فهرست مطالب
Toggleسیستم تلفن PBX یا Private Branch Exchange، خدمات تلفن تجاری را متحول کرده است؛ و علاوه بر مدیریت بهتر تماسها نسبت به تلفن سنتی، کسبوکارها را قادر ساخت تا تماسهای داخلی بین کارمندان خود برقرار کنند.
کارکرد PBX به عنوان یک فناوری تجاری، وجهای حرفهایتر به ارتباطات تلفنی در محیط کسبوکارها بخشید. یک راه ساده برای تجسم نحوه عملکرد سیستم PBX، تصور مرکز تبادل اپراتورهای قدیمی تلفن است. در این سیستمها، فردی بصورت فیزیکی دوشاخههای تلفن را در پنلی وصل میکرد تا یک تماسگیرنده را به مخاطب خود متصل کند. فناوری PBX، این مبادله را به صورت خودکار و فوری برای شما انجام میدهد.
برای شناخت بهتر سیستمهای تلفنی PBX و اینکه آیا برای سازمان کنونی شما مناسب هستند و همچنین درک صحیح تفاوت PBX و تلفن سنتی در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.
تلفن PBX چیست؟
PBX مخفف Private Branch Exchange، یک سیستم تلفنی است که تماسها را بین افراد در خطوط داخلی تقسیم میکند. این سیستم به کاربران امکان میدهد تا از چندین خط تلفن خارجی نیز بصورت مشترک استفاده کنند. برخلاف شبکه تلفن سنتی، هدف اصلی تلفن PBX صرفهجویی در هزینه خطوط تلفن مورد نیاز، به ازای هر کاربر در شرکت شما است.
در واقع با یک سیستم تلفن PBX، خط تلفن فیزیکی وارد شده به سازمان شما به چندین خط تقسیم میشود و این امکان را ایجاد میکند تا از تماسهای بیشتری پشتیبانی کنید. امتیاز دیگر این سیستم، تماس رایگان بین کارمندان شرکت است.
تلفن PBX معمولاً ویژگیهای ویژه تلفن تجاری، مانند انتقال تماس، صف تماس، پست صوتی و غیره را در اختیار شما قرار میدهد. PBX به عنوان یک سیستم تلفن تجاری یا شبکه تلفن خصوصی استفاده میشود، و بصورت اختصاصی متعلق به شرکت شما خواهد بود. البته همچنان به یک شرکت مخابراتی (یا تأمین کننده خدمات ویپ)به عنوان ارائهدهنده خدمات تلفنی نیاز دارید.
انواع سیستم تلفن PBX
اگر قصد دارید از سیستم تلفن PBX برای کسبوکار خود استفاده کنید، بهتر است ابتدا همه گزینههای موجود را بررسی کنید تا بتوانید بهترین و مناسبترین انتخاب را در این زمینه داشته باشید.
تلفن PBX آنالوگ
این سیستم تلفن، قدیمی و درون سازمانی است. دهها سال است که سازمانها از این سیستم برای ارتباطات تجاری خود استفاده میکنند و از طریق خطوط تلفن سنتی “POTS” به “PSTN” (شبکه تلفن سوئیچ شده عمومی) متصل میشوند. تماسهای تلفنی و حتی ارسال فکس در PBX با استفاده از خطوط تلفن فیزیکی انجام میشود. سیستم تلفن سانترال آنالوگ امکان برقراری تماس و انتقال تماسها در داخل شرکت را برای شما ایجاد میکند. این تلفنها همچنین تماسهای ورودی و خروجی شما را مدیریت میکنند.
تلفن PBX ویپ
VoIP یا IP PBX نسخه جدیدتری از تلفنهای سانترال است. این دستگاه عملکردی مشابه یک PBX سنتی دارد، اما ویژگیهای بیشتری را نیز به کاربران خود ارائه میدهد. در حالت کلی این سیستم گزینه مقرون به صرفهتری نسبت به نسخه قدیمی سانترال است. IP PBX به جای استفاده از خطوط تلفن سنتی، از بستر اینترنت برای انتقال صدا استفاده میکند. در این سیستم ابتدا صدا به داده تبدیل میشود تا از طریق اینترنت منتقل شود، سپس زمانی که به مقصد میرسد مجددا دادهها به فایل صوتی تبدیل میشوند.
با IP PBX، مدیریت مرکز تماس و رشد کسبوکار بسیار ساده است. شما همچنین به ویژگیهای ارتباطی یکپارچه مانند ارتباط با CRM، ویدئو کنفرانس و پیامرسانی صوتی دسترسی خواهید داشت؛ در حالی که سیستمهای PBX آنالوگ از انجام این موارد ناتوان هستند. علاوه بر این، IP PBX نیازی به یک مکان ثابت ندارد و از دورکاری کارمندان شما نیز پشتیبانی میکند.
بیشتر بخوانید: آموزش نرمافزار VoIP
مزایای سیستم تلفن PBX کدامند؟
بهرهمندی از مزایای سیستمهای تلفن PBX به نوع انتخاب شما بستگی دارد. برای مثال، اگر برنامهای برای رشد کسب و کار خود، حتی در طولانی مدت ندارید، یا نیازی به امکانات پیشرفته روز دنیا احساس نمیکنید؛ یک PBX آنالوگ میتواند انتخاب مقرون بهصرفهای برای شما باشد.
مزایای سیستمهای تلفن PBX میزبانی شده چیست؟
اگر به دنبال سیستم تلفن برای یک کسبوکار روبهرشد هستید، PBX میزبانی شده را بررسی کنید:
- راهاندازی Plug-and-play
- مقیاسپذیری
- حمایت از کارکنان در محل شرکت یا دورکار
- ویژگیهای همکاری مانند کنفرانس، اشتراکگذاری صفحه و پیامرسانی فوری
- عدم نیاز به تجهیزات سختافزاری و کارکنان حرفهای IT
- سادهترین سیستم ارتباطی یکپارچه در نصب و نگهداری
- دارای ویژگیهای پیشرفته برای توانمندسازی تیم پشتیبانی مشتریان
- ادغام با CRM و سایر پلتفرمهای مورد استفاده در سازمان
- گزینهای مقرون بهصرفه برای مشاغل کوچک بدون نیاز به سرمایهگذاری در زیرساختهای تلفن
مزایای تلفن PBX درون سازمانی چیست؟
داشتن یک سانترال درون سازمانی دارای مزایای زیر است:
- هزینههای عملیاتی کم
- تسلط و کنترل کامل به دلیل داشتن تجهیزات
- نداشتن نیاز به خرید اعتبار یا پرداخت هزینه اشتراک
- قابلیت تعیین یا تغییر سطح امنیت دلخواه
چگونه یک سیستم تلفن PBX انتخاب کنیم؟
در این مرحله، باید بر اساس نیاز خود تصمیم بگیرید که کدام نوع از راهحلهای PBX برای شما انتخاب بهتری هستند. در اینجا مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.
زیرساختهای موجود در سازمان
بهترین سیستم تلفن PBX برای تجارت شما تا حد زیادی به زیرساختهای موجود بستگی دارد. برای انتخاب گزینه مناسب، به این سوالات پاسخ دهید:
- آیا واحد فناوری اطلاعات داخلی دارید؟
- آیا تیم فناوری اطلاعات با مفاهیمی مانند سیپ ترانکینگ (SIP Trunking) به خوبی آشنا هستند؟
- در حال حاضر از چه راهکاری برای ارتباطات تلفنی استفاده میکنید؟
- کدام سیستمهای قبلی خود را باید با راهکارهای جدید تلفن خود ادغام کنید؟
- آیا یک دفتر کار دارید یا در چندین شعبه فعال هستید؟
اندازه و رشد پیشبینی شده سازمان
آیا شما یک SME هستید؟ در حال رشد هستید یا کوچک شدن؟ آیا به ویژگیهایی مانند مسیریابی تماس، کنفرانس ویدیویی یا پشتیبانی کارمندان دورکار نیاز دارید؟
بودجه سازمان شما
اجرای هر سرویسی هزینههایی را برای سازمان به همراه خواهد داشت. با این حال، بسته به انتخاب شما، ممکن است این مبلغ چیزی نزدیک به رایگان باشد. برای مثال، تلفن تحت شبکه (ابری) این امکان را به شما میدهد که به راحتی و بدون هیچ هزینهای تعدا خطوط تلفن را کم و یا اضافه کنید. در حالی که اگر از سیستم آنالوگ استفاده کنید، نیاز به هزینه نصب فیزیکی و همچنین پرداخت هزینه خطوط جدید خواهید داشت.
مدل عملکرد سازمان
کسب و کار شما چگونه کار میکند؟ بیشتر نیروی کار شما دفتر کار هستند، یا بصورت دورکار فعالیت دارند؟ آیا کارمندان خود را دوستدار فناوری میدانید یا افرادی سنتی؟
بدون بررسی همه گزینههای مدرن، یک سیستم PBX نخرید
زمانی که نیاز به خرید یک سیستم تلفن برای سازمان خود دارید، فقط به قیمت اولیه یا روندهای گذشته خود توجه نکنید. سایر «هزینهها» مانند هزینههای پیادهسازی یا هزینههای ماهانه، هزینه توسعه، و نگهداری تجهیزات تلفن PBX را نیز درنظر بگیرید.
به کارکرد PBX را در سازمان خود اهمیت دهید و توجه داشته باشید که با سانترال سنتی و IP یا سانترال درونسازمانی، همیشه هزینه تجهیزات و هزینه تعمیر و نگهداری خواهید داشت.
در این مطلب با تعریف و تفاوت PBX و تلفن سنتی آشنا شدید و در مورد انواع خدمات PBX اطلاعات کسب کردید. در صورتی که به یک سیستم تلفن مقرون بهصرفه و سازگار با دورکاری نیاز دارید، همین امروز با کارشناسان ما در الوویپ تماس بگیرید. با این کار میتوانید پاسخ همه سوالات خود در زمینه سیستم تلفن مناسب سازمان خود را دریافت کنید و گزینهای را که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد، انتخاب کنید.
سوالات متداول
- منظور از PSTN چیست؟
شبکه تلفن سوئیچ شده عمومی یا PSTN همان چیزی است که اغلب آن را شبکه تلفن سنتی مینامیم.
- منظور از اصطلاح VoIP چیست؟
اصطلاح VoIP مخفف Voice over Internet Protocol است. این فناوری امواج صوتی را به داده تبدیل کرده و سپس از طریق اتصال پهنای باند اینترنت یا شبکه داخلی، آنها را انتقال میدهد.
- هزینه تلفن PBX چقدر است؟
بسته به اینکه از کدام سیستم تلفن سانترال استفاده میکنید، همچنین تعداد خطوطی که نیاز دارید، هزینه این فناوری میتواند بسیار متفاوت باشد.
- منظور از تلفن سانترال چیست؟
یک سیستم تلفن خصوصی است که برای کسبوکارها بکار میرود و کارمندان را قادر میسازد از طریق خطوط تلفن با یکدیگر و با دنیای خارج ارتباط برقرار کنند.
2 دیدگاه دربارهٔ «سیستم تلفن PBX چیست و چگونه کار میکند؟»
درسته که PBX مدرن به معنی سیستم VoIP هم بکار میره ولی عملا اصطلاح PBX همچنان تداعی کننده سیستم سانترال قدیمی هست و اگر منظور فناوری مدرن مبتنی بر اینترنت باشه از اصطلاح VoIP استفاده میشه.
بله درسته، عبارت ویپ به معنای فناوری مدرنتر و جدیدتره و تداعیکننده سیستمهای نوینه که جای سانترال رو میگیره