راه اندازی مرکز تلفن در دنیای امروز همیشه یکی از دغدغههای کسبوکارها و سازمانها بوده است. تاریخچه تلفن و استفاده از خدمات تلفن برای مسائل مختلف اقتصادی نشاندهنده آن است که این وسیله نقش پررنگی در این مسائل داشته است. ما در این مقاله میخواهیم به تاریخچه راه اندازی مرکز تلفن و به طور کلی تاریخچه تلفن بپردازیم. در اینجا تمرکزمان بر جنبه تاریخی راه اندازی مرکز تلفن خواهد بود و در قسمت دوم مقاله به تارخچه تلفنهای و راه اندازی مرکز تلفن مدرن خواهیم پرداخت.
تاریخچه تلفن
برای درک بهتر چگونگی راه اندازی مرکز تلفن ما ابتدا به تاریخچه تلفن و چگونگی اختراع آن میپردازیم. قبل از اختراع تلفنهای الکترومغناطیسی، دستگاههای صوتی مکانیکی برای انتقال گفتار و موسیقی در فواصل دورتر وجود داشته است. اولین تلفنهای مکانیکی مبتنی بر انتقال صدا از طریق لولهها یا سایر ادوات فیزیکی بودند. برخی از اولین آزمایشها برای ساخت این مدل از تلفنها توسط رابرت هوک، فیزیکدان بریتانیایی، از سال 1664 تا 1685 انجام شده است. لازم به ذکر است تلفنهای آکوستیکی برای چند سال در اواخر دهه 1800، به بازار عرضه شدهاند و این اولین گام برای راه اندازی مرکز تلفن به حساب میآید.
نقش دستگاههای الکتریکی
نسل بعدی تلفنهایی که در تاریخچه تلفن باید به آن اشاره کرد تلفنهای الکتریکی بود که از پیشرفتهای ناشی از تکنولوژی تلگراف الکتریکی پدید آمد. اولین تلگراف الکتروشیمیایی در سال 1804، توسط فرانسیسکو سالوا و اولین تلگرافهای الکتریکی توسط فرانسیس رونالدز در 1816 و بارون شیلینگ در 1832 ساخته شد. اما تلاش بعدی در راه اندازی مرکز تلفن توسط کارل فردریش گاوس و ویلهلم وبر برای ساخت تلگراف الکترومغناطیسی در سال 1833 انجام شد. محققین حوزه فناوری در مقالات مرتبط با تاریخچه تلفن به این نکته اشاره کردهاند که این تلگراف قادر به ارسال هشت کلمه در دقیقه بوده است. تلگراف برقی دیگر به طور مستقل در ایالات متحده در سال 1837 توسط ساموئل مورس در طول 2 مایل (3 کیلومتر) سیم کشی ساخته شد.
اختراع تلفن
اینکه اولین بار چه کسی تلفنهای برقی را اختراع کرده است محل مناقشه است. در مطالعه تاریخچه تلفن و بررسی آن، آنتونیو میوچی، الکساندر گراهام بل و الیشا گری، اغلب به عنوان مخترع تلفن شناخته میشوند. اغلب میگویند که الکساندر گراهام بل اولین کسی بود که تلفن را به عنوان دستگاهی برای انتقال صدا به ثبت رساند و تلاشی برای راه اندازی مرکز تلفن کرد. با این حال، یوهان فیلیپ ریس هم به عنوان یک پیشگام پیشرو در تلفن شناخته میشود. حتی در مطالعه تاریخچه تلفن این سوال مطرح است که آیا بل و گری تلفن را به طور مستقل اختراع کرده اند یا اینکه بل این اختراع را از گری دزدیده است؟
راه اندازی مرکز تلفن
بعد از اختراع تلفن، توجه به راه اندازی مرکز تلفن و نقش موثر آن در کسبوکارها و شرکتهای مختلف روزبهروز پررنگتر از قبل شد. در نگاهی به تاریخچه تلفن میتوان گفت که دفاتر پست، ایستگاههای راه آهن، مراکز دولتی و کارگزاریها برخی از مهمترین مراکزی بودهاند که تمایل به راه اندازی مرکز تماس را داشتهاند. برخی محققین در حوزه تاریخچه تلفن اعتقاد دارند که راه اندازی مرکز تلفن، ایده یکی از کارمندان توماس ادیسون به نام تیوادار پوشکاش در سال 1876 بوده است. البته اولین راه اندازی کال سنتر تجاری با 21 مشترک در 28 ژانویه 1878، در ویترین ساختمان بوردمن در نیوهیون، کانکتیکات صورت گرفت. جورج دبلیو کوی به همراه هریک پیفراست و والتر لوئیس، در 15 ژانویه 1878 شرکت تلفن ناحیه نیوهیون را تاسیس کردند.
شرکت تلفن منطقهای نیوهون تنها با بیست و یک مشترک شروع به کار کرد که ماهیانه 1.50 دلار پرداخت میکردند. با این حال، در 21 فوریه 1878، زمانی که اولین فهرست تلفن توسط شرکت منتشر شد، پنجاه مشترک فهرست شدند. البته لازم به ذکر است که بیشتر آنها مشاغل و فهرستهایی مانند پزشکان، پلیس و اداره پست بودند.گزارشها و مستندات تاریخی نشان میدهد که شرکت تلفن منطقه نیوهون به سرعت رشد کرد و در سال 1880 از طرف شرکت تلفن بل از حق سرویسدهی به تمام کانکتیکات و ماساچوست غربی برخوردار شد.
تحولات قرن بیستم
نگاهی به تاریخچه تلفن نشان میدهد که تا سال 1904، بیش از سه میلیون تلفن در ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین شرکتهای تلویزیون کابلی در اواخر دهه 1980 شروع به استفاده از شبکههای کابلی خود با کانال کشی در زیر خیابانهای بریتانیا برای ارائه خدمات تلفنی کردند. تاریخچه تلفن های همراه را میتوان به رادیوهای دوطرفه که به طور دائم در وسایل نقلیه مانند تاکسیها، اداره پلیس، قطارهای راهآهن و مواردی از این قبیل نصب میشوند، جستجو کرد.
تاریخچه فناوری راه اندازی مرکز تلفن
در مسیر اختراع تلفنهای امروزی فناوری دیجیتال و الکترونیک نقش موثری در توسعه سریع تلفنها داشت. یکی از اصلیترین گامها در تاریخچه تلفن دیجیتال، فناوری فلز-اکسید-نیمه هادی (MOS) بود که در آزمایشگاه تلفن بل در سال 1959 اختراع شد. در ادامه تاریخچه راه اندازی مرکز تلفن باید به نکته هم اشاره کرد که شرکتهای بریتانیایی Pye TMC، Marconi-Elliott و GEC در سال 1970 تلفن دکمهای دیجیتالی را بر اساس فناوری MOS IC توسعه دادند. در ضمن بین سالهای 1971 و 1973، شرکت بل فناوری MOS را با فناوری لمسی ترکیب کرد تا یک تلفن لمسی دکمهای MOS به نام تلفن «Touch-O-Matic» را ایجاد که میتوانست تا 32 شماره تلفن را ذخیره کند.
سخن پایانی
ما در این مقاله سعی کردیم تاریخچه تلفن یا به طور خاص چگونگی راه اندازی مرکز تلفن را بررسی کنیم. در این مسیر درباره ابتداییترین سیستمهای تلفنی و مهمترین تحولاتی که در قرن 19ام رخ داده است صحبت کردیم. در توضیح تاریخچه تلفن، چگونگی راه اندازی مرکز تماس در گذشته را هم مورد ارزیابی قرار دادیم. در آخر به مهمترین مسائل مرتبط با فناوری قرن 20ام پرداختیم. در ضمن به اینکه کدام تکنولوژیها باعث ساخت تلفنهای پیشرفته شد، اشاراه کردیم. کار به همین جا ختم نمیشود. در قسمت دوم این مقاله ما تحولات دو دهه اخیر در راه اندازی مرکز تلفن را بررسی خواهیم کرد. پیشنهاد میکنیم برای اینکه اطلاعات کاملی در خصوص تاریخچه تلفن و چگونگی توسعه و پیشرفت آن به دست آورید، قسمت دوم این مقاله را مطالعه فرمائید.