فهرست مطالب
Toggleعملکرد کال بک یا call back یکی از ویژگیهای سیستم تلفن گویا است. هرقدر هم مرکز تماسی بزرگ با تعداد اپراتورهای بالا داشته باشید، ممکن است در بعضی ساعات شبانهروز تعداد تماسهای ورودی به قدری بالا باشد که منجر به صفهای طولانی انتظار تماسگیرندگان شود. سرویس کال بک در مرکز تماس، به مدیریت شرایط و جلوگیری از اتلاف وقت مشتری کمک زیادی میکند.
این ویژگی نرمافزار مرکز تماس یکی از خدمات ویژه شما به مشتریان محسوب میشود و تأثیر زیادی در افزایش رضایت آنها ایفا میکند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد سرویس تماس برگشتی و مزایای آن برای سازمان خود مطلع شوید.
تعریف سرویس تماس برگشتی یا call back در مرکز تماس
در ساعات پرکار مرکز تماس، سرویس کال بک به تماسگیرنده امکان میدهد تا به جای منتظر ماندن در صف تلفن، گزینه تماس مجدد را انتخاب کند. هنگامی که یک اپراتور آزاد میشود، سیستم به صورت خودکار با مشتری تماس میگیرد و زمانی که مخاطب پاسخ دهد، بلافاصله به اپراتور متصل میشود.
برخی از تلفنهای ویپ گزینه انتخاب زمان تماس از سمت شرکت را نیز به تماسگیرنده ارائه میدهند؛ به این شکل مشتری میتواند زمانی را که برای پاسخگویی به تلفن مساعدتر است، انتخاب کند. مراکز تماس میتوانند تنظیمات نرمافزار تلفن خود را به گونهای انجام دهند که در ساعات شلوغ یا زمانی که تعداد مشتریان در صف انتظار به مرز خاصی رسید، گزینه call back به مشتریان پیشنهاد داده شود.
در این حالت مشتری میتواند انتخاب کند که با همان شمارهای که با شرکت تماس گرفته است، با او ارتباط بگیرند یا شماره جایگزین مدنظر خود را در سیستم وارد کند.
ویژگیهای سرویس کال بک در مرکز تماس
این عملکرد در اصل یک تماس خودکار است که به طور کامل توسط نرمافزار مرکز تماس انجام میشود و دارای ویژگیهای زیر است:
- یک سرویس مبتنی بر وب برای مدیریت صف انتظار مرکز تماس است.
- با سرویس Callback شرکت شما میتواند فرآیند تماس مجدد با مشتری را برنامهریزی کند.
- کال بک ابزاری است که میتوان آن را برای بهینهسازی وظایف کارکنان مرکز تماس بکار گرفت.
- امکان ضبط پیام خوش آمدگویی در این سرویس وجود دارد.
- این سرویس قابلیت ادغام با ابزارهای تجزیه و تحلیل موجود در مرکز تماس شما را دارد.
- تجزیه و تحلیل دادههای سرویس کال بک کمک میکند تا به بینش درستی از تغییرات لازم در شیفتهای کاری دست پیدا کنید.
- با استفاده از راهکار Callback در زمان مشتربان خود صرفهجویی میکنید؛ همچنین فشار کاری مرکز تماس را کاهش میدهید.
دلیل تمایل تماسگیرندگان به استفاده از سرویس کال بک
مشتریان معمولاً به سه دلیل اصلی درخواست تماس برگشتی یا کال بک را ثبت میکنند:
- آنها نمیخواهند در صف پاسخگویی اپراتور منتظر بمانند
- خط مشغول است یا صف انتظار به نظر فرد خیلی طولانی شده است
- هیچ کارشناسی پاسخگوی تماس آنها نیست
نحوه انجام تماس برگشتی خودکار (call back)
به طور معمول وقتی مشتری درخواست کال بک میدهد، تماس فوراً قطع میشود. با این حال، سیستم شماره تلفن تماس گیرنده یا شماره دیگری که برای درخواست تماس وارد کردهاند را ذخیره میکند و آن را در صف تماس قرار میدهد. هنگامی که شماره تلفن به ابتدای خط رسید، سیستم به طور خودکار شماره تلفن ثبت شده را شمارهگیری میکند و مشتری را با یکی از اپراتورهای مرکز تماس ارتباط میدهد.
البته در صورتی که تماس مشتری بسیار فوری نباشد یا تماسگیرنده ساعت متفاوتی را برای تماس برگشتی از سمت شرکت انتخاب کرده باشد، این فرآیند کمی متفاوت خواهد بود.
مزایای تماس برگشتی خودکار یا کال بک در مرکز تماس
سرویس کال بک میتواند تأثیر بسیار مثبتی بر تجربه مشتری در مرکز تماس داشته باشد، زیرا تماسگیرندگان برای ارتباط با مرکز تماس در ساعات شلوغ، نیازی به انتظار طولانی در صف تماس ندارند. بنابراین، شرکتهایی که از این ابزار استفاده میکنند، معمولاً شاهد افزایش رضایت مشتری و همچنین تأثیر مثبت بر نرخ ترک تماس و میانگین زمان انتظار در مرکز تماس خود هستند.
استفاده از سرویس تماس برگشتی در کاهش هزینههای مخابراتی نیز بسیار موثر است. زمانی که مشتری در صف تماس قرار دارد به ازای مدت انتظار خود نیز مجبور به پرداخت هزینه تلفن است؛ در صورتی که با انتخاب گزینه call back، میتواند از پرداخت هزینه تلفن اضافی خودداری کند.
گزینه کال بک راهکاری برای کسبوکارهای امروزی است تا به مشتریان خود نشان دهند که برای زمان و هزینه آنها ارزش قائل هستند. ویژگی تماس برگشتی خودکار در حالت کلی مزایای زیر را برای شرکت شما به همراه خواهد داشت:
- افزایش رضایت مشتری
- کاهش تلاش مشتری
- کاهش تعداد تماسهای رها شده
- کوتاه کردن صف تماس
- ایجاد فرصتهای فروش بیشتر
- افزایش بهرهوری کارشناس مرکز تماس
- ارائه اطلاعات بیشتر در مورد کسبوکار خود به مشتریان
پیادهسازی سرویس کال بک در مرکز تماس
با استفاده از سرویس کال بک در مرکز تماس، میتوانید خلاصهای از نیاز مشتری را دریافت کنید و در زمان تماس مجدد با آنها تصمیم بگیرید که کدام کارشناس برای مکالمه با این مشتری و حل مشکل مشتری مناسبتر است. بنابراین ابزار call back به شرکتها کمک میکند تا از قابلیتها و مهارتهای کارکنان خود به بهترین شکل استفاده کنند.
با استفاده از نرمافزار مرکز تماس الوویپ، میتوانید از ویژگی کال بک نیز برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان خود بهرهمند شوید. کافیست این ماژول را در سرویس ویپ فارسی خود فعال کنید تا مشتریان شما بدون اتلاف وقت در صف انتظار، زمانی را که برای حل مشکل خود مساعد هستند انتخاب کنند؛ این خدمات کیفیت و بهرهوری مرکز تماس شما را افزایش داده و موجب بهبود تجربه مشتریانتان میشود.
سوالات متداول
- منظور از تماس برگشتی یا کال بک چیست؟
کال بک خودکار یکی از ویژگیهای سیستم تلفن گویا است که به تماسگیرنده اجازه میدهد به جای منتظر ماندن در صف تلفن، انتخاب کند که با او تماس گرفته شود.
- سرویس call back تا چه اندازه سودمند است؟
این سرویس رضایت و وفاداری مشتریان را بخاطر توجه شخصی و پیگیری مشکلات افزایش میدهد؛ اما اثربخشی آن تا حد زیادی به تعهد شرکت و تجربه فردی مشتری بستگی دارد.
- چه زمانی باید با مشتری تماس بگیرید؟
زمانبندی باید فوریت نیازهای مشتری و ترجیحات آنها را در نظر بگیرد. مسائل حیاتی مستلزم تماسهای فوری هستند، در حالی که موارد دیگر میتوانند در اولویت نهایی قرار بگیرند.
- سرویس کال بک در خدمات مشتری چه کاربردی دارد؟
مشتری شما در صورت مواجهه با صف انتظار طولانی، میتواند گزینه call back را انتخاب کند، این امر ترک تماس را کاهش داده، رضایت مشتری را افزایش می دهد.
- ارائه سرویس تماس برگشتی چه پیامی برای مخاطب دارد؟
این گزینه یک راه ساده و در عین حال موثر برای بهبود تجربه مشتریان است؛ و نشانه اهمیت دادن شرکت به زمان مخاطب و تعهد در حل مسائل مشتریان است.
- دلایل اصلی استفاده مشتریان از سرویس کال بک چیست؟
- مشتریان دوست ندارند در صف پاسخگویی اپراتور منتظر بمانند
- خط مشغول است یا صف انتظار بنظر فرد خیلی طولانی شده است
- هیچ کارشناسی پاسخگوی تماس آنها نیست
2 دیدگاه دربارهٔ «سرویس کال بک (call back) در مرکز تماس چیست؟»
گاهی در استفاده از این سرویس ممکنه مشتری فکر کنه تماس از جانب شرکت طولانی خواهد شد یا نگران باشه که باهاش تماس گرفته نشه ولی بعد از یکی دو بار امتحان کردن و نتیجه مثبت گرفتن این روش بین تماس گیرندگان محبوب میشه.
بله در ابتدا ممکنه این سیستم برای افراد ناآشنا باشه اما بعد از گدشت زمان با عادت به این سیستم، محبوبیبت زیادی پیدا میکنه