نحوه رفتار با مشتری پر حرف در کالسنتر

امروزه نحوه رفتار با مشتری پرحرف در مرکز تماس یکی از مهم­ترین چالش­های اپراتورهای خدمات مشتری است. با این­که ارائه خدمات با کیفیت بالا اولویت اصلی کال­سنتر محسوب می­شود، کارآمد ماندن و حفظ تعادل بین رضایت مشتری و مدیریت زمان نیز به همان اندازه مهم است. رسیدگی صحیح به مسائل تماس­گیرندگانی که از داشتن مکالمات طولانی لذت می­برند، به مهارت، تدبیر و و رفتار حرفه­ای خاصی نیاز دارد. به منظور درک بهتر این مسأله در این مقاله قصد داریم، به بررسی دقیق نحوه تعامل با مشتری پرحرف در کال­سنتر، بپردازیم؛ برای دریافت پاسخ سوالات خود در ارتباط با این مبحث تا پایان متن با ما همراه باشید.

مشتریان پرحرف در مرکز تماس؛ چالش اپراتورها

یکی از مهم ترین چالش های اپراتورها در برخورد با مشتریان این است که اغلب در آموزش خدمات مشتری به ایشان گفته می­شود که حرفه­ای و دوستانه برخورد کنید. اما بعضی افراد چنین برداشتی دارند که برای راضی نگه داشتن مشتری، باید اختیار کنترل مکالمه را به او بسپارند! در حالی که منظور اصلی از برخورد حرفه­ای و دوستانه این است که فرآیند مکالمه را مثبت و سازنده نگه داریم؛ با خوشرویی و محترمانه برخورد کنیم و در عین حال به اصل تجارت و انجام وظایف خود پایبند باشیم. گاهی حفظ رفتار حرفه­ای و محترمانه با مشتریان خوش صحبت و پرحرف، ظرافت­های رفتاری خاصی را طلب می­کند. در ادامه به بیان نکات ظریفی که باید در مقابل این دسته از افراد در نظر داشته باشید، می­پردازیم.

نحوه تعامل با مشتری پرحرف در کال­سنتر

اول از همه به یاد داشته باشید که وظیفه اصلی شما کمک به موقع به مشتری در مورد موضوع یا مشکل مد نظر اوست. این موضوع نه تنها در مورد مشتریانی که در حال مکالمه با ایشان هستید، بلکه برای همه تماس­گیرندگان دیگر که در صف انتظار  شما هستند، صدق می­کند. رعایت نکات زیر کمک می­کند، تا تعاملات خود با مشتریان، به ویژه افراد پرحرف را بهتر مدیریت کنید:

۱.      فعالانه گوش دهید و صبور باشید: هنگام برخورد با هر مشتری، به خصوص تماس­گیرنگان پرحرف، خوب گوش دادن یک عنصر کلیدی است. در ابتدا به مشتری اجازه دهید تا نگرانی­های خود را بدون وقفه بیان کند. گوش دادن فعال به ایجاد ارتباط موثر کمک می­کند و نشان می­دهد که شما به مخاطب توجه کافی دارید. با تمرین صبوری و نشان دادن توجه خود در حین مکالمه، می­توانید به مشتری کمک کنید تا بیشتر احساس راحتی کند؛ و در نهایت برای دستیابی به نتیجه معقول همکاری بهتری با شما داشته باشد.

۲.      از تکنیک­های تغییر دوستانه روند مکالمه استفاده کنید: هنگامی که مشتری نگرانی­های خود را توضیح داد، به آرامی مکالمه را به موضوع اصلی هدایت کنید. عباراتی مانند «می‌فهمم، اما برای کمک بیشتر به شما، اجازه دهید روی… تمرکز کنیم» یا «از افکار شما در این مورد قدردانی می‌کنم و حالا بیایید به این موضوع بپردازیم که چگونه می‌توانم این موضوع را برای شما حل کنم»، می‌تواند به هدایت مکالمات شما کمک کند.

 

۳.      خلاصه­گویی و شفاف­سازی کنید: برای حفظ کنترل مکالمه، به طور منظم نکات کلیدی را خلاصه کنید و از هرگونه سردرگمی مخاطب جلوگیری نمایید. این رویکرد به شما و مشتریانتان کمک می‌کند تا در مسیر درست بمانید. می‌توانید جملاتی مشابه این را بیان کنید: “فقط برای این­که مطمئن شوم شما را به درستی درک کرده‌ام، در مورد… درست است؟” خلاصه کردن این فرصت را به شما می­دهد تا سریع­تر به سمت راه­حلی سازنده حرکت کنید؛ بدون این­که بی­توجه یا بی­ادب به نظر برسید.

۴.      مودبانه مرزها را تعیین کنید: تعیین حد و مرزهای مؤدبانه برای مدیریت زمان و مفید نگه داشتن گفتگو ضروری است. می‌توانید با جملاتی مشابه این­که «من می‌خواهم مطمئن شوم که زمان کافی برای رسیدگی به همه نگرانی‌های شما داریم، محدودیت‌های زمانی وجود دارد، پس اجازه دهید، بر حل سریع این موضوع برای شما تمرکز کنیم.» به هدف خود نائل شوید. این عبارات به مشتری کمک می­کند، تا بفهمد با این­که برای صحبت­های ایشان ارزش قائل هستید، باید تماس را نیز به طور موثر مدیریت کنید.

۵.      راه­حل­های روشنی ارائه دهید: گاهی اوقات، مشتریان پرحرف ممکن است، روند مکالمه را از موضوع اصلی دور کنند. بهتر است در این موارد بر ارائه راه­حل­های واضح و مختصر برای مسأله اصلی تمرکز نمایید. به درخواست آن­ها پاسخ دقیق ارائه دهید و در صورت لزوم از منابع کمکی مانند اسناد ایمیل یا پیوندهای وب­سایت، کمک بگیرید. دسترسی به پاسخ‌های واضح و در دسترس، تضمین می‌کند، که روند مکالمه با وضوح بالایی ادامه پیدا کند.

۶.      از تکنیک­های پایان دادن به صحبت استفاده کنید: پایان دادن به مکالمه با یک مشتری پرحرف می­تواند چالش برانگیز باشد. از عبارات پایانی برای نشان دادن این­که مکالمه در حال اتمام است استفاده کنید. عباراتی مانند، “خوشحالم که امروز توانستیم این مشکل را حل کنیم. آیا مسأله دیگری باقی مانده، که بتوانم قبل از اتمام تماس به حل آن کمک کنم؟» می­تواند به جمع­بندی کارها کمک کند. ارائه خلاصه­ای از آنچه انجام شده است، نیز می­تواند به مشتری پایان یافتن مکالمه را منتقل کند.

۷.      رفتار حرفه­ای خود را حفظ کنید: در طول تعامل، لحن صحبت حرفه­ای و مودبانه­ای داشته باشید. مشتریان پرحرف ممکن است متوجه نشوند که بیش از حد معمول زمان شما را می‌گیرند؛ بنابراین ضروری است که هنگام هدایت مکالمه به سمت پایان، با آن­ها همدلی کنید. از نشان دادن علائم ناامیدی خودداری کنید، زیرا این امر می­تواند بر تجربه مشتری تأثیر منفی بگذارد.

۸.      پیگیری را به طور مناسب مدیریت نمایید: اگر مشتری پرحرف همچنان به درخواست خود برای توضیحات بیشتر ادامه می­دهد؛ یا نگرانی­های متعددی دارد، راه­حلی را ارائه دهید که نیازی به زمان صحبت طولانی ندارد. برای مثال، می‌توانید ایمیلی با پاسخ‌های دقیق برایشان بفرستید یا آن­ها را به یک خط پشتیبانی اختصاصی هدایت کنید، که به سؤالات به شکل عمیق‌تری رسیدگی شود.

بیشتر بخوانید: نحوه رفتار با مشتری عصبانی

تأثیر تکنولوژی بر نحوه تعامل با مشتری پرحرف در کال­سنتر

نحوه رفتار با مشتری پرحرف در یک مرکز تماس مستلزم برقراری تعادلی ظریف بین سطح کیفیت عالی خدمات به مشتریان و اطمینان از کارایی آن است. با گوش دادن فعال، تعیین مرزهای واضح و استفاده از تکنیک­های تغییر مسیر، می­توانید مکالمات را به طور موثری مدیریت نمایید؛ و در عین حال مشکلات مشتری را حل کنید. استفاده از تکنولوژی­های روز مرکز تماس و فناوری ویپ نیز امکانات بی­نظیری برای مدیریت بهینه مکالمات در اختیار سازمان­ها قرار می­دهد. به یاد داشته باشید، هر تعامل با مشتری فرصتی برای ایجاد حس مثبت نسبت به برند و وفادارسازی ایشان است؛ مدیریت حرفه­ای مکالمات و همدلی با مشتریان پرحرف می­تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند.

در صورتی نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تعامل با مشتری پرحرف در کال­سنتر و ابزارهای کمکی در این زمینه دارید، حتما با کارشناسان ما در الوویپ تماس بگیرید.

سوالات متداول:

  1. چرا برخورد با مشتریان پرحرف چالش‌برانگیز است؟

زیرا تعادل بین رضایت مشتری و مدیریت زمان را دشوار می‌کند.

  1. اولین گام برای مدیریت یک مشتری پرحرف چیست؟

گوش دادن فعال و صبور بودن در ابتدای مکالمه.

  1. بهترین راهکار برای هدایت مکالمه به موضوع اصلی چیست؟

استفاده از عبارات مودبانه از پیش آماده شده، برای تغییر مسیر مکالمه به موضوع اصلی مناسب است.

  1. چرا تعیین مرزهای مودبانه در مکالمه اهمیت دارد؟

برای حفظ کارایی و مدیریت زمان به طور مؤثر.

  1. چگونه می‌توان مکالمه با مشتری پرحرف را به پایان رساند؟

با استفاده از عبارات پایانی مشخص شده و خلاصه کردن نکات کلیدی.

  1. چه زمانی باید مکالمه را به سرپرست منتقل کرد؟

وقتی تلاش‌های شما برای کنترل مکالمه بی‌نتیجه باشد و به کیفیت ارائه خدمات به مشتریان دیگر آسیب بزند.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

2 دیدگاه دربارهٔ «نحوه رفتار با مشتری پر حرف در کالسنتر»

  1. ساناز محمدی

    ارائه گزینه به مخاطب هم میتونه در این زمینه کمک کنه، به شکلی که بجای توضیح بیش از حد از میان مواردی که ما بهش میگیم نزدیکترین حالت رو انتخاب کنه. به این ترتیب کم کم هدایت مکالمه رو بدست بگیریم و مساله رو ببندیم.

    1. samanemami

      بله و اتفاقا هدایت مسیر مکالمه یکی از مهارت های نیروی فروش تلفنی است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید