گوست کال (Ghost Call) چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

گوست-کال

زمانی که صحبت از تماس‌­های ناخواسته و مزاحم به میان بیاید، اغلب گوست کال (Ghost Call) یا تماس فانتوم در راس لیست ما قرار می­‌گیرد. در هر ساعتی از شبانه­‌روز ممکن است با چنین تماس‌­هایی مواجه شویم؛ اما بدترین آن­‌ها مواردی هستند که در نیمه شب تماس می‌­گیرند. گوست کال‌ها غیرقابل ردیابی هستند، زیرا هیچ شماره یا ردپایی از خود باقی نمی‌­گذارند.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که گوست کال چیست و چه‌چیزی موجب این اتفاق می‌­شود؟ همچنین در مورد راه­‌های جلوگیری از آن صحبت خواهیم کرد.

Ghost Call چیست؟

گوست کال به این معنی است که شخص گوشی تلفن را برمی‌دارد؛ اما هیچ‌کس در آن طرف خط نیست و پیغامی از طرف تماس‌گیرنده دریافت نمی­‌کند. شما نمی‌­توانید تماس‌­های گوست را ردیابی کنید زیرا هیچ نشانه­‌ای از آن­ها بجا نمی­‌ماند.

علاوه بر این­که گوست کال­ آزاردهنده و وقت­‌گیر است، اغلب موجب ترس و اضطراب طرف مقابل خود می­‌شود؛ سکوت کاملی که پس از پاسخ به تلفن به‌ویژه در ساعات نیمه شب با آن مواجه می‌­شویم، به معنی واقعی کلمه ترسناک است!

چگونه یک گوست کال را شناسایی کنیم؟

مطمئن‌ترین راه برای ردیابی منبع اصلی تماس‌­های گوست، یافتن گزارش شناسه تماس‌گیرنده است. گزارش شناسه اغلب کدهای دریافتی را با الگوی غیرمعمولی از اعداد فرد نشان می‌­دهد. این شناسه اغلب شامل پیشوندها یا کدهایی مانند ۱۰۰۱، ۱۰۰۰، و ۱۰۰ است.

گوست-کال

معمولا این نوع شماره‌های تلفن، اصلا وجود ندارند و اگر در گزارش تماس‌ها نشان داده شوند؛ یک نشانه قوی از این واقعیت است که تماس مدنظر از یک منبع “فانتوم” سرچشمه گرفته است.

یافتن گزارش شناسه تماس­‌گیرنده مطمئن‌­ترین راه برای ردیابی منبع تماس‌­های فانتوم است.

تماس فانتوم به چه دلایلی اتفاق می­‌افتد؟

یکی از مهم‌­ترین مشکلاتی که گوست­‌کال با خود به همراه دارد این است که به احتمال زیاد هزینه مکالمه به حساب پاسخ‌­دهنده تماس خواهد بود، زیرا تماس‌­گیرنده شناسایی نشده و هزینه­‌ای نیز پرداخت نمی­‌کند. منشا این تماس‌­ها ارائه­‌دهندگان خدمات تلفنی نیستند، بلکه دستگاه‌­های خودکار حین اسکن پورت تصادفی سبب تماس‌­های فانتوم می­‌شوند. هکرها از این طریق پورت‌­ها را دستکاری می‌­کنند؛ در صورتی که در این کار موفق شوند می‌­توانند به رمزهای عبور طرف مقابل دست یابند. همچنین از این طریق شبیه­‌سازی سیستم تلفن طرف مقابل، ممکن خواهد شد؛ به این شکل هکرها می‌­توانند تماس‌­های تلفنی با هزینه شما برقرار کنند.

گوست-کال

در نهایت، تماس‌های ارواح می‌تواند بدلیل فرآیند اسکن پورت، که وجود پورت‌های SIP را می­‌سنجد، رخ دهد (نقاط مرکزی که از طریق آن­‌ها، اطلاعات بین یک برنامه یا اینترنت و دستگاه یا کامپیوتر دیگری در شبکه جریان می‌یابد). به وسیله این فرآیند مشخص می‌­شود که کدام پورت­‌ها در سیستم تلفن شما باز و قابل نفوذ هستند.

چگونه می‌­توان تماس­های گوست با یک تلفن ابری یا خط VoIP را متوقف کرد؟

اگر سرویس‌های VoIP شما توسط یک شرکت ارائه‌­دهنده خدمات ویپ میزبانی می‌شود، اولین گام این است که وجود تماس‌­های گوست را فوراً به آن‌ها اطلاع دهید؛ زیرا آن­‌ها می‌­توانند تنظیمات نرم‌­افزار مرکز تماس شما را به نحوی انجام دهند که چنین تماس‌­هایی را دریافت نکنید. اما در صورتی که نرم‌افزار ویپ خود را از درون شرکت میزبانی و مدیریت می­‌کنید، بهتر است نکات زیر را برای جلوگیری از اتصال تماس‌­گیرندگان فانتوم به مرکز تماس خود بکار ببندید.

تغییر پورت SIP

اغلب اسکنرهای پورت در ابتدا درگاه‌های پیش‌فرض را هدف قرار می‌­دهند، بنابراین اگر سیستم تلفن SIP ترانک شما روی پورت پیش‌فرض ۵۰۶۰ کار کند، احتمال دریافت تماس‌های گوست بیشتر می‌­شود. برای جلوگیری از این تماس‌­ها، مدیر سیستم شما می­‌تواند به انتخاب خود، آداپتور تلفن یا پورت SIP ویپ شما را از ۵۰۶۰ به هر درگاه رایگان دیگری تغییر دهد. بیشتر تماس‌های فانتوم  از منشا اسکریپت‌ها و ابزارهای خودکار هستند، بنابراین اگر از یک پورت مبهم استفاده ‌کنید، درصد زیادی از تماس‌های صوتی ناخواسته شما حذف می­‌شود.

تماس‌­های IP مستقیم را غیرفعال کنید

معمولاً تنظیماتی در پنل‌های مدیریت SIP وجود دارد که امکان تماس مستقیم IP به IP را در پنل مدیریت سیستم SIP شما ایجاد می‌­کند. اگر از تماس IP به IP به عنوان بخشی از فرآیندهای معمول در سیستم خود استفاده نمی­‌کنید، این گزینه را غیرفعال سازید. این کار از تماس فانتوم از طریق ابزارهایی که یک پورت IPاز پنل SIP شما را شناسایی کرده‌­اند نیز جلوگیری می­‌کند.

تماس‌های Ghost را با استفاده از فایروال مسدود کنید

استفاده از فایروال یک راه مطمئن برای مسدودسازی تماس‌­های ارواح است. با دقت زیادی ترافیک شبکه خود را بررسی کنید و لیست­‌های سیاه و سفید مرتبط با آن ایجاد کنید؛ به شکلی که فقط ترافیک مورد نظر شما، توسط سیستم تلفن مجازی و نرم­‌افزار مرکز تماس دریافت شود.

استفاده از ابزارهای مدرن برای مدیران SIP/VoIP پیشرفته

اگر یک مدیر SIP پیشرفته هستید، می­‌توانید از ابزاری مانند SIP Vicious Pro استفاده کنید. این مجموعه ابزار امنیتی به شما امکان می­‌دهد امنیت سیستم SIP خود را بیازمایید و نقاط آسیب‌­پذیری را که می­‌تواند به تماس ­گوست یا سایر تماس‌­های ناخواسته اجازه کلاه­برداری بدهد را در سیستم خود پیدا کنید.

گرفتار تماس‌­های فانتوم نشوید

فرقی نمی­‌کند منشأ Ghost Calls اسکنر پورت خودکار باشد یا نرم‌­افزار شماره‌­گیری خودکار، به‌هرحال این یک تماس مزاحم است. فناوری ویپ در این راستا کمک بزرگی به سازمان­‌ها می­کند و با حذف کامل تماس‌­های فانتوم، از اتلاف وقت و انرژی کارشناسان مرکز تماس جلوگیری می­‌کند. برای این­که از کیفیت برقراری تماس‌­های مشتریان و حذف تماس‌­های مزاحم در سازمان خود مطمئن باشید، باید ارائه­‌دهنده‌­ای معتبر و توانمند را برای خدمات ویپ انتخاب کنید.

در صورتی که در مورد جزئیات فنی تنظیمات ویپ برای جلوگیری از گوست کال یا هر مسأله دیگری مرتبط با فناوری VoIP سوالی دارید؛ کارشناسان ما در الوویپ پاسخ‌گوی شما هستند.

 

سوالات متداول

  • تماس فانتوم یا گوست کال چیست؟

منظور تماسی است که بعد از پاسخ به آن صدایی نمی‌­شنوید، این تماس از منبع نامشخص و غیرقابل ردیابی است.

 

  • چگونه یک تماس روح را شناسایی کنیم؟

گزارش شناسه این نوع تماس، اغلب کدهای دریافتی را با الگوی غیرمعمولی از اعداد فرد نشان می­‌دهد. این شناسه اغلب شامل پیشوندها یا کدهایی مانند ۱۰۰۱، ۱۰۰۰، و ۱۰۰ است.

 

  • مطمئن‌­ترین راه برای ردیابی منبع تماس‌­های فانتوم چیست؟

یافتن گزارش شناسه تماس­‌گیرنده مطمئن‌­ترین راه برای ردیابی منبع تماس­‌های فانتوم است.

 

  • چگونه می­‌توان تماس‌­های روح با یک تلفن ابری یا خط VoIP را متوقف کرد؟
  1. تغییر پورت SIP
  2. غیرفعال‌کردن تماس‌­های IP مستقیم
  3. مسدودسازی تماس‌های Ghost را با استفاده از فایروال
  4. استفاده از ابزارهای مدرن برای مدیران SIP/VoIP پیشرفته

 

  • اقدامات پیشگیرانه تماس‌­های فانتوم در یک سازمان چیست؟
  1. گزارش به ارائه‌دهنده خدمات یا سرپرست SIP در مورد دریافت این تماس‌­ها
  2. مسدودکردن ارسال‌کنندگان هرزنامه و تماس گیرندگان ارواح
  3. پیش‌گیری از حملات آینده

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید