فهرست مطالب
Toggleکسبوکارها اغلب برای حفظ یا بهبود رضایت مشتری (CSAT)، خدمات مشتری را بهبود میبخشند. آگاهی از چگونگی حل مشکلات مشتریان، زمان تعامل با آنها و اطمینان از تجربه مثبتشان؛ عوامل اصلی رضایت مشتری هستند. اکنون این سوال مهم پیش میآید که چرا CSAT برای شرکت شما بسیار مهم است؟ در این مقاله میخواهیم به راههای افزایش رضایت مشتری و اهمیت آن در سالهای آینده صحبت کنیم. همراه الوویپ باشید!
رضایت مشتری (CSAT) چیست؟
رضایت مشتری را میتوان میزان شادی و خشنودی که مشتریان نسبت به یک برند و محصولات یا خدمات آن تجربه میکنند، تعریف کرد. میزان CSAT را میتوان با استفاده از شاخص رضایت مشتری به دست آورد؛ به این صورت که شرکتها میتوانند میزان رضایت مشتری را از طریق نظرسنجی، امتیازدهی و رتبهبندی و سایر ارتباطاتی که با مشتری وجود دارد، ارزیابی کنند. این کار به آنها کمک میکند تا متوجه شوند کجا و چگونه باید خدمات و محصولات خود را بهبود بخشند یا تغییر دهند.
فراهم کردن تجربه خرید آسان و لذتبخش، ارائه خدمات پس از فروش و امکان مشارکت مشتریان در فرآیندهای توسعه محصول میتواند منجر به افزایش رضایتمندی مشتریان شود. برای آشنایی بیشتر با مفهوم Csat و نحوه سنجش آن، پیشنهاد میکنیم مقاله “شاخص رضایت مشتری (csat) چیست و چگونه اندازه گیری می شود؟” را مطالعه کنید.
سال ۲۰۲۰ چگونه انتظار مشتریان را تغییر داد؟
همهگیری COVID-19 تأثیر قابل توجهی بر زندگی روزمره در سطح جهان داشته است و تغییراتی که ایجاد کرده است تا چند سال آینده ادامه خواهد داشت. با آغاز واکسیناسیون، عبور از بیماری و بازگشایی مجدد، کسبوکارها متوجه میشوند که تغییر در رفتار و نگرش مشتریان ناشی از بیماری در آنها نهادینه شده است. یکی از این تغییرات باعث شد که کسبوکارها تلاش بیشتری کنند تا به همان مصرفکنندگانی دسترسی پیدا کنند که قبل از همهگیری به فروشگاههای فیزیکی، رستورانها یا ادارات مراجعه میکردند. این تغییر در محل مصرف، نحوه تعامل شرکتها با مشتریان را تغییر میدهد و آنها باید نحوه تحقق یا ظاهر شدن محصول یا خدمات خود را در محیط خانه در مقایسه با محیط کنترل شده و متعلق به خودشان، ارزیابی کنند.
به این منظور اغلب شرکتها به بهینهسازی فرآیندهای خدماتی روی آوردهاند تا از طریق تحلیل دادهها و بازخوردهای مشتریان بتوانند در بازار رقابتی موجود، به جذب و حفظ بیشتر مخاطب بپردازند.
چرا رضایت مشتری در سال ۲۰۲۳ مهم است؟
مشخص است که بدون مشتریان راضی، هیچ کسبوکاری دوام نخواهد داشت. مشتریان راضی هستند که به برند شما وفادار میشوند و خرید خود را تکرار میکنند. از نظر سرمایهگذاری در بازاریابی و فروش هم، خوشحال نگه داشتن مشتری فعلی آسانتر و کمهزینهتر از جذب مداوم مشتریان جدید است.
با استفاده از فناوریهای نوین میتوانید خدمات مشتریان را بهینهسازی کنید و با استفاده از مشاوران توانمند در کنار یک رابط کاربری قوی در اپلیکیشن یا وبسایت، به بهبود تجربه مشتری در کسب و کار خود کمک کنید. دلایل دیگری که رضایت مشتری مهم است، عبارتند از:
اولویتبندی اقدامات جدید
درک رضایت مشتری به تیمها کمک میکند تا تشخیص دهند که کجا نیاز به بهبود محصولات و خدمات وجوددارد. این امر، برای ایجاد تجربه بهتر مشتری و در نتیجه رضایت و وفاداری او نقش موثری دارد.
به دست آوردن طرفداران برند
مشتریان راضی، ارزشمندترین دارایی یک برند در جذب مشتریان جدید هستند. توصیههای آنها در قالب یک بلاگ، پست در رسانههای اجتماعی یا توصیه شفاهی واقعی به یک دوست، میتواند بیشتر از هر کمپین بازاریابی یا تبلیغاتی، مشتریان بالقوه را جذب کند.
کمک به تیم فروش
امتیاز بالای رضایت مشتری میتواند یک عامل جذاب برای محصول یا خدمات شما در چرخه فروش باشد. تیمهای فروش همچنین میتوانند از توصیفات مثبت مشتریان برای شناسایی ویژگیهای متمایز محصول، هنگام توصیف مزیتهای رقابتی منحصربهفرد برند، استفاده کنند.
نحوه سنجش میزان رضایت مشتری
برگزاری نظرسنجیهای دورهای و دریافت بازخورد مشتریان، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا زمانی که تغییرات مد نظر مخاطب را در ارائه خدمات به آنها لحاظ کنید، موجب افزایش سطح رضایت مشتریان خود میشوید.
روشهای زیادی برای سنجش میزان رضایت مشتری وجود دارد. رایج ترین آنها روشی است که در آن مشتریان به اظهارات مربوط به انتظارات و درک خود از محصول، خدمات یا برند به طور کلی امتیاز میدهند. اطلاعاتی که در این روش از مشتریان گرفته میشود، شامل موارد زیر است:
- سن، جنسیت و سایر اطلاعات جمعیتشناختی پاسخ دهنده
- هر چند وقت یک بار پاسخ دهنده از محصول یا خدمات خاصی استفاده میکند؟
- میزان رضایت آنها از خدمات و محصول
- سوالهای باز، خلاقانه و چندجوابه برای دریافت بازخوردهای کیفی
با دریافت دادههای صحیح و مدیریت اطلاعات مشتریان در CRM، میتوانید به شناسایی الگوهای خرید و دلایل جذب و رضایت بیشتر مشتریان بپردازید. اطلاعات بدست آمده نقش مهمی در تدوین یا بروزرسانی استراتژیهای فروش و ارائه خدمات شما دارند. علاوه بر این، معیارهای خاصی وجود دارد که شرکتها میتوانند برای به دست آوردن دادهها و بینش بیشتر از آنها استفاده کنند:
نظرسنجی NPS
وفاداری مشتری را با ارزیابی احتمال ارجاع مشتری به محصول یا خدمات به شخص دیگر اندازهگیری میکند. کلمه NPS که مخفف Net Promoter Score است، نشان دهنده میزان وفاداری مشتریان به یک سازمان یا برند است و با یک سوال ساده میتوان این نمره را به دست آورد: از ۰ تا ۱۰ چقدر احتمال دارد محصول یا خدمت این برند را به دیگران معرفی کنید؟
شاخص تلاش مشتری
شاخص تلاش مشتری (CES) معیاری است که از نظرسنجی رضایت مشتری به دست میآید که سهولت استفاده از یک محصول یا خدمات را برای مشتریان اندازهگیری میکند. امتیاز تلاش مشتری نشان دهنده میزان تلاشی است که یک مشتری برای استفاده از یک محصول یا خدمات، یافتن اطلاعات مورد نیاز خود یا حل یک مشکل انجام میدهد. از مشتریان خواسته می شود به عبارتی مانند «این سازمان رسیدگی به مشکلم را برای من آسان کرد» از ۱ تا ۵، که در آن ۱: کاملاً مخالفم و ۵: کاملا موافقم است، پاسخ دهند. هر چه تلاش کمتری مورد نیاز باشد، CES بهتر و بالاتر است و مسلماً، رضایت مشتری بیشتر است.
نظارت بر رسانههای اجتماعی برای کسب رضایت مشتری
مشاهده آنچه دنبالکنندگان در رسانههای اجتماعی ارسال میکنند، میتواند اطلاعات بیشتری درباره احساس مشتریان درباره یک نام تجاری و آنچه آنها ممکن است به دوستان و خانواده خود بگویند، ارائه دهد.
اندازهگیری شکایات
تعداد شکایات دریافت شده درباره محصول یا خدمات فروخته شده یا پاسخهای نظرسنجی از ابزارهای دیگر برای سنجش رضایت مشتری است. حجم کمتر شکایات نشان میدهد که یک برند در حال کاهش تعداد مشتریان ناراضی است.
در نهایت استفاده از نظرسنجیهای رضایت مشتری بهصورت دورهای به شرکتها کمک میکند تا درک بهتری از نیازها و انتظارات مشتریان خود داشته باشند. تحلیل دادههای به دست آمده از این بررسیها نقش مهمی در ایجاد استراتژیهای بهبود خدمات کسب و کارها ایفا میکند.
چگونه میتوان رضایت مشتری را افزایش داد؟
یک نسخه واحد برای بهبود رضایت مشتری وجود ندارد. در حقیقت، به اندازه مشتریان راه حلهای مختلف وجود دارد، زیرا تجربه و انتظارات هر مشتری منحصر به فرد است. با این حال، چند فعالیت رایج وجود دارد که میتواند رضایت مشتری را افزایش دهد:
صادق باشید
بسیاری از اوقات، مشتریان به دلیل ادعاهای نامعمول بازار، تجربه ضعیفی دارند. کمپینهای بازاریابی نباید طوری طراحی شوند که وعده یا قولی به مشتریان داده شود و قابلیتهای محصول یا خدمات شما نتواند آنها را برآورده کند.
مشتری خود را بشناسید
هر مشتری منحصر به فرد است و درک نیازها، خواستهها و ترجیحاتش یک عامل کلیدی در جلب رضایت او است. در حالی که نمیتوان همه افرادی را که نماینده مرکز تماس یا نماینده فروش با او در تماس است، شناخت؛ اما شرکتها میتوانند از طریق جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها، مشتری را بشناسند.
برقراری ارتباط موثر
ارائه پاسخهای سریع و دقیق به سوالات تماس گیرندگان و استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به ایجاد چنین ارتباطی کمک میکند. ارتباط موثر با مشتریان از طریق کانالهای گوناگون از جمله شبکههای اجتماعی، تأثیر بسزایی در جذب و مشارکت بیشتر افراد در برنامه ها و کمپین های گسترش محصول ایفا میکند.
به حرف مشتری خود گوش دهید
به لطف اینترنت و رسانههای اجتماعی، مشتریان امروزی بیش از هر زمان دیگری کانالهایی برای اظهار نظر درباره تجارب تجاری خود دارند. خوشبختانه، مراقبت از آنچه مردم ارسال میکنند و میگویند آسانتر از همیشه است و به لطف ابزارهای جدید خدمات مشتری میتوان مکالمات اجتماعی را ردیابی کرده و به شکایات آنها رسیدگی کرد.
فعال باشید
گوش دادن به مکالمات مشتریان در هنگام بروز بحران یا برقراری ارتباط مثبت با مشتریان بسیار مهم است. با استفاده از ابزارهای مناسب، یک مرکز تماس میتواند به جای فرهنگ واکنشی، فرهنگ فعال را توسعه دهد.
افزایش مهارتهای پرسنل
برنامه آموزشی مداوم به بهبود مهارتهای ارتباطی و فنی کارشناسان مرکز تماس شما کمک میکند. توسعه مهارتهای حل مسئله در کنار موارد دیگر به افزایش کارایی کارکنان و رضایت مشتریان شما منجر میشود.
راهکارهای پاسخگویی سریع به مشتریان مرکز تماس کدامند؟
فناوری مدرن مرکز تماس، امکانات ویژه و راهکارهای جدیدی برای ارائه خدمات بهینه و کارآمد به مشتریان را در اختیار شما قرار می دهد. استفاده از سیستمهای پشتیبانی مشتری مانند چت آنلاین یکی از بهترین ابزارها برای فراهم کردن پاسخهای فوری به سوالات تکراری مشتریان است.
در صورت آموزش صحیح تیم پشتیبانی در زمینه رسیدگی به درخواستها و مدیریت شکایات مشتریان، میتوانید از ابزارهای مدرن مرکز تماس نیز کمک بگیرید تا به حالتی بهینه، سریع و رضایتبخش در ارائه خدمات مشتریان خود دست یابید.
بیشتر بخوانید: رضایت مشتری با VoIP
نقش مرکز تماس در رضایت مشتری در حال حاضر و در آینده
مرکز تماس و کارمندان آن در حفظ و بازیابی رضایت مشتری نقش محوری دارند. بسیاری از مشتریان تنها زمانی با یک برند تماس میگیرند که مشکلی پیش آمده باشد (یک محصول مطابق انتظار کار نکند، اشتراک به پایان رسیده یا چیزی خراب شده باشد) و کارشناسان مرکز تماس اولین خط دفاعی برای جلب رضایت مشتری ناامید و ناراضی هستند.
درک صحیح چگونگی افزایش رضایت مشتری، سبب میشوند در برآورده ساختن انتظارات و نیازهای آنها توانمندتر باشیم. استفاده از راهکارهای تقویت ارتباط و تعاملات فردی بین کارشناسان مرکز تماس و مشتری، نقش بسیاری مهمی در این زمینه ایفا میکند.
مراکز تماس باید مجهز باشند تا تعاملات را در کانال دلخواه مشتری، اعم از رسانههای اجتماعی، پیامک، تماس تلفنی، گفتگوی اینترنتی، ایمیل و… انجام دهند. بنابراین باید تمام تلاش خود را بکنند تا تجربه رضایت بخش برای مشتری رقم بزنند. در نهایت، قبل از اینکه مشتریان بدانند که به آن نیاز دارند، خدمات مشتری را ارائه دهید. این نقاط تماس باید به موقع باشند و شخصیسازی شوند. این استراتژی میتواند از مسائل احتمالی پیشگیری کرده و حجم تماسهای ورودی را کاهش دهد.
0 دیدگاه دربارهٔ «راههای کلیدی افزایش رضایت مشتری»
داشتن سرعت عمل در رسیدگی به درخواست مشتری هم، مخصوصا در دنیای امروز که همیشه برای انجام کارها عجله داریم، از مواردی هست که تأثیر خیلی زیادی در بدست آوردن رضایت مشتری داره.
بله همینطوره، هرچی خدمات با سرعت بالاتریبه دست مشتری برسه، رضایت هم بیشتر میشه
تلاش و پیگیری در راستای بدست آوردن رضایت مشتری در صورتی که علمی و اصولی هم باشه همیشه تاثیرگذار هست. مشتریان حتی اگر در دریافت خدمات به مشکلی برخورد کنن. از اینکه سازمان از اونها دلجویی کنه یا پیگیر حل مشکل باشه احساس رضایت پیدا میکنن.
بله خیلی از اوقات ممکنه برطرف کردن نیاز مشتری روند طولانی رو طی کنه و مشکلاتی در این مسیر به وجود بیاد اما همین پیگیری باعث ایجاد رضایت در مشتری میشه