۴ نکته برای بهبود سیستم تلفن گویا (IVR) در کسب‌وکارها

سیستم-تلفنی-گویا-IVR

بهبود تلفن گویا در سیستم مدرن مرکز تماس موجب شده تماس­گیرندگان دید بهتری به این تکنولوژی داشته باشند. پیش از این لیست­های طولانی مطرح شده در مدل سنتی، سبب می­شد مشتریان علاقه­ای به تعامل با تلفن گویا نداشته باشند و تنها در تلاش برای رسیدن به یک اپراتور برای بیان مشکل خود منتظر بمانند. بررسی­های انجام شده در سال­های گذشته نشان می­دهد که ۸۳ درصد از تماس­گیرندگان، ارتباط گرفتن با تلفن گویا در شرکت­ها را دوست ندارند.

با این حال، بهبود IVR در تکنولوژی نوین این مسأله را حل کرده است؛ مشتریان امروزی به دلیل امکانات کابرمحور تلفن گویا، تعامل بهتری با آن برقرار می­کنند و سریع­تر می­توانند پاسخ مد نظرشان را دریافت کنند.

بنابراین امروزه استفاده از تلفن گویا(IVR)، در مراکز تماس، علاوه بر صرفه­جویی در هزینه­ها منجر به تسریع فرآیندهای پاسخگویی به مشتریان و افزایش رضایت ایشان می­شود.

تا پایان این مقاله با ما همراه باشید؛ تا نکات بهبود سیستم تلفن گویا و نحوه پیاده­سازی آن در سازمان را باهم بررسی کنیم.

نگاهی اجمالی بر سیستم‌­های تلفن گویا

سیستم تلفن گویا (IVR) نوعی فناوری کامپیوتری است که یک رابط تعاملی برای دستگاه­های الکترونیکی با ورودی و خروجی صدا فراهم می­کند. این سیستم با تماس‌گیرندگان تعامل می‌کند و با ارائه گزینه‌هایی از طریق منو، اطلاعات را جمع‌آوری می­نماید؛ سپس بر اساس پاسخ‌های ارائه‌شده توسط تماس‌گیرنده از طریق پاسخ صوتی یا صفحه کلید تلفن، اقدامات لازم را انجام می­دهد.

مراکز تماس و شرکت­ها اغلب از تلفن گویا برای مسیریابی تماس­ها بر اساس انتخاب تماس­گیرندگان استفاده می­کنند. بنابراین، تلفن گویا اساساً برای مسیریابی مجدد تماس­ها و تسریع پاسخگویی به مخاطب استفاده می­شود. شرکت‌هایی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند، از مزایایی مثل کاهش حجم کاری کارمندان یا هدایت تماس‌ها به کانال‌های خاص برای حل و فصل سریع­تر بهره­مند می­شوند.

مزایای فناوری تلفن گویا در سازمان‌­ها

هنگامی که حجم تماس­ها افزایش پیدا می­کند، شرکت­ها به دنبال اتخاذ راه­حلی منحصر به فرد و عملی برای حل این مشکل خواهند بود. از مزایای تلفن گویا یا IVR این است که تماس‌گیرندگان قبل از اتصال به اپراتور با آن ارتباط می­گیرند. این فناوری قبل از انتقال تماس به کارشناس مناسب، اطلاعات مربوط به درخواست­ها را جمع­آوری می­کند. به این ترتیب، کارشناس مرکز تماس می­تواند مکالمه را بر اساس جزئیات ارائه شده توسط تماس­گیرنده تنظیم کند.

سیستم­های تلفن گویای مدرن اغلب شامل ابزار تشخیص گفتار هستند. این تکنولوژی می­تواند فرآیندهای بخش­های مختلف مرکز تماس را ساده­تر کند. مزایای عمده IVR برای واحدهای فروش، بازاریابی یا سایر بخش­ها در سازمان، شامل موارد زیر هستند:

خدمات بهتر به مشتریان

تلفن گویا باعث صرفه­جویی در زمان تماس­گیرندگان می­شود و نیاز مشتریان به برقراری تماس مجدد را از بین می­برد؛ به این معنی که وضوح تماس اول را افزایش می­دهد. ویژگی­های مختلف این سیستم قابل تنظیم است و می­توانید به کمک آن تعاملات سازمان با تماس­گیرندگان را تا حد زیادی تسهیل کنید.

خدمات مشتری سلف سرویس

تلفن گویا به شما امکان می­دهد، تا در غیاب کارشناسان مرکز تماس به مشتریان خود رسیدگی کنید. این فناوری دسترسی به اطلاعات اولیه را پس از ساعات کاری مرکز تماس یا در ساعات شلوغی فراهم می‌کند؛ به این ترتیب، تماس‌گیرندگان می‌توانند از IVR برای دریافت پاسخ سؤالات خود استفاده کنند.

دسترسی به تجزیه‌وتحلیل داده‌­ها

با کمک این فناوری می­توانید نرخ ترک تماس، میزان رضایت مشتری و سایر معیارهایی که برای سنجش موفقیت عملکرد مرکز تماس ضروری هستند را ارزیابی کنید.

ایجاد تصویری حرفه‌­ای برای سازمان

سیستم تلفن گویا مدرن بدون نیاز به زیرساخت­های نمونه­های قدیمی، یک راه مقرون به صرفه و ایده آل برای ارائه تصویری حرفه­ای، به ویژه برای مشاغل کوچک است. این فناوری اعتماد و اعتبار برند شما را بهبود می­بخشد، و توانمندی شما در مدیریت حجم بالایی از تماس­های دریافتی را نشان می­دهد.

صرفه­‌جویی در هزینه‌­ها و بهبود عملکرد

فناوری IVR زمانی که بخوبی اجرا شود، بهره­وری مرکز تماس را بهبود می­بخشد و در عین حال به میزان قابل توجهی هزینه­های شما را کاهش می­دهد. اتوماسیون می­تواند به حل سؤالات ساده کمک کند و تعداد تماس­هایی که به پاسخگویی اپراتور نیاز دارند را کاهش دهد.

کاهش میزان خطاهای دستی

یک سیستم تلفن گویا در همه ساعات شبانه­روز در دسترس است؛ حتی پس از ساعات تعطیلی مشاغل و در تعطیلات آخر هفته نیز می­تواند پاسخگوی تماس­های دریافتی باشد. برخلاف اپراتورهای مرکز تماس، حجم کاری بالا در این فناوری موجب حواس­پرتی یا خستگی و بروز خطا نمی­شود.

نکات مهم برای بهبود عملکرد سیستم تلفن گویا

فناوری IVR، امروزه بسیار قدرتمندتر و کاربرمحورتر از گذشته ظاهر شده است؛ با رعایت برخی نکات حرفه­ای می­توانید عملکرد آن در مرکز تماس خود را بصورت قابل ملاحظه­ای بهبود دهید:

IVR را با سایر برنامه‌­های کاربردی مرکز تماس ادغام کنید

در صورتی که به روزترین نمونه سیستم تلفن گویا را تهیه کنید، می­توانید آن را با پلتفرم­های مختلف در سازمان خود ادغام نمایید. برای مثال، ادغام با نرم­افزار مدیریت ارتباط با مشتری امکان بازیابی اطلاعات مخاطب را برای شما فراهم می­کند. این ویژگی به سیستم IVR کمک می­کند که تماس­گیرندگان را با کارشناس مناسب ارتباط دهد. همچنین می­توانید تلفن گویا را با درگاه­های پرداخت و سیستم­های پشتیبانی ادغام کنید تا مشتریان بتوانند بدون صحبت با اپراتور، تراکنش­های مورد نیاز را انجام دهند.

از طولانی شدن زمان انتظار مخاطب اجتناب کنید

از طولانی شدن زمان انتظار مشتریان و سرخوردگی ایشان از این بابت اجتناب کنید. به این منظور می­توانید از سیستم تلفن گویا با گزینه برگشت تماس استفاده کنید. به این ترتیب زمانی که مشتری تلفن خود را قطع می­کند، می­تواند منتظر بماند تا زمانی که یک کارشناس در دسترس باشد و از طرف شرکت با ایشان تماس بگیرد.

دستورالعمل­‌هایی را برای راهنمایی بهتر تماس‌­گیرندگان ارائه دهید

تلفن گویا خود را طوری طراحی کنید که در صورت اشتباه مخاطب، گزینه­های موجود را مجددا به ایشان ارائه دهد. این کار موجب سهولت ارتباط و جلوگیری از اتلاف وقت افراد می­شود. همچنین، دستورالعمل‌های واضحی را ارائه دهید تا از سردرگمی تماس‌گیرندگان جلوگیری کنید.

از گزینه­‌های صوتی و صفحه کلید استفاده کنید

اعلان­های تلفن گویا با استفاده از نرم­افزار تشخیص صدا و صفحه کلید تلفن در سیستم مرکز تماس ثبت می­شوند­. اجتناب از بکارگیری نرم­افزار تشخیص صدا برای تصحیح خطای صفحه کلید تلفن، ممکن است برای مخاطب خسته کننده باشد. بهتر است به تماس­گیرندگان خود حق انتخاب میان این سرویس­ها را بدهید.

بهبود تلفن گویا و افزایش رضایت مشتریان

بهبود تلفن گویا روندی برای فناوری پایه مراکز تماس امروزی است، این سیستم برای این­که نیازهای مشتریان شما را برآورده سازد، باید به درستی طراحی شود. با بهبود IVR و اجرای چند روش برتر تلفن گویا، می­توانید اطمینان حاصل کنید که مشتریان از تعامل خود با مرکز تماس شما احساس خوبی دارند. راه‌حل‌های پیشرفته‌ای مانند نرم افزار مرکز تماس الوویپ، می‌توانند تجربه مشتری شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند؛ با استفاده از این فناوری می­توانید تعاملاتی مطلوب و متناسب با انتظارات مشتریان خود داشته باشید، و احساس ارزشمندی برای سازمان و رضایت از دریافت خدمات را در ایشان ایجاد کنید.

برای درک بهتر نکات بهبود سیستم تلفن گویا، و نحوه بکارگیری آن در سازمان خود، حتما از مشاوره کارشناسان ما در الوویپ استفاده کنید.

 

 

 

سوالات متداول

  • اجزای کلیدی یک سیستم تلفن گویای خوب چیست؟

IVR باید رابط کاربری مناسب، اعلان­‌های صوتی واضح و مختصر، مسیریابی تماس کارآمد، مقیاس‌­پذیری و قابلیت یکپارچه­‌سازی با پلتفرم‌­های دیگر و ابزارهای تجزیه‌وتحلیل و گزارش‌­گیری قدرتمند داشته باشد.

  • آیا می‌­توان سیستم‌­های تلفن گویا را برای نیازهای تجاری خاص سفارشی‌سازی کرد؟

این سیستم­‌ها را می‌­توان برای رفع نیازهای خاص سازمان تا حد زیادی سفارشی‌سازی کرد. این روند شامل جریان‌های تماس سفارشی، پیام‌های شخصی‌سازی شده و ادغام با نرم‌افزارهای ویژه کسب‌وکار است.

  • چرا کیفیت صدا در یک سیستم تلفن گویا اهمیت زیادی دارد؟

زیرا این ویژگی به‌طور مستقیم بر تجربه کاربر تأثیر می‌­گذارد. اعلان‌های صوتی با وضوح و کیفیت بالا، و صدای طبیعی، موجب کاربرپسند بودن سیستم می‌شود.

  • بهترین شیوه برای طراحی منوی تلفن گویا چیست؟

ساده نگه‌داشتن منو، محدود کردن تعداد گزینه‌ها، استفاده از زبان واضح و مختصر و اطمینان از جریان منطقی تماس، مناسب‌­ترین مدل طراحی منوی IVR است.

  • مشاغل چگونه می‌­توانند اثربخشی سیستم تلفن گویا خود را اندازه‌­گیری کنند؟

اثربخشی را می‌­توان از طریق معیارهای مختلفی مانند امتیازات رضایت مشتری، میانگین زمان رسیدگی و تجزیه ‌تحلیل داده‌­های تعاملی کاربر اندازه‌­گیری کرد.

  • بازخورد مشتری چه نقشی در بهینه‌­سازی سیستم تلفن گویا دارد؟

بازخورد مشتری برای بهینه­‌سازی تلفن گویا حیاتی است، زیرا دید مستقیمی را در مورد تجربیات کاربر ارائه می‌دهد و به شناسایی نقاطی که نیاز به بهبود دارند، کمک می­‌کند.

  • آیا امکان ادغام سیستم‌­های تلفن گویا با نرم‌­افزار CRM وجود دارد؟

بله، سیستم‌های تلفن گویا را می‌توان با نرم‌افزار CRM ادغام کرد، به‌این‌ترتیب امکان تجربه شخصی‌تر تماس‌گیرنده و مدیریت کارآمد داده‌ها فراهم خواهد شد.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

نرخ-ریزش-مشتری
شاخص‌های مرکز تماس

نرخ ریزش مشتری (Customer churn rate) چیست؟

توجه به نرخ ریزش مشتری یا Customer Churn Rate، یکی از مهم‌­ترین نکات کاربردی در مراکز تماس است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید