فهرست مطالب
Toggleنکته ضروری بازگشت سرمایه با VoIP، این است که انتخاب سیستم ارتباط تجاری شما متناسب با صنعت و نیازهای سازمانتان باشد. امروزه، به دلیل بالا بودن نرخ ROI در سیستم ویپ، این فناوری به یکی از محبوبترین گزینهها برای ارتباطات تجاری شرکتها تبدیل شده است. راهکار ویپ، بازگشت سرمایه بهتری را در مدت زمان کوتاهتر برای کاربران خود به ارمغان میآورد.
پیش از تصمیمگیری برای ارتقا به سیستم VoIP، بهتر است نیازها و اهداف ارتباطی فعلی و آینده خود را ارزیابی کنید. در حال حاضر چند کاربر، تجهیزات سختافزاری و چه میزان فضای کاری دارید؟ پهنای باند، سرعت و کیفیت اینترنت مورد نیاز شما چقدر است؟ کدامیک از عملکردهای پست صوتی، کنفرانس، ارسال تماس یا تجزیه و تحلیل تماس در ویپ، برای شما اولویت دارد؟ میزان سرمایهای که میخواهید به این کار اختصاص دهید چقدر است؟ با پاسخ به این سوالات، میتوانید مشخص کنید که به چه راهکار ویپی نیاز دارید.
در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا ویژگیهای نرمافزار ویپ و نحوه بهبود نرخ ROI با کمک VoIP در کسبوکارها را باهم بررسی کنیم.
تعریف VoIP، و نحوه تأثیر آن بر بازگشت سرمایه شرکتها
سیستم VOIP (Voice over Internet Protocol) نوعی ارتباط مبتنی بر اینترنت است. این فناوری از اتصال اینترنت برای برقراری تماس تلفنی استفاده میکند. کافیست یک اتصال اینترنت پرسرعت داشته باشید، تا با استفاده از هر دستگاه موجود (کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی هوشمند و غیره) تماسهای VoIP را برقرار کنید.
VoIP در ابتدا صدای شما را به بستههای داده تبدیل میکند تا آن را در بستر اینترنت انتقال دهد؛ بستههای داده از طریق یک شبکه IP، نزد گیرنده میرسند و سپس به فایلهای صوتی تبدیل میشوند. راهاندازی سیستم ویپ بسیار سریع و آسانتر از تلفنهای قدیمی است، زیرا این فناوری مبتنی بر اینترنت است و به سختافزار چندانی نیاز ندارد.
VoIP بسیار مقیاسپذیر است و نرخ بازگشت سرمایه در کسبوکارها را با تسریع فرآیندها و چابکسازی شیوههای ارتباطی، بصورت چشمگیری بهبود میبخشد.
بیشتر بخوانید: ویپ (VoIP) چیست و چگونه کار میکند؟
نحوه بهبود نرخ ROI سازمانها با کمک VoIP
سرمایهگذاری بر سیستم VoIP مزایای مالی و غیرمالی زیادی برای کسبوکارها دارد. این مزایا شامل موارد زیر میشود:
تأثیر ویپ بر بازگشت سرمایه مالی
فناوری VoIP به دلیل سهولت در نصب و بهرهبرداری، تا حد زیادی منجر به صرفهجویی در هزینههای اولیه و عملیاتی کسب و کارها میشود. این کاهش هزینه به طور میانگین بین ۳۰ تا ۵۰ درصد خواهد بود، و سبب میشود شرکتها در مدت زمان کمی، همه هزینههای خود در زمینه ویپ را با ارزش افزوده آن پس بگیرند.
سیستمهای ارتباطی VoIP میتوانند به روشهای زیر منجر به کاهش هزینههای کسب و کارها شوند:
- حداقل سرمایهگذاری برای زیرساخت
فناوری VoIP در مقایسه با سیستمهای تلفن سنتی به زیرساخت سختافزاری بسیار کمتری نیاز دارد. به شکلی که صرفا با استفاده از اتصال اینترنتی موجود خود، میتوانید تلفن VoIP را راهاندازی کنید.
همچنین، در این فناوری دیگر نیازی به چندین خط تلفن، جعبه سانترال یا سیستم تلفن ندارید.
VoIP ممکن است از طریق LAN موجود در شرکت که برای دسترسی به اینترنت بهکار میبرید، اجرا شود. شرکتها همچنین میتوانند به جای تلفنهای IP، از تلفنهای نرمافزاری استفاده کنند و نیازی به خرید دستگاه تلفن جدید نداشته باشند.
علاوه بر این، نصب و راهاندازی سیستم VoIP به سختافزار داخلی نیازی ندارد، بنابراین کسبوکارها بدون هزینه قابل توجه، میتوانند استفاده از این فناوری را آغاز کنند.
۲. هزینههای عملیاتی پایین
هزینههای نگهداری سیستم تلفنهای سنتی بسیار بیشتر از فناوری ویپ است. به دلیل اینکه سیستم VoIP با حداقل سختافزار ممکن کار میکند، هزینه تعمیر و نگهداری خاصی در این زمینه ندارد.
مراقبت و نگهداری و ارتقاء سیستم VoIP نیز معمولا بر عهده ارائهدهنده آن است و منجر به صرفهجویی در زمان و تعداد کارکنان شرکت شما میشود. هزینه اشتراک خدمات VoIP نیز بسیار کمتر از سیستم سنتی است. به دلیل همین هزینههای عملیاتی پایین، حاشیه بازگشت سرمایه ویپ بسیار بالا است.
۳. صرفهجویی در هزینه ماهانه مکالمه تلفنی
قیمت تماسهای تلفنی VoIP به صورت قابل ملاحظهای نسبت به تلفنهای سنتی کمتر است. کسبوکارها از طریق جایگزینی شبکه تلفن سنتی با VoIP میتوانند بیش از ۶۰ درصد در هزینه مکالمات خود صرفهجویی کنند.
همچنین با استفاده از VoIP، میتوانید تا حد زیادی هزینه تماسهای بینالمللی خود را کاهش دهید. بخصوص اگر کسبوکار شما دارای ارتباطات بینالمللی باشد، مبلغ قابل ملاحظهای از هزینههای ماهانه شما بابت تماسهای از راه دور کاهش خواهد یافت.
تأثیر ویپ بر بازگشت سرمایه (ROI) غیر مالی
راهکار VoIP تعامل کارشناسان مرکز تماس و مشتریان شما را ارتقا میبخشد؛ زیرا به دلیل استفاده از بستر اینترنت، میتواند طیف وسیعی از ویژگیهای پیشرفته را ارائه دهد. فناوری ویپ، با قابلیتهای تماس و پیامرسانی به شما در بهبود معیارهای بهرهوری و رضایت مشتریان کمک میکند.
استفاده از تکنولوژی ویپ سبب میشود که ارتباطات تجاری شما بسیار انعطافپذیر باشد. این فناوری با بهرهگیری از بستر اینترنت و ویژگیهای هوشمند خود، تعامل و رضایت مشتریان شما را به روشهای زیر افزایش میدهد:
- سهولت در جذب مشتری
سیستم تلفن ابری فرآیندهای ارتباطی را سادهتر میکند. VoIP به مشاغل کوچک با بودجه کم این امکان را میدهد که صرف هزینه بسیار کم، تماسهای بینالمللی برقرار کنند.
VoIP به شما امکان میدهد شمارههای محلی را در کشورهای مختلف خریداری کنید، و شانس بیشتری برای دسترسی به مشتریان بالقوه خود داشته باشید.
بسیاری از نرمافزارهای VoIP همچنین شامل ویژگیهایی هستند که آنها را قادر میسازد، به تیمهای بازاریابی در برگزاری کمپینهای تبلیغاتی کمک کنند. سرمایهگذاری در سیستم VoIP میتواند معیارهای تولید سرنخ و تبدیل آن به مشتری را بهبود بخشد.
۲. افزایش قابلیت حفظ و نگهداری مشتری
حفظ مشتری یک فرآیند پرهزینه است. حفظ وفاداری مشتری در یک بازار رقابتی و جهانی، بسیار چالش برانگیز است. در جایگاه یک کسبوکار میتوانید استراتژیهای حفظ مشتری خود را با سرمایهگذاری در سیستم VoIP بهبود ببخشید.
معمولا سیستمهای VoIP با ابزارهای CRM موجود در سازمانها سازگار هستند. در فناوری VoIP بر خلاف سیستم تلفنهای سنتی، تبادل دادهها بسیار سادهتر است؛ و با استفاده از CRM و دریافت اطلاعات تماس، بینش دقیقی به کاربران خود میدهد.
برای مثال، با دسترسی به دادههای پیشین مشتری، میتوانید تماسهای خود را متناسب با نیازهای مشتری سفارشیسازی کنید. حفظ و وفادارسازی مشتریان منجر به رشد و سودآوری کسب و کارها میشود.
بهکارگیری VoIP برای بهبود نرخ ROI
فناوری VoIP ارتباطات جهانی را متحول کرده است؛ و مزایای ملموسی مانند صرفهجویی در هزینهها، افزایش بهرهوری و بهبود رضایت مشتریان را برای کسبوکارها به همراه دارد. ویژگیهای امنیتی یکپارچه و سازگاری آن با دورکاری، ویپ را به ابزاری حیاتی برای مشاغل مدرن تبدیل میکند. برای ارزیابی نرخ ROI در سیستم ویپ، عواملی مانند کاهش هزینههای کارکنان و افزایش بهرهوری را در نظر بگیرید، و با هزینه تمام شده اجرای ویپ مقایسه کنید. محاسبه میزان بازگشت سرمایه با VoIP، آن را به یک سرمایهگذاری منطقی در دنیای تجارت تبدیل کرده است. زیرا کسبوکارها را قادر میسازد در بازار متغیر و بشدت رقابتی امروزی، به رشد و توسعه خود ادامه دهند.
اگر برای رشد سازمان خود، تمایل به بهبود نرخ ROI با کمک VoIP دارید، با کارشناسان ما در الوویپ تماس بگیرید تا بهترین گزینه متناسب با ابعاد شرکت و زمینه کاری خود را دریافت کنید.
سوالات متداول
- مزایای VoIP چیست؟
بجز صرفهجویی در هزینهها، انعطافپذیری، مقیاسپذیری و بهبود دسترسی از بزرگترین مزایای VoIP برای کسبوکارها هستند.
- بازگشت سرمایه در سیستم ویپ به چه شکلی است؟
بازگشت سرمایه در ویپ، میتواند مستقیما به صورت مالی باشد، یا بصورت غیر مستقیم، مثلا از طریق تسهیل فرآیند جذب مشتری جدید، باعث صرفهجویی در هزینههای شما شود.
- ویپ چگونه منجر به کاهش هزینههای سازمانها میشود؟
- حداقل سرمایهگذاری برای زیرساخت
- هزینههای عملیاتی پایین
- صرفهجویی در هزینه ماهانه مکالمه تلفنی
- حداقل هزینه برای تغییر مقیاس شرکت
- تأثیر ویپ بر بازگشت سرمایه غیرمالی چگونه است؟
- سهولت در جذب مشتری
- افزایش قابلیت حفظ و نگهداری مشتری
- بهبود خدمات مشتری
- آیا VoIP باعث صرفهجویی در هزینههای سازمان میشود؟
VoIP نه تنها صرفهجویی قابل توجهی در هزینههای شما دارد؛ بلکه ویژگیها و قابلیتهایی را نیز ارائه میدهد که سیستم تلفنهای سنتی نمیتوانند با آن رقابت کنند.