مرکز تماس (کال سنتر) چیست و چگونه کار میکند؟

نرم افزار مرکز تماس (کال سنتر) مجموعه ای از ابزار و امکانات است که به کسب و کارها کمک میکند تا عملیات مرکز تماس خود را مدیریت و بهینه کنند.

آیا تا به حال مجبور شده اید برای یک سوال یا شکایت با بخش خدمات مشتریان یک شرکت تماس بگیرید؟ اگر چنین است، احتمالاً با یک کارشناس در یک مرکز تماس صحبت کرده اید.

مراکز تماس یا کال سنتر‌ها بخش ضروری بسیاری از کسب و کارها هستند که از کارکردهای آن، می توان به پشتیبانی اختصاصی و کمک به مشتریان اشاره کرد. به عنوان مثال، اگر گوشی هوشمند جدیدی خریداری کرده اید و در تنظیم آن با مشکل مواجه شده اید، ممکن است با بخش خدمات مشتری تماس بگیرید و از آنها کمک بگیرید. اگر برایتان سوال است که مرکز تماس (کال سنتر) چیست و چه امکاناتی برای کسب و کار فراهم می کند، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

مرکز تماس چیست؟

مرکز تماس یا کالسنتر (Call Center)، یک دفتر یا محل متمرکز است که در آن گروهی از کارشناسان آموزش دیده، تماس‌های تلفنی، ایمیل‌ها یا سایر اشکال ارتباطی مشتریان را مدیریت می‌کنند. مشاغل و سازمان ها معمولاً از مراکز تماس به عنوان راهی برای ارائه خدمات مشتری، پشتیبانی فنی یا پشتیبانی فروش به مشتریان خود استفاده می کنند.
نرم‌افزار کال‌سنتر یکی از  مهم‌ترین ابزارهایی است که شما باید در مرکز تماس خود داشته باشید. نرم‌افزار کال سنتر باعث هماهنگی بیشتر اپراتورهای مرکز تماس، ارتباط دقیق و سریع با مشتریان و تسریع فرایندهای کاری در مرکز تماس شما می‌شود.

در یک مرکز تماس، افراد معمولاً بر اساس نوع تماس‌هایی که انجام می‌دهند یا دریافت می کنند، به تیم‌ها یا بخش‌های مختلف سازماندهی می‌شوند. به عنوان مثال، یک تیم ممکن است به سوالات خدمات مشتری پاسخ دهد، در حالی که تیم دیگر  مسائل پشتیبانی فنی را مدیریت کند. تماس‌ها ممکن است بر اساس معیارهای مختلفی مانند موقعیت مکانی مشتری، نوع محصول یا خدماتی که با آن تماس می‌گیرند، یا زبانی که صحبت می‌کنند به بخش ‌ها هدایت شوند.

به طور کلی، هدف یک مرکز تماس، ارائه خدمات کارآمد، موثر و به موقع به مشتریان با رسیدگی به حجم بالایی از سوالات و مسائل مشتری است.

مرکز تماس چیست؟

تاریخچه کال سنتر

منشاء اصلی مراکز تماس به دهه ۱۹۶۰ بر می‌گردد که یک شرکت بریتانیایی به نام Birmingham Press and Mail، سیستم تلفنی خودکار خصوصی (PABX) را نصب کرد تا گروهی از کارشناسان، تماس‌های مشتری را مدیریت می‌کنند. هرچند تلفن قبلاً در دنیای بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گرفت، امادر این دهه، مشاغل شروع به استفاده از تیم های داخلی برای برقراری ارتباط با مشتریان خود کردند.

اهمیت مرکز تماس

چرا خدمات مرکز تماس اینقدر مهم است؟ در بیشتر موارد، به این دلیل است که مرکز تماس اولین و احتمالاً تنها تماس شما با مشتری است. اجازه دهید اهمیت مراکز تماس را با یک مثال بیان کنیم. فرض کنید مشتریان شما محصولی را از فروشگاه آنلاین شما خریداری می‌کنند، اما لزوماً با شما در تعامل نیستند. اگر خرید آسان و بی دردسری انجام دهند، تجربه مشتری خوبی برای آنها ایجاد می‌شود؛ اما اگر هنگام خرید با مشکلی مواجه شوند، قطعا نیاز به ارتباط با شما خواهند داشت. از آنجایی که برجسته کردن کسب و کار به توانایی شما در ارائه بهترین خدمات به مشتریان بستگی دارد، اگر این کار را درست انجام ندهید، فرصت بزرگی را از دست داده اید.

اهداف مرکز تماس در یک سازمان، پشتیبانی و خدمات به مشتریان، افزایش فروش و بازاریابی، کاهش هزینه‌ها، بهبود عملکرد و حتی تاثیر بر بخش‌های دیگر یک سازمان است. با توجه به اهمیت و نقش پر رنگ این موضوع، کال سنترها به تدریج رشد می‌کنند و به سرعت در حال پیشرفت هستند. طبق آمار جدید، تصور می شود که مشاغل پشتیبانی مشتریان مرکز تماس تا سال ۲۰۲۶ تقریباً ۳۶ درصد رشد خواهند کرد.

خدمات کالسنتر شامل چه مواردی می‌شود؟

خدمات کال سنتر به طور کلی به دو دسته خدمات ورودی و خدمات خروجی تقسیم می‌شوند:

خدمات ورودی:

  • پاسخ‌گویی به تماس‌های تلفنی: شامل پاسخ‌گویی به سوالات مشتریان، ارائه اطلاعات و پشتیبانی فنی، ثبت سفارشات و رسیدگی به شکایات و انتقادات می‌شود.
  • پشتیبانی از طریق چت آنلاین: این امکان را به مشتریان می‌دهد تا بدون نیاز به تماس تلفنی، با استفاده از چت آنلاین با کارشناسان مرکز تماس ارتباط برقرار کنند.
  • پشتیبانی از طریق ایمیل: مشتریان می‌توانند از طریق ایمیل سوالات و درخواست‌های خود را مطرح کنند و کارشناسان مرکز تماس در اسرع وقت به آنها پاسخ خواهند داد.
  • پشتیبانی از طریق شبکه‌های اجتماعی: بسیاری از شرکت‌ها در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و به سوالات و درخواست‌های مشتریان در این پلتفرم‌ها پاسخ می‌دهند.

خدمات خروجی:

  • بازاریابی تلفنی: شامل تماس با مشتریان بالقوه برای معرفی محصولات و خدمات و متقاعد کردن آن‌ها به خرید است.
  • نظرسنجی تلفنی: شامل تماس با مشتریان برای جمع‌آوری نظرات و پیشنهادات آن‌ها در مورد محصولات و خدمات است.
  • اطلاع‌رسانی تلفنی: شامل تماس با مشتریان برای اطلاع‌رسانی در مورد اخبار، رویدادها و یا تغییرات در محصولات و خدمات است.

انواع کال سنتر

انواع مراکز تماس در سازمان ها و شرکت ها به ۶ دسته زیر تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

مراکز تماس ورودی: کارشناسان تماس های ورودی (دریافتی) از سمت مشتریان را مدیریت می کنند. این مراکز  معمولا تماس هایی را از مشتریانی دریافت می کنند که به دنبال اطلاعات، پشتیبانی ، کمک و یا شکایت هستند.

مراکز تماس خروجی: در این نوع مرکز تماس، کارشناسان اغلب برای بازاریابی تلفنی، فروش یا نظرسنجی با مشتریان تماس می گیرند. تفاوت مرکز تماس ورودی و خروجی در فرد تماس گیرنده (مشتری یا کارشناس) است.

مراکز تماس مجازی: این مراکز به نمایندگان اجازه می دهند تا زمانی که به فناوری و نرم افزار لازم دسترسی داشته باشند، از هر نقطه ای کار کنند.

مراکز تماس ترکیبی: این مراکز  هر دو نوع تماس های ورودی و خروجی را انجام می دهند.

مراکز تماس برون مرزی: این مراکز در کشورهایی قرار دارند که هزینه نیروی کار کمتری دارند و اغلب توسط سازمان ها برای صرفه جویی در هزینه های نیروی کار استفاده می شود.

مراکز تماس اضطراری: مراکز تماس‌های فوری مانند تماس‌های مربوط به فوریت‌های پزشکی، بلایای طبیعی یا سایر حوادث بحرانی را مدیریت می‌کنند.

انواع کال سنتر

شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) در مرکز تماس

در هر کال سنتر، شاخص هایی عملکردی وجود دارد که برای مدیران مهم است. این KPI ها بسته به نوع و اهداف کسب و کار، متفاوت است. در ادامه به مهم ترین شاخص ها در تماس های ورودی و خروجی می‌پردازیم:

شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) تماس‌های خروجی

همانطور که در بالا گفته شد، در تماس های خروجی ارتباط از طرف کارشناسان برقرار می‌شود. از جمله KPI های مراکز تماس خروجی عبارتند از:

  • تماس های گرفته شده
  • تماس های پاسخ داده شده
  • تماس هایی که منجر به اقدام خاصی شده اند

شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) تماس‌های ورودی

بر خلاف تماس های خروجی، در تماس ورودی تماس از طرف مشتری شروع می‌شود. شاخص هایی که برای تماس ورودی در نظر گرفته می‌شود، شامل:

  • زمان اولین پاسخ (FRT)
  • نرخ تماس‌های از دست رفته (ABR)
  • میانگین سرعت پاسخگویی (ASA)
  • میانگین مدت زمان رسیدگی به هر تماس (AHT)

نحوه کار نرم افزار مرکز تماس

نرم افزار مرکز تماس نوعی نرم افزار است که توسط مراکز تماس برای مدیریت عملیات و تعامل با مشتریان استفاده می شود. در ادامه یک روند کلی از نحوه عملکرد نرم افزار مرکز تماس شده است:

مسیریابی تماس: هنگامی که مشتری با مرکز تماس ارتباط می‌گیرد، نرم‌افزار مرکز تماس به‌طور خودکار تماس را بر اساس معیارهای از پیش تعیین‌شده، مانند موقعیت مکانی، نوع خدمت، زبان یا زمان روز، به یک کارشناس در دسترس هدایت می‌کند.

پاسخ صوتی تعاملی(IVR): نرم افزار مرکز تماس ممکن است از فناوری تلفن گویا یا IVR برای ارائه یک سیستم منوی خودکار استفاده کند که به مشتریان اجازه می دهد گزینه ها را انتخاب کنند یا اطلاعاتی را قبل از صحبت با یک نماینده وارد کنند.

گردش کار اپراتور: هنگامی که تماس به یک اپراتور هدایت می شود، نرم افزار مرکز تماس اطلاعات مشتری را روی دسکتاپ او نمایش می دهد. این ممکن است شامل نام مشتری، اطلاعات حساب، تعاملات قبلی با مرکز تماس و هرگونه یادداشت یا سابقه تماس باشد.

نظارت بر کیفیت: بسیاری از مراکز تماس بر عملکرد کارشناسان خود نظارت می کنند تا از ارائه خدمات با کیفیت بالا اطمینان حاصل کنند. نظارت بر عملکرد مرکز تلفن ممکن است شامل ضبط تماس، امتیازدهی تماس، مربیگری و بازخورد باشد.

معیارهای عملکرد: مراکز تماس همچنین معیارهای مختلف عملکرد را دنبال می‌کنند تا اثربخشی آنها را اندازه‌گیری کنند و زمینه‌های بهبود را شناسایی کنند. برخی از معیارهای رایج عبارتند از میانگین زمان رسیدگی، وضوح اولین تماس و رضایت مشتری.

ضبط تماس: بسیاری از سیستم های نرم افزاری مرکز تماس به طور خودکار تماس ها را برای تضمین کیفیت و اهداف آموزشی ضبط می کنند. این ضبط‌ها می‌توانند توسط مدیران بررسی شوند یا برای آموزش عوامل استفاده شوند.

بازخورد مشتری: مراکز تماس همچنین ممکن است بازخورد مشتریان را جمع‌آوری کنند تا بخش هایی را که در آن به خوبی کار می‌کنند و یا  نیاز به بهبود دارند، شناسایی کنند.

به طور کلی، نرم‌افزار مرکز تماس برای کمک به مراکز تماس برای مدیریت کارآمد عملیات خود و ارائه سطح بالایی از خدمات به مشتریان طراحی شده است.

تجهیزات لازم برای راه اندازی مرکز تماس

شما فقط با تجهیزات مناسب و نرم افزار مرکز تماس حرفه ای می توانید به سطح بالایی از خدمات مشتری عالی دست پیدا کنید. نکته مهم و قابل توجه این است که برای نصب و راه اندازی کال سنتر، نیاز به آگاهی از هزینه و تجهیزات لازم برای راه اندازی مرکز تماس دارید. این تجهیزات می‌تواند تجهیزات سخت افزاری یا نرم افزاری باشد. اما هریک از آن ها شامل چه مواردی هستند؟

تجهیزات سخت افزاری مرکز تماس

لیست زیر شامل تجهیزات و ابزار سخت افزاری برای راه اندازی یک کال سنتر است:

  • کامپیوتر
  • تلفن
  • دستگاه IP PBX
  • دستگاه گیت وی

تجهیزات نرم افزاری مرکز تماس

لیست زیر شامل تجهیزات و ابزار نرم افزاری برای راه اندازی یک کال سنتر است:

  • اتصال اینترنت
  • نرم افزار VoIP
  • سرور و هسته مرکزی
  • نرم افزار CRM
تجهیزات لازم برای راه اندازی مرکز تماس
ابزار و لوازم مختلفی برای راه اندازی کال سنتر ضروری هستند.

مرکز تماس برای چه صنایعی ضروری است؟

کال سنترها می توانند در طیف وسیعی از صنایع مفید و ضروری باشند، از جمله:

خدمات مشتری: مراکز تماس معمولاً در صنایعی استفاده می شود که به سطح بالایی از خدمات مشتری نیاز دارند، مانند خرده فروشی،  مخابرات و خدمات مالی. این مراکز تماس با نمایندگانی کار می کنند که برای رسیدگی به سوالات، شکایات و مسائل مشتریان آموزش دیده اند و می توانند به مشتریان در جهت یابی محصولات یا خدمات شرکت کمک کنند.

فروش: از مراکز تماس می توان برای اهداف فروش و بازاریابی نیز استفاده کرد. بازاریابی تلفنی و مراکز تماس در صنایعی مانند بیمه، املاک و آژانس های مسافرتی رایج هستند، جایی که نمایندگان برای ارائه محصولات یا خدمات به مشتریان بالقوه مراجعه می کنند.

مراقبت های بهداشتی: بسیاری از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و شرکت های بیمه دارای مراکز تماس برای رسیدگی به سوالات بیمار، ارائه پشتیبانی های پزشکی و مراقبتی و کمک به مشتریان در جهت یابی برنامه های بهداشتی خود هستند. با در صورت وجود تعداد مراجعین زیاد، داشتن مرکز تماس برای مدیریت مراکز درمانی یک الزام محسوب می شود.

پشتیبانی فنی: مراکز تماس معمولاً برای پشتیبانی فنی در صنایعی مانند فناوری اطلاعات، توسعه نرم‌افزار و تولید الکترونیک استفاده می‌شوند. پشتیبانی فنی به مشتریان کمک می کند تا مشکلات مربوط به محصولات و خدمات خود را عیب یابی و حل کنند.

آموزش: موسسات آموزشی همچنین ممکن است از مراکز تماس برای ثبت نام دانشجو، مشاوره تحصیلی و خدمات پشتیبانی استفاده کنند.

به طور کلی، هر صنعتی که شامل حجم بالایی از تعامل با مشتری باشد، می تواند از مرکز تماس بهره مند شود. با ارائه یک مکان متمرکز برای پشتیبانی و خدمات مشتری، مراکز تماس می توانند به کسب و کارها در بهبود رضایت مشتری، کاهش هزینه ها و افزایش کارایی کمک کنند.

الوویپ؛ نسل جدید سیستم‌های مدیریت مرکز تماس

مراکز تماس ابزاری ارزشمند برای مشاغل هستند. کال سنتر ها عموما یک مکان متمرکز برای پشتیبانی و خدمات مشتری ارائه می دهند و به کسب و کارها این امکان را می دهند رضایت مشتری را بهبود بخشند، هزینه ها را کاهش دهند و کارایی را افزایش دهند. به طور کلی، مراکز تماس جزء ضروری خدمات و پشتیبانی به مشتریان مدرن هستند و احتمالاً در آینده قابل پیش‌بینی نیز چنین خواهند ماند.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که نرم افزار مرکز تماس به دلیل دارا بودن امکانات و قابلیت‌های مختلفی که دارد، توان مدیریتی مجموعه شما را افزایش می‌دهد. به کمک سامانه مرکز تماس الوویپ می‌توانید سناریوهای مختلفی برای پاسخگویی به تماس‌های ورودی داشته باشید. با این کار نه تنها مانع از اتلاف وقت مشتریان خود برای اتصال به اپراتور می‌شوید، بلکه این بستر را برای کارشناسان مجموعه‌تان فراهم می‌کنید تا از زمان خود به بهترین شکل بهره برند.

منابع:

سوالات متداول

۱. call center چیست؟

مرکز تماس یا call center تیمی از متخصصان خدمات مشتری است که به تماس‌های تلفنی مشتریان درباره سؤالات و مشکلات خدمات یا محصولات شرکت پاسخ می‌دهند.

۲. یک نرم افزار مدیریت مرکز تماس ایده‌آل چه امکاناتی در اختیار من قرار می‌دهد؟
امکاناتی از قبیل افزایش بهره وری اپراتور، اپراتورهای دورکار، نظارت و مانیتورینگ تماس ها و کمپین تماس تبلیغاتی
۳. آیا می‌توان واحدها و شعب مختلف را به هم متصل کرد؟
از دیگر ویژگی‌هایی نرم افزار مرکز تماس باید به قابلیت ایجاد ارتباط گسترده بین شعب یک سازمان اشاره کرد. سامانه مدیریت مرکز تماس ویپ این امکان را برای شما فراهم می‌کند که تمام شعب و واحدهای مختلف سازمان خود را با هم مرتبط سازید.
۴. مرکز تماس الوویپ چگونه به کسب و کار من کمک می‌کند؟
از نرم افزار الوویپ می‌توان برای مدیریت یکپارچه و هوشمند، بهبود عملکرد و افزایش کارایی سازمان استفاده کرد.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

تلفن ابری
سیستم تلفنی ویپ

تلفن ابری چیست + مزایا و معایب

یک ارتباط موثر و قابل اعتماد، سنگ بنای هر کسب و کار موفق محسوب می‌شود. سیستم‌های تلفن ابری

0 دیدگاه دربارهٔ «مرکز تماس (کال سنتر) چیست و چگونه کار میکند؟»

  1. ممنون از مقاله خوب و جامع تون. خیلی خوب میشه اگر تو بخش انواع مراکز تماس، مرکز تماس بومی و برون سپاری رو هم اضافه کنید.

  2. با سلام و ممنون از نوشته خوبتون. یه سوال داشتم آیا با راه اندازی مرکز تماس می تونیم هردو تماس ورودی و خروجی رو برقرار کنیم یا هرکدوم از اینها نیازمند خرید سرویس های جدا هستن؟

  3. سلام ما برای موسسه مون که یک مرکز تخصصی آموزشی هست قصد داریم کال سنتر راه اندازی کنیم. از چه طریق باید اقدام کنیم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید