فهرست مطالب
Toggleآشنایی با معایب و چالشهای سیپ ترانک، به شناخت بهتر و استفاده اصولیتر از این تکنولوژی کمک میکند. امروزه استفاده از سیستمهای ارتباطی موثر، قلب تپنده کسبوکارهای موفق محسوب میشوند. سیستم تلفن مدرن سیپ ترانک خدمات قابل اعتماد، مقرونبهصرفه و مدرنی را به سازمانها ارائه میدهد. این سرویس با وجود مزایا و قابلیتهای زیادی که دارد بهصورت طبیعی بعضی مشکلات و چالشها را نیز خواهد داشت. در ادامه این مطلب قصد داریم معایب SIP TRUNK و راهکارهایی برای رفع آنها را باهم بررسی کنیم.
شناسایی و عیبیابی چالشهای رایج SIP
تکنولوژی سیپ ترانکینگ از بستر اینترنت برای مسیریابی تماسها استفاده میکند و موجب میشود ارتباطات تجاری شما آسانتر و مقرونبهصرفهتر شود. این فناوری خدمات ارتباطی قابل اعتماد و پایداری را ارائه میدهد، اما مانند هر فناوری دیگری، SIP نیز ممکن است با مشکلات فنی مواجه شود. اگرچه، احتمال بروز خرابی در این سرویس معمولاً بسیار پایین است، دانستن نکاتی برای عیب یابی مشکلات آن بسیار مفید خواهد بود.
در این مطلب قصد داریم به ۷ مورد از چالشهایی که ممکن است در تعامل با این تکنولوژی با آنها مواجه شوید، بپردازیم:
کسب آمادگی لازم برای انتقال به تکنولوژی جدید
قبل از انتقال به تکنولوژی جدید، در مورد آن مطالعه کنید و با تغییراتی که در فرآیندهای شما بهوجود میآورد آشنا شوید. درست است که فناوری سیپ ترانک مزایای زیادی دارد و مبالغ قابل توجهی را برای شما صرفهجویی میکند؛ اما قبل از اجرای کامل آن در سازمان، باید آمادگیهای لازم را کسب کنید.
اولین مسألهای که در این زمینه با آن مواجه میشوید، در صورت انتقال سریع و بدون کسب آمادگی و آموزش کارکنان رخ میدهد. بنابراین دریافت مشاوره و راهنماییهای لازم و انتخاب ارائهدهنده توانمند و با تجربه اهمیت بسیار زیادی برای دستیابی به نتیجه مطلوب خواهد داشت.
تطبیق فرآیندها و تجهیزات موجود با سیستم جدید
سازگاری پلتفرمهای مختلف مورد استفاده در سازمان اهمیت زیادی دارد. هر سیستم تلفنی ممکن است با SIP سازگار نباشد. حتی اگر سازگار باشد، باید مطمئن شوید که کیفیت تماسهای شما در حد بالایی حفظ میشود. این موارد را باید قبل از خرید، با ارائهدهنده خدمات خود چک کنید. همچنین، بررسی کنید که آیا ادغام SIP با سیستمهای موجود در مرکز تماس، هزینههای بیشتری را در برخواهد داشت یا نه.
بیشتر بخوانید: ویپ بهتر است یا سیپ ترانک؟
اطمینان از وجود زیرساخت اینترنت مورد نیاز
وجود اینترنت با پهنای باند مورد نیاز در سازمان، تأثیر زیادی بر سرعت و کیفیت سیپ ترانک دارد. قبل از انتقال به این فناوری، باید از وجود اینترنت پرسرعت و با کیفیت در مرکز تماس خود اطمینان حاصل کنید. درنظر داشته باشید که حتی موقعیت مکانی شرکت شما میتواند بر کیفیت اینترنتی که تهیه میکنید تأثیر بگذارد.
قابلیت یکپارچهسازی پلتفرمها
امکان یکپارچهسازی پلتفرمهای مختلف که از ارائهدهندگان متفاوتی تهیه کردهاید، بسیار مهم است. در فرآیندهای مرکز تماس، فناوریهای مختلفی بهکار میروند که باید باهم سازگار و تا حد امکان یکپارچه باشند. نرمافزار SIP Trunk، روتر، اتصال به اینترنت، پورت شمارهگیر و حتی نرمافزار فایروال و موارد مشابه باید هماهنگ شوند.
سعی کنید تا جای ممکن تنوع ارائهدهندگان مختلف را کم کنید؛ در زمان تهیه نرمافزار جدید نیز از شرکت تأمینکننده در مورد قابلیت یکپارچهسازی با نرمافزارهای موجود در سازمان، سوال کنید.
ناتوانی در برقراری تماس خروجی
ممکن است در برخی از سرویسهای سیپ ترانک، امکان برقراری تماس خروجی مسدود یا غیرفعال باشد. در بسیاری از سازمانها این قابلیت و کیفیت بخش مهمی از فرآیندهای مرکز تماس را تشکیل میدهد.
در زمان تهیه نرمافزار جدید از افزودن قابلیت تماس خروجی به حساب خود اطمینان حاصل کنید. برای اطلاع از این امر میتوانید با ارائهدهنده خدمات یا پشتیبانی فناوری اطلاعات تماس بگیرید.
علاوهبراین، بهتر است بررسی کنید که SIP Trunk شما روی کدک مناسب تنظیم شده باشد. کدکها وظیفه فشردهسازی دادهها و نیز خارج کردن آنها از حالت فشرده را برعهده دارند؛ به این ترتیب حجم فایل را برای انتقال کاهش میدهند و پهنای باند کمتری مصرف میکنند.
تعیین اولویت نرمافزارها در مصرف اینترنت
تنظیم اولویتها در میان پلتفرمهای مبتنی در اینترنت اهمیت بسیار زیادی دارد. باید سطح QoS (کیفیت خدمات) بالایی از ارائهدهنده خدمات اینترنتی خود درخواست کنید؛ تا بتوانید از ترافیک شبکه کافی برای پشتیبانی از سیستم تماس خود استفاده کنید.
کیفیت تماس از طریق سیپ ترانک تنها به ارائهدهنده این خدمات بستگی ندارد؛ بلکه کیفیت و پهنای باند اینترنت شما نیز نقش اساسی در این مسئله دارد. سعی کنید اولویتبندی درستی در تخصیص پهنای باند اینترنت بین خطوط ویپ، و ابزارهای آنلاین دیگر مورد استفاده در مرکز تماس برقرار نمایید. در صورت نیاز میتوانید از دو خط اینترنت با پهنای باند مجزا در این زمینه استفاده کنید.
قابلیت حفظ شماره تلفن قدیمی
هنگامی که سیستم مرکز تماس خود را به فناوری ویپ ارتقا میدهید؛ بسته به قدمت شرکت و شماره تلفن قدیمی یا میزان رند بودن این شماره، احتمالا تمایل به حفظ و تداوم استفاده از آن خواهید داشت.
در این صورت فناوری نوین با شما همراهی میکند، اما نگهداری این شماره به ارائهدهنده شماره قدیمی شما نیز بستگی دارد.
جلوگیری یا رفع معایب SIP با کمک یک ارائهدهنده معتبر
فناوری نوین SIP پتانسیل بالایی دارد و امکانات جذابی را در اختیار مراکز تماس مدرن قرار میدهد. اما مانند هر تحول دیگری، تغییر به این تکنولوژی نیز به مطالعه کافی و کسب آمادگی از لحاظ زیرساختهای مورد نیاز دارد.
انتخاب ارائهدهنده VoIP مناسب به شما کمک میکند تا معایب SIP TRUNK را در سازمان خود رفع کنید؛ چه بسا با برنامهریزی صحیح و اصولی، هرگز با چالشها و معایب سیپ ترانک مواجه نخواهید شد.
از طرفی زمانی که یک شرکت ارائهدهنده قابل اعتماد، نیازهای کسبوکار شما را درک کند؛ میتواند مرکز تماستان را به سیستمی بسیار مناسب برای ارتقا و بهبود کاری، تجهیز کند. خدمات پشتیبانی با کیفیت و ارائه پنل مدیریت کاربر محور، همچنین مقرونبهصرفهبودن از مهمترین معیارهایی است که در انتخاب شرکت ارائهدهنده ویپ باید در نظر بگیرید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این تکنولوژی یا استفاده از نسخه آزمایشی با کارشناسان ما در الوویپ تماس بگیرید.
سوالات متداول
- قبل از انتقال به هر فناوری جدید چه آمادگیهایی لازم است؟
قبل از هر تحولی در تکنولوژی مورد استفاده، مطالعه در مورد آن و آشنایی با تغییراتی که در فرآیندهای شما ایجاد میکند، ضروری است.
- چرا سازگاری بین فرآیندها و تجهیزات موجود با سیستم جدید مهم است؟
اطمینان از سازگاری پلتفرمهای مختلف مورد استفاده در سازمان بسیار مهم است، زیرا ممکن است هر سیستم تلفنی با SIP سازگار نباشد. بنابراین امکان یکپارچهسازی را از دست خواهید داد.
- بهجز توانمندی ارائهدهنده، چه مسئلهای بر کیفیت ترانک SIP تأثیر میگذارد؟
کیفیت ترانک SIP بهطور قابل توجهی تحت تأثیر در دسترس بودن اینترنت پرسرعت و با کیفیت در مرکز تماس است.
- چرا ادغام پلتفرمهای مختلف در فرآیندهای مرکز تماس ضروری است؟
ادغام پلتفرمهای مختلف حیاتی است زیرا فناوریهای مختلف در فرآیندهای مرکز تماس استفاده میشوند و باید علاوهبر سازگاری، به آسانی در دسترس اپراتور باشند.
- در مورد تماس خروجی در برخی از خدمات ترانکینگ SIP چه چالشی ممکن است وجود داشته باشد؟
برخی از سرویسهای ترانکینگ SIP ممکن است تماس خروجی را مسدود یا غیرفعال کنند، که نکته مهمی در فرآیندهای مرکز تماس است.