تماس‌‌های خودکار (robocalls) چیست؟

تماس خودکار و ویژگی‌های آن

در دنیای امروز، شنیدن صدای زنگ تلفن می‌تواند برای خیلی‌ها تجربه‌ای آزاردهنده باشد. در حال حاضر بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم از پیام برای ارتباط با یکدیگر استفاده کنیم. احتمالا این وضعیت باعث شده تا شما گمان کنید دوره بازاریابی تلفنی به اتمام رسیده است. اما تا پایان این مقاله صبر کنید. اگر تماس‌‌های خودکار زیادی دریافت می‌کنید که می‌خواهند چیزی را به شما بفروشند، لازم است این نکته را به شما گوش‌زد کنیم که به احتمال زیاد اکثر این تماس‌ها غیرقانونی هستند. بسیاری نیز احتمالا کلاهبردار اند. تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با تماس های ناخواسته خودکار یا robocalls بیشتر آشنا شوید.

تماس خودکار چیست؟

وقتی تلفن‌تان را جواب می‌دهید و به جای یک شخص زنده یک پیام ضبط شده را می‌شنوید، شما با یک تماس خودکار یا رباتیک طرف‌ هستید.  Robocalls تماس های تلفنی خودکاری هستند که پیام های از پیش ضبط شده را به طور همزمان به تعداد زیادی از افراد ارسال می کنند. تماس‌های رباتیک معمولاً با استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای ساخته می‌شوند و می‌توانند برای اهداف مختلفی از جمله کمپین‌های سیاسی، بازاریابی تلفنی و حتی اطلاع‌رسانی خدمات عمومی استفاده شوند. با این حال، آنها در درجه اول با فعالیت های کلاهبرداری مرتبط هستند، و این موضوع نگرانی امنیتی و حفظ حریم خصوصی را برای هر کسی که تلفن دارد، ایجاد می‌کند.

منظور از ربات تماس‌گیر چیست؟

ربات تماس‌گیر یک ابزار هوشمند است که برای برقراری ارتباط با مشتریان یا اعضای دیگر سازمان به کار می­رود. این ربات‌ها از تکنولوژی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای تشخیص و پاسخ به سوالات مشتریان بهره می‌برند. با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته، ربات‌های تماس‌گیر می­توانندهزینه‌های ارتباطی سازمان را کاهش دهند؛ زمان و انرژی مورد نیاز برای پاسخ به تماس‌ها را بهینه‌سازی کنند و در نهایت به بهبود کارایی و بهره‌وری منجر شوند.

تماس‌‌های خودکار نوعی از بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی  (Telemarketing)، ارائه خدمات یا فروش محصولات از طریق تماس تلفن است. این راهکار بازاریابی در مراکز تماس با رعایت حفظ نکات بازاریابی تلفنی در واقع نوعی بازاریابی مستقیم کالا یا خدمات برای مشتریان احتمالی به‌حساب می‌آید تا نظر آنها را به خرید از شرکت ارائه دهنده جلب کند.

 این نوع از بازاریابی نیاز شدیدی به علم ارتباطات دارد و اساسا به تخصص‌های دیجیتال مارکتینگی نیاز ندارد. اگر شما با تکنیک‌های اصولی تماس از طریق تلفن، نمابر و اینترنت با مشتریان را بلد باشید، به راحتی می‌توانید شاهد مفید بودن این فرایند باشید. این روش بازریابی معمولا با استفاده از برقراری تماس‌های تلفنی توسط بازاریاب تلفنی انجام می‌شود ولی ممکن است توسط تماس‌های تلفنی خودکار نیز (robocalls) انجام شود.

در حالت کلی تماس اتوماتیک یا خودکار یکی از راهکارهایی است که سازمان‌ها و شرکت‌ها از آن برای بهبود ارتباطات و خدمات مشتریان خود استفاده می‌کنند. با استفاده از این فناوری، سازمان‌ها می‌توانند به صورت هوشمندانه و اتوماتیک با مشتریان خود تماس بگیرند، سوالات آن‌ها را پاسخ دهند و حتی به طور خودکار تماس‌هایی برای یادآوری رویدادها یا پیگیری موارد مختلف برقرار کنند. این ابزار بر خلاف تماس اسپم یا تماس هرزنامه است و در صورتی که درست استفاده شود، می‌تواند به بهبود کارایی و کیفیت خدمات سازمان‌ها کمک کند؛ و تجره بهتری از تعامل با سازمان برای مشتریان شما رقم بزند.

تماس‌های خودکار (robocalls)  معمولا شامل موارد زیر می‌شوند :

  • تماس‌‍‌های اطلاع رسانی: تماس‌های خودکاری که برای مثال به شما اطلاع می‌دهد پرواز شما کنسل شده یا یک قرار پزشکی را یادآوری می‌کند.
  • تماس وصول بدهی: احتمالا بارها شاهد این بوده‌اید که اپراتورهای تلفن‌همراه با شما تماس گرفته‌اند و موعد پرداخت قبض‌تان را به شما یادآوری کرده‌اند. شرکتی که به صورت قانونی سعی در جمع‌آوری بدهی خود دارد، مجاز است از تماس خودکار برای ارتباط با شما استفاده کند.
  • تماس‌های تبلیغاتی: این روزها بسیاری از شرکت‌ها از تماس خودکار برای تبلیغ کسب و کار استفاده می‌کنند. نکته‌ای که در این شرایط وجود دارد این است که خیلی از شرکت مجوز قانونی برای انجام این کار را ندارند و ممکن است بخواهند از اطلاعات شما سوء استفاده کنند.
  • تماس‌هایی برای خیریه‌ها: تماس‌های خودکار که مختص خیریه‌ها هستند، فقط می‌توانند به کسانی که قبلا به این موسسه‌ها کمک کرده‌اند یا اعضای موسسه خیریه تماس بگیرند. همیشه به یاد داشته باشید که شما می‌توانید این تماس‌ها را به صورت کلی متوقف نمایید.

تماس های خودکار در مرکز تماس

عواقب پاسخ به تماس‌‌های خودکار

اگر شما با یک تماس خودکار اسپم مواجه شدید، بهترین کار برای جلوگیری از هر چیزی پاسخ ندادن است. حال اگر به هر دلیلی به این دست تماس‌ها پاسخ بدهید، شماره شما توسط کلاهبرداران در نظر گرفته می‌شود و حتی اگر این تماس‌های خودکار از طرف کلاهبرداران نباشد و صرفا از طرف یک شرکت تبلیغاتی باشد، آن‌ها مجددا با شما تماس می‌گیرند؛ زیرا می‌دانند که شما به احتمال زیاد تماس‌های آن‌ها را پاسخ می‌دهید. این نکته را فراموش نکنید که هرچه کمتر به این تماس‌ها پاسخ دهید، تماس‌های خودکار کمتری را دریافت خواهید کرد.

در چند سال‌های اخیر، تماس‌های جعلی خیلی رایج‌تر شده است. تماس‌گیرندگان جعلی زمان تماس با شما عمداً نام یا شماره نمایش داده شده به عنوان شناسه تماس‌گیرنده را تغییر می‌دهند و نام یک شرکت یا شخصیت حقیقی را جهت فریب شما جعل می‌کنند و بعد با تماس می‌گیرند. به همین دلیل وقتی تلفن‌تان را جواب می‌دهید خیلی مراقب باشید.

به طور کلی لازم است افرادی که با جعل تماس‌­ها مواجه می­شوند، هوشیارانه عمل کنند و از ارائه اطلاعات شخصی یا مالی خود در پاسخ به تماس‌های مشکوک به صورت جدی اجتناب نمایند.

راه های جلوگیری از تماس‌‌های خودکار

بهترین راهکار این است که به محض اینکه متوجه شدید با یک تماس‌‌ خودکار (robocalls) مواجهید، سریعا تماس را قطع کنید. هر چه کمتر وارد این بازی شوید، کمتر به سراغ شما می‌آیند. همانطور که قبل‌تر هم گفتیم، اگر شما پاسخ این دست تماس‌ها را بدهید و  یا واکنشی نشان دهید، تماس شما ممکن است با عنوان ” live ” نشانه‌گذاری شود و شما در معرض تعداد خیلی بیشتری از تماس‌های خودکار قرار می‌گیرید.

هیچ‌وقت “بله” نگویید

بسیاری از کلاهبرداری‌ها که به وسیله تماس‌های خودکار صورت می‌گیرد، با سؤالاتی مانند «سلام، صدای من را می‌شنوی؟» آغاز می‌شود. در این شرایط افراد ممکن است بدون فکر کردن به چیزی پاسخ «بله» بدهند. سپس آن‌ها می‌توانند با ضبط صدای شما، تأییدیه شما را ذخیره‌سازی کرده و از آن برای فعالیت‌های کلاهبرداری استفاده کنند؛ بنابراین، از گفتن بله پرهیز کنید.

تماس­های کلاهبردارانه یکی از روش‌های شایع است که از آن، برای ارتکاب جرائم یا سرقت اطلاعات افراد استفاده می­شود. این تماس‌ها معمولاً توسط شماره‌های تقلبی یا شماره‌هایی که به طور خودکار تولید شده‌اند، انجام می‌شود.

آن چه که باید درباره تماس خودکار بدانید

از هیچ‌کس پیروی نکنید

بیشتر اوقات در تماس‌های robocall از شما درخواست می‌شود که کاری را انجام دهید، کارهایی مانند «برای صحبت با کارشناسان ما و آغاز مشاوره رایگان، عدد ۰ را شماره‌گیری فرمایید» یا حتی «برای لغو اشتراک، ۲ را شماره گیری فرمایید» و هزار و یک دلیل که حتی ممکن است شما را به شماره‌گیری یا انجام کاری وسوسه کند اما همیشه حواستان باشد با دنبال کردن این دست دستورالعمل‌ها، به تماس‌گیرندگان خودکار نشان می‌دهید که یک قربانی احتمالی هستید و از تماس‌های خودکار بیشتر دعوت می‌کنید. پس تا جایی که می‌توانید از انجام هر گونه اقدام یا شماره‌گیری عددی حین تماس با تماس‌های خودکار پرهیز کنید.

همیشه احتیاط کنید

آسیبی که کلاهبرداری‌های تماس خودکار می‌تواند به شما وارد کند خیلی قابل‌توجه است. حتی اگر اطلاعات کارت اعتباری شما را دریافت نکنند، وقت شما را خیلی تلف خواهند کرد. هر بار که شناسه تماس‌گیرنده ناشناخته را مشاهده کردید، با احتیاط ادامه دهید. اگر کسب‌وکاری با شما تماس می‌گیرد، می‌توانید تماس را قطع کنید، شماره تماس او را در وب‌سایت آن‌ها پیدا کنید و مطمئن شوید که یک شرکت رسمی با شما تماس گرفته است و وقتی آن‌ها دوباره با شما تماس بگیرید، مطمئن هستید که این تماس کاملا قانونی است یا حداقل امکان پیگیری شکایت به واسطه حقیقی بودن شرکت توسط شما وجود دارد.

لزوم احتیاط در برابر تماس های خودکار

بازاریابی تلفنی (Telemarketing)، ارائه خدمات یا فروش محصولات از طریق تماس تلفن است. این راهکار بازاریابی در واقع نوعی بازاریابی مستقیم کالا یا خدمات برای مشتریان احتمالی به‌حساب می‌آید تا نظر آنها را به خرید از شرکت ارائه دهنده جلب کند و یا درخواستی را به مشتری خود اعلام کند. اتوماسیون تماس یک ابزار مهم در این رابطه است که بسیاری از سازمان­ها برای بهبود فرآیندهای ارتباطی و خدمات مشتری از آن بهره می­برند. این فرآیند همچنین به سازمان‌ها کمک می‌کند تا در مدیریت تماس‌ها و اطلاعات مرتبط با مشتریان ارتقا پیدا کنند؛ و به طور کلی عملکرد ارتباطی خود را بهبود بخشند.

همانطور که گفتیم تماس‌‌های خودکار نیز یکی از راهکارهای بازاریابی تلفنی محسوب می‌شود که متاسفانه خیلی ازین راهکار سوء استفاده می‌شود. پس با توجه به نکاتی که با شما در میان گذاشتم خیلی مواظب اطلاعات‌تان باشید و همیشه سعی کنید جوانب احتیاط را رعایت کنید.

سوالات متداول

۱. آیا یک تماس رباتیک توانایی این را دارد که گوشی من را هک کند؟

مستقیما خیر. یک هکر می‌تواند با شما تماس بگیرد و وانمود کند که یک فرد حقیقی و قانونی است و با راهکارهای مختلفی دست به گرفتن اطلاعات از شما بکند.

۲. تماس های خودکار چیست؟

تماس‌های خودکار یا robocalls تماس‌هایی هستند که به طور خودکار، تلفن را شماره گیری و پیام‌های پیش ضبط شده یا دستورات صوتی را پخش می‌کنند.

۳. چگونه می‌توانم از تماس‌های خودکار جلوگیری کنم؟

برای جلوگیری از تماس‌های خودکار می‌توانید اقداماتی مانند پاسخ ندادن، لیست سیاه (black list) و عدم بله گفتن در تماس‌ها را انجام دهید.

۴. آیا تماس‌های خودکار قانونی هستند؟

تماس‌های خودکار ممکن است در برخی موارد قانونی باشند، اما در بسیاری از موارد، تماس‌های تبلیغاتی خودکار به عنوان تبلیغات مزاحمانه یا کلاهبرداری در نظر گرفته می‌شوند و قانونی نیستند.

۵. تماس‌های خودکار چگونه اطلاعات شماره تلفن من را دریافت می‌کنند؟

تماس‌های خودکار اغلب از پایگاه داده‌ها مانند سوپرمارکت‌ها، وب‌سایت‌های خرید آنلاین، آژانس‌های تبلیغاتی و غیره استفاده می‌کنند تا اطلاعات شماره تلفن‌ها را جمع‌آوری کنند.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید