فهرست مطالب
Toggleدر دنیای ارتباطات امروزی، درک تفاوت VoIP و سیپ ترانک موضوع بسیار مهمی است که بهبود و ارتقا ارتباطات سازمانی و شخصی را سبب میشود. باتوجه به اینکه این مفاهیم معمولا در کنار هم مطرح میشوند، ممکن است تفاوت بین این دو مورد، برای بسیاری از افراد مبهم باشد. در این مقاله، تفاوت ویپ و سیپ ترانک را بررسی میکنیم و به چگونگی عملکرد این دو تکنولوژی میپردازیم. برای مقایسه تلفن ویپ و تلفن سیپ ترانک، و آشنایی با نحوه استفاده بهینه از آنها تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.
تعریف VoIP
فناوری انتقال صدا از طریق پروتکل اینترنت (VoIP)، روشی برای برقراری ارتباطات تلفنی بر بستر شبکه اینترنتی است؛ به بیان سادهتر، VoIP برقراری تماسهای تلفنی از طریق اینترنت را امکانپذیر میسازد. این تکنولوژی یا توجه به زیرساخت پهنای باند موجود در دنیا، راهحلی محبوب برای ارتباطات مدرن تجاری محسوب میشود.
شبکههای VoIP، از فناوری سوئیچینگ بسته برای انتقال سیگنالهای صوتی استفاده میکند. وقتی از یک شماره ویپ تماس میگیرید، یک شبکه محلی VoIP دستگاه ارتباطی شما (تلفن رومیزی، تلفن همراه، لپ تاپ یا تبلت) را به یک شبکه حامل متصل میکند. دستگاه VoIP سیگنال صوتی را به بستههای داده تبدیل کرده و بستهها را از طریق شبکههای دیجیتالی ارسال میکند. در انتهای خط، این بستهها مجددا به صدا تبدیل میشوند.
بیشتر بخوانید: VoIP چیست؟
مزایای VoIP
بهطور خلاصه میتوان مزایای این فناوری نوین را نسبت به سیستم تلفن سنتی بهصورت موارد زیر بیان کرد:
- برنامههای خدمات اولیه VoIP، که شامل آگاهی از شناسه تماسگیرنده، امکان انتقال و انتظار تماس است.
- سیستمهای VoIP نیازی به نصب در محل ندارند و جابهجایی آنها به آسانی امکانپذیر است.
- هزینه لازم برای سرمایهگذاری در این سیستم معمولا بسیار پایین است.
- در حالت کلی به قراردادهای حفظ و نگهداری طولانی از طرف ارائهدهنگان خدمات نیازی ندارید.
بیشتر بخوانید: مزایای تلفن اینترنتی VoIP
تعریف سیپ ترانک
یا “Session Initiation Protocol” مجموعهای از قوانین است که در ارتباطات چندرسانهای برای شروع و پایان دادن به انتقال داده بین کاربران مختلف استفاده میشود.
این پروتکل شروع جلسه (SIP) برای آغاز، حفظ و نگهداری، همچنین خاتمه جلسات چند رسانهای در برنامههای VoIP بهکار میرود. به زبان ساده، در چنین جلساتی میتوان صدا، ویدئو، فکس و پیام را در یک تماس ادغام کرد.
بیشتر بخوانید: سیپ ترانک چیست؟
مزایای سیپ ترانک
استفاده از تکنولوژی SIP میتواند به کسبوکار شما انعطاف بسیار بیشتری ببخشد. به این ترتیب از مزایایی شامل موارد زیر بهرهمند خواهید شد:
- میتوانید ارسال پیامهای چندرسانهای و مقیاسپذیری را با افزودن ویدئو و سایر امکانات این ابزار بهبود دهید.
- با توجه به تنوع امکانات این تکنولوژی، انعطافپذیری بیشتری در قیمتگذاری خواهید داشت.
- بهبود یکپارچگی با سایر پلتفرمهای مورد استفاده در سازمان را تجربه خواهید کرد.
- امکان بهرهگیری از برنامههای مبتنیبر ابر مانند Unified-Communications-as-a-Service (UCaaS) را خواهید داشت.
چالشهای ترانک SIP
قابلیت تطبیقپذیری و هزینه کم میتواند ترانک SIP را به یک راهحل عالی برای مشکلات شما تبدیل کند؛ اما در این فناوری نیز چالشهایی وجود دارد که باید درنظر داشته باشید:
- حفظ کیفیت خدمات بدون پهنای باند اینترنت کافی، دشوار خواهد بود.
- درصورت استفاده از اینترنت عمومی، ممکن است دغدغههای در رابطه با حفظ امنیت و کیفیت سیپ ترانک داشته باشید.
- همه ارائهدهندگان خدمات SIP کیفیت یکسانی از ویژگیهای مورد نیاز را در اختیار شما قرار نمیدهند؛ بنابراین باید از پیدا کردن بهترین گزینه برای کسبوکار خود اطمینان حاصل کنید.
سیپ ترانک در مقایسه با VoIP
SIP، یک جزء ضروری برای سیستمهای VoIP در کسبوکارهای در حال رشد امروزی محسوب میشود. SIP Trunk به صورت یک خط تلفن مجازی است که مانند VoIP از سوئیچینگ بسته برای انتقال تماسها استفاده میکند. فناوری VoIP به خودی خود فقط از انتقال صوت پشتیبانی میکند، درحالیکه در ترکیب با سیپ ترانک میتواند علاوه بر صدا، ویدئو، پیام رسانی، فکس و موارد دیگر را نیز تحت پوشش قرار دهد.
یک سیستم SIP معمولا شامل چندین کانال است، و هر کدام از این کانالها میتواند یک تماس تلفنی را وصل کند. وقتی شما یک تماس خروجی از طریق SIP Trunk آغاز میکنید، یکی از کانالهای آن اشغال میشود؛ این کانال تماس مد نظر را به اینترنت عمومی یا شبکه اپراتور مخابراتی شما متصل میسازد، و سیگنالی برای تکمیل تماس ارسال میکند. اگر در همین زمان شخص دیگری با SIP Trunk شما تماس بگیرد، آن تماس کانال متفاوتی را اشغال مینماید، اما هر دو تماس در حال مخابره شدن از طریق یک ترانک واحد هستند.
سیپ ترانکها هزینه مورد نیاز برای زیرساختهای مرکز تماس شما را کاهش میدهند؛ زیرا امکان اضافه کردن کانالهای متعدد به یک SIP ترانک واحد را دارید و میتوانید چندین خط تلفن روی آن داشته باشید. زمانی که پروتکل SIP و ویژگیهای سیپ ترانکینگ را به تلفن VoIP خود اضافه کنید، میتوانید یک راهحل ارتباطی مقیاسپذیر و سفارشی برای کسبوکار خود ایجاد کنید.
تفاوتهای اصلی بین SIP و VoIP
سیپ ترانک یکی از رایجترین پروتکلهایی است که برای استقرار بسیاری از انواع سیستمهای VoIP استفاده میشود. به عبارتی میتوان گفت SIP پروتکلی است که نحوه برقراری، نگهداری و قطع تماسهای VoIP را مشخص میسازد. با این توضیح، SIP یک پروتکل فرعی است که VoIP را فعال میکند.
سه تفاوت عمده بین SIP و VoIPشامل موارد زیر هستند:
- اصطلاح VoIP محدود به انتقال دادههای صوتی از طریق اینترنت است. درحالیکه، سیپ ترانک توانایی انتقال بسته دادههای چندرسانهای را دارد. این بستهها میتواند شامل اطلاعات صوتی، پیامهای متنی یا ویدیویی باشند.
- SIP Trunking و VoIP در بسترهای متفاوتی عمل میکنند. تماس VoIP فقط از طریق اینترنت یا یک شبکه داخلی خصوصی منتقل میشود. اما یک سیپ ترانک میتواند برای انتقال بستههای داده از شبکههایی مثل ISDN یا اینترنت استفاده کند. اهمیت اصلی این تفاوت در این ویژگی است که تلفن VoIP برای کار با نرمافزار و اتصالات خود به رایانه یا دستگاه متصل به اینترنت نیاز دارد؛ در حالی که تجهیزات SIP میتوانند بهصورت مجزا کار کنند.
- سیپ ترانک بخشی از شبکهای است که تماسهای خود را روی آن اجرا میکنید؛ درحالیکه تماسهای VoIP اغلب توسط یک شرکت ارائهدهنده کنترل میشود. پروتکل SIP در سانترال تلفنی که در ساختمان خود دارید یا در تجهیزات ارائهدهنده شبکه ذخیره میشود. از سوی دیگر، تماسهای VoIP همگی از یک مکان مرکزی و با مسئولیت ارائهدهنده خدمات بهصورت جداگانه کنترل میشوند.
انتخاب گزینه مناسب بین ویپ و سیپ ترانک
در این مقاله تلاش کردیم توضیح دهیم که نمیتوان بهصورت مستقیم به مقایسه تلفن ویپ و تلفن سیپ ترانک پرداخت؛ زیرا نحوه عملکرد این دو باهم متفاوت است. بااینحال، درک نقش این دو ابزار در ارتباطات راه دور به شما کمک میکند، تصمیم بگیرید که آیا VoIP به تنهایی برای تجارت شما کافی است؟ یا به سیستم VoIP همراه با SIP نیاز دارید؟
برای تصمیمگیری درست در این زمینه، پس از درک تفاوت VoIP و سیپ ترانک، باید مشخص کنید؛ آیا ارتباط صوتی به تنهایی نیازهای شما را برآورده میکند؟ یا به راهحل قویتری برای ارتباط با مشتریان و همکاران خود نیاز دارید؟ امروه در کسبوکارهای مدرن میتوانید VoIP را با افزودن قابلیتهای SIP، که انعطافپذیری بیشتری دارد، تقویت کنید.
استفاده از این تکنولوژی یکپارچه، هزینههای شما را در طول زمان کاهش میدهد؛ و با سادهسازی فرآیندها، ارتقا تجربه مشتری و به حداکثر رساندن بهرهوری تیم مرکز تماس، به رشد کسبوکارتان کمک میکند.
درصورتی که نیاز به مشاوره دقیقتر در مورد تفاوت ویپ و سیپ ترانک، و انتخاب گزینه مناسب برای مرکز تماس خود دارید؛ حتما با کارشناسان ما در الوویپ تماس بگیرید.
سوالات متداول
- تفاوت اصلی بین VoIP و سیپ ترانک چیست؟
VoIP به تنهایی ارتباطات صوتی را از طریق اینترنت فراهم میکند، درحالیکه سیپ ترانک امکانات گستردهتری از جمله ارتباطات چندرسانهای را پوشش میدهد.
- تعریف VoIP چیست؟
VoIP یک ابزار ارتباطی مدرن برای کسبوکارها است؛ که امکان برقراری تماسهای تلفنی از طریق اینترنت را فراهم میکند.
- تعریف سیپ ترانک چیست؟
سیپ ترانک یک ابزار ارتباط مدرن است که امکان ارسال پیامهای چندرسانهای و ادغام ویدئو و سایر پیامها در ارتباطات از راه دور را فراهم میکند.
- مزایای VoIP چیست؟
مزایای VoIP شامل نیاز به تجهیزات مختصر برای نصب در محل، هزینه کمتر، و عدم نیاز به قراردادهای طولانی با ارائهدهندگان خدمات است.
- مزایای سیپ ترانک چیست؟
مزایای سیپ ترانک شامل انعطافپذیری بیشتر در ارسال پیامهای چندرسانهای، قیمتگذاری منعطف، قابلیت یکپارچگی با سایر پلتفرمها، و امکان بهرهگیری از برنامههای مبتنیبر ابر است.