فهرست مطالب
Toggleاغلب شرکتهای امروزی، تقویت روحیه کارمندان را در اولویت استراتژیهای سازمانی خود قرار میدهند؛ زیرا به این آگاهی دست یافتهاند که نیروی انسانی ماهر و پرانرژی، بخش بسیار ارزشمندی از داراییهای یک کسبوکار است.تحقیقات نشان میدهد هرچه روحیه تیمهای کاری در سازمان شما بهتر باشد، سطح استرس آنها پایینتر خواهد بود. بنابراین میتوانند بهرهوری بیشتری برای سازمان داشته باشند؛ کیفیت کار آنها بالاتر میرود و کمتر شاهد غیبت کارمندان خواهیم بود. تیمهای مرکز تماس نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ به این معنی که بهبود روحیه کارشناس مرکز تماس، تأثیر مستقیم بر کیفیت عملکرد آنها دارد. کارکنانی که شرایط روحی بهتری دارند، مشارکت بیشتری در فرآیندهای کاری و تیمی از خود نشان میدهد. بنابراین شرکتهایی که در زمینه خدمات مشتریان فعالیت دارند؛ با تقویت روحیه اپراتور کال سنتر، میتوانند جذب مشتری و سوددهی بیشتری داشته باشند و با سرعت بالاتری از رقبای خود پیشی بگیرند.
در ادامه این مطلب با ما همراه باشید، تا مجموعهای از ایدههای خلاقانه و کاربردی را برای کمک به تقویت روحیه اپراتورها در مرکز تماس باهم تحلیل کنیم.
تقویت روحیه کارشناس مرکز تماس
برای بهبود روحیه کارشناسان مرکز تماس راههای بسیار زیادی وجود دارد که هرکدام تاثیر مثبت جداگانهای خواهد داشت. ایدههای متفاوتی در این زمینه توسط متخصصان مطرح شده است که به بررسی جزئی آنها میپردازیم.
فرهنگ سپاسگزاری را در سازمان گسترش دهید
تحقیقات علمی نشان میدهند که سپاسگزاری و داشتن دیدگاه مثبت، سلامت جسمی و روحی افراد را بهبود میبخشد. همچنین منجر به بهبود کیفیت خواب و خلق خوی افراد میشود. زمانی که این عادت خوب به فرهنگ سازمانی شما بدل شود، تأثیرات شگفتانگیز آن را در روحیه کارکنان و بهرهوری ایشان خواهید دید.
میتوانید در جلسات هفتگی با تیم خود، پس از بررسی عملکرد به بیان نکات مثبت و سپاسگزاری بابت آنها بپردازید. از هر یک از اعضای تیم بخواهید به یک مورد که بابت آن شکرگزار هستند اشاره کنند، و دستاوردهای آن هفته را با هم مرور کنید. به یاد داشته باشید که هر پروژهای که بطور کامل انجام شده، تحقق اهداف و هر موردی که برای سازمان ارزشمند باشد، شایسته قدردانی و شادمانی است.
زمانی را در سازمان به سرگرمی و خنده اختصاص دهید
رفاقت، انگیزه و ارتباط نزدیک کارکنان میتواند منجر به بهبود روحیه و انرژی و افزایش بهرهوری آنها شود. شما میتوانید بسادگی با هماهنگی واحد منابع انسانی، برنامههای تفریحی متنوعی مثل بازی و سرگرمی گروهی یا را در محیط کاری خود سازماندهی کنید. برای مثال برای روزهای کاری سبکتر یک فیلم کوتاه انتخاب کنید، یا از کارکنان بخواهید پیشنهادات خلاقانهای برای سرگرمی در آن ساعات ارائه دهند.
جوایز نقدی و افزایش دستمزد داشته باشید
زمانی که برای بالابردن سطح روحیه و انگیزه در مرکز تماس (کال سنتر) تلاش میکنید، میتوانید موارد زیر را بعنوان نیازهای کارکنان خود و عامل افزایش انرژی ایشان در نظر بگیرید:
- یک چک پرداختی خارج از نوبت
- همسویی با باورها و فرهنگ سازمانی
- القای احساس منحصربهفرد بودن
- ایجاد فرصتهای رشد بیشتر
- تحقق آرزوهای شغلی
چنین کارهایی نه تنها در کوتاهمدت روحیه افراد را تقویت میکند، بلکه راهی بسیار مقرون به صرفه برای حفظ کارمندان پرتلاش در سازمان است. توجه به این نکته بسیار مهم است که پرداخت بیشتر به یک کارمند خوب، نسبت به استخدام و آموزش مجدد افراد جدید، بسیار کم هزینهتر است.
بیشتر بخوانید: راهنمای جامع استخدام کارشناس مرکز تماس
نامه قدردانی برای کارمندان خود بنویسید
قدردانی از کارکنان در مقابل خانواده آنها تا چه حد میتواند تأثیر مثبتی بر روحیه و عملکرد ایشان داشته باشد؟ اغلب افراد از اینکه خانواده تصور ارزشمندی از ایشان در محیط کاری داشته باشند، به خود میبالند. میتوانید نامههای قدردانی از تلاش کارمندان خود را به همراه هدایایی کوچک برای اعضای خانواده ایشان ارسال کنید.
زمانی که برخورد مطلوبی با کارمندان وظیفهشناس خود دارید، افراد با اشتیاق و انرژی بیشتری تلاش میکنند تا تجربه بهتری برای مشتریان شما رقم بزنند.
از کارمندان سحرخیز با یک صبحانه مقوی پذیرایی کنید
غذای خوب و جذاب همیشه قدرت تقویت روحیه و ایجاد انگیزه در افراد را دارد؛ پس بهتر است از این ابزار توانمند برای تشویق کارکنان خود به حضور سروقت در محل کار و بالا بردن انگیزه آنها برای کار استفاده کنید.
در مورد نیروهای دورکار نیز میتوانید کد تخفیف ۱۰۰ درصدی غذا تهیه کنید، یا حتی مسابقات آشپزی مجازی در آخر هفته برگزار کنید. به این شکل میتوانید خاطرات شادی را برای اعضای تیم خود رقم بزنید و تأثیر مثبتی در بهبود روحیه و نشاط ایشان داشته باشید.
برنامههای ورزشی داشته باشید
یکی از مهمترین چالشهای اپراتور مرکز تماس، استرس و تنش است. سرمایهگذاری روی رفاه اعضای تیم، موضوع بسیار مهمی است. فعالیتهای مرتبط با ارتقا سطح سلامتی مانند جلسات مدیتیشن، کلاسهای یوگا یا ورزشهای گروهی ترتیب دهید. کارکنان را تشویق کنید تا استراحتهای کوتاهی برای تجدید نیروی خود داشته باشند.
کارگاههای آموزشی یا جلسات کتابخوانی مرتبط با آرزوهای شغلی برگزار کنید
فرصتهایی را برای افزایش مهارت کارشناسان کال سنتر فراهم کنید تا به دورهها، کارگاهها یا کنفرانسهای مرتبط با علایق و آرزوهای شغلی خود دسترسی داشته باشند. چنین فعالیتهایی نه تنها روحیه آنها را تقویت میکند، بلکه سطح انگیزه و مهارتهای ایشان را نیز بالاتر میبرد.
افراد معمولا دوست دارند بیشتر مطالعه کنند یا آموزشهای بهتری ببینند اما نمیتوانند زمان مناسبی برای این کار جدا کنند. وقتی برنامههای آموزشی یا مطالعاتی به صورت گروهی و با هماهنگی شرکت برگزار میشود؛ احتمال مشارکت افراد تا حد زیادی بالاتر میرود.
اختصاص یک ساعت در هفته به مطالعه و بحث در مورد کتابهای توسعه فردی و حرفهای مانند نظم مالی، مدیریت استرس، ارتباط موثر و … میتواند تأثیر زیادی در رشد شخصی و انگیزه افراد تیم شما داشته باشد.
در مورد راهکارهای حل مشکلات از تیم خود نظرسنجی کنید
دریافت نظرات بیشتر و دانستن دیدگاههای متفاوت، میتواند ما را در یافتن بهترین راهحل مشکلات یاری کند. در این میان، نظر کارشناسان شما درباره نحوه برخورد آنها با یک موضوع خاص، میتواند بسیار کمک دهنده باشد.
ممکن است همیشه نتوانید راهکارهای پیشنهادی ایشان را بکار ببندید؛ اما نظرسنجی، صحبتهای گروهی و مشورت با افراد به آنها حس ارزشمندی میدهد. بنابراین اعضای تیم انگیزه و روحیه بیشتری برای شرکت در جلسات شرکت و ارائه راهکارهای موثر خواهند داشت.
اهمیت روحیه کارمندان را جدی بگیرید
همانطور که بیان شد، برای تقویت روحیه کارمندان نیاز به سرمایهگذاری هنگفتی ندارید. راهحلهای خلاقانه و موثر بسیاری وجود دارد که میتوانید باهزینه بسیار کم یا حتی بدون هزینه اجرا کنید؛ و به کمک آنها روحیه کارشناسان مرکز تماس خود را تا حد مطلوبی بالا ببرید.
آنچه در این مطلب مطرح شد، تنها مثال کوچکی از هزاران ایده و راهکار خلاقانه برای ارتقا انرژی و بهرهوری کارکنان یک سازمان است. اگر ابزارهای اساسی و بروز برای رفع نیازهای مرکز تماس خود را تهیه کنید؛ تنها با چند راهحل بهینه میتوانید روحیه اپراتور کال سنتر و بهرهوریآنها را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.
سوالات متداول
- چگونه میتوان روحیه کارکنان را ارتقا داد؟
- موقعیت مطالعه و آموزش ایجاد کنید
- اعتماد ایشان را جلب کنید
- پذیرای نظرات کارکنان باشید
- از ابتکار عمل و خلاقیت در سازمان حمایت کنید
- فرهنگ سپاسگزاری را جدی بگیرید
- نمونهای از مزایای تقویت روحیه کارکنان بیان کنید؟
روحیه خوب سبب کاهش استرس کاری میشود؛ در نتیجه نرخ جابجایی کارکنان کمتر شده، و نیازی به هزینههای گزاف آموزش و استخدام نیروی جایگزین نخواهید داشت.
- منظور از تقویت روحیه چیست؟
منظور از این اصطلاح در لغت، هر چیزی است که به افزایش روحیه کمک کند. ایجاد روحیه به نوعی تقویت، تشویق، امید دادن یا حمایت از کسی محسوب میشود.
- چگونه میتوان بدون صرف هزینه به کارکنان خود انگیزه داد؟
- انعطافپذیر بودن وظایف کاری
- مرخصی اضافی
- جلسات نظرسنجی گروهی
- ایجاد فرصت قدردانی از کارمندان
- تشویق و توجه به کارهای باکیفیت
- چگونه میتوانیم یک محیط کاری سرگرم کننده اما سازنده ایجاد کنیم؟
- استقبال از پیشنهادات خلاقانه کارکنان
- ایجاد فرصتهای آموزش و کتابخوانی
- داشتن زمانهای استراحت کوتاه و مفید
- وعدههای غذایی مشترک
- برقراری ارتباط دوستانه
- برگزاری چالش و استفاده از گیمیفیکیشن