VoIP یا Voice Over IP، گروهی از فناوریهای ارتباطی است که به افراد امکان برقراری و دریافت تماس از طریق اینترنت را میدهد. کدک VoIP برای فشردهسازی دادههای ارسال شده در طول تماسها، استفاده میشود که امکان تأخیر کمتر و کیفیت صوتی بالاتر را فراهم میکند. اما منظور از کدک ویپ چیست؟ کدک از دو کلمه Compression و Decompression گرفته شده است. کدک الگوریتمی است که برای فشردهسازی صدا یا ویدیو استفاده میشود و امکان انتقال محتوای رسانهای باکیفیت بالا را از طریق اینترنت فراهم میکند. برای اینکه با کدک صوتی در VoIP بیشتر آشنا شوید، تا انتهای متن همراه ما باشید.
کدک VoIP چیست؟
کدک VoIP فناوری است که کیفیت صدا، پهنای باند و فشردهسازی تماسهای تلفنی VoIP Protocol (VoIP) را تعیین میکند. کدکهای VoIP از الگوریتمهای اختصاصی یا منبع باز استفاده میکنند. کلمه کدک (Codec) ترکیبی از دو اصطلاح فشردهسازی و رفع فشار است. کدکها دلیلی هستند که میتوانید فیلم را در چند دقیقه دانلود کنید نه چند ساعت!
نمونههای عملی کدکها شامل ضبط تصویر (JPEG)، نرم افزار رمزگذاری (AES)، رسانه جریان (H.264) و نرم افزار ضبط موسیقی و صدا (MP3) است. به عنوان مثال: کدکها، کیفیت و پهنای باند مورد نیاز برای تماشای ویدیوها در یوتیوب یا نتفلیکس را تعیین میکنند.
در مورد کدک VoIP، سیگنالهای صوتی آنالوگ را برای انتقال به بستههای دیجیتال یا یک فرم دیجیتال فشرده تبدیل میکند و سپس به سیگنال صوتی فشرده نشده برمیگرداند. در حقیقت کدکهای VoIP کیفیت و تأخیر تماس را در یک مکالمه تعیین میکنند، زیرا تماس از طریق اینترنت انجام میشود.
از آنجایی که تماسها از طریق اینترنت انجام میشوند، ممکن است با مشکلات VoIP مواجه شوید. اگر ارائهدهنده VoIP شما چندین مرکز داده دارد، برای اکثر تماسهای تلفنی مشکلی نخواهید داشت.
موفقیت کدک به سازگاری با دستگاههای مختلف
کدکهای VoIP همه یک هدف مشترک دارند. یعنی دادهها را فشرده میکنند و سریع جابجا میکنند. برنامههای VoIP کسب و کار تضمین میکنند که تماسهای تلفنی پهنای باند زیادی ندارند و تماسها واضح و شفاف هستند.
دستگاههای Voice over IP سیگنالهای صوتی را به بستههای دیجیتالی تبدیل میکنند و آنها را از طریق LAN منتقل میکنند. برای اولویتبندی این بسته دادهها، ممکن است بخواهید کیفیت خدمات QoS را فعال کنید. این ویژگی به دادههای VoIP اجازه میدهد تا ترافیک کمتر، اولویت داشته باشند. در نتیجه، QoS به کدکهای VoIP در حفظ کیفیت تماس برتر کمک میکند.
تنها تفاوت قابل توجه بین کدکهای VoIP مختلف، نحوه فشردهسازی صدا است. فشردهسازی برای انتقال صدا ضروری است، زیرا به پهنای باند زیادی نیاز دارد که محدود است. فایلها و اسناد در غیاب فشردهسازی فضای زیادی را اشغال میکنند و برای سازمانها مشکلساز هستند.
چگونه کدک VoIP کیفیت تماس را بهبود میبخشد؟
کدکهای VoIP در فشردهسازی انتخابی دادههای صوتی برای حفظ کیفیت تماس ماهر هستند. شما همچنان نیاز به نظارت بر کیفیت تماس دارید، اما کدکها بدون شک به شما در ارائه بهترین کیفیت صوتی ممکن کمک میکنند.
کدکها چیزی فراتر از صدا هستند
VoIP تنها چیزی نیست که برای تسهیل ارتباط روان به کدکها متکی است. تماس تصویری نیز از کدکها استفاده میکند. همانطور که استانداردهای زیادی برای کدکهای VoIP وجود دارد، انتخابهای زیادی برای پخش محتوای ویدیویی نیز وجود دارد.
دانستن اینکه کدام کدکها را انتخاب کنید و چگونه سیستمهای ارتباطی تجاری خود را برای کاهش تأخیر و حفظ کیفیت پیکربندی کنید، گاهی اوقات میتواند مشکل باشد. سیستم تلفن PBX شما به احتمال زیاد تعدادی گزینه کدک ارائه میدهد و میتوانید از ویژگیهای کیفیت خدمات در روتر خود در اولویتبندی VoIP برای اطمینان از بهترین تجربه تماس گیرنده استفاده کنید.
با این حال، یک حرکت رو به رشد به سمت سیستمهای تلفن مبتنی بر ابر وجود دارد. با یک سانترال ابری، بخش عمدهای از کار پیکربندی، تعمیر و نگهداری و امنیت توسط ارائه دهنده خدمات ابری شما انجام میشود.
انواع کدکها
به طور کلی کدکها، نرم افزار یا سخت افزار هستند. انواع کدکهای سخت افزاری را در سازمان صدا و سیما استفاده میکنند. همچنین از کدکهای نرم افزاری برای تبدیل فایلهای ویدئویی به فرمتهای بهتر استفاده میشود. اما به طور کلی کدکهای مختلفی وجود دارند که عبارتند از:
- کدک 711
- کدک 711,1
- کدک 320 و H.323
- کدک 721
- کدکهای 722 و G.722,1
- کدک 722,2 AMR-WB
- کدکهای 723 و G.723,1
- کدک 726
- کدکهای 727 و G.728
- کدک LBC 10
هریک از این کدکها میتوانند شرایط ایدئالی را برای سیستم ویپ فراهم کنند تا بهترین کیفیت انتقال صدا را دریافت کرد.
اصول کیفیت صدا
امروزه یک سیستم VoIP قابل اعتماد برای میلیونها شرکت ضروری شده است. اساس ارتباطات تجاری عالی وفاداری است، به همین دلیل است که کیفیت صدا از طریق تلفن اهمیت زیادی دارد.
اما قبل از اینکه در مورد پردازش صدا با جزئیات بیشتر صحبت کنیم، باید از اصطلاحات رایج مربوط به کیفیت صدا آگاه باشید که این موارد عبارتند از:
- نرخ نمونه به نمونههای صوتی گرفته شده در هر ثانیه اشاره دارد. هر نمونه جداگانه مقدار دامنه کل شکل موج سیگنال را در یک دوره خاص به شما میگوید. هر چه نرخ نمونه بالاتر باشد، کیفیت صدا بهتر است.
- نرخ بیت صوتی به این معنی است که اطلاعات صوتی بیشتری در هر ثانیه ضبط میکند. به طور کلی، بیت ریت بالاتر نشان دهنده کیفیت صدای بهتر است.
- پهنای باند سرعت دریافت یا ارسال داده است. به همین ترتیب، نرخ انتقال تعداد نمونههایی است که در هر ثانیه ارسال میشود.
بهترین کدک برای VoIP
بهترین کدک برای VoIP را با بررسی میانگین امتیاز آن یا MOS پیدا میکنند. MOS یک امتیاز مخابراتی است که میانگین رتبه کیفیت صوتی، صوتی و تصویری تماس را درجهبندی میکند. نتایج بر اساس جدول وضوح و طبیعی بودن نظرسنجی از شنوندگان متخصص که کسب و کار را مشاهده کردهاند و امتیاز میدهند، نیاز به یک آزمون ارزیابی کیفیت ذهنی دارد.
بهترین کدک ویپ برای مشاغل
توسعهدهندگان کدکها در طول سالهای مختلف برای محیطهایی که از کدک استفاده میکنند، بهینهسازی کردهاند. آنها کدکها را با استفاده از پردازندههای کامپیوتری کارآمدتر بهبود بخشیدهاند. البته، جایگزینی برای افزایش چرخه CPU افزایش مصرف انرژی است که در دسکتاپ مشکلی نیست، اما در دستگاههای تلفن همراه است.
در اینجا، فهرستی از بهترین کدکها برای VoIP از پایینترین تا بالاترین MOS را ارائه میکنیم:
- کدک :G.729 کدک 729 به پهنای باند کمی نیاز دارد، اما صدایی با کیفیت بالا تولید میکند و حتی در TechRadar نیز مورد تحسین قرار میگیرد.
- کدک :G.711 کدک 711 که توسط اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) در سال 1972 معرفی شد، نسبت فشرده سازی 1:2 و نرخ بیت 64K را ارائه میدهد.
- کدک 722: کدک ITU G.722 نرخ بیت بالایی دارد و با شبکه تلفن سنتی سوئیچ شده عمومی (PSTN) قابل مقایسه است.
پهنای باند کدک VoIP با تعداد خطوط VoIP شما تعیین میشود. به همین دلیل بسیار مهم است که بدانید از کدام کدک VoIP استفاده میکنید. در حالت ایدئال، بهترین کار این است که نیازهای پهنای باند خود را با یک ماشین حساب پهنای باند VoIP محاسبه کنید.
برای آشنایی بیشتر با شبکه PSTN و تفاوت آن با ویپ، میتوانید به مقاله درک تفاوت بین PSTN و VoIP مراجعه کنید.
مدیریت مرکز تماس با الوویپ
الوویپ به عنوان ارائهکننده نرم افزارهای مدیریت مرکز تماس در تلاش است که شما را در مدیریت تلفنهای ورودی و خروجی سازمان همراهی کند. در این مطلب سعی کردهایم که شما را با کدک صوتی در VoIP آشنا کنیم، اما بهتر است که اطلاعات تکمیلی را از کارشناسهای الوویپ دریافت کنید.
شما با تهیه نرم افزار VoIP، میتوانید سرعت پاسخگویی به مشتریها و کیفیت خدمات را ارتقا دهید و روند بهبود عملکرد کارشناسها را رصد کنید. از این طریق سازمانها میتوانند شاهد افزایش راندمان کاری و توان مدیریتی مجموعه خود باشند. اگر سوال یا ابهامی درباره کدک ویپ دارید کافی است که در انتهای همین مطلب و در قالب کامنت با کارشناسهای الوویپ در ارتباط باشید تا در زمان کوتاهی به سوالات شما پاسخ داده شود.
منابع:
- https://www.sip.us/blog/latest-news/what-is-the-best-codec-for-voip-and-how-to-find-it/
- https://www.8×8.com/blog/what-is-a-codec-in-voip#:~:text=VoIP%20codecs%20are%20used%20to,be%20transmitted%20over%20the%20internet.
سوالات متداول:
- کدک چه کاری انجام میدهد؟
یک فایل ویدئویی را فشردهسازی میکند.
اگر دستگاه مقصد از کدک پشتیبانی کند، فایل را از حالت فشرده خارج و آماده پخش میکند.
- منظور از کدک 711,1 چیست؟
در این کدک از همان استاندارد G.711 استفاده میشود، اما با پهنای باند 80 و 90 KB/S و فرکانس 8 kHz استفاده میشود.
- منظور از کدک 320 و H.323 چیست؟
این کدکها در استاندارد G.711 و به منظور ارسال و دریافت فکس طراحی شدهاند.
2 Responses
کدک های نرم افزاری آیا منحصر به ویپ هستن یا برای نرم افزارهای دیگه ای هم کاربرد دارند؟
کدکهای نرم افزاری برای انواع نرم افزارها قابل استفاده هستن و صرفا منحصر به ویپ نیستن