تبلیغات تلفنی یکی از چالشهایی است که بسیاری از سازمانها و شرکتها در مدیریت مرکز تماس با آن روبرو هستند. متاسفانه این روش تبلیغاتی و کاربرد آن به شکل اشتباهی در کشور ما جا افتاده است و به همین دلیل اغلب افراد دیدگاه منفی نسبت به آن دارند. اکنون ممکن است در بحث مدیریت مرکز تماس و تبلیغات تلفنی این سوال برای شما مطرح شود که چگونه میتوان بهترین بهرهوری را از این روش داشت؟ ما در این مقاله سعی خواهیم کرد به این سوال پاسخ دهیم. چالشهای پیشروی این روش تلفنی را با هم مرور و سپس چگونگی استفاده اصولی از این تبلیغات تلفنی را بررسی خواهیم کرد.
تبلیغات تلفنی
یکی از روشهای تبلیغات در دنیای امروز، تبلیغات انبوه تلفنی است. متاسفانه این روش تبلیغاتی در کشور ما به شکل هوشمندانهای مورد استفاده قرار نگرفته است و گاها بازخوردهای منفی در میان مخاطبان ایجاد کرد. طبیعتا دلیل آن را میتوان در استفاده غیر اصولی از این روش جستوجو کرد. اما سوالی که مطرح میشود این است که ما چگونه باید از این روش تبلیغاتی استفاده کنید؟ در ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که ما باید برای اهداف مشخص و در شرایط درست از این روش استفاده کنیم. چرا که میخواهیم از این طریق برای مخاطب خود ارزش خلق کرده باشیم. به همین دلیل در گام اول چالشهای این مدل از تبلیغات را با هم برسی میکنیم.
چالشهای تبلیغات تلفنی
امروزه روشهای مختلفی در حوزه بازاریابی و تبلیغات مطرح شده است. با رشد تکنولوژی این روشها روز به روز در حال افزایش است. بیشتر این روشها اگر به صورت هوشمندانهای از آنها استفاده نشود، نتیجه مناسبی برای شما نخواهند داشت. به همین دلیل بسیاری از شرکتهای مطرح دنیا برای استفاده از روشهای نوین تبلیغات و بازاریابی از متخصصین آن حوزه استفاده میکنند. دلیل آن هم این است که از روشهای نوین تبلیغاتی به شکل هوشمندانهای استفاده کنند. تبلیغات تلفنی هم یکی از همین روشهاست که اگر به صورت اصولی مورد استفاده و بهرهبرداری قرار نگیرد، نتایج مثبتی برای ما نخواهد داشت. البته که تبلیغات تلفنی و در کل بحث مدیریت مرکز تماس موضوع جدیدی نیست، اما آنچه واضح است این است که برای نتیجهگیری درست از این روش باید اصولی رفتار کرد.
استفاده هوشمندانه از تبلیغات تلفنی
اما سوال اصلی ما این است که چگونه باید به شکل هوشمندانهای از تبلیغات تلفنی استفاده کنیم؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است شیوه نگرشمان به تبلیغات تلفنی را تغییر دهیم. یعنی از این روش به عنون روشی برای اطلاع رسانی انبوه استفاده کنیم. یعنی نباید به تبلیغاتی تلفنی به صورت یک آگهی نگاه کنید. اجازه دهید یک مثالی در این خصوص داشته باشیم. فرض کنید شما از خدمات یک شرکت استفاده میکنید و سرویس این شرکت قرار است در یک روز و ساعت خاص به دلیل مشکلات فنی متوقف شود. اگر آن شرکت در قالب یک پیامن تلفنی این موضوع را سریعا به شما اطلاع دهد، میتوانید برای کار خود برنامهریزی لازم را داشته باشید. یا به عنوان مثال دیگر اگر شرکتی که شما مشتری آن هستید برای دریافت نظرات شما یک پیام صوتی برای شما ارسال کند، طبیعتا احساس مناسبی نسبت به این کار پیدا خواهید کرد.
همانطور که مشاهده میکنید، آن چه که باید در تبلیغات تلفنی در نظر داشته باشید این است که تبلیغات تلفنی باید یک نیاز از مخاطب را برای شما حل و فصل کنند. نه اینکه صرفا یک بستر تبلیغاتی باشد، آن هم در دنیای امروز که روشهای ارتباطی دچار تغییر و تحول شده است. بنابراین پیشنهاد ما این است که از این روش تبلیغاتی برای اطلاعرسانی انبوه در خصوص رویدادها، تغییرات، آپدیتها و نظرسنجیها استفاده شود. برای اینکه نگاه دقیقتری به این موضوع و چالشهای پیش روی آن داشته باشیم، هر یک از این موارد با هم بررسی خواهیم کرد.
استفاده از تبلیغات تلفنی در اطلاع رسانیها
موضوع اساسی که باید به آن توجه کرد (که البته پیشتر هم به آن اشاره کردیم) این است که تبلیغات تلفنی در واقع بیشتر نقش اطلاع رسانی را داشته باشند. یعنی به این صورت که از این بستر برای مطلع کردن مشتریان خود استفاده کنید. اینکه چگونه از این روش برای اطلاعرسانی به مشتریان خود استفاده کنید وابسته به استراتژی شماست. اما در اینجا یک نمونه از کاربرد تبلیغات تلفنی در اطلاع رسانی انبوه را با هم مرور خواهیم کرد. فرض کنید شرکت شما برای شیوه استفاده از محصول خود یک همایش یا دوره آموزشی مجازی میخواهد برگزار کند. شما از طریق سیستم تبلیغات تلفنی برای مشتریان خود اطلاع رسانی انبوه داشته باشید و به همه آنها این موضوع را اطلاع دهید.
حتی میتوانید از این روش برای مواقعی که نمیخواهید زمان را از دستن بدهید استفاده کنید. فرض کنید سرویس یا خدماتی که شما ارائه میدهید به دلایل فنی دچار ایراد و مشکل شده است. شما از این طریق میتوانید مشتریان خود را مطلع سازید یا آنها را در جزیان روند کار قرار دهید. یا اینکه محصول شما تغییراتی کرده است که لازم است در اسرع وقت به طیف وسیعی از مخاطبان اطلاع رسانی شود.
دریافت نظر مشتریان
از دیگر کاربردهایی که تبلیغات تلفنی برای شما به ارمغان میآورد دریافت نظر مشتریان است. در مواردی که نیاز است نظر مشتریان خود را هم در خصوص سازمان بدانید این روش بسیار کارآمد خواهد بود. شما میتوانید در قالب پیام صوتی یک نظرسنجی را برای مشتریان خود تشکیل دهید. مشتری شما بعد از دریافت پیام صوتی میتواند نظر خود را با رهنمایی که شما در منشی تلفنی خود دارید ثبت کند.
تبلیغات رفت و برگشتی داشته باشید
یکی از روشهای هوشمندانهای که در تبلیغات تلفنی میتوانید از ان استفاده کنید تبلیغات رفت و برگشتی است. به این صورت که شما در قالب یک تماس گرم یا سرد به صورت خودکار با مشتریان خود تماس میگیرید و یک پیام صوتی را برای آنها پخش میکنید. اکنون مشتریان شما میتوانند از طریق همان تماسی که با آنها گرفته شده و با راهنمایی منشی تلفنی به اپراتورهای شما متصل شوند. به عنوان مثال فرض کنید در خصوص سرویس جدید خود یا آپدیتهای ان یک پیام صوتی برای مشتری پخش میشود، اکنون مشتری میتواند با وارد کردن کلید شماره 2 به اپراتور متصل شود تا راهنماییهای لازم را دریافت کند.
سامانه اطلاع رسانی انبوه الوویپ
در این مقاله از چالشهایی که تبلیغات تلفنی برای مدیران و صاحبان کسب و کار دارد صحبت کردیم و همچنین چند راهکار برای استفاده هوشمندانه از تبلیغات تلفنی ارائه کردیم. اکنون میخواهیم از ویژگیهای سامانه مدیریت مرکز تماس الوویپ در این خصوص بگوییم تا بتوانید با انتخاب این سامانه از تبلیغات تلفنی خود بیشتر بهره را کسب کنید. سیستم تبلیغات انبوه تلفنی الوویپ یکی از سرویسهایی است که از آن میتوانید برای برطرف کردن برخی از مهمترین چالشهای مرکز تماس استفاده کرد. به کمک این سرویس میتوانید هر نوع پیام صوتی را که میخواهد ضبط و برای مخاطبان خود ارسال کنید. همچنین این قابلیت برای شما وجود دارد که از این سرویس برای تبلیغات رفت و برگشتی خود استفاده کنید و امکان شرکت در نظرسنجی را برای مشتریان خود فراهم سازید. برخی از مهمترین امکانات این سامانه در حوزه تبلیغات تلفنی را میتوان به صورت زیر خلاصه کرد.
- تبلیغات رفت و برگشتی
- اطلاع رسانی
- ارسال نامحدود پیام
- امکان گزارشگیری از پیامها
- ارسال به لیستهای دلخواه
- ایجاد نظرسنجی
- قابلیت دریافت پیام صوتی
سخن پایانی
یکی از روشهایی پرکاربرد در تبلیغات و معرفی شرکتها، استفاده از تبلیغات تلفنی است. اما متاسفانه این روش تبلیغاتی در ایران به صورت غیراصولی و غلط مورد استفاده بسیاری از سازمانها و شرکتها قرار گرفته است. همین موضوع باعث شده است که این روش تبلیغاتی، اثرگذاری بالای خود را از دست بدهد. نکتهای که باعث ارزشمند شدن و تاثیرگذاری این روش تبلیغاتی میشود این است که برای اهداف مشخص و در شرایط صحیح از آن استفاده کنید. بهتر است از این روش برای اطلاعرسانی انبوه در خصوص رویدادها، تغییرات، آپدیتها، تبلیغات رفت و برگشتی و نظرسنجیها استفاده شود. شما با این کار میتوانید ارزش واقعی کار خود را به مخاطب انتقال دهید.
شما از این روش میتوانید برای اطلاعرسانی به مشتریان در خصوص رویدادها و مسائل مهم سازمان خود استفاده کنید. به عنوان مثال شما یک همایش یا دوره آموزشی در خصوص محصول یا خدمات خود دارید، با این روش میتوانید در سریعترین زمان ممکن مشتریان خود را مطلع سازید.
مورد دیگری که میتوان از روش اطلاعرسانی تلفنی استفاده کرد، اطلاعرسانی در خصوص تغییرات و آپدیتهای محصولات یا خدمات شماست. به عنوان مثال محصول شما تغییراتی داشته است که لازم است در اسرع وقت به طیف وسیعی از مخاطبان اطلاع رسانی شود. اطلاعرسانی انبوه تلفنی یک گزینه عالی برای این کار خواهد بود. یکی دیگر از کاربردهایی که تبلیغات تلفنی میتوانند برای شما داشته باشند، بحث تبلیغات رفت و برگشتی است. تبلیغات رفت و برگشتی به این صورت است پس از ارسال پیام صوتی، این قابلیت برای مخاطب ایجاد میشود که مشتری وارد صف تماس شود و به اپراتور خاصی متصل شود. در این حالت متناسب با استراتژی خود حتی میتوانید یک نظرسنجی را هم برای مخاطب خود در نظر بگیرید.