سامانه مرکز تماس و کال سنتر الوویپ
021-49254

میانگین مدت زمان رسیدگی به هر تماس (AHT) چیست؟

میانگین زمان رسیدگی

میانگین رسیدگی به هر تماس (Average Handling Time) در سازمان‌های بزرگ و ارائه‌دهنده خدمات اهمیت بسیاری دارد که به این مدت زمان AHT گفته می‌شود. در حقیقت میانگین مدت زمان پاسخگویی یکی از مهم‌ترین معیار‌های مرکز مدیریت تماس است که باید به آن دقت ویژه‌ای داشت. میانگین زمان رسیدگی به تماس‌های را می‌توان مهم‌ترین معیار کلیدی در هر مرکز تماس دانست. پس چگونه آن را اندازه‌گیری کنیم؟ برای اینکه با اهمیت رسیدگی به تماس‌ها بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

میانگین رسیدگی به هر تماس چقدر است؟

میانگین زمان رسیدگی (AHT) یک معیار کلیدی برای هر سیستم برنامه‌ریزی مرکز تماس است، زیرا به شما می‌گوید که چه مدت زمان طول می‌کشد تا به یک مورد جدید را رسیدگی کرد. در حقیقت، AHT به شما می‌گوید که یک مشاور چقدر زمان صرف یک تماس جدید می‌کند و چه زمانی نمی‌تواند یک مورد جدید را راهنمایی کند. همچنین به شما کمک می‌کند تا نرخ تماس در ساعت (CPH) خود را درک کنید و بهبود دهید.

بنابراین میانگین زمان رسیدگی به هر تماس را می‌توان اینگونه تعریف کرد: زمان مکالمه، نگهداری و پیگیری که بر تعداد کل تماس‌ها تقسیم می‌شود.

میانگین زمان رسیدگی AHT

مثال: فرض کنید که روزانه 10 تماس تلفنی دارید و برای هر یک از تماس‌ها حدود 50 دقیقه صحبت کرده‌اید، پنج دقیقه در انتظار پاسخ و حدود پنج دقیقه هم برای یادداشت صرف کرده‌اید. میانگین زمان رسیدگی شما برای هر تماس 6 دقیقه بوده است. از طرفی اگر شما میانگین زمان کمک به هر مشتری را بدانید می‌توانید راحت‌تر تعداد مشتری‌های خود را پیش بینی کنید.

فرمول میانگین زمان AHT

فرمول AHT برای محاسبه AHT به شرح زیر است:

میانگین مدت زمان پاسخگویی = (مجموع زمان مکالمه + کل زمان توقف + کل زمان پیگیری) ÷ تعداد تماس‌های انجام ‌شده

میانگین زمان رسیدگی با میانگین مدت تماس متفاوت است!

زمان زنگ و زمان صف به طور معمول در AHT گنجانده نمی‌شود، زیرا به مدت زمانی که مشاور برای یک تماس صرف می‌کند، ارتباطی ندارد. آن‌ها به طور معمول در میانگین مدت تماس گنجانده می‌شوند.

مواردی که نباید در میانگین زمان رسیدگی به هر تماس گنجانده شود!

مراکز تماس اغلب از AHT سوء استفاده می‌کنند و زمانی را که مشاورها برای انجام کارهایی مانند: استراحت، پروژه‌های خاص و جلسات تیم اختصاص می‌دهند را در محاسبات خود در نظر می‌گیرند و مورد استفاده قرار می‌دهند.

با این حال، AHT فقط زمانی را در نظر می‌گیرد که تماس‌گیرنده به مشاور می‌رسد تا زمانی که تماس را قطع کند. هر چیز دیگری، از جمله مثال‌هایی که گفته شد، باید در محاسبات انقباض گنجانده شوند.

چگونه از AHT برای بهبود عملکرد مرکز تماس استفاده کرد؟

با توجه به اینکه بررسی تماس‌ها و پاسخ‌های مرکز تماس می‌تواند به روند بهبود عملکرد مرکز تماس کمک کند، اما بسیاری از مراکز از AHT برای هدف مشاوره‌های شخصی استفاده خواهند کرد. اما مسئله اینجا است که برخی از مشاوره‌ها به صورت عمدی یا حتی غیرعمدی به کیفیت تماس اهمیت نمی‌دهند و مدت زمان پاسخگویی برای آن‌ها اهمیت پیدا می‌کند که این موضوع ممکن است عواقب مختلفی را همراه داشته باشد که عبارتند از:

  • قطع تماس در زمان رسیدن به هدف AHT
  • عدم انجام کاری بعد از تماس یا ردیابی مشتری
  • ارجاع تماس‌های مشکل به بخش‌های دیگر خدمات رسانی
  • خارج کردن تماس گیرنده از خط

برای اینکه بتوان از میانگین رسیدگی به هر تماس بهترین بهره را برد، نیاز است که بالاترین کیفیت در پاسخگویی تماس‌ها را داشت و به عوامل مختلف توجه نکرد.

اهمیت میانگین رسیدگی به هر تماس

در برخی از مرکز تماس‌ها، میانگین زمان رسیدگی به تماس‌ها با متوسط مکالمه اشتباه گرفته می‌شوند. همانطور که توضیح داده شد، میانگین زمان رسیدگی به زمان نگهداری و مدت زمان واقعی مکالمه تعریف می‌شود، اما میانگین زمان مکالمه، تنها زمانی را که یک مشاوره در مرکز تماس برای مکالمه با مشتری سپری می‌کند، گفته می‌شود.

در حقیقت AHT یک معیار است که بر عوامل دیگر تاثیر می‌گذارد و این موارد عبارتند از:

  • تعداد KPI‌های مرکز تماس مانند CSAT
  • کارایی عملیاتی
  • اثربخشی

AHT یک شاخص قوی برای بررسی تاثیرات برنامه‌های آموزشی مشاوره‌ها و فرایند منابع سازمان‌ها است تا تجربه بهتری در پاسخگویی تماس‌ها به مشتری داده شود.

اگر بخواهیم به زبان ساده‌تری AHT را بیان کنیم، باید بگوییم که میانگین رسیدگی به هر تماس، نشان می‌دهد که نمایندگی یا مرکز تماس چقدر به سوالات مشتری‌ها رسیدگی کرده و پاسخ‌دهی داشته است. از طرفی هم اندازه‌گیری مداوم میانگین رسیدگی به هر تماس برای اندازه‌گیری KPI ضروری است.

همچنین دقت داشته باشید که اگر میزان AHT بیش از حد پایین باشد، باید هر چه سریع‌تر بررسی‌های لازم انجام شود. زیرا این موضوع نشان می‌دهد که مشتری‌ها تمایلی برای برقراری ارتباط با تیم پشتیبانی ندارند و از پاسخگویی مشاوره‌ها راضی نیستند.

میانگین زمان بررسی تماس‌ها در کسب و کارهای مختلف متفاوت است و برای اینکه در محاسبه آن اشتباه نکنید، نیاز است که برای رسیدن به زمان معقول پاسخ‌دهی دو معیار مهم را بررسی کنید که به شرح زیر هستند.

NPS

Net Promoter Score یا همان NPS میزان اشتیاق مشتری برای توصیه محصول شما را اندازه‌گیری می‌کند. نمرات NPS به عنوان یک نظرسنجی از طریق سوال‌ها اندازه‌گیری می‌شود و با عدد -100 تا +100 مشخص و گزارش خواهد شد. دقت کنید که هر چه این نمره بالاتر باشد به این معنا است که عملکرد مطلوب‌تر است.

CSAT

Customer Satisfaction یا شاخص رضایت مشتری(CSAT)،  میزان رضایت مشتری شما را از محصول و خدمات شما اندازه‌گیری می‌کند و میزان رضایت مشتری را در زمان کوتاهی بررسی خواهد کرد، اما NPS میزان رضایت را در بلند مدت مورد بررسی قرار خواهد داد.

میانگین زمان رسیدگی

عوامل افزایش AHT

به‌طور حتم تمام سازمان‌ها در تلاش هستند تا میزان AHT را کاهش دهند، اما برخی از عوامل ممکن است که باعث افزایش AHT شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • سیستم‌های کامپیوتری کند. (این یک مشکل رایج است)
  • مدت زمان صرف شده با تماس گیرنده برای حل یک مشکل که البته این یک چیز خوب است.
  • آموزش ضعیف مشاور که شامل گوش دادن به مشاورانی است که زمان کار طولانی دارند و ممکن است نیازهای آموزشی فردی را برجسته کنند.
  • چرخش بین تعداد زیادی از سیستم‌های کامپیوتری مختلف که باعث عدم رضایت مشتری می‌شود.
  • مدت زمان طولانی در انتظار برای پاسخ دهی به مشتری رخ دهد.

به‌طور کلی میانگین مدت زمان پاسخگویی یا AHT به عنوان یک برنامه عمل می‌کند و می‌توان میانگین و مدت زمان پاسخگویی کارشناس‌ها و مشتری‌ها را ارزیابی کرد. در نتیجه میانگین زمان رسیدگی تماس‌ها را می‌توان یکی از مهم ترین شاخص‌های کلیدی عملکرد مرکز تماس مشتری‌ها در نظر گرفت. این عامل بر میزان رضایت یا عدم رضایت مشتری‌ها هم تاثیر مستقیم خواهد گذاشت و برای بررسی عملکرد مشاوره‌ها و مرکز تماس به کار گرفته می‌شود.

الوویپ، مدیریت مرکز تماس

الوویپ به عنوان ارائه‌دهنده نرم افزار مدیریت مرکز تماس در کنار شما است تا با آموزش‌ها و ارائه پنل‌های اختصاصی شما را در روند بهبود میانگین مدت زمان پاسخگویی همراهی کند. سامانه مرکز تماس الوویپ نسل جدیدی از سیستم‌های مدیریت مرکز تماس را ارائه می‌دهد که بر اساس فناوری ویپ طراحی شده‌اند. شما می‌توانید به کمک این سامانه از مزیت‌های مختلفی بهره‌مند شوید و مدیریت موارد مختلفی را در اختیار داشته باشید که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • چالش‌های مختلف فروش
  • خدمات پشتیبانی
  • فرایند مشتری‌مداری
  • نظارت بر عملکرد مجموعه

به‌طور کلی ما در این مطلب سعی کرده‌ایم که شما را با مفهوم میانگین رسیدگی به هر تماس و AHT آشنا کنیم تا عملکرد مرکز تماس خود را افزایش دهید. اما اگر سوال یا ابهامی ‌دارید که در این متن به آن اشاره نشده است، کافی است که در انتهای  همین مطلب و در قالب کامنت با ما در ارتباط باشید. کارشناس‌های الوویپ در کنار شما هستند تا در زمان کوتاهی به سوالات شما پاسخ داده شود.

 

منبع: https://www.callcentrehelper.com/how-to-measure-average-handling-time-52403.htm

 

سوالات متداول:

  • استاندارد صنعتی برای مرکز تماس AHT چیست؟

میانگین زمان رسیدگی (AHT) میانگین زمانی است که برای انجام یک تماس یا تراکنش از ابتدا تا انتها طول می‌کشد. از زمان شروع تماس توسط مشتری، از جمله زمان نگه داشتن و زمان مکالمه تا هر کار مرتبطی که ممکن است برای رفع آن تماس به دنبال داشته باشد. استاندارد صنعت برای AHT حدود 6 دقیقه است.

  • فرمول محاسبه میانگین مدت زمان پاسخگویی چیست؟

میانگین مدت زمان پاسخگویی = (مجموع زمان مکالمه + کل زمان توقف + کل زمان پیگیری) ÷ تعداد تماس‌های انجام‌شده

  • AHT بر چه عواملی تاثیر می‌گذارد؟
  1. تعداد KPI‌های مرکز تماس مانند CSAT
  2. کارایی عملیاتی
  3. اثربخشی
  • تفاوت بین AHT و MTTR چیست؟

اگرچه میانگین زمان برای حل مشکل MTTR و AHT زمان لازم برای حل مشکل مشتری را اندازه‌گیری می‌کنند، اما AHT زمانی را محاسبه نمی‌کند که مشتری در صف انتظار بوده است.

  • چه مشکلاتی باعث افزایش میانگین پاسخ هر تماس در مرکز تماس می‌شود؟
  1. کند بودن سیستم‌های کامپیوتری
  2. مدت زمان صرف شده با تماس گیرنده برای حل یک مشکل
  3. آموزش ضعیف مشاور
  4. چرخش بین تعداد زیادی از سیستم‌های کامپیوتری
  5. مدت زمان طولانی در صف انتظار

 

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس مشاوره رایگان بگیرید

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

مسیریابی-تماس
سیستم تلفنی ویپ

مسیریابی تماس (Call Routing) چیست؟

از ویژگی­‌های مهم مدیریت تماس می‌توان به مسیریابی تماس اشاره کرد. Call Routing به صورت اتوماتیک، تماس‌­های دریافتی را با توجه به قوانین و دستورالعمل‌­های

ادامه مطلب »

4 Responses

  1. نعیمه مرادی گفت:

    اینکه خود سازمان به جمع آوری اطلاعات دقت نکنه و با اطلاعات غلط به عدد بهتری برسه رو درک نمیکنم! مگه جز اینه که اطلاعات و نتیجه ی این بررسی ها فقط برای تحلیل و پیشرفت خودشون هست؟ پس کی رو میخوان گول بزنن.

    1. علیرضا سلطانی گفت:

      دقیقا، اطلاعات به دست اومده از آنالیزها فقط به بهبود عملکرد شرکت‌ها کمک می‌کنه و باید بهشون توجه کنن. اطلاعات غلط باعث کاهش عملکرد و تضعیف سازمان میشه.

  2. شیرین علیپور گفت:

    چیزی که نظرمو جلب کرده اینه که تو محاسبه KPI هایی مثل میانگین زمان تماس تمرکز روی مسائل کمیه؛ درحالی که بنظرم مسائل کیفی مهم تره. چه بسا اگه مدت تماس طولانی تر باشه اما کیفیت پاسخگویی بالا باشه خیلی بهتر ازینه که در مدت زمان کوتاه کار مشتری حل نشه.

    1. علیرضا سلطانی گفت:

      بله مسئله کیفی هم مهمه اما زمان هم باید در نطر گرفته بشه تا شما بتونین به تعداد مشتری‌های بیشتری خدمات ارائه بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید

پس از ثبت درخواست، با شما در اولین فرصت تماس خواهیم گرفت.