دستیار مجازی هوشمند (IVA) چیست؟

دستیار-مجازی-هوشمند

فناوری دستیار مجازی هوشمند برنامه کاربردی پیشرفته‌­ای است که می­‌تواند شیوه خدمات­‌دهی به مشتریان را برای کسب‌وکارهای مدرن متحول سازد. IVA با جمع‌آوری داده‌­ها و قابلیت یکپارچ­گی با سایر برنامه‌­ها به مراکز تماس کمک می­‌کند؛ تا پشتیبانی بهتری به مشتریان خود ارائه دهند.

در این مقاله قصد داریم ویژگی­‌های مهم دستیار هوشمند آنلاین، و کاربردهایی که در بهبود فرآیندهای مرکز تماس دارد، را باهم بررسی کنیم؛ برای آشنایی بیشتر با این ابزار مفید تا پایان مطلب، با ما همراه باشید.

تعریف دستیار مجازی هوشمند (IVA)

دستیار مجازی هوشمند یا IVA نوعی فناوری چت آنلاین، مجهز به هوش مصنوعی است که با تحلیل و استفاده از محاسبات شناختی بر اساس اطلاعات فردی مشتری، پاسخ‌های شخصی‌سازی شده ایجاد می‌کند. این ابزار معمولا برای رفع انواع نیازهای مراکز تماس، از طریق یک رابط تعاملی طراحی می‌شود. برخلاف دستیارهای مجازی سنتی، IVAها از هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی (NLP) بهره­‌مند هستند؛ تا توانایی درک، پاسخ‌­گویی و پیش‌بینی نیازهای کاربر با کیفیت بسیار بالاتری را داشته باشند.

 

دستیار-مجازی-هوشمند

 

نحوه عملکرد دستیارهای مجازی هوشمند

قابلیت‌های پیشرفته و پیچیده این ابزار بر روی فناوری‌های کلیدی مرتبط با AI/ML متمرکز است. درک این مبانی به شفاف­‌سازی ماهیت به ظاهر پیچیده IVA کمک می­‌کند.

پردازش زبان طبیعی (NLP)

توانایی IVA در درک و تفسیر زبان انسانی، برای اثربخشی آن بسیار مهم است. NLP تکنولوژی­‌ای است که IVA را قادر می­‌سازد، پرسش­‌های کاربر و دغدغه­‌های ایشان را درک کند. به دلیل استفاده از پردازش زبان طبیعی، تعامل با دستیارهای مجازی هوشمند بسیار شهودی و طبیعی است.

هوش مصنوعی پیش‌­بینی کننده

با استفاده از داده‌های تاریخی، این نوع هوش مصنوعی می­تواند نتایج را پیش‌بینی کند و متناسب با آن توصیه‌هایی به مخاطب ارائه دهد. به این ترتیب IVAها قادر به پیش­‌بینی نیازهای کاربر هستند. هوش مصنوعی پیش‌بینی‌کننده و یادگیری تطبیقی، به فناوری IVA کمک می­‌کند تا از تعاملات با کاربران بیاموزد و با گذشت زمان بیشتر با نیازهای مخاطب تطبیق پیدا کند. این فناوری علاوه بر این­که می­‌تواند پرسش شما را درک و تحلیل نماید، قابلیت پیش‌بینی سوالات بعدی مخاطب را نیز دارد. بنابراین هرچه بیشتر با سیستم IVA تعامل داشته باشید، کیفیت خدماتی که ارائه می­‌دهد، بهتر خواهد بود.

هوش مصنوعی مولد

استفاده از هوش مصنوعی مولد برای IVA ها الزامی نیست؛ اما وجود این فناوری در ارائه پاسخ‌­های طبیعی‌­تر یا حل و فصل پرسش­‌های پیچیده‌­تر بسیار موثر است. به این ترتیب، دستیارهای هوشمند آنلاین می‌توانند تجربیات کاربری پویاتری را برای مخاطب رقم بزنند.

قبل از اینکه به بررسی انواع IVA ها بپردازیم، بهتر است تفاوت­‌های بین دستیار مجازی هوشمند و چت بات­‌ها را روشن کنیم.

دستیار مجازی هوشمند در مقایسه با چت‌­بات

تفاوت اصلی بین دستیار هوشمند آنلاین (IVA) و فناوری چت بات در سطح پیچیدگی و قابلیت­‌های آن­‌ها نهفته است. با این­که هر دو این ابزارها، نرم‌افزارهایی هستند که برای تعامل با کاربران طراحی شده‌اند؛ می­توان گفت IVAها نسبت به چت‌بات‌های سنتی از پشتوانه پیشرفته‌تر و هوشمندتری برخوردارند.

دستیارهای مجازی هوشمند به پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشینی مجهز هستند؛ که آن­‌ها را قادر می‌­سازد، پرس‌وجوهای پیچیده کاربران را درک کنند؛ و تعاملاتی طبیعی‌­تر و انسانی­‌تر را رقم بزنند. این ابزارهای هوشمند قادر به یادگیری و تطبیق در طول زمان هستند؛ به این ترتیب می­‌توانند در رسیدگی به طیف گسترده‌­ای از وظایف و سناریوها کارآمدتر عمل نمایند.

از سوی دیگر، ربات‌های چت، برنامه‌های ساده و قانون­مندی هستند؛ که تعامل آن‌­ها با کاربران بر پاسخ‌ها و الگوهای از پیش تعریف‌شده متکی است. فناوری چت‌­بات معمولاً دارای اسکریپت بیشتری است؛ و توانایی آن­‌ها برای درک زبان یا تحلیل جزئیات نیز محدود است. از این ابزارها معمولاً برای کارهای پیش‌­پاافتاده مانند پاسخ به سؤالات متداول، ارائه اطلاعات ساده و راهنمایی کاربران در موارد از پیش تعریف شده، استفاده می­‌شود.

در واقع، IVAها پیشرفته‌­تر هستند و می‌­توانند وظایف پیچیده را به صورت ارائه پشتیبانی شخصی به مشتری انجام دهند. درحالی‌­که چت­‌بات‌­ها برای کارهای ساده‌­تر ایده‌­آل هستند؛ و با طیف وسیعی از صنایع به راحتی تطبیق پیدا می­‌کنند.

کاربردهای دستیارهای مجازی هوشمند

مهم­‌ترین کاربردهای فناوری دستیار مجازی هوشمند، در صنایع مختلف شامل موارد زیر است:

خدمات مشتری

بسیاری از کسب‌وکارها از IVA برای رسیدگی به سوالات مشتریان، پردازش تراکنش‌­ها و ارائه پشتیبانی مناسب استفاده می‌­کنند. این دستیاران مجازی قادر هستند به صورت ۲۴ ساعته کار کنند و پاسخ­‌های صحیح و فوری ارائه دهند، و به این ترتیب موجب افزایش رضایت مشتری شوند.

بهداشت و درمان

در صنایع مرتبط با بهداشت و سلامت، دستیاران هوشمند مجازی می‌توانند در برنامه‌ریزی و تنظیم قرار ملاقات به بیماران کمک کنند؛ به آن‌­ها در مورد مصرف داروها یادآوری نمایند، یا اطلاعاتی در مورد علائم و گزینه‌های درمانی موجود ارائه دهند. به این ترتیب این فناوری می‌­تواند، مشارکت بیمار و پایبندی به توصیه‌های پزشکی را بهبود بخشد.

خدمات مالی

IVAها در صنایع بانکداری و امور مالی می­‌توانند در مدیریت حساب‌­ها، نظارت بر تراکنش‌­ها و ارائه مشاوره مالی بر اساس عادات و اهداف صرف هزینه به کاربران کمک کنند.

خرده فروشی و تجارت الکترونیک

خرده‌فروشان از فناوری دستیار مجازی هوشمند برای بهبود تجربه خرید با ارائه توصیه‌های شخصی‌شده محصول، پردازش سفارش‌ها و پاسخ‌گویی به سؤالات مشتری در زمان واقعی استفاده می‌کنند.

مدیریت خانه هوشمند

IVAها همچنین در سیستم‌های خانه هوشمند ادغام شده‌اند؛ و کاربران را قادر می­‌سازند که لوازم خانگی خود را کنترل کنند، تنظیمات مدنظر خود را انجام دهند و محیط خانه را از طریق دستورات صوتی مدیریت نمایند.

بهره‌­مندی از امکانات دستیار هوشمند آنلاین در مراکز تماس

ابزار دستیار مجازی هوشمند، پیشرفت قابل‌توجهی در ارتباط با فناوری مرکز تماس محسوب می­‌شود. این سیستم­‌ها با ترکیب هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی، موجب بهبود تجربه کاربری، و کارآمدتر و شخصی‌شده‌تر شدن آن می­‌شوند.

با کمک تکنولوژی IVA ، کسب‌وکارها می توانند فرآیندهای خدمات مشتریان خود را به طرز چشم‌گیری بهبود بخشند. به این ترتیب فرآیند رسیدگی به درخواست­‌های مشتری بسیار ساده­‌تر می‌­شود: و دیگر نیازی به انتظار تماس­‌گیرندگان در صف‌­های طولانی برای صحبت با اپراتور مرکز تماس وجود ندارد. دستیارهای هوشمند آنلاین به‌صورت تمام وقت در دسترس مشتریان هستند؛ و به درخواست‌­های ایشان پاسخ می‌­دهند. تأثیر این ویژگی بر کیفیت تجربه مشتری، بسیار زیاد است.

با توجه به این­که فناوری IVA  همواره به تکامل خود ادامه می‌دهد، به زودی می‌توانیم  شاهد ادغام بیشتر این ابزارها در زندگی روزمره افراد، همچنین صنایع و برنامه‌های مختلف باشیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این تکنولوژی و مزایای اختصاصی آن برای زمینه فعالیت خود، حتما با کارشناسان ما در الوویپ تماس بگیرید.

 

 

 

سوالات متداول

  • دستیار مجازی هوشمند (IVA) چیست؟ 

نوعی فناوری چت آنلاین مجهز به هوش مصنوعی است؛ که پاسخ‌های شخصی‌سازی شده به کاربران ارائه می‌دهد.

  • تفاوت IVA با چت‌بات چیست؟

IVAها پیچیده‌تر و هوشمندتر از چت‌بات‌ها هستند و تعاملات طبیعی‌تر و انسانی‌تری ارائه می‌دهند.

  • نقش پردازش زبان طبیعی (NLP) در IVA چیست؟

فناوری NLP به دستیارهای مجازی هوشمند کمک می‌کند، تا زبان انسانی را درک کرده و به پرسش‌ها به صورت طبیعی پاسخ دهد.

  • هوش مصنوعی پیش‌بینی‌کننده در IVA چه کاربردی دارد؟

این فناوری IVA ها را قادر می­‌سازد، تا نیازهای آینده کاربران را پیش‌بینی کنند؛ و پاسخ‌های مناسبی ارائه دهند.

  • چگونه دستیار مجازی هوشمند، تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد؟

این ابزارها با ارائه پاسخ‌های شخصی‌سازی شده و تعاملات طبیعی، تجربه کاربری را رضایت‌بخش‌تر می‌کنند.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

دستیار-مجازی-هوشمند
مدیریت مرکز تماس

دستیار مجازی هوشمند (IVA) چیست؟

فناوری دستیار مجازی هوشمند برنامه کاربردی پیشرفته‌­ای است که می­‌تواند شیوه خدمات­‌دهی به مشتریان را برای کسب‌وکارهای مدرن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید