فهرست مطالب
Toggleدرک تفاوت VoIP و UCaaS به شما کمک میکند، تا انتخاب درست و مناسبی برای سازمان خود داشته باشید. مهمترین رمز موفقیت، در بازار رقابت مدرن و پرشتاب امروزی، یافتن راهکار ارتباطی متناسب با مدل کسب و کار سازمان است. در میان انتخابهای متنوع، اولویت با فناوریهای مبتنی بر اینترنت است. زیرا قابلیت اطمینان بیشتر و صرفه اقتصادی دارند. مقایسه VoIP و UCaaS به شما این امکان را میدهد که متناسب با زمینه کاری، امکانات و نیاز سازمان خود، بهترین گزینه را برای ارتباط با مشتریان و غلبه بر رقبای خود، انتخاب کنید. در این مقاله به بیان تعریف و موارد استفاده VoIP و UCaaS در دنیای اقتصاد مدرن میپردازیم تا با شناخت صحیح و آشنایی با کارکرد آنها، بتوانید گزینه مناسب را برای کسب و کارتان برگزینید.
فناوری VoIP چیست؟
فناوری VoIP (Voice Over Internet Protocol)، راهکاری برای انتقال دادههای صوتی از یک کاربر به کاربر دیگر، از طریق بستههای دیتا و اتصال اینترنت است. امروزه، کسب و کارهای کوچک و متوسط، به طور فزایندهای سیستم تلفنی خود را به VoIP ارتقا میدهند. بر اساس گزارش Global Market Insights، بازار VoIP تا سال ۲۰۲۵ ، به بیش از ۵۵ میلیارد دلار خواهد رسید.
این پیش بینی، بر این اساس است که کسبوکارهای امروز، مزایای استفاده از خدمات ابری، سرویسهای نرمافزاری، ارتباطات راه دور پیشرفته و مزایای نیروهای دور کار را بیش از پیش درک کردهاند. تعریف فناوری VoIP، انتقال صدا از طریق اینترنت است. ظهور فناوری پهنای باند، زیرساخت VoIP را به یک انتخاب مطلوب برای مشاغل مختلف تبدیل کرده است. تلفن ویپ، یک سیستم تلفن مدرن است که ویژگیها و قابلیتهای بسیار بیشتری نسبت به تلفنهای سنتی دارد. از این رو ویپ، هر روز بیش از پیش، به استاندارد اصلی ارتباطات صوتی، در صنایع مختلف تبدیل میشود.
آیا VoIP با UCaaS متفاوت است؟
خدمات تلفن VoIP فناوری ارتباطات تجاری را به سطح کاملاً جدیدی رسانده است. UCaaS نیز بر پایه این نوآوری بوجود آمده است. با UCaaS، به مجموعهای از راه حلهای نرم افزاری مفید دسترسی دارید.
سیستم VoIP یک عامل عالی برای توانمندسازی فناوری UCaaS است، و منجر به تسهیل فرآیندهای سازمان میشود. تمرکز نرم افزار ویپ (VoIP) بر روی ویژگیهای تماس صوتی پیشرفته است؛ اما UCaaS ، کانالهای ارتباطی متعددی را در خود جای داده و تماسهای ویپ را به یک سیستم ارتباطی یکپارچه تبدیل میکند.
استفاده از فناوری UCaaS، فراتر از راه اندازی یک تلفن تجاری است. راهحلهای UCaaS به گونهای طراحی شدهاند که با یکپارچهسازی نرمافزار در هسته مرکزی، کانالهایی مانند متن، ایمیل، چت آنلاین و همچنین بسیاری از پلتفرمهای ارتباطی داخلی را گرد هم میآورند. VoIP این امکان را برای UCaaS فراهم میکند تا قابلیتهای خود را ارائه دهد. کلید استفاده موثر از UCaaS این است که بر راه حلهای دقیق مورد نیاز خود تمرکز کنید.
مزایای VoIP
برای اینکه متوجه شوید، فناوری VoIP چگونه میتواند فرآیندهای ارتباطی شما را بهبود بخشد. بهتر است، به این ۸ مزیت سیستم تلفن VoIP نگاهی بیندازید:
- کیفیت تماس
کیفیت تماسهای VoIP در سالهای اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است، به طوری که فردی که با او تماس گرفته میشود، نمیتواند تشخیص دهد، که شما از یک خط تلفن ثابت استفاده میکنید یا سیستم VoIP!
- تنوع ویژگیهای صوتی
سیستمهای VoIP مدرن ویژگیهای تماس صوتی بسیار بیشتری را نسبت به سیستمهای تلفن سنتی در اختیار شما قرار میدهند. مرکز ارائه دهنده خدمات VoIP شما، مجموعهای از ویژگیها مانند مسیریابی تماس، پیام صوتی، صف تماس، کلیک جهت شمارهگیری، زمزمه تماس، تجزیه و تحلیل تماس، اعلانهای دسکتاپ و موارد دیگر را به شما پیشنهاد میدهد.
- امنیت
سیستمهای VoIP دارای پروتکلهای رمزگذاری استانداردی هستند؛ در این سیستمها به معنی واقعی کلمه میتوانید روی ایمن بودن تماسها و دادههای خود حساب کنید
بیشتر بخوانید: همه آنچه باید از هک سیستم ویپ (VoIP) بدانید
- کار از راه دور
از آنجایی که سیستمهای VoIP مبتنی بر ابر هستند، کارشناسان مرکز تماس شما میتوانند، در هر جایی که به اتصال اینترنت دسترسی داشته باشند کار کنند. با سیستم تلفن VoIP، شما از هر مکانی به اطلاعات مشتری دسترسی دارید. یکی دیگر از مزایای خوب VoIP این است که می توانید تماسها را بدون نیاز به شماره@گیری مشتری به صورت داخلی انتقال دهید.
- گزینههای سلف سرویس
VoIP این امکان را برای شما فراهم میکند تا با استفاده از قابلیت عملکرد خودکار، به سؤالات ساده و متداول پاسخ دهید. تحقیقات نشان میدهد که بسیاری از مشتریان، عملکردهای سلف سرویس را به یک تماس تلفنی ترجیح میدهند.
- ضبط تماس
فناوری VoIP به شما این امکان را میدهد که تماسهای ورودی و خروجی سازمانتان را ضبط کنید. در نتیجه، میتوانید تماسهای مهم را بازبینی کنید. ضبط تماس همچنین برای مربیگری و آموزش کارشناسان مرکز تماس شما، مفید است.
- افزایش بهره وری
دسترسی شما به گزارش تماسها فوری و بدون واسطه است. اطلاعات مفیدی در مورد شلوغترین ساعتهای کاری، مدت زمانی که کارشناسان مرکز تماس صرف مکالمه میکنند و موارد دیگر در اختیار شما قرار میگیرد.
- مقرون به صرفه بودن
شماره تلفنهایی که در سیستم VoIP بکار میروند، مجازی هستند. به این معنی که به یک سیستم تلفن ثابت متصل نیستند. تماسها از طریق اینترنت انجام میشود؛ در نتیجه، هزینه تماسهای داخلی و بین المللی شما به شدت کاهش مییابد.
بیشتر بخوانید: مزایای سیستم VoIP
UCaaS چیست؟
Unified Communications as a Service (ارتباطات یکپارچه به عنوان یک سرویس) یک راه حل مبتنی بر ابر است که ابزارهای ارتباطی مختلف را در یک پلتفرم ادغام میکند. این ابزارها میتواند شامل VoIP، پیامهای فوری، ویدئو کنفرانس و موارد دیگر باشد.
معمولاً به صورت اشتراک ماهیانه ارائه میشود و بسته به طرح انتخابی شما ویژگیهای متفاوتی دارد. کسبوکارهایی که قصد استفاده از سیستمهای Voice over IP را دارند، ممکن است به UCaaS هم نیاز داشته باشند. این ابزار امروزه، محبوبیت زیادی دارد؛ زیرا ارتباطات صوتی، تصویری و برنامههای دسکتاپ ارتباطات تجاری را، در یک سرویس ترکیب میکند. همچنین، هزینههای مربوط به UCaaS در مقایسه با هزینه سیستم تلفن سنتی، نسبتاً پایین است.
مزایای UCaaS
با مطالعه این مطلب، احتمالاً از خود میپرسید که یک سیستم UCaaS، چگونه خواهد توانست، تأثیراتی مثبتی در کسب و کار شما ایجاد کند. برای پاسخ به این سوال، اجازه دهید نگاهی کوتاه به ۸ مزیت UCaaS بیندازیم:
۱) فناوری ابری هزینه کمتری دارد
UCaaS، یک سرویس مبتنی بر پرداخت اشتراک ماهانه است. به این طریق، شما هزینههای بالای تجهیزات، راه اندازی و نصب ویپ و همچنین هزینه@های نگهداری را پرداخت نمیکنید.
۲) عملکرد پیشرفته
این عملکرد به شما امکان میدهد تا به راحتی بین کانالهای ارتباطی مختلف، مانند صدا، متن و پیام جابجا شوید.
۳) افزایش انعطاف پذیری
این ویژگی به کارشناسان مرکز تماس شما اجازه میدهد؛ در برخورد با مشتریان با هدف بهبود تجربه مشتری، چابکتر عمل کنند.
۴) همکاری را تقویت میکند
کارشناسان مرکز تماس، این امکان را خواهند داشت تا با مدیران، همکاران و مشتریان به صورت همزمان ارتباط برقرار کنند؛ آنها میتوانند در حین مکالمه با مشتری از سایر افراد سازمان، کمک دریافت کنند و تجربه بهتری برای مشتری رقم بزنند.
۵) نیروهای دورکار را فعال و متحد میکند
راه اندازی تیمهای دورکار و در عین حال یکپارچه، برای ایجاد یک مرکز تماس مجازی با عملکرد خوب، از این طریق برای سازمانها میسر میشود.
۶) مقیاس پذیری
سیستمهای UCaaS و VoIP مقیاسپذیر هستند، به این معنی که میتوانید برای رشد کسبوکار یا تطبیق جریانهای کاری فصلی، کارشناسان تماس را حذف یا اضافه کنید.
۷) افزونگی
UCaaS در جایگاه یک سیستم مبتنی بر ابر، به شما امکان می دهد تماس ها را به شماره دیگری فوروارد کنید؛ بنابراین سیستم تلفن شما هرگز به طور کامل خاموش نخواهد بود.
۸) جریان کار را ساده میکند
کانالهای ارتباطی متعدد، دادهها را از منابع مختلف به یک منبع واحد میآورند. به شکلی که چندین کارمند میتوانند به طور همزمان به اطلاعات تماس مشتری و تاریخچه تماسها دسترسی داشته باشند؛ و جریانهای کاری کارآمدی ایجاد کنند.
راه حلهای مبتنی بر ابر، معمولاً یک API باز ارائه میدهند، نوعی فناوری که ادغام ابزارهای تجاری سفارشی سازی شده برای کسب و کار شما را تسهیل میکند؛ بدون آن که به ایجاد زیرساختهای بکاند، نیاز داشته باشید.
مقایسهی فناوری VoIP و UCaaS
با در نظر گرفتن ویژگیهای UCaaS در مقابل VoIP، به این نتیجه میرسیم که نمیتوان در این زمینه یک مقایسه مستقیم انجام داد. این اصطلاحات، بیانگر دو تکنولوژی متفاوت هستند. هر کدام از آنها، مجموعهای از ویژگیها و قابلیتهای خاص را در اختیار شما قرار میدهند. VoIP ارتباطات صوتی، تماسهای ورودی و خروجی را تقویت میکند. بسته به شرکت ارائه دهنده خدمات شما، طیف گستردهای از ویژگیهای این سیستم تلفن را دریافت میکنید. در حقیقت، VoIP ارتباط صوتی از طریق اینترنت را امکان پذیر میکند. در حالی که، UCaaS این قابلیت را دارد که چندین کانال ارتباطی بصورت راه حلهای مبتنی بر ابر (cloud-based solutions) هستند. UCaaS از VoIP برای تقویت ارتباطات صوتی و همچنین امکاناتی همچون پیامک، ایمیل، چت و غیره استفاده میکند. کسب و کار شما می تواند با تنظیم قرارداد خدمات با یک فروشنده ارتباطات یکپارچه “به عنوان یک سرویس”، به یک سیستم UCaaS، مجهز شود.
بیشتر بخوانید: آموزش نرم افزار ویپ (VoIP)
الوویپ؛ پاسخگوی نیاز مراکز تماس
تفاوت VoIP و UCaaS، مزایای هر کدام و اطلاعاتی جهت آشنایی اولیه با این تکنولوژیهای جدید در این مقاله ارائه شد. اکنون میتوانید با مقایسه VoIP و UCaaS، ویژگیهایی را که برای سازمان شما کاربردیتر هستند؛ انتخاب کنید و بکار گیرید.
مرکز تماس مربوط به واحدهای فروش، پشتیبانی یا خدمات مشتری شما زمانی بهترین عملکرد را دارد، که مجهز به مجموعهای قوی از ابزارهای تکنولوژی روز باشد. آشنایی با موارد استفاده VoIP و UCaaS، به شما کمک میکند، انتخابی متناسب با نیاز سازمان خود داشته باشید.
الوویپ، یک سیستم تلفن VoIP نوآورانه با قابلیت UCaaS ارائه میدهد. با این ابزار، بهترین ویژگیهای تلفن مرکز تماس مانند مسیریابی تماس، شمارهگیری پیشبینیکننده، شمارههای رایگان و بینالمللی، نوبتدهی تماس و موارد دیگر را در اختیار خواهید داشت. این فناوری با میز کمک، CRM و ابزارهای اتوماسیون فروش شما نیز، یکپارچه میشود. در نتیجه، منبع واحدی از دادههای مشترک را در اختیار کارشناسان مرکز تماس شما قرار میدهد؛ تا برای رسیدگی مؤثر به تماسها و رقم زدن، بهترین تجربه مشتری به کار گیرند.
سوالات متداول
- فناوری VoIP چیست؟
فناوری ویپ، راهکاری برای انتقال دادههای صوتی از یک کاربر به کاربر دیگر، از طریق بستههای دیتا و اتصال اینترنت است.
- UCaaS چگونه عمل میکند؟
UCaaS یک راه حل مبتنی بر ابر است که ابزارهای ارتباطی مختلف را در یک پلتفرم ادغام میکند. این ابزارها میتواند شامل VoIP، پیامهای فوری، ویدئو کنفرانس و موارد دیگر باشد.
- ویپ چه تفاوتی با UCaaS دارد؟
خدمات تلفن VoIP فناوری ارتباطات تجاری را به سطح کاملاً جدیدی رسانده است. UCaaS نیز بر پایه این نوآوری بوجود آمده است. با UCaaS، به مجموعهای از راه حلهای نرم افزاری مفید دسترسی دارید
0 دیدگاه دربارهٔ «UCaaS یا VoIP: کدام یک برای کسب و کار شما مناسب است؟»
میشه گفت سازمان هایی که علاوه بر ویپ از نرم افزارهایی مثل CRM هم استفاده میکنن، برای اینکه بتونن بین این دوتا یا چندتا نرم افزار ارتباط برقرار کنن به UCaaS نیاز دارند؟
نرم افزار ویپ هم قابلیت این رو داره که با CRM ادغام بشه و به صورت هماهنگ با همدیگه کار کنن اما تفاوت Ucaas اینه که هماهنگی موارد مختلف مثل ایمیلها و … رو به صورت Cloud Based انجام میده