کار ترکیبی (Hybrid Work) چیست و چه مزایایی دارد؟

کار ترکیبی (Hybrid Work)

محیط کاری برای افراد همواره یکی از دغدغه‌های مهم در شرکت‌ها و سازمان‌ها بوده و هست. برای بهبود روند کاری کارکنان، مدیران موظفند یک مدل کاری انعطاف‌پذیر برای کارمندان فراهم کنند. کار ترکیبی یا هیبریدی، مدلی است که بین کار حضوری در دفتر و دورکاری قرار دارد و افراد این امکان را دارند که هم در خانه و هم در دفتر کار کنند.

کار ترکیبی از طرفی باعث افزایش بهره‌وری و رضایت شغلی می‌شود و در عین حال چالش‌های اصلی دور کاری، مانند عدم حضور در اجتماع را حل می کند. کارمندان بسته به اینکه کدام محیط در زمان معین مفیدتر است، این گزینه را دارند که در یکی از مکان‌های دلخواه کار کنند. این مدل به افراد کنترل بیشتری را در مورد عملکردشان می‌دهد و برای کسانی که خواهان همکاری و تعامل اجتماعی و در عین حال انعطاف‌پذیری زمان کاری هستند، بهترین گزینه است.

کار-ترکیبی

البته، برای کاهش چالش‌های دورکاری، راهکارهایی مانند استفاده از سامانه مدیریت مرکز تماس، که به مدیران کسب‌وکارها، امکان مدیریت تیم دورکاری بدون محدودیت را می‌دهد؛ می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در این حالت، کارکنان همانند شرایط حضوری می‌توانند تحت نظارت کامل مدیریت، به فعالیت خود ادامه دهند. استفاده از فناوری‌هایی مانند ویپ، به تسهیل این فرایند کمک می‌کند. در ادامه بیشتر در مورد انواع مدل کاری، مزایای کار هیبریدی، چالش ها و راهکارهای مناسب مدیریت صحیح آن، صحبت می‌کنیم.

منظور از کار hybrid چیست؟

همان­طور که گفته شد، کار ترکیبی یا هیبریدی مدلی است که در آن افراد امکان کار در محیط دفتری و یا خانه را دارند. به این ترتیب کارمندان شما می‌­توانند به شکلی انعطاف‌پذیر در محیطی کار کنند که برایشان مناسب است. کار hybrid با اتخاذ رویکردهای مختلف به افراد این امکان را می‌دهد که برنامه کاری خود را مدیریت کنند.

با استفاد از این الگوی کاری و ایجاد فضای کار هیبریدی، به کارمندان سازمان اجازه می‌­دهید که  بهترین شرایط را برای پیش­برد اهداف و وظایف کاری خود انتخاب کنند. چنین فضایی باید شامل امکانات مناسب و زیرساخت­‌های فناوری لازم برای انجام بهینه وظایف باشد.

۴ مدل کاری رایج

مدل کار انواع مختلفی دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه برخی از رایج ترین مدل های کاری اشاره می‌کنیم:

 کار حضوری

 این سنتی‌ترین مدل کاری است که در آن کارکنان در یک دفتر فیزیکی کار می‌کنند و یک برنامه زمان‌بندی مشخص را دنبال می‌کنند. مهم‌ترین مزیتی که کار حضوری نسبت به مدل‌های دیگر دارد، تعاملات و ارتباطات بالا با همکاران است.

 دورکاری

دورکاری به کارمندان اجازه می‌دهد از خانه یا هر مکان دیگری خارج از دفتر کار کنند. این مدل به دلیل پیشرفت تکنولوژی به طور فزاینده‌ای محبوب شده است و می‌تواند به کاهش هزینه‌ها برای کارفرمایان کمک کند و در عین حال انعطاف‌پذیری بیشتری را برای کارکنان ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: راهکارهای مدیریت تیم در دورکاری

 کار ترکیبی

کار ترکیبی یا هیبریدی، کار حضوری و دورکاری را ترکیب می‌کند و انعطاف‌پذیری بالای آن به کارمندان اجازه می‌دهد بنا به شرایط، ساعات کاری خود را هم در منزل و هم در دفتر کار بگذرانند. این مدل کار منعطف مزایای متعددی از جمله افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، بهبود رضایت کارکنان و تعادل بین کار و زندگی را به دنبال دارد.

 کار فریلنسری

کار فریلنسری یا آزاد شامل قراردادها یا پروژه های طولانی مدت است. فریلنسرها به طور مستقل کار می‌کنند و می توانند کنترل بیشتری بر برنامه و حجم کاری خود داشته باشند، اما ممکن است با عدم اطمینان مالی بیشتری نیز مواجه شوند.

مزایای کار هیبریدی

مانند هر محیط کاری، کار ترکیبی از مزایای متعددی برخوردار است که در ادامه به بررسی هریک از آنها می‌پردازیم.

انعطاف‌پذیری

یکی از مزایای اولیه کار هیبریدی انعطاف‌پذیری است. کارمندان این امکان را دارند از هر جایی که می‌خواهند چه در خانه و چه در اداره کار کنند. این انعطاف‌پذیری می‌تواند به‌ویژه برای کارمندانی که دارای فرزند هستند یا نیاز به مراقبت از بستگان سالخورده دارند، مهم باشد. علاوه بر این، این انعطاف‌پذیری می‌تواند به کاهش سطح استرس و بهبود تعادل کار و زندگی کمک کند.

بهره‌وری بیشتر

تحقیقات نشان داده است که کارمندانی که از خانه کار می‌کنند، اغلب بازدهی بیشتری نسبت به کارکنانی دارند که در محیط‌های اداری کار می‌کنند. این تا حدی به این دلیل است که کارکنان از راه دور حواس‌پرتی و وقفه‌های کمتری دارند که می‌تواند به آنها کمک کند تا روی کارشان تمرکز بهتری داشته باشند. علاوه بر این، کارگران از راه دور اغلب می‌توانند در پربارترین ساعات خود کار کنند، چه در اوایل صبح و چه اواخر شب. بنابراین کار ترکیبی با ایجاد تعادل بین کار حضوری و دورکاری بهره وری کارکنان را افزایش می‌دهد.

کاهش هزینه‌ها

کار ترکیبی هم برای کارمندان و هم برای کارفرمایان می‌تواند منجر به صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه‌ها شود. کارمندانی که از خانه کار می‌کنند، اغلب می‌توانند در هزینه‌های حمل و نقل، غذا و سایر هزینه‌های مرتبط با کار در یک محیط اداری صرفه‌جویی کنند. کارفرمایان می‌توانند در هزینه‌های مربوط به فضای اداری، آب و برق و سایر هزینه‌های سربار صرفه‌جویی کنند. این امر می‌تواند به ویژه برای مشاغل کوچک که ممکن است منابع لازم برای نگهداری یک دفتر فیزیکی بزرگ را نداشته باشند، مهم باشد.

افزایش رضایت کارکنان

کار ترکیبی همچنین می‌تواند منجر به افزایش رضایت کارکنان شود. داشتن گزینه کار از خانه به کارمندان می‌تواند به کاهش سطح استرس و بهبود تعادل بین کار و زندگی کمک کند، که در نهایت می‌تواند منجر به افزایش رضایت شغلی شود. علاوه بر این، کار از راه دور می‌تواند استقلال و انعطاف‌پذیری لازم را برای کارکنان فراهم کند تا احساس قدرت و مشارکت در کار خود کنند.

چالش‌های کار ترکیبی

روش کار هیبریدی بر اساس نیازهای شغلی و فردی هر کارمند تعیین می‌شود، به گونه‌ای که بهره‌وری و رضایت فردی را بالا ببرد. در این روش، مدیران و سرپرستان مسئولیت ایجاد تعادل بین کار حضوری و دورکاری را دارند و باید شرایطی را فراهم کنند که هر دو نوع کار به‌طور موثری انجام شود.

در حالی که مزایای زیادی برای کار هیبریدی وجود دارد، چالش‌هایی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال، کار ترکیبی می‌تواند نظارت بر تیم را برای مدیران دشوار کند و نتواند اطمینان حاصل کند که همه به طور مؤثر کار می کنند. علاوه بر این، کار ترکیبی می‌تواند برای برخی از کارکنان خسته کننده باشد که می‌تواند منجر به کاهش رضایت شغلی و بهره‌وری شود.

در نهایت، شرکت‌ها باید اطمینان حاصل کنند که فناوری و زیرساخت‌هایی را برای پشتیبانی از کارهای ترکیبی، از جمله اتصالات اینترنتی قابل اعتماد، نرم‌افزار کنفرانس ویدیویی، و سایر ابزارهایی که امکان همکاری از راه دور را فراهم می‌کنند، دارند.

کار هیبریدی برای کارمندان

امروزه مدل‌های کاری زیادی وجود دارند که تناسب آن به ماهیت کسب‌وکار شما بستگی دارد. بااین‌حال، شرکت‌هایی که می‌توانند مدل‌های ترکیبی از کار در خانه و کار در محل را به کارمندان خود ارائه دهند، بیشترین احتمال موفقیت را دارند. این مدل به آن‌ها اجازه می‌دهد تا شرایط کاری بهینه را برای کارمندان خود فراهم کنند، فرهنگ کار را فراتر از دفتر کار گسترش دهند و فضایی را برای افراد حرفه ای ایجاد کنند تا واقعاً رشد کنند.

کار-ترکیبی

مزیت اصلی محیط کار هیبریدی، این است که افراد می‌توانند از ترکیب بهتری از انعطاف‌پذیری زمانی و تعامل اجتماعی برخوردار شوند. در این نوع فضای کاری با در نظر گرفتن شرایط مکانی و زندگی کارمندان می­توانیم به بیشترین میزان بهره­وری در سازمان دست یابیم.
کارمندانی که به صورت ترکیبی کار می‌کنند، دید مثبت‌تری نسبت به شرکت و تیم منابع انسانی خود دارند. آن‌ها همچنین هنگام کار در خانه به دلیل تعادل بین کار از خانه و رفتن به دفتر احساس بهره‌وری بیشتری می کنند. آن‌ها رضایت شغلی بالاتری دارند و نسبت به کارمندانی که منحصراً در خانه یا در محل کار می‌کنند، از رفاه و سلامت روانی بهتری در محل کار برخوردارند.

الوویپ؛ بستری برای دورکاری به روشی هوشمندانه

طبیعتا یکی از دغدغه‌هایی که مجموعه‌ها و کسب‌و‌کارهای مختلف در قبال دورکاری، بحث مدیریت تیم‌های دورکار است. همچنین امکان دسترسی به شرایط و امکانات محیط کار برای تیم‌های دورکار بخشی دیگر از این دغدغه‌هاست. ما در مجموعه الوویپ با توجه به این نیاز جامعه و اکوسیستم کسب‌و‌کار کشور بر آن شدیم تا قابلیت‌های مختلفی به نرم افزار الوویپ برای تیم‌های دورکار ارائه کنیم.

از مزایای نرم افزار VoIP برای دورکاری این است که به عنوان یک نرم افزار مدیریت مرکز تماس به شما این امکان را می‌دهد تا تیم دورکار شما بدون هیچ مشکلی از نقاط جغرافیایی مختلف با شما همکاری کنند. برای این کار تنها به اینترنت، یک سیستم کامپیوتری و یک هدست معمولی نیاز است. یعنی پرسنل دورکار برای پاسخگویی به تماس‌های تلفنی تنها کافیست سیستم کامپیوتر خود را به اینترنت متصل کنند و با استفاده از نرم‌افزار الوویپ تمام امکاناتی که در محیط شرکت وجود دارد را در اختیار داشته باشند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، بحث مدیریت و نظارت بر عملکرد تیم‌های دورکار است. سامانه مرکز تماس الوویپ این امکان را دارد تا مدیر مجموعه یا واحد مربوطه، بر نحوه پاسخگویی، تعداد تماس‌های موفق، مدت زمان پاسخگویی و بسیاری موارد دیگر نظارت داشته باشد.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

تلفن ابری
سیستم تلفنی ویپ

تلفن ابری چیست + مزایا و معایب

یک ارتباط موثر و قابل اعتماد، سنگ بنای هر کسب و کار موفق محسوب می‌شود. سیستم‌های تلفن ابری

6 دیدگاه دربارهٔ «کار ترکیبی (Hybrid Work) چیست و چه مزایایی دارد؟»

  1. واقعا بهترین مدلی که برای کار کردن میشه در نظر گرفت همینه و انعطاف پذیر بودن ساعت کاری مهمترین مزیتش هست در کنار اینکه حضور گاه به گاه در محل کار هم فرد رو از انزوا خارج میکنه!…

  2. معیاری وجود داره که بشه بازدهی کارکنان در سیستم هیبریدی رو مقایسه کرد، اینکه در محل کار بهتر نتیجه میگیرن یا منزل هم مهمه. چون درسته جابجایی و اتلاف وقت برای انتقال به محل کار رو ندارن، اما شلوغی ها و دغدغه های منزل هم ممکنه در کارشون خلل ایجاد کنه. نهایتا خوبه بدونیم تفاوت بازدهی در هر کدوم از این حالت ها چقدره.

    1. هر سازمانی می‌تونه با توجه به فعالیت خودش و بازدهی قبلی کارکنان این سنجش رو انجام بده چون عملکرد هر سازمانی با بقیه متفاوته

  3. علیرضا اخلاقی

    بعد از دورکاری که بخاطر بیماری های سالهای اخیر رایج شد، اکثر شرکتهای بزرگ دارن به سبک ترکیبی یا هیبریدی کار میکنن، چون کارمندی که به دورکاری عادت کرده رو دیگه سخت میشه به کار تمام وقت در شرکت وادار کرد، هرچند این سبک کار مزایایی برای خود سازمان هم داره.

    1. علیرضا سلطانی

      به صورت کلی دورکاری راندمان کاری افراد رو هم افزایش میده و زمانی که دوباره شروع به کار حضوری می‌کنن، سخت می‌تونن به روال انجام کارها برگردن بنابراین دورکاری برای این افراد برای هردوطرف یعنی کارمند و سازمان مزایای خودش رو داره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید