فهرست مطالب
Toggleتوجه به نرخ ریزش مشتری یا Customer Churn Rate، یکی از مهمترین نکات کاربردی در مراکز تماس است. حفظ مشتری فعلی برای سازمانها همواره آسانتر از به دست آوردن یک مشتری جدید است. همچنین جلوگیری از ترک سازمان توسط مشتری، بسیار سادهتر از متقاعد کردن آنها برای بازگشت به نظر میرسد. با توجه به این موارد، درک و جلوگیری از ریزش مشتری برای موفقیت کسبوکار شما در بلندمدت حیاتی است.
هیچ کس دوست ندارد مشتریان خود را از دست دهد. ریزش مشتری یک مشکل واقعی در صنایع مختلف است و در صورتی که به آن توجه نشود، امکان بالا رفتن بیش از حد میانگین نرخ ریزش وجود دارد.
در جایگاه یک کسبوکار باید بدانید که آیا در شرف از دست دادن مشتریان هستید؟ چگونه میتوانید قبل از اینکه خیلی دیر شود، اقدامات لازم را انجام دهید؟
در این پست، با اهمیت نرخ ریزش مشتری در مرکز تماس، و مزایایی که آگاهی از این معیار برای سازمانها دارد آشنا میشویم؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.
تعریف نرخ ریزش مشتری (Customer Churn Rate)
نرخ ریزش مشتری در مرکز تماس، یکی از پارامترهای کال سنتر است و درصدی از مشتریان را نشان میدهد که در یک دوره زمانی معین از استفاده از خدمات یا محصولات یک شرکت دست میکشند. این شاخص، یکی از مهمترین معیارها برای ارزیابی عملکرد و موفقیت یک کسبوکار، بهویژه در صنایع خدماتی و اشتراکمحور است. کسبوکارهایی مانند شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنتی، تلفنی، نرمافزارهای SaaS و موارد مشابه باید این معیار را در اولویت خود قرار دهند.
فاکتورهای ارزیابی نرخ ریزش مشتری
فاکتورهایی که ارزیابی آنها به کاهش ریزش مشتری کمک میکند، موارد زیر است:
· ارزیابی رضایت مشتریان: نرخ بالای ریزش ممکن است، نشاندهنده نارضایتی مشتریان از کیفیت خدمات یا محصولات باشد.
· برآورد سودآوری: نرخ ریزش پایین نشاندهنده پایداری درآمد و سودآوری بلندمدت است. احتمال زیادی وجود دارد که مشتریان وفادار مجددا از شما خرید کنند؛ یا به دنبال خدمات جانبی باشند و بهطور کلی منجر به افزایش درآمد شرکت شوند.
· شناسایی مشکلات کسبوکار: تحلیل دلایل ریزش مشتریان میتواند مشکلات احتمالی در محصول، خدمات، پشتیبانی یا حتی قیمتگذاری را شناسایی نماید و به شرکت کمک کند تا اقدامات اصلاحی را در نظر بگیرد.
· تعیین استراتژیهای بازاریابی و فروش: با شناخت دقیق نرخ ریزش، شرکتها میتوانند استراتژیهای بازاریابی و فروش خود را بهبود دهند؛ تا در عین حفظ مشتریان فعلی، مشتریان جدیدی نیز جذب کنند.
اقدامات لازم برای کاهش نرخ ریزش مشتری
برای کاهش نرخ ریزش مشتری، شرکتها میتوانند اقدامات زیر را مدنظر قرار دهند:
- بهبود کیفیت خدمات و محصولات: ارائه خدمات با کیفیت بالا و بهبود مداوم محصولات موجب وفاداری بیشتر مشتریان میشود.
- پشتیبانی مشتریان: ارائه خدمات پشتیبانی سریع و کارآمد برای حل مشکلات مشتریان ضروری است.
- برقراری ارتباط مستمر: برقراری ارتباط مداوم با مشتریان برای دریافت بازخورد و ایجاد روابط قوی با آنها موجب افزایش رضایت مشتریان میشود.
- برنامههای وفاداری: ارائه برنامههای وفاداری و تخفیفهای ویژه برای مشتریان پایدار موجب پایبندی بیشتر مخاطب به سازمان میشود.
- تحلیل دادهها: استفاده از تحلیل دادهها برای شناسایی الگوها و دلایل ریزش مشتریان و انجام اقدامات پیشگیرانه بسیار سودمند است.
مزایای دانستن نرخ ریزش مشتری در مرکز تماس
شناسایی و محاسبه صحیح نرخ ریزش سازمان، میتواند برای متعادل نگه داشتن فرآیندهای سازمانی و اصلاح آنها مفید باشد. در اینجا چند مورد از مزایای دانستن نرخ ریزش مشتری در کسبوکارها را بیان میکنیم.
تعیین اثربخشی استراتژیهای بازاریابی
نرخ ریزش شما نشان میدهد که آیا ابتکارات بازاریابی فعلی، برای حفظ مخاطب در پایگاه مشتریان شما کافی است؟ برای مثال، اگر افراد در حال ترک اشتراک خود هستند، بررسی کنید که آیا استراتژی محتوای شما با مخاطب هدف مرتبط است؟ حتی میتوانید راهکارهای متفاوتی برای جلوگیری از ترک مشتری و تشویق ایشان به خرید مجدد درنظر بگیرید؛ مانند ارائه کد تخفیف برای خریدهای بعدی.
ایجاد رشد در پایگاه مشتریان
مطالعات نشان میدهد که تبدیل مخاطب به مشتری برای اولین بار ۵ تا ۲۵ برابر گرانتر از حفظ مشتریان موجود است. کاهش قابلتوجه در نرخ ریزش، کسبوکار شما را سودآورتر میسازد؛ زیرا میتوانید اکثر مشترکین را در پایگاه مشتریان خود نگهدارید.
پیش بینی مالی
در مورد کسبوکارهایی با مدلهای مبتنیبر اشتراک، نرخ ریزش کمک میکند میزان رشد یا کاهش سود را ارزیابی نمایید. همچنین میتوانید میزان سلامت مالی کسبوکار خود را در آینده پیش بینی نمایید.
ارزیابی میزان تناسب محصول و بازار
آیا محصول شما نیازهای مخاطب هدف را برآورده میکند؟ در صورتی که نرخ ریزش در هر ماه یا فصل برای شرکتی در حال افزایش باشد، نشانه مشکل در تناسب محصول با بازار است. در این شرایط کسبوکارها معمولا نیاز به اصلاح یا بهبود محصول خود دارند، تا آن را جذابتر و مرتبط با بازار هدف سازند.
ریزش مشتری در مقایسه با ریزش درآمد و نرخ رشد
هنگام ارزیابی نرخ ریزش در سازمان خود، بهتر است با سایر اصطلاحاتی که ظاهری مشابه با آن دارند، آشنا باشید:
- نرخ ریزش مشتری: درصد مشتریانی که از دست دادهاید.
- کاهش درآمد: درصدی از درآمد که از دست دادهاید.
- نرخ رشد: درصد مشتریانی که در یک زمان مشخص شروع به تجارت با سازمان شما نمودهاند.
توجه به تمایز موجود میان این معیارها مهم است، زیرا آنها برای کسبوکار شما معانی و کاربردهای مختلفی دارند.
در حالی که نرخ ریزش تعداد مشتریانی را که یک کسبوکار از دست داده است، اندازهگیری میکند؛ نرخ رشد نشان میدهد که کسبوکار شما چند مشتری بهدست آورده است. بهطور کلی، این سه معیار بر طول عمر شرکت شما تأثیرگذار هستند؛ و میتوانند به سازمانها در اندازهگیری رضایت مشتری کمک کند.
انتخاب بازه زمانی صحیح برای تعیین نرخ ریزش مشتری
وقتی نرخ ریزش را محاسبه میکنید، بسیار مهم است که بازه زمانی صحیحی برای این میزان ریزش مشخص کنید. چرخههای فروش در برخی کسبوکارها طولانیتر از سایرین هستند. برای مثال، در برخی صنایع، مانند عینکهای نوری یا اثاثیه منزل، معمول است؛ که مشتریان به دلیل ماهیت محصول، برای مدتهای طولانی، نیازی به خرید مجدد نداشته باشند. بنابراین خرید نکردن این قبیل افراد را نمیتوان به حساب ریز مشتری گذاشت. سایر کسبوکارها ممکن است به دلیل چرخه فروش کوتاهتر شامل این مثال نشوند.
برای هر محصول و خدماتی که ارائه میدهید، نرخ ریزش متناسب با آن را با دوره زمانی چرخه فروش معمول خود تطبیق دهید؛ این دورهها ممکن است ماهانه، سه ماهه، سالانه یا متفاوت از این بازهها باشد. بدون در نظر گرفتن این چرخه، ممکن است در نهایت تلاشهایی پیش از موعد برای فعالسازی مجدد مشتریان انجام دهید، یا نتوانید نرخ ریزش صحیح را محاسبه کنید.
محاسبه نرخ ریزش برای کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری
نرخ ریزش مشتری ( Customer Churn Rate)، یکی از شاخصهای کلیدی برای ارزیابی سلامت یک کسبوکار است. با نظارت و تحلیل دقیق این شاخص، شرکتها میتوانند استراتژیهای مناسبی برای حفظ مشتریان و بهبود عملکرد خود اتخاذ نمایند.
محاسبه نرخ ریزش برای درک اینکه چه مواردی ممکن است در سطح خدمات مشتریان شما اشتباه باشد، بسیار مهم است. به این ترتیب میتوانید سیستمهای خدمات مشتری خود را بهبود ببخشید؛ روی کارشناسان خدمات مشتری خود سرمایهگذاری کنید، و با آموزش صحیح آنها شاهد کاهش نرخ ریزش مشتریان باشید.
در صورتی که یک سازمان راهکار صحیحی برای حل مشکل نرخ بالای ریزش مشتریان خود، نداشته باشد؛ منجر به سقوط کسبوکار خود خواهد شد. یکی از موثرترین راهها برای کاهش ریزش، تمرکز بر تجربه مشتری است. استفاده از راهکار جامع مرکز تماس به کسبوکارها در هر اندازهای کمک میکند؛ تا مشتریان خود را درک کنند، و تجربهای مطلوب برای ایشان رقم بزنند.
برای دریافت مشاوره تخصصی در مورد اهمیت نرخ ریزش مشتری در مرکز تماس خود، و راهکارهای الوویپ برای کاهش این نرخ و بهبود تجربه مشتری، همین امروز با کارشناسان ما تماس بگیرید.
سوالات متداول
- منظور از نرخ ریزش مشتریان چیست؟
نرخ ریزش درصد مشتریانی است که تجارت با یک سازمان را در یک دوره زمانی متوقف میکنند. این معیار ممکن است بهصورت سالانه، ماهانه، هفتگی یا روزانه ارزیابی شود.
- چگونه نرخ ریزش را محاسبه کنیم؟
تعداد مشتریان از دست رفته را بر تعداد کل مشتریان در یک دوره زمانی خاص تقسیم کنید؛ سپس آن را در ۱۰۰ ضرب نمایید تا نرخ ریزش را بهدست آورید.
- منظور از نرخ ریزش معقول چیست؟
این معیار در حالت معمول حدود ۵ تا ۷ درصد است. اما رسیدن به این نرخ ممکن است برای استارتآپها و کسبوکارهای نوپا چالشبرانگیز باشد.
- نرخ ریزش بالا یا پایین نشانه چیست؟
نرخ ریزش بالا نشاندهنده این است که به سرعت مشتریان خود را از دست میدهید. نرخ ریزش پایین به این معنی است که قادر به حفظ مشتریان خود هستید.
- نرخ ریزش معمول برای استارتاپها چقدر است؟
استارتآپها معمولاً دارای نرخ ریزشی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد هستند، زیرا محصولات آنها اغلب به پیشرفتهای بیشتری نیاز دارد.