فهرست مطالب
Toggleنرخ تماس رها شده (ABR) یا Call center Abandonment rate، مفهومی است که به احتمال زیاد در تماس با سازمانهای مختلف تجربه برخورد با آن را داشتهاید. آیا تا به حال پیش آمده، که با خط پشتیبانی یک شرکت تماس بگیرید و قبل از اینکه بتوانید با کارشناس خدمات صحبت کنید، به حالت تعلیق دربیایید؟ چنین پیشامدی بی شک ناخوشایند است و اگر این تعلیق کمی طولانیتر شود، بیشتر افراد قبل از ارتباط با اپراتور و دریافت خدمات، تلفن را قطع میکنند.
مشابه این موارد در مراکز تماس، تحت عنوان “تماسهای رها شده” دسته بندی میشوند. در حالی که حذف کامل این قبیل اتفاقات، تقریبا غیرممکن است؛ تیم های خدمات مشتری، تلاش میکنند تا با بهکارگیری راههای کاهش نرخ تماسهای رها شده، رضایت مشتریان خود را افزایش دهند.
در ادامه این مقاله، همه آنچه که میخواهید در مورد نرخ ترک تماس بدانید؛ از جمله تعریف آن، اینکه چگونه محاسبه میشود، و اهمیتی که نرخ ABR برای کسب و کارتان دارد، مطرح شده است.
نرخ تماسهای رها شده چیست؟
نرخ ترک تماس، درصد افرادی را نشان میدهد که قبل از پاسخگویی توسط کارشناس خدمات مشتری، تلفن را قطع میکنند. شاخص ABR که یکی از KPI های مرکز تماس است، به شما می گوید؛ تیم پشتیبانی شما چند وقت یکبار میتواند قبل از اینکه مشتری ناامید شده و تماس را قطع کند، خدمات مناسب را به ایشان ارائه دهد. نظرسنجیها نشان میدهد که برای بیش از ۹۰ درصد مخاطبان، زمانی که با یک مرکز خدمات مشتری تماس میگیرند، دریافت پاسخ سریع برای ایشان «مهم» یا «بسیار مهم» است. بنابراین اگر نرخ ترک تماس شما بالا باشد، به این معنی است که تجربه مشتریان شما از خدمات شما به اندازه کافی ارزشمند نیست. هرقدر نرخ تماس رها شده بیشتر باشد، تعداد مشتریان ناراضی که گوشی را قطع کردهاند، اما همچنان به پشتیبانی نیاز دارند، بیشتر خواهد بود!
اگر هنوز نمیدانید که نرخ ترک تماس شما چقدر است، ادامه مطلب را بخوانید تا نحوه محاسبه آن را بیاموزید.
اهمیت نرخ تماس ترک شده
کاهش شاخص تماسهای رها شده، به شما این امکان را میدهد که تماسهای بیشتری را مدیریت کنید؛ همچنین مشتریان شما تجربه بهتری از خدمات پشتیبانی شما خواهند داشت. اتلاف وقت مشتری در صف انتظار کارشناسان مرکز تماس، بصورت مستقیم باعث ایجاد نارضایتی در مشتریان میشود و ممکن است سبب شود مشتریان شما ریزش داشته باشند.
ترک تماس همچنین میتواند بجز زمان طولانی انتظار در صف، به دلیل کمبود پرسنل یا کمبود گزینههای سلف سرویس جهت خدمات مشتری رخ دهد؛ اما بدون در نظر گرفتن دلیل آن میدانیم که نرخ ترک مرکز تماس امروزه، یک KPI ضروری برای ارزیابی میزان رضایت مشتری، کیفیت عملکرد کارشناسان و حتی استراتژیهای مدیریت مرکز تماس است.
نحوه محاسبه نرخ ABR
محاسبه نرخ ترک تماس، کار سادهای محسوب میشود. کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:
۱. تعداد تماسهایی که دریافت کرده اید را تعیین کنید
اولین قدم در بدست آوردن شاخص ABR، تعیین تعداد تماسهایی است که در یک بازه زمانی معین دریافت کردهاید. معمولا شرکتها این تعداد را به صورت ماهانه اندازه گیری میکنند؛ اما شما میتوانید از بازههای یک هفتهای، سالانه یا هر دورهای که متناسب با نیاز شما باشد، استفاده کنید.
۲. تعداد تماسهایی که موفق به پاسخگویی شدهاید را کم کنید
هنگامی که میدانید چند تماس دریافت کردهاید، مرحله بعدی این است که تعداد تماسهایی که به آنها رسیدگی کردهاید را کم کنید. برای این مرحله، برخی از کسب و کارها ممکن است «تماس رسیدگی شده» را متفاوت از سایرین تعریف کنند. برای مثال تماسهایی که کمتر از پنج ثانیه هستند، احتمال دارد در دسته تماسهای رها شده طبقه بندی شوند، زیرا تعامل بسیار کوتاه بوده است.
۳. نتیجه را بر تعداد تماسهایی که دریافت کردهاید تقسیم کنید
پس از کم کردن تعداد تماسهای رسیدگی شده، از کل تماسهای دریافتی، مرحله بعدی تقسیم عدد به دست آمده، بر تعداد کل تماسهای دریافتی است. این تقسیم باید یک مقدار اعشاری به شما بدهد؛ که میتوانید آن را در ۱۰۰ ضرب کنید و درصد تماسهای رها شده خود را بدست آورید.
برای مثال اگر ۱۵۰ تماس در طول روز داشته باشید و ۱۴۰ تماس را با موفقیت پاسخ داده باشید؛ محاسبه نرخ تماس رها شده، شما به صورت زیر است:
۶.۶۶ = ۱۰۰ × ۰.۰۶۶۶ = ۱۵۰ ÷ (۱۴۰ – ۱۵۰ )
در اینجا، نرخ ترک مرکز تماس ۶.۶۶ درصد است.
حال اگر تصمیم بگیرید تماسهای خیلی کوتاه مثل زیر ۵ ثانیه را نیز، از جمله تماسهای از دست رفته در نظر بگیرید، و در همین مثال بالا، ۶ تماس از ۱۴۰ مورد تماس ورودی شما زیر ۵ ثانیه باشد؛ میتوانید نرخ ABR را به صورت زیر محاسبه کنید:
۱۱.۱۱ = ۱۰۰ × ۰.۱۱۱۱ = ( ۶ – ۱۵۰ ) ÷ ( (۶ – ۱۴۰ )– ۱۵۰ )
در مثال بالا، نرخ ترک مرکز تماس ۱۱.۱۱ درصد خواهد بود.
مراکز تماس معمولا با توجه به اندازه، نوع و صنعتی که در آن کار میکنند، تعاریف متفاوتی از “تماس رها شده” دارند.
برای مثال، بسیاری از آنها، تماسهایی با مدت زمان کمتر از پنج ثانیه را بهعنوان «رها شده» حساب نمیکنند، زیرا این تماسها ممکن است تصادفی یا اشتباه باشند؛ شاید تماس گیرنده، اطلاعات مورد نیازش را به شکل دیگری به دست آورده است.
چرا تماسها رها میشوند؟
تعیین دلایل اصلی ترک تماس، فقط تعداد تماسهای رها شده را کاهش نمیدهد؛ بلکه راههای جدیدی را برای بهبود عملکرد کلی مرکز تماس، بهینهسازی سفر مشتری و بهبود تجربه مشتری، به روی کسب و کارها باز میکند.
شایعترین دلایل ترک تماس توسط مشتریان ما، عبارتند از:
- زمان انتظار طولانی: مشتریان در صورتی که مدت زمان زیادی را در انتظار پاسخگویی باشند و یا پاسخگوی تلفن گویا نتواند زمان انتظار ایشان را به درستی تخمین بزند، آن تماس را ترک میکنند و به احتمال زیاد دیگر هرگز با ما تماس نمیگیرند.
- پیچیدگی فرآیندها: اگر مشتریان با فرآیندهای پیچیده مواجه شوند یا نتوانند به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند، احتمال قطع تماس افزایش مییابد. فقدان راهنماییهای کارآمد یا دستورالعملهای شفاف در سیستم پاسخگویی میتواند باعث سردرگمی مشتریان و در نهایت ترک تماس شود.
- فقدان سیستم تلفن گویا: سیستمهای تلفن گویا (IVR) اطلاعات ضروری مشتری مانند شماره حساب، هدف تماسگیرنده یا واحد مورد نظر ایشان را جمعآوری میکنند؛ تا تماسگیرندگان را به مناسبترین اپراتور موجود، متصل کند. اگر سیستم تلفن گویا، منوی پاسخ خودکار طولانی و پیچیدهای داشته باشد، منجر به قطع کردن تماس میشود؛ بعبارتی مشتری از اینکه با ما تماس گرفته است پشیمان میشود.
- کارکنان غیرمفید: کارشناسانی که آموزش درستی ندیدهاند، یا به ابزارهای مفید برای پشتیبانی مشتری مانند دستورالعملهای لازم، پایگاه دانش داخلی یا کمک هوش مصنوعی حین تماس، دسترسی ندارند؛ منجر به افزایش شاخص ABR و نارضایتی مشتریان میشوند. اینجاست که بحث آموزش کارمندان مرکز تماس اهمیت پیدا میکند.
- مشکلات فنی: مشکلات فنی بعد از نصب و راه اندازی VoIP مانند لرزش، کیفیت پایین تماس و قطع شدن تماسها نیز موجب میشود مشتریان شما تماس را قطع کنند.
- عدم پیگیری: اگر مشتریان برای بار دوم یا سوم برای رفع همان مشکل تماس بگیرند، احتمال اینکه تماس را قطع کنند، بیشتر میشود. با توجه به این مورد، اجرای یک استراتژی پیگیری و پاسخ به تماس قوی، نرخ ترک تماس را کاهش خواهد داد.
- عدم دسترسی به نیروی انسانی در زمانهای بحرانی: در برخی مواقع، ممکن است مشتریان نیاز فوری به کمک داشته باشند و عدم دسترسی به کارشناس مربوطه در زمان مناسب، موجب قطع تماس شود. این مسأله زمانی تشدید میگردد که مشکل مشتری با کمک خدمات سلفسرویس حل نشود و نیاز به راهنمایی تخصصی یک اپراتور داشته باشد.
- تجربه ناخوشایند از تماسهای قبلی: اگر مشتریان قبلاً تجربه منفی از تماس با مرکز پشتیبانی داشته باشند؛ ممکن است در تماسهای بعدی زودتر از معمول تماس خود را رها کنند. مشکلاتی مانند عدم حل مسئله در مکالمات قبلی یا رفتار غیرحرفهای کارکنان میتواند اعتماد مشتریان را کاهش داده و منجر به ترک سریعتر تماس شود.
چگونه نرخ تماس رها شده را کاهش دهیم؟
اگر مدیر یک مرکز تماس باشید با چالشهای مختلفی روبرو میشوید. در مورد شاخص تماسهای رها شده نیز، شناسایی و محاسبه آن برای شما کافی نیست. بلکه نیاز دارید دادهها را بررسی کنید تا بدانید که چه چیزی نرخ ترک تماس را افزایش داده است. در این راستا، راهکارهای برای کاهش نرخ تماس رها شده وجود دارد که بکارگیری آنها، در مدیریت هرچه بهتر مرکز تماس به شما کمک میکند:
کارهای تکراری را اتوماتیک کنید.
با تنظیم خودکار انجام شدن کارهای تکراری، در زمان تیم خدمات مشتریان خود صرفه جویی کنید تا تمرکز و انرژی بیشتری در پاسخگویی به مشتریان بیشتر داشته باشند. در این راستا میتوانید از ابزارهای تکنولوژی روز مدیریت مرکز تماس استفاده کنید.
از قابلیت تماس مجدد استفاده کنید.
یکی از راههای جلوگیری از رها شدن تماسها این است که مشتریان، در صف انتظار برای صحبت با کارشناسان شما معطل نشوند. با استفاده از گزینه تماس مجدد، به مشتریان خود این امکان را میدهید تا پشت تلفن برای اتصال به اپراتور منتظر نمانند، و انتخاب کنند که در زمان خلوتتری با ایشان تماس گرفته شود. به این شکل تجربه خدمات بسیار بهتری را ارائه خواهید داد. طبق نظرسنجیها، ۷۰ درصد از مشتریان گزینه تماس مجدد را به انتظار خیلی طولانی در صف ترجیح میدهند.
زمان اوج کاری و بالاترین حجم تماس را مشخص کنید
با استفاده از معیارهای سنجش مناسب کسب و کار خود، مشخص کنید که مرکز تماس شما در چه ساعاتی از روز بیشترین حجم تماس را تجربه میکند؛ و برنامه کاری کارکنان را طبق آن تنظیم کنید تا بتوانند حجم افزایش تماس را پوشش دهند.
از CRM برای اطلاعات مشتری استفاده کنید
یکی از موارد ناخوشایند برای مشتریان که اغلب هنگام تماس با پشتیبانی با آن مواجه میشوند، فرآیند مسیریابی است. تماسگیرنده با یک کارشناس صحبت میکند، اطلاعات تماس خود را به ایشان میدهد و مشکل خود را مطرح میکند، سپس به کارشناس دیگری ارتباط داده میشود، و باید مجددا همان صحبتها را تکرار کند.
استفاده از یک ابزار CRM قدرتمند که اطلاعات و مکالمات قبلی مشتری در آن ذخیره شده است. ابزاری که همه کارشناسان پاسخگو به آن دسترسی داشته باشند، این مشکل را حل میکند؛ باعث میشود که زمان مکالمه کاهش پیدا کند و کارشناسان نیز زمان بیشتری برای رسیدگی به سایر تماسها داشته باشند.
چگونه مراکز تماس میتوانند نرخ ترک تماس را بهبود بخشند؟
راههای کاهش نرخ تماس رها شده، شامل: نظارت، شناسایی دلایل و اجرای استراتژیهای مناسب، بخش مهمی از مدیریت مرکز تماس هستند. انتخاب نرمافزار مرکز تماس مناسب به تیم شما امکان دسترسی به مدیریت نیروی کار، اتوماسیونهای هوش مصنوعی و ابزارهای گزارشدهی لازم، برای پایین نگه داشتن نرخ تماسهای رها شده و بالا نگه داشتن رضایت مشتری را میدهد. این ویژگیها تجربه خدمات مشتری را در کل مرکز تماس یکپارچه میسازد؛ و به کارشناسان مرکز تماس این امکان را میدهد که «هوشمندانهتر کار کنند، نه سختتر»، نرم افزار الوویپ در عین حال، پشتیبانی شخصی سازی شده و مشتری محور را برای سازمان شما ممکن میسازد.
در نهایت میتوان گفت، بزرگترین مزیت کاهش شاخص ABR این است که به شما امکان میدهد؛ برای کارشناسان مرکز تماس و مشتریان خود، به صورت همزمان، تجربه بهتری را رقم بزنید.
سوالات متداول:
- نرخ تماسهای رها شده (ABR) چیست؟
نرخ تماسهای رها شده (ABR) بیانگر تعداد تماسهایی است که مشتریان آنها را قبل از اتصال به کارشناسان مرکز تماس قطع کردهاند.
- چرا نرخ تماسهای ترک شده مهم است؟
افزایش ABR میتواند نشان دهنده افزایش عدم رضایت مشتریان یا مشکلات در برقراری ارتباط باشد، بنابراین به مدیران مرکز تماس کمک میکند که این نرخ را کاهش دهند.
- چه عواملی میتوانند منجر به افزایش نرخ ABR شوند؟
عواملی مانند زمان انتظار طولانی برای وصل شدن به کارشناس، نداشتن گزینههای مناسب برای مشتریان و پیچیدگی فرآیندها میتوانند به افزایش ABR منجر شوند.
- چگونه میتوان نرخ ترک تماس ها را کاهش داد؟
برای کاهش ABR، میتوانید اقداماتی مانند بهبود زمان انتظار مشتریان، آموزش کارکنان برای بهبود ارتباط و ارائه گزینههای مناسب به مشتریان انجام دهید.
- چه ابزارهایی برای مدیریت تماسهای قطع شده در مراکز تماس مورد استفاده قرار میگیرد؟
ابزارهایی مانند سیستمهای تلفن گویا و CRM به مشتریان کمک میکنند تا به سرعت به اطلاعات مورد نیاز برسند و زمان انتظار را کاهش دهند.
6 دیدگاه دربارهٔ «نرخ تماسهای رها شده (ABR) چیست؟ + ۴ راه کاهش آن»
سازمانی که به رها کردن تماس بدون حل مشکل توسط مشتریانش اهمیت بده و پیگیری کنه و مشکل اونا رو حل کنه، بخاطر توجهی که داشته میتونه مطمئن باشه که مشتریان بیشتر از قبل بهش وفادار خواهند بود!
بله کاملا درسته. اهمیت به مشتری، احساس رضایت رو در مشتری ایجاد میکنه و این رضایت در نهایت باعث وفاداری مشتریها میشه
یکی از بهترین گزینه ها زمانی که برای تماس گیرنده دریافت پاسخ در لحظه ضروری نباشه، انتخاب گزینه تماس از طریق کارشناسان پشتیبان هست. اگر در پیغام ذکر بشه که نهایتا در چه بازه زمانی با مشتری تماس گرفته میشه، مثلا تا ۲ ساعت آینده یا تا قبل از پایان ساعت کاری امروز، خیلی بهتر است و مشتری میدونه نهایتا تا کی باید منتظر باشه.
بله در این حالت مشتری میدونه چه زمانی قراره باهاش تماس گرفته بشه و باعث صرفه جویی زمانی مشتری هم میشه
در صورتی که مشکل فنی در سیستم مرکز تماس وجود نداشته باشه دلیل عمده ترک تماس ها طولانی شدن زمان انتظار مشتری هست، اگر تکرار بشه تأثیر خیلی بدی روی ذهنیت مشتری نسبت به سازمان میذاره.
بله قظعا تکرار این موضوع میتونه تاثیر منفی داشته باشه و هر میزان که زمان انتظار مشتری شما افزایش پیدا کنه احتمال قطع تماس هم بالاتر میره