

از اتفاقات رایج و ناخوشایند مراکز تماس، می‌توان به هک سیستم ویپ اشاره کرد. فناوری VoIP که به عنوان یک فناوری محبوب شناخته شده است، در سال های اخیر توانسته انقلابی در نحوه برقراری ارتباط بین مشاغل و افراد ایجاد کند و جایگزینی مقرون به صرفه و انعطاف پذیر برای سیستم های تلفن سنتی باشد. با این حال، در کنار مزایای بی شماری که نرم افزار ویپ ارائه می دهد، معایبی نیز دارد؛ از جمله اینکه ممکن است مانند هر سیستم متصل به اینترنت دیگری در معرض هک شدن قرار بگیرد. در این مقاله با ما همراه باشید تا نشانه های هک سیستم VoIP و راهکارهایی که مشاغل و افراد می توانند برای محافظت از سیستم خود انجام دهند را بررسی کنیم.

سیستم VoIP چیست؟

قبل از اینکه درباره هک تلفن ویپ بحث کنیم، بهتر است تعریف و ساز و کار VoIP را بیان کنیم. تلفن VoIP که طی سالهای اخیر پا بر جای تلفن های سنتی گذاشته، تماس های شما را از طریق اینترنت انتقال می‌دهد. عملکرد این سیستم به این صورت است که صدای فرد را از سیگنال صوتی به دیتاهای دیجیتال تبدیل می‌کند و هنگام رسیدن به کاربر دیگر از طریق اینترنت، مجددا به سیگنال صوتی تبدیل می‌کند. با وجود چنین سیستمی شما برای تماس با مشتریان خود نیازی به تلفن های سیم کشی و حضور در دفتر ندارید.

هک ویپ VoIP چیست؟

مانند تمام سیستم های دیگر، هک VoIP عملی است که یک هکر سایبری، یک سیستم VoIP را از طریق اینترنت، برای دسترسی غیرمجاز به سیستم تلفن یک کسب و کار، هک می کند. حتی اگر بهترین ویپ VoIP را هم داشته باشید، بازهم ممکن است در معرض سوء استفاده افراد سودجو قرار گیرد. این کار می‌تواند برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ خطرناک باشد، زیرا هکر می‌تواند از طریق اعمال زیر آسیب‌های قابل‌توجهی به آنها وارد کند:

  • به تماس های تلفنی گوش دهند
  • با استفاده از سیستم‌های VoIP تماس‌های غیرمجاز برقرار کنند که منجر به افزایش قبض‌های تلفن می‌شود
  • اطلاعات محرمانه و حساس تجاری را سرقت کنند
  • اطلاعات مشتریان از جمله ایمیل، شماره تلفن و سایر اطلاعات شخصی آنها را سرقت کنند.

منظور از حملات DoS و DDoS چیست؟

این اصطلاحات هر دو به حملات سایبری مشابهی اشاره دارند که در رویکرد و تاثیر متفاوت هستند:

  • حملات DoS معمولاً از یک یا چند منبع محدود سرچشمه می‌­گیرند و می­توانند سبب از دسترس خارج شدن یک سرویس برای کاربران قانونی آن شوند. اغلب می­‌توان این نوع حمله­‌ها را با مسدود یا فیلتر کردن ترافیک مخرب کاهش داد.
  • حملات DDoS مشابه حملات DoS هستند، اما شامل منابع متعدد، اغلب هزاران یا حتی میلیون‌ها دستگاه (بات‌نت) هستند که برای حمله به یک هدف با ترافیک هماهنگ شده‌اند. ماهیت این حملات، دفاع در برابر آن­ها را چالش برانگیزتر می­کند زیرا از مکان ­های مختلفی می ­آیند و این امر تشخیص ترافیک قانونی از ترافیک مخرب را دشوار می­‌سازد.

چه کسانی در معرض خطر هک VoIP هستند؟

هر کسب و کاری که به اینترنت و سیستم VoIP مجهز است، ممکن است از خطرات ویپ فیشینگ در امان نباشد. موارد زیر بیشتر از بقیه در معرض هک ویپ قرار دارند:

  • سازمان های تجاری: سازمان ها با هر اندازه ای می توانند در معرض خطر باشند؛ از جمله مشاغل کوچک. هکرها ممکن است شرکت ها را هدف قرار دهند تا به اطلاعات حساس دسترسی پیدا کنند، عملیات را مختل کنند یا کلاهبرداری مالی انجام دهند.
  • نهادهای دولتی: سازمان ها و مؤسسات دولتی که برای ارتباطات داخلی یا خدمات عمومی از VoIP استفاده می‌کنند، می توانند به راحتی مورد هدف قرار گیرند. هکرها تلاش می‌کنند تا به اطلاعات طبقه بندی شده دسترسی غیرمجاز پیدا کنند، عملیات دولتی را مختل کنند یا ارتباطات حساس را رهگیری کنند..
  • مراکز تماس: مراکز تماسی که تعاملات مشتریان را از طریق تلفن اینترنتی انجام می دهند، در برابر تلاش های هک آسیب پذیر هستند. بسته به نوع کسب‌وکار، هکرها ممکن است ضبط تماس‌ها را دستکاری کنند، به داده‌های مشتری دسترسی داشته باشند و عملیات عادی را مختل کنند.
  • ارائه دهندگان زیرساخت های حیاتی: بخش های زیرساختی حیاتی، مانند مخابرات، انرژی، حمل و نقل و مراقبت های بهداشتی، اغلب برای ارتباطات داخلی و خارجی به VoIP متکی هستند. هدف هکرهایی که این بخش‌ها را هدف قرار می‌دهند، معمولا به خطر انداختن سیستم‌های حساس برای ایجاد هرج و مرج گسترده است.
  • افراد: در حالی که تمرکز اصلی هک VoIP ممکن است بر روی مشاغل و سازمان ها باشد، افرادی که از خدمات VoIP استفاده می کنند کاملاً مصون نیستند. کاربران فردی می توانند به دلایل مختلفی مانند سرقت هویت، کلاهبرداری مالی یا آزار و اذیت هدف قرار گیرند.

نشانه های هک سیستم ویپ 

هکرها از طریق نفوذ به سرورهای VoIP می‌توانند به داده‌ها و اطلاعات حساس مشتریان دسترسی پیدا کنند و بدین وسیله آسیب جدی به سازمان‌ها وارد کنند. برخی از نشانه های رایج هک سیستم VoIP عبارتند از:

اختلال در تاریخچه تماس ها

یکی از نشانه های هک شدن سیستم VoIP، فعالیت های مشکوک تماس هاست. مواردی مانند افزایش ناگهانی حجم تماس، تماس با شماره‌های غیرعادی یا با شماره های خارج از کشور ، می‌تواند نشانه هک باشد. هکرها اغلب از اکانت های VoIP به خطر افتاده برای برقراری تماس های غیرقانونی یا انجام فعالیت های کلاهبرداری استفاده می کنند.

کیفیت تماس پایین

گاهی اوقات کیفیت پایین ممکن است به دلیل هک سیستم VoIP باشد. هکرها می‌توانند از تکنیک‌های هک کردن پهنای باند برای به هم زدن کیفیت تماس‌ها، ایجاد نویز، تأخیر و … استفاده کنند. کیفیت پایین تماس می تواند نشانه این باشد که سیستم VoIP شما در معرض خطر قرار گرفته و برای فعالیت های سودجویانه استفاده می شود.

ترافیک شبکه غیرعادی

اگر متوجه میزان ترافیک غیرمعمول در شبکه خود شدید، باید به هک شدن سیستم خود شک کنید. هکرها اغلب از بدافزار و تکنیک های دیگر برای دسترسی به سیستم های VoIP استفاده می کنند و این در مواقعی منجر به ترافیک غیرعادی شبکه می شود.

دسترسی غیرمجاز

دسترسی غیرمجاز یکی دیگر از نشانه های هک سیستم VoIP است. اگر متوجه دسترسی غیرمجاز به سیستم VoIP خود، مانند ورود غیرمجاز یا تغییرات در نمایه‌های کاربر شدید، این می‌تواند نشانه هک باشد. هکرها اغلب با سرقت اطلاعات کاربری به سیستم های VoIP دسترسی پیدا می کنند.

روشن شدن خودکار وب کم و میکروفون

یکی از مزایای نرم افزار VoIP نسبت به تلفن های عادی این است که می توان برای برقراری جلسات از میکروفون و وب کم استفاده کرد. اما متاسفانه هکرها می‌توانند از وب‌کم‌ها و میکروفون‌هایی که برای تماس‌های VoIP استفاده می‌کنید، برای جاسوسی از شرکت شما و حتی سرقت داده‌های مشتریان سوء استفاده کنند. اگر میکروفون ها و وب کم های شما بدون هیچ دلیل مشخصی روشن شدند، فورا به سرویس‌دهنده خدمات سیستم VoIP هشدار دهید.

افزایش غیر معمول قبض تلفن

افزایش ناگهانی و غیرمنتظره صورتحساب تلفن، یکی دیگر از اتفاقاتی است که ممکن است در صورت استفاده از سیستم ویپ رخ دهد. منشا این اتفاق، هکرهایی هستند که از سیستم تلفنی شما برای تماس های شخصی و تبلیغاتی استفاده می کنند و هزینه آن را شرکت شما باید پرداخت کند. در صورت وقوع چنین اتفاقی فورا به افراد متخصص اطلاع دهید تا به موقع از سوء استفاده های سیستم تلفن جلوگیری شود.

استفاده از رمزگذاری ضعیف، تا چه حد در هک شدن ویپ موثر است؟

رمزگذاری ضعیف در سیستم‌های VoIP می‌تواند به هکرها کمک کند تا به طور غیرمجاز به اطلاعات محرمانه و مکالمات مرکز تماس شما، دسترسی پیدا کنند. با سهل ­انگاری در این زمینه، برنامه VoIP در برابر حملات بیرونی و نفوذ احتمالی به خطر می‌افتد. به این ترتیب، هکرها می­توانند ارتباطات مشتریان را رصد کنند و با سهولت بیشتری به سیستم‌ VoIP نفوذ کرده و آسیب‌های جدی ایجاد کنند.

این افراد معمولا با استفاده از نرم‌افزارهای مخرب، به صورت مخفیانه به سیستم نرم­افزار مرکز تماس وارد می­شوند؛ و از این طریق به سرقت اطلاعات حساس یا برقراری تماس‌های غیرقانونی می­‌پردازند.

چگونه از هک شدن سیستم VoIP جلوگیری کنیم؟

در صورت قراردادن ویپ بر روی شبکه جهانی اینترنت برای جلوگیری از نفوذ هکرها به سیستم VoIP و سوء استفاده از آن، اقداماتی وجود دارد که می توانید به تنهایی یا با کمک پشتیبانی ویپ انجام دهید:

فعال کردن احراز هویت دوعاملی

در دنیای پیشرفته امروزی،  پیدا کردن یک پسورد قوی برای یک هکر کار سختی نیست. بنابراین، داشتن احراز هویت دو مرحله ای برای سیستم تلفن VoIP خود، جهت اطمینان از  امنیت آن بسیار مهم است.

احراز هویت دو مرحله ای، یک لایه امنیتی دیگر به رمز عبور شما اضافه می کند.  و به این ترتیب ورود هکرها به سیستم شما را دشوار و تاحدودی غیرممکن می کند.

استفاده از فایروال VoIP

مشابه فایروال های موجود در رایانه ها، فایروال VoIP با نظارت و کنترل ترافیک شبکه از دسترسی غیرمجاز جلوگیری  می کند و نقش مهمی در محافظت از سیستم VoIP در برابر هک شدن دارد. این به عنوان یک مانع بین سیستم VoIP و عوامل خارجی عمل می کند و فقط به ترافیک قانونی اجازه ورود و خروج از سیستم را می دهد.

پیشنهاد می‌شود: آموزش نرم افزار ویپ + نحوه کارکرد آن

استفاده از آخرین نرم افزار آنتی ویروس

درست مانند فایروال، نرم افزار آنتی ویروس به محافظت از شبکه شما در برابر هک کمک می کند. همچنین از شبکه شما در برابر بدافزارها و سایر تهدیدات سایبری محافظت می کند. در حملات تحت وب، هکرها معمولا از ضعف امنیتی در نرم‌افزارهای VoIP یا نداشتن آنتی ­ویروس مناسب، برای نفوذ و کنترل غیرمجاز سرورها استفاده می­‌کنند.

آموزش به کارکنان

یکی از راه‌هایی که می‌توانید سیستم VoIP خود را در برابر هکرها در امان نگه دارید، این است که به کارمندان خود بیاموزید چگونه نشانه های هک را تشخیص دهند. برگزاری جلسات آموزشی به کارکنان آنها را توانمند می کند تا به موقع و درست به تهدیدات احتمالی پاسخ دهند.

ارائه دهنده VoIP مناسب را انتخاب کنید

سیستم تلفنی ویپ با ارائه ویژگی ها و قابلیت های مدرن، در سال های اخیر توانسته جایگزین خوبی برای تلفن های سنتی باشد. با این حال با اینترنتی شدن این سیستم، باید مراقب ریسک ها و خطرات آن از جمله هک شدن باشید. آگاهی از نشانه های هک شدن سیستم ویپ و راهکارهای لازم برای رفع آن باعث می شود تا هنگام نصب  و راه اندازی VoIP اقدامات صحیح و پیشگیرانه انجام دهید و این ریسک را تا جای ممکن به حداقل برسانید.

برای جلوگیری از آسیب های احتمالی هک، مهم است که ارائه دهنده VoIP مناسب را برای کسب و کار خود انتخاب کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در سامانه الوویپ تماس بگیرید تا آنها در مورد اینکه کدام محصول VoIP می تواند به ارتقای کسب و کار شما کمک کند، شما را راهنمایی کنند.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

0 دیدگاه دربارهٔ «همه آنچه باید از هک سیستم ویپ (VoIP) بدانید»

  1. نشانه های هک فقط از طریق شرکت با بررسی موارد ذکر شده قابل ملاحظه هست، یا مشتری هم ممکنه بتونه متوجه خطر هک بشه؟ برای مثال، در مورد وب کم دستگاه مشتری که به جزیی از سیستم ما نیست و بصورت موقت با ما ارتباط گرفته هم امکان حک شدن داره؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید