۳ قانون اساسی که در برون‌سپاری مرکز تماس باید رعایت کنید

قوانین-برون-سپاری-مرکز-تماس

رعایت قوانین برون‌سپاری مرکز تماس یا همان قوانین BPO، نقش بسیار مهمی در پیشبرد مطلوب این فرآیند دارد. شرکت­‌هایی که تمایل به برون‌سپاری بخشی از وظایف خود دارند، اغلب خواهان دستیابی به مزایایی همچون کاهش هزینه­‌ها و سپردن کار به دست افراد متخصص هستند. امروزه، منظور از خدمات مشتریان بسیار فراتر از پاسخ به سوالات تماس­‌گیرندگان و حل مشکلات آن­‌هاست؛ بلکه نیاز به تعامل سازنده با مشتریان و جلب رضایت آن­‌ها دارید. نحوه ارائه خدمات در مرکز تماس شما اگر بصورت صحیحی انجام شود، می­‌تواند عامل اصلی تمایزتان با رقبا باشد.

با در نظر گرفتن نکات مهم در برون‌سپاری مرکز تماس، می­‌توانید امتیاز خالص تبلیغ کنندگان خود (NPS)، اهداف درآمدی، درک برند و موارد دیگر را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید. با رعایت سه قانون اساسی برون‌سپاری که در ادامه مطلب شرح می‌­دهیم، می­‌توانید گامی موثر در پیشرفت کسب‌وکار و جلب رضایت مشتریان خود بردارید.

بیشتر بخوانید: برون‌سپاری مرکز تماس (BPO) چیست و چگونه انجام می‌شود؟

قانون شماره ۱: روی کارشناسان مرکز تماس خود سرمایه‌­گذاری کنید

برای جذب نیروهای کارآمد و حفظ افراد با استعداد در مراکز تماس خود برنامه داشته باشید. بررسی کنید که آیا میزان نرخ دستمزد شما نسبت به رقبا مناسب است؟ سیستم پاداش، فرهنگ کاری مثبت و فرصت‌­های پیشرفت شغلی در سازمان شما چگونه است؟ تمام این مزایای استخدامی برای کارشناس بالقوه مرکز تماس شما باید مطابق با استانداردهای صنعت یا بیشتر از آن باشد و در طول فرآیند استخدام به طور کامل توضیح داده شود.

در مورد استخدام کارمندان مرکز تماس، چالش‌­های زیادی وجود دارد. اغلب مدیران اجرایی، در یافتن افراد واجد شرایط برای استخدام در مرکز تماس به مشکل برمی­‌خوردند. در مرحله بررسی داوطلبان استخدامی بهتر است موارد زیر را برای انتخاب بهترین گزینه­‌ها در نظر داشته باشید:

  • تجربه: متقاضیان باید مهارت­‌های اصلی مورد نیاز این شغل را داشته باشند. این مورد شامل تخصص فنی، مهارت‌­های نرم، همچنین روحیه یادگیری در حین کار می­‌شود. رعایت این موارد سبب می­‌شود بتوانید نیروی کار را متناسب با سطح خدمات و نیازمندی­‌های پروژه به شکل بهینه‌ا‌ی تخصیص دهید.
  • زبان: طی فرآیند مصاحبه مهارت­‌های زبانی افراد را بسنجید، و تنها به بررسی مدارک زبان خارجی ایشان بسنده نکنید.
  • مدت تصدی: مهم است که فرد داوطلب پیش از این چند بار شغل خود را تغییر داده است. از استخدام نیروهایی که بصورت مکرر و بدون دلیل موجه در کمتر از یک سال شغل خود را تغییر داده‌­اند، خودداری کنید.
  • نگرش: سوال­‌هایی بپرسید که بتوانید نحوه مواجه ایشان با چالش‌­های دشوار در گذشته را دریابید؛ مهم است بدانید که چگونه توانسته­‌اند آن چالش­‌ها را حل کنند. آیا نگرش مثبتی داشته­‌اند؟ تسلط ایشان به مهارت‌های نرم برای دستیابی به نتایج پایدار رضایت مشتری بسیار ضروری هستند.

قوانین-برون-سپاری-مرکز-تماس

سعی کنید فرآیند استخدام و گزینش کارکنان را به درستی انجام دهید، زیرا غفلت در این مرحله و آموزش­‌های بعد از آن می­‌تواند منجر به فرسایش زود هنگام نیروی کار شما شود. مایک مایلز، معاون ارشد فروش جهانی BPO در این رابطه می­‌گوید:

«اگر تنها به منظور تحقق تعهدی که برای افزایش نیرو دارید یا پر کردن صندلی­‌های خالی در سازمان خود فردی را استخدام کنید، با خطر استخدام افراد نامناسبی مواجه هستید که آموزش لازم برای کار در بخش مورد نیاز شما را ندیده­‌اند. طی فرآیند استخدام نیروی جدید لازم است که در مورد نیازمندی­‌های سازمان و وظایف شغل مورد نظر شفاف باشید، همچنین بازخورد آن‌­ها را دریافت کنید و در روزهای آغازین شروع به کار، یک مربی ماهر برای آموزش ایشان در نظر بگیرید. این تاکتیک باعث کاهش فرسایش کارکنان شما در مراحل اولیه شروع به همکاری می­‌شود».

قانون شماره ۲: یک محیط کاری مثبت ایجاد کنید

هر قدر به جلو می­‌رویم و تکنولوژی پیشرفت می­‌کند، اهمیت تمرکز بر رضایت مشتریان به قوت خود باقی می­‌ماند. چگونه به کارکنان خود انگیزه می­‌دهید تا درصد رضایت مشتریان را بهبود بخشند؟ نحوه مدیریت نیروی کار شما در این زمینه اهمیت زیادی دارد. در مرحله اول، باید بتوانید حجم ورودی مرکز تماس خود را به صورت دقیق، پیش­بینی کنید. این پیش‌بینی شامل محاسبه حجم تماس‌های احتمالی از طریق بررسی موارد زیر است:

  • تجزیه و تحلیل تاریخ داده­‌ها برای انجام یک پیش بینی سالانه
  • بررسی روندهای فصلی
  • تحلیل روندهای روز

همچنین باید مدیران باتجربه و با کفایتی را جذب کنید که قادر باشند با ارتقای ثبات، شفافیت، پایداری و کیفیت در فرهنگ سازمانی، محیط کاری مثبتی را بوجود بیاورند. بیشتر داوطلبان قبل از ارسال درخواست برای یک فرصت شغلی، در مورد آن شرکت تحقیق می­‌کنند. اغلب این افراد از شبکه­‌های اجتماعی برای ارزیابی شرکت مدنظر خود استفاده می­‌کنند. خوش­نامی یک برند و گردش مالی خوب آن تأثیر زیادی در جذب افراد برای همکاری دارد.

قوانین-برون-سپاری-مرکز-تماس

بیشتر بخوانید: ۴ راه جلب رضایت مشتری در مرکز تماس

کارشناسان مرکز تماس شما زمانی که بدانند افزایش بهره‌­وری برای آن‌ها دریافت پاداش و مزایای قابل توجهی را به دنبال دارد، انگیزه بیشتری برای رشد و بهبود عملکرد خود دارند. این فرآیند منجر به افزایش درآمد شرکت و بالا رفتن رضایت مشتریان شما می­‌شود. با استفاده از نرم‌افزار مرکز تماس مناسب می­‌توانید عملکرد بهتر کارشناسان را شناسایی کنید و از طریق برنامه پرداخت به ازای عملکرد، حقوق و پاداش تعیین شده را به ایشان تخصیص دهید. این کار مرحله­‌ای مهم از پایه‌­ریزی برای داشتن یک محیط کار مثبت است که رقابت سالم و سازنده را بین کارمندان و تیم‌های مختلف شرکت امکان‌­پذیر می‌سازد.

قانون برون­‌سپاری شماره ۳: به معیارهای سنجش عملکرد توجه کنید

این­که ابزارها و فرآیندهای شما چقدر پیشرفته هستند، به تنهایی ارزشی ندارد، اهمیت این موارد زمانی است که منجر به افزایش رضایت مشتریان شما شوند. KPIها در مرکز تماس شما نقش حیاتی دارند. با در نظر گرفتن شاخص­‌های کلیدی عملکرد، می‌­توانید رویکردی موثر و موفق در بهینه‌سازی مرکز تماس خود داشته باشید. معیار اساسی زیر از مواردی هستند که نقش مهمی در موفقیت مرکز تماس دارند:

  • میانگین سرعت پاسخ‌گویی (ASA): مدیریت نیروی کار، قابلیت پیش‌بینی صحیح و کاهش غیبت کارکنان از مهم‌ترین معیارها برای دستیابی به این KPI حیاتی هستند.
  • میانگین زمان رسیدگی (AHT): آموزش صحیح کارشناسان مرکز تماس، سرپرستی تیم و مدیریت کیفیت، همگی در کاهش کلی AHT از طریق حل سریع‌تر مشکل در تماس اول، و یا ایجاد AHT پایه برای اطمینان از دستیابی به سطح بالای رضایت مشتریان مؤثر هستند.
  • رزولوشن تماس اول (FCR): این KPI و همچنین دو مورد قبلی، همگی برای دستیابی و حفظ سطح بالایی از رضایت مشتریان حیاتی هستند. اما باید مراقب باشید که کارشناسان مرکز تماس خود را طوری راهنمایی نکنید که کاهش AHT را بر دستیابی به FCR اولویت دهند! کارشناسان شما بهتر است مدت طولانی­‌تری را صرف پاسخ‌گویی به تماس یک مشتری کنند تا زمانی که مطمئن شوند مشکل را حل نموده‌­اند.

نکات مهم در برون­‌سپاری مرکز تماس

یک از مهم‌ترین مواردی که در مورد قوانین برون‌سپاری مرکز تماس باید مدنظر قرار دهید، این است که هرگز رضایت مشتریان را فدای هدف­‌های دیگر خود نکنید! پاسخگویی سریع به تماس‌­ها و به حداقل رساندن زمان برای حل مشکل در یک مرکز تماس بسیار مطلوب است؛ اما اپراتورها هرگز نباید دستیابی به یک معیار خاص را بر رضایت مشتریان اولویت دهند.

در جایگاه مدیر یک سازمان باید مراقب باشید که کارشناسان برای دستیابی به KPI های مدنظر شما، تماس مشتریان را قبل از حل کامل مشکل، قطع نکنند. مهم‌ترین نکته در تعاملات تیم‌­های پشتیبانی مرکز تماس شما، تجربه کلی مشتری است. در صورتی که کارشناسان رضایت مشتری را بخاطر پایبندی به شاخص‌­های کلیدی عملکرد به خطر بیندازند، در واقع منجر به آسیب دیدن «تجربه مشتری» می­‌شوند. برای اجتناب از چنین اشتباهاتی و دستیابی به موفقیت، مدیر و رهبر یک کسب و کار باید تعادلی بین سه عنصر اساسی یک مدل مرکز تماس موفق یعنی افراد، فرآیندها و ابزارها ایجاد کند.

رهبران قدرتمندی که این نوع فرهنگ «تفکر خارج از چارچوب» را ترویج می‌کنند، در اجرای قوانین BPO موفق­‌تر عمل می­‌کنند؛ و شاهد افزایش رتبه‌بندی مشتریان و کاهش ریزش کارکنان خود هستند. مواردی که در این مطلب بیان کردیم شامل مهم‌ترین نکات در برون­‌سپاری مرکز تماس می­‌شود. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد تسهیل و بهینه­‌سازی فرآیند برون­‌سپاری و امکانات پیشرفته نرم­‌افزار مرکز تماس با کارشناسان ما در الوویپ تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  • قانون طلایی برتری خدمات مشتریان چیست؟

این قانون طلایی در یک حقیقت ساده و قدیمی خلاصه می­‌شود: «با دیگران آن گونه رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود».

  • سه قانون اساسی در برون­‌سپاری مرکز تماس کدامند؟
  1. سرمایه­‌گذاری روی نیروهای مرکز تماس
  2. ایجاد یک محیط کاری مثبت
  3. توجه به شاخص‌های کلیدی عملکرد
  • تعریف BPO در مرکز تماس چیست؟

مرکز تماس BPO تیمی از نمایندگان برون­‌سپاری است که تماس‌­های ورودی و خروجی مشتریان را برای سایر مشاغل مدیریت می­‌کند.

  • قانون ۸۰/۲۰ در BPO چیست؟

در این سناریو، ۸۰ درصد تماس‌­ها در ۲۰ ثانیه پاسخ داده می­‌شوند. این محاسبه دانشی از سرعت پاسخ‌گویی به تماس­‌ها می­‌دهد. اما اطلاعات آن از میزان رضایت مشتریان کامل نیست.

  • هدف از برون­‌سپاری مرکز تماس چیست؟

هدف اصلی این فرآیند، کاهش هزینه­‌ها، آزاد شدن زمان و تمرکز بر جنبه­‌های اصلی کسب‌وکار است.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید