شماره مجازی چیست؟ چگونه برای خود یک شماره تلفن مجازی داشته باشیم؟

تلفن مجازی

در دنیای پرهیاهوی امروزی، ارتباطات نقشی حیاتی در هر دو حوزه شخصی و حرفه ای ایفا می کند. به دلیل افزایش لایه های ارتباطی، گاها افراد و بعضا کسب و کارها تمایل ندارند تا با شماره شخصی خود با سایرین ارتباط برقرار کنند. از همین رو شماره مجازی یک راه حل موثر برای آنهاست. بیایید عمیق‌تر به دنیای شماره تلفن مجازی بپردازیم و مزایای بی‌شماری را که در این عصر دیجیتالی در حال تحول ارائه می‌دهند را کشف کنیم.

اپراتور مجازی تلفن همراه چیست؟

منظور از اپراتور شبکه موبایل مجازی یا به اختصار (Mobile Virtual Network Operator) MVNO، شرکتی است که خدمات ارتباطی تلفن همراه را ارائه می‌دهد؛ اما دارای زیرساخت شبکه مخصوص به خود نیست، و به جای آن از زیرساخت شبکه‌های دیگر (مانند اپراتورهای اصلی موبایل) برای ارائه خدمات استفاده می‌کند.

به عبارت دیگر، MVNO ها از زیرساخت شبکه‌های تلفن همراه دیگری مانند اپراتورهای اصلی استفاده می‌کنند؛ و خدمات خود را با استفاده از این شبکه‌ها به مشترکین ارائه می‌دهند. آن­ها معمولاً از برندهای مختلف و استراتژی‌های متنوعی مانند ارائه بسته‌های قیمتی ویژه، برای جذب مشترکین استفاده می‌کنند.

بنابراین، این شرکت­ها مشابه واسطه‌ای میان مشترکین و اپراتورهای اصلی موبایل عمل می‌کنند؛ و به طور معمول خدمات ارتباطی تلفن همراه را با قیمت‌های رقابتی به مشترکین ارائه می‌دهند.

شماره مجازی چیست؟

شماره تلفن مجازی همانطور که از نامش مشخص است، وجود خارجی و حقیقی ندارد و شماره تلفنی است که وابسته به مکان فیزیکی ثابت نیست. در عین حال تلفن مجازی اکثر امکانات یک شماره تلفن واقعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ارائه دهندگان این نوع شماره تلفن تماس ها را از طریق اتصال اینترنتی با استفاده از نرم افزار VoIP ارسال می کنند و می توانند تماس ها را به یک شماره شخصی نامشخص ارسال کنند.

مردم با استفاده از شماره تلفن مجازی می‌توانند در هرجایی که هستند، تماس برقرار یا دریافت کنند. شماره تلفن های مجازی به خصوص در مقایسه با خطوط تلفن آنالوگ سنتی، امنیت و حریم خصوصی بیشتری دارند. از مهم ترین ویژگی هایی که استفاده از تلفن مجازی را محبوب کرده، امکان اتصال آن به چندین خط تلفن به طور همزمان است.

مزایای شماره تلفن مجازی 

 حالا که با این نوع شماره تلفن ها آشنا شدید، وقت آن است که تصمیم بگیرید آیا کسب و کار شما به آن نیاز دارد یا خیر. امروزه مهم‌ترین کاربرد شماره تلفن مجازی برای کسب و کارهایی است که تمایل به توسعه و افزایش انعطاف­ پذیری در مرکز تماس خود دارند؛ به‌ویژه زمانی که از نیروهای دورکار برای پشتیبانی مشتریان خود استفاده می­‌کنند، نیاز بیشتری به این نوع شماره­ های تلفن دارند. استفاده از شماره تلفن های مجازی مزایایی دارد، اما در اینجا مواردی وجود دارد که برای صاحبان کسب و کار مهم است.

برقراری ارتباط گسترده

فرض کنید برای لحظه ای از پشت میز کار خود بلند می‌شوید و به اتاق دیگری می‌روید. وقتی تلفن شما که روی میز است زنگ بخورد و جواب ندهید چه اتفاقی می‌افتد؟ احتمالا مشتری شما عصبانی می‌شود یا دیگر با شما تماس نخواهد گرفت. شماره تلفن‌های مجازی این مشکل را حل می کنند. با اتصال این شماره به خط تلفن خود می‌توانید در هرکجا که هستید، تماس بگیرید یا  جواب دهید و دیگر نگران از دست رفتن مشتری نباشید.

کاهش هزینه ها

از طریق سیستم تلفن مجازی مردم از هر کجای دنیا می‌توانند با شما تماس بگیرند. اما اگر کسب و کارتان را فراتر از مرزها ببرید، مشتریان احتمالی به دلیل هزینه‌های تماس بین‌المللی برای تماس تردید خواهند داشت.

مهم ترین مزیت تلفن مجازی در رایگان بودن آن است. شماره‌های رایگان، تماس‌گیرندگان را تشویق می‌کنند که بدون در نظر گرفتن هزینه تماس، با شما تماس بگیرند. ایجاد یک شماره تلفن مجازی برای شرکت، به شما کمک می‌کند تا همه تماس‌هارا دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: تلفن ابری (تحت شبکه) چیست؟

گسترش همکاری

شما ممکن است با افراد با استعداد از سراسر جهان، بدون توجه به جایی که هستند، همکاری کنید. این بدان معناست که می توانید با استفاده از بازارها و مشتریان جدید، دسترس پذیری خود را افزایش دهید. علاوه بر این، جلسات مجازی بهره وری را افزایش می دهند و زمان رفت و آمد را کاهش می دهند. این باعث صرفه جویی در وقت شما می شود و به شما امکان می دهد بهتر روی موضوع مورد نظر تمرکز کنید.

حفظ حریم خصوصی و امنیت

یکی از مسائلی که با گسترش ارتباطات اینترنتی زیاد شده است، بحث امنیت و حریم خصوصی کاربران است. افراد زیادی هستند که در فضای شخصی یا حرفه کاری تمایل ندارند که شماره آنها برای دیگر کاربران نمایش داده شود. از قابلیت های مجازی بودن شماره، ناشناس ماندن شماره اصلی کاربر است. شما می‌توانید خط شخصی یا شماره تلفن خود را از شماره اینترنتی تفکیک کنید و خود را از خطر هک یا مسائل امنیتی محفوظ کنید.

همچنین می‌توانید به مقاله ای که  در‌خصوص امنیت خط تلفن اینترنتی در وب سایت وجود دارد را مطالعه کنید.

ویژگی ها و امکانات استفاده از تلفن مجازی

خطرات شماره مجازی

در صورتی که قصد استفاده از شماره تلفن اینترنتی در کسب و کار خود را دارید، حتما از وب­سایت­ های معتبر برای ساخت شماره مجازی استفاده کنید و دستوالعمل­ های تأیید شده ارائه­ دهنده خود را دنبال کنید؛ زیرا شماره تلفن مجازی دارای معایب و خطراتی نیز است که باید در نظر گرفته شوند.

امکان از دست دادن اطلاعات

اگر سیم کارت یا گوشی شما آسیب ببیند، انتقال داده ها به تلفن دیگری با سیم کارت فیزیکی ساده تر است. شما فقط سیم کارت را از موبایل خراب خود بیرون می آورید و آن را در یک گوشی جدید قرار می دهید تا ارتباط با دیگران را از سر بگیرید. اما با استفاده از سیم‌کارت الکترونیکی، حتما باید به اینترنت متصل باشید تا داده‌های خود را از فضای ابری دانلود کنید. علاوه بر این خطر از دست دادن اطلاعات در این حین زیاد است.

هک‌شدن اطلاعات تماس

همواره خطر هک شدن در دستگاه ها و ابزارهایی که متصل به اینترنت هستند، بیشتر است. ممکن است هکرها به اطلاعات حساب و شماره شما دسترسی پیدا کنند و شروع به سوئ استفاده های اینترنتی کنند.

اتصال به اینترنت شرط استفاده از شماره مجازی

در حالی که امروزه یافتن مکانی بدون دسترسی به اینترنت از طریق Wi-Fi یا داده های تلفن همراه تقریبا غیرممکن است، اما همچنان اتصال به اینترنت در برخی مناطق دشوار است. اگر به منطقه‌ای بروید که تقریباً به اینترنت دسترسی ندارید، نمی‌توانید کاری انجام دهید.

سرویس شماره تلفن اینترنتی یا مجازی با استفاده از شبکه های تلفن همراه واینترنت ارائه می شود. اگر شبکه زیربنایی آن به اندازه کافی خوب نباشد یا در منطقه شما پوشش دهی اینترنتی نداشته باشد، نمی توانید به شماره های مجازی در دستگاه خود دسترسی داشته باشید.

امنیت شماره مجازی

امنیت و حفاظت از حریم خصوصی شما از جمله اولویت‌های اصلی استفاده از شماره تلفن مجازی است. نکته مهمی که در مورد این نوع شماره ­ها وجود دارد، این است که برخی شرکت­ ها یک شماره را به چندین نفر می­فروشند. این مسأله ضعف امنیتی بزرگی برای شماره­های مجازی محسوب می‌­شود. تنها راهکار مطمئن در این زمینه این است که از یک ارائه ­دهنده معتبر و توانمند، شماره مورد نیاز خود را تهیه کنید. به این شکل هم می­توانید هم از منحصربفرد بودن شماره خود و هم از امنیت بالای آن در برابر هک شدن مطمئن شوید.

شماره مجازی، روزنه‌ ارتباطات مدرن

همان­طور که اشاره شد، مفهوم تلفن گویا مجازی به یک شماره تلفن اشاره دارد که بدون نیاز به سخت‌افزار خاص، از طریق اینترنت و برنامه‌های مخصوص ایجاد می‌شود. این شماره برای ارتباطات و تماس‌های صوتی و متنی قابل استفاده است و می‌تواند جایگزینی مطمئن و مناسب برای شماره تلفن­های­ فیزیکی باشد. مهمترین کاربرد این نوع تلفن در کسب و کارهای رو به توسعه است؛ بویژه شرکت­هایی با ارتباطات بین‌المللی نیازی مبرم به این تکنولوژی نوین دارند.

استفاده از شماره مجازی در حال افزایش است و به تدریج به طور گسترده در بین مشاغل و افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سرویس در کشور ما به دلیل افزایش فشارهای حاصل از تحریم از سوی وب سایت ها، بسیار کاربردی است؛ زیرا می‌توانید با ساخت یک شماره مجازی و ناشناس ماندن، از خدمات وب سایت یا شرکت مورد نظر به راحتی استفاده کنید. در حالی که سیم‌کارت‌های فیزیکی هنوز سال‌ها با منسوخ شدن فاصله زیادی دارند، اما استفاده از شماره تلفن مجازی راهی جدید و نوآورانه برای گسترش ارتباطات است.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

2 دیدگاه دربارهٔ «شماره مجازی چیست؟ چگونه برای خود یک شماره تلفن مجازی داشته باشیم؟»

  1. این شماره های مجازی تا چه حد امکان سواستفاده دارند؟ گاهی با تماسهای عجیبی روبرو میشیم از طریق شماره هایی از کشورهای مختلف که معمولا میگن بهتره اصلا پاسخ ندین! آیا اینا هم شامل شماره های مجازی میشن که بدون امکان رهگیری خریداری شدن؟

    1. علیرضا سلطانی

      از هرچیزی امکان سواستفاده وجود داره و شماره‌های مجازی هم از این قاعده مستثنی نیستند و ممکنه چنین اتفاقاتی رخ بده و ردیابی این شماره‌ها قطعا کار دشوارتری نسبت به دیگر شماره‌ها است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید