امنیت خط تلفن اینترنتی: تضمین حریم خصوصی در ارتباطات دیجیتال

امنیت تلفن VoIP

در دنیای امروز ارتباطات، امنیت تلفن اینترنتی در مراکز تماس از دغدغه های مدیران و صاحبین کسب و کار به شمار می‌رود. سازمان‌هایی که از تلفن اینترنتی استفاده می‌کنند، نیاز است که راه ‌های حفظ حریم خصوصی در تلفن اینترنتی را بدانند. امنیت تلفن VoIP یکی از نکاتی است که باید به آن دقت ویژه‌ای داشت تا دغدغه‌های خطوط ابری کاهش پیدا کند و از حملات سایبری و هکرها جلوگیری کرد. آیا شرکت‌های و سازمان‌ها می‌توانند به خدمات فضای ابری و تلفن‌های اینترنتی اعتماد کنند؟ برای پاسخ به سوال، تا انتهای متن همراه ما باشید.

منظور از تلفن‌ اینترنتی چیست؟

سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف، دیگر از تلفن‌های رومیزی سانترال کمتر استفاده می‌کنند و به جای آن به تلفن‌های ابری یا همان تلفن‌های اینترنتی روی آورده‌اند. با بهره‌مندی از خطوط اینترنتی می‌توان بدون محدودیت مکانی و زمانی کیفیت بالایی از مکالمات را تجربه کرد.

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از خطوط اینترنتی، دورکاری است که با توجه به شرایط نگهداری و هزینه شرکت‌ها، اهمیت زیادی دارد. اما نکته مهم در بهره‌مندی از تلفن‌های اینترنتی، ایجاد امنیت تلفن اینترنتی است.

تلفن اینترنتی VoIP یکی از تکنولوژی‌های جدید است که انتقال صدا را از طریق اینترنت انجام می‌دهد. با استفاده از تلفن ویپ می‌توان انتقال همزمان صدا بر روی بستر شبکه دیتا را به راحتی انجام داد. سیستم تلفن ویپ برخلاف تلفن‌های آنالوگ، ارتباط صوتی را از طریق شبکه و اینترنت فراهم می‌کند. در حقیقت از طریق داده‌های دیجیتال و اینترنت، تماس تلفنی برقرار می‌شود. تمام صوت‌هایی که از طریق انسان ایجاد می‌شوند، سیگنال‌های آنالوگ هستند و در سیستم ویپ می‌توان از طریق مبدل، سیگنال آنالوگ را به داده‌های دیجیتال تبدیل کرد تا صدای تماس گیرنده شنیده شود.

در مقاله جدایی با عنوان “ویپ (VoIP) چیست و چگونه کار می کند؟” به تعریف، مزایا نحوه کارکرد آن به طور مفصل پرداخته ایم.

مزایای تلفن‌های VoIP چیست؟

راه اندازی خطوط تلفن اینترنتی برای شما مزایای مختلفی خواهد داشت که این مزیت‌ها عبارتند از:

  • عدم نیاز به سیم‌کشی مجزا
  • برقراری کنفرانس‌های صوتی و تصویری با کیفیت بالا
  • کاهش هزینه‌های تلفن
  • قابلیت گسترش سریع و آسان شبکه تلفن
  • استفاده از خدمات ارسال و دریافت فکس و ضبط
  • مدیریت مستقیم بر روی تمامی‌ مکالمات

با وجود تمام مزایای VoIP  که برای سازمان‌ها فراهم می‌کند، باید درباره امنیت تلفن اینترنتی و حفظ مکالمات، حساسیت زیادی داشت. با در نظر گرفتن اینکه برقراری ارتباط و تماس‌های ورودی از طریق تلفن‌های ویپ به راحتی انجام می‌شود، اما باید به حفظ امنیت تلفن VoIP توجه ویژه‌ای داشت.

چرا امنیت تلفن VoIP را جدی بگیریم؟

با توجه به مزیت‌هایی که برای خطوط تلفن ویپ گفته شد، باید بدانید که تمام این مزیت‌ها با توجه به اتصال خطوط از طریق اینترنت کار می‌کنند. با استفاده از اینترنت می‌توان ارتباط صوتی برقرار کرد، اما اگر مسائل امنیتی را کنترل کنید ممکن است که خسارت‌های سنگینی رخ دهد.

امنیت خط تلفن اینترنتی

به این علت که بیشتر پشتیبانی‌های خدمات و محصولات از طریق تلفن‌های اینترنتی و سیستم ویپ انجام می‌شوند، باید مکالمات حفاظت شده باشند. خطوط ویپ از طریق اینترنت صدا را انتقال می‌دهند و ممکن است که دستخوش هک کردن یا برقراری ارتباط از طریق فردی دیگری شوند. در نتیجه مهم است که راه ‌های حفظ حریم خصوصی در تلفن اینترنتی را دانست.

با توجه به اینکه برخی از سازمان‌ها و کسب و کارها نیاز به برقراری ارتباط خصوصی با مشتری‌های خود را دارند، مهم است که امنیت مرکز تلفن VoIP را جدی گرفت. در صورتی می‌توان از سیستم تلفن ویپ بهره‌مند شد که از راه‌کارهای امنیت تلفن اینترنتی اطلاع داشت. در حقیقت شما با برقرای امنیت در تلفن‌های ویپ می‌توانید تماس امن، باکیفیت و ارزان‌تر را نسبت به تلفن‌های معمولی تجربه کنید.

امنیت در خطوط VoIP

امنیت سیستم ویپ عملکرد متفاوتی نسبت به سیستم برقراری ارتباط در تماس‌های آنالوگ دارد. در تلفن‌های آنالوگ دیتا‌ها از طریق روشی به نام circuit switching انتقال پیدا می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که ارتباط بدون نفوذ باشد و شرایط هک یا شنود تماس‌های آنالوگ سخت‌تر شود.

اما برقرای ارتباط در تماس‌های ویپ با توجه به روش packet switching انجام می‌شود. در این روش، دیتاها به قسمت‌های کوچکی تقسیم می‌شوند و بین دو طرف تماس انتقال پیدا می‌کند. خب مشخص است که در این شرایط، شنود نسبت به سیستم آنالوگ راحت‌تر انجام می‌شود.

در حقیقت علت اهمیت امنیت تلفن اینترنتی برای حفاظت در برابر شنود و هک شدن است. می‌توان با به‌کارگیری روش‌های مختلف، امنیت تماس‌های ایجاد شده را افزایش داد. برای این کار نیاز است که از لایه‌های مختلف در تماس‌های VoIP استفاده کرد که این لایه‌ها عبارتند از:

  • فایروال
  • احراز هویت
  • مانیتورینگ

هر یک از این لایه‌ها نیاز به راهکارهای مختلفی دارند تا بتوان امنیت تلفن VoIP را تضمین کرد.

امنیت تلفن VoIP

چه تهدیدهایی برای خطوط VoIP ایجاد می‌شوند؟

تهدید‌ها و خطرات برای خطوط تلفن ویپ همیشه در کمین هستند، اما این شما هستید که باید از طریق راه ‌های حفظ حریم خصوصی در تلفن اینترنتی، جلوی تهدیدها را بگیرید. حملات سایبری به طور کلی با دو هدف صورت می‌گیرند که عبارتند از:

  • سرقت خطوط
  • یا ایجاد خرابی در سرویس‌دهی خطوط

هکر‌ها، این دو هدف را با روش‌های مختلفی انجام می‌دهند که می‌توانید به راحتی جلوی آن‌ها را بگیرید و از خطوط اینترنتی خود حفاظت کنید. تهدید‌ها به شرح زیر هستند:

  • حمله به سرویس عملیاتی در خطوط ویپ از اصلی‌ترین تهدید‌های سیستم‌های VoIP است. به این نوع تهدید‌ها dos می‌گویند که باعث کندی تماس‌ها و پایین آمدن کیفیت صدا و تماس می‌شوند.
  • حمله شماره‌گیری یکی دیگر از تهدید‌ها است. در این حمله با کنترل PBX، سایر شبکه‌های تلفنی هک شده و اسکن خواهند شد.
  • تهدید سوم را می‌توان فیشینگ عنوان کرد. در این تهدید، کاربرها بدون اینکه آگاهی داشته باشند، IP و جزئیات مرتبط به خود را برملا می‌کنند و هکر‌ها با در دست داشتن این اطلاعات، اجازه ورود خواهند داشت.
  • هکر‌ها با توجه به پیگیری تماس، می‌توانند پیگیری ترافیک بدون رمزگذاری SIP توسط شبکه‌‌های نا امن را استفاده کنند.
  • بد افزار‌ها، یکی دیگر از روش‌های اختلال در امنیت تلفن اینترنتی هستند که برای شنود و ایجاد اختلال در تماس‌های اینترنتی فعال خواهند شد. هکر‌ها از طریق این بدافزار‌ها می‌توانند اطلاعات تماس، ایمیل یا رمز سیستم را به دست آورند.

راه ‌های حفظ حریم خصوصی در تلفن اینترنتی

راهکارهای امنیت خط تلفن ویپ VoIP را باید جدی گرفت تا اطلاعات سازمان و مشتری‌ها محفوظ بماند. برای اینکه تهدید‌ها و حملات سایبری را در استفاده تلفن‌های ویپ مدیریت و جلوگیری کرد، نیاز است که راهکارهای حفظ حریم خصوصی در تلفن اینترنتی را بدانید.

رمز عبور

هکرها از طریق به‌دست آوردن رمز عبور به راحتی می‌توانند وارد سیستم شوند. شما می‌توانید با اصلاح رمز عبور و انتخاب گذرواژه پیچیده، سیستم تلفن را تا حد زیادی در مقابل حمله هکرها ایمن کنید.

امنیت خط تلفن اینترنتی

تغییر تنظیمات

عدم فعالیت یا تغییرات پیش فرض، باعث می‌شوند که راه نفوذ هکر‌ها راحت‌تر باشد و سیستم امنیت تلفن اینترنتی کاهش پیدا کند.

حذف اطلاعات مشکوک

اگر پیام‌ها یا اطلاعاتی دارید که مشکوک هستند باید آن‌ها را حذف کنید. در بدنه پیام‌های پروتکل SIP قسمتی وجود دارد که اطلاعاتی مانند: مدل دستگاه یا نرم‌افزار را به صورت پیش فرض در سیستم‌های تلفنی نشان می‌دهد، پیام‌های مشکوکی که دریافت می‌کنید می‌توانند از این طریق وارد سیستم شوند و هک صورت گیرد.

تعریف خروجی و ورودی

ورودی‌ها و خروجی‌ها را تعریف کنید. در سیستم‌های تلفن اینترنتی، تعداد تماس‌های ورودی یا خروجی را مشخص کنید. با این کار تماس‌هایی که مشکوک هستند نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند و شنود انجام نمی‌شود.

درخواست‌های SIP

درخواست‌های SIP نامشخص را رد کنید. برای اینکه بتوانید جلوی هک شدن سیستم‌های تلفن اینترنتی را بگیرید، نیاز است که تمام درخواست‌های ناشناخته از طریق SIP را رد کنید. هکرها از طریق بدافزارها می‌توانند به امنیت تلفن VoIP شما آسیب بزنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مسائل امنیتی ویپ و راهکارهای لازم جهت مقابله با آنها می‌توانید مقاله “چه راهکارهایی را برای امنیت ویپ (VoIP) باید در نظر بگیریم؟” را بخوانید.

الوویپ گزینه مناسب برای امنیت تلفن VoIP

با توجه به توضیحاتی که داده شد، هکر‌ها یا افراد سودجو می‌توانند امنیت تلفن VoIP شما را به خطر بیندازند؛ از این رو مهم است که راه ‌های حفظ حریم خصوصی در تلفن اینترنتی را انجام دهید تا خطرات احتمالی کاهش پیدا کنند.  سامانه مرکز تماس الوویپ با ارائه امنیت قوی در کنار شما است تا امنیت تلفن اینترنتی شما تضمین شود.

الوویپ که بر اساس فناوری ویپ طراحی شده، می‌تواند با آخرین فناوری‌های روز دنیا و پروتکل‌های قدرتمند از تمام داده‌های شما حفاظت کند.

 

سوالات متداول:

  • امنیت در VoIP چیست؟

امنیت شبکه VoIP با جلوگیری از تهدیدات احتمالی مانند: ویروس‌ها، حملات سرویسDoS  و حملات هکرها، عملکرد بهینه ارتباط را در شبکه کسب و کار حفظ می‌کند.

  • آیا سیستم‌های تلفن VoIP ایمن هستند؟

تا زمانی که زیرساخت داخلی IT امن باشد، استفاده از VoIP داخلی به اندازه خطوط تلفن سنتی امن است. تماس‌ها در یک سیستم داخلی انجام می‌شود، بنابراین هکرهای خارجی نمی‌توانند به راحتی داده‌ها را رهگیری کنند.

  • آیا تلفن‌های VoIP به فایروال نیاز دارند؟

سیستم‌های VoIP به دلیل اتصال به اینترنت مستعد حملات سایبری هستند. فایروال بسته‌های داده‌ای را که وارد و خارج از سیستم تلفن می‌شوند، بررسی می‌کند و اطلاعات مخربی را که ممکن است تهدیدی امنیتی برای شبکه باشد، بررسی خواهد کرد.

  • خطرات و تهدیدهای امنیت VoIP چیست؟
  1. بدافزارها
  2. ویروس ها

هر برنامه‌ای که به اینترنت متصل باشد در معرض خطر حملات بدافزار و ویروس است. هنگامی که به سیستم تلفن VoIP متصل می‌شود، می‌تواند پهنای باند شبکه را اشغال کند و باعث خرابی سیگنال شود. به غیر از خراب کردن داده‌ها، بدافزارها و ویروس‌ها نیز می‌توانند ورودی‌های هکرها را برای حملات بعدی و مکرر ایجاد کنند.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

0 دیدگاه دربارهٔ «امنیت خط تلفن اینترنتی: تضمین حریم خصوصی در ارتباطات دیجیتال»

  1. هلیا ابوالحسنی

    چطوری میشه با تنظیم تعداد تماس ورودی یا خروجی، از ورود شماره تماس های مشکوک به سیستم مرکز تماس جلوگیری کرد؟ اصلا چه تعریفی برای تشخیص مشکوک بودن تماس وجود داره؟

    1. علیرضا سلطانی

      شما می‌تونین بعضی از پیش شماره‌ها رو شناسایی کنین که تلفن‌های مزاحم هستن و از تماس اون شماره‌ها جلوگیری کنین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید