راه‌اندازی خطوط SIP بر روی سرور ایزابل

خطوط-SIP

SIP به معنای پروتکلی است که به شما کمک می‌کند تا تماس‌های خود را از طریق شبکه برقرار کنید. SIP Trunk نیز به خطوطی گفته می‌شود که بیش از یک تماس از طریق شبکه را برای شما برقرار می‌کند. برای ارتباط خطوط SIP با سیستم ایزابل، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید که هر یک از آن‌ها دارای مزایا و معایب خاصی هستند. در ادامه به توضیح هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم.

استفاده از پروتکل SIP Trunking

در این روش، خطوط SIP به عنوان Trunk در سیستم ایزابل تعریف می‌شوند. استفاده از این روش به این معنی است که خطوط SIP به صورت مستقیم به سیستم ایزابل متصل می‌شوند و می‌توانند برای برقراری تماس با داخلی‌ها و خارجی‌ها استفاده شوند. برای استفاده از این روش، باید تعداد خطوط SIP مورد نیاز را به عنوان Trunk در سیستم ایزابل تعریف کنید و سپس تماس‌های ورودی و خروجی را از طریق این خطوط برقرار کنید.

 استفاده از یک Gateway SIP

در این روش، یک Gateway SIP بین خطوط SIP و سیستم ایزابل قرار می‌گیرد که تماس‌های ورودی و خروجی را به سیستم ایزابل منتقل می‌کند. برای استفاده از این روش، باید یک Gateway SIP مناسب را با توجه به تعداد خطوط SIP مورد نیاز انتخاب کنید و آن را به سیستم ایزابل متصل کنید. سپس تماس‌های ورودی و خروجی را از طریق این Gateway برقرار کنید.

استفاده از یک PBX SIP

در این روش، یک PBX SIP به عنوان یک سرور تلفن در سیستم ایزابل قرار می‌گیرد که خطوط SIP را به صورت مستقیم به سیستم ایزابل متصل می‌کند. برای استفاده از این روش، باید یک PBX SIP مناسب را با توجه به تعداد خطوط SIP مورد نیاز انتخاب کنید و آن را به سیستم ایزابل متصل کنید. سپس تماس‌های ورودی و خروجی را از طریق این PBX برقرار کنید.

هر یک از این روش‌ها دارای مزایا و معایب خاصی هستند که باید با توجه به نیازهای خود، روش مناسب را انتخاب کنید. به عنوان مثال، استفاده از پروتکل SIP Trunking برای تعداد خطوط کمتر مناسب است، در حالی که استفاده از یک PBX SIP برای تعداد خطوط بیشتر مناسبتر است. همچنین، استفاده از یک Gateway SIP می‌تواند هزینه‌های بیشتری داشته باشد، اما به دلیل امنیت بالاتر، در برخی موارد بهتر است.

مراحل راه اندازی پروتکل SIP Trunking

  •  تعریف خطوط SIP به عنوان Trunk در سیستم ایزابل: برای این کار، باید به تنظیمات سیستم ایزابل دسترسی داشته باشید و خطوط SIP را به عنوان Trunk تعریف کنید.
  • تنظیمات سرور SIP: برای استفاده از پروتکل SIP Trunking، باید تنظیمات سرور SIP را در سیستم ایزابل تغییر دهید. برای این کار، باید پورت‌های مورد نیاز را باز کنید و تنظیمات NAT را انجام دهید.
  • تعریف شماره‌های خطوط در سیستم ایزابل: بعد از تعریف خطوط SIP به عنوان Trunk در سیستم ایزابل، باید شماره‌های مربوط به هر خط را در سیستم ایزابل تعریف کنید.

Ipهای خطوط ایزابل

خطوط ایزابل دارای ۳ Ip از مرکز ارایه دهنده خود می باشند: ip pbx ،Ip getway ،Ip sbc که جهت تنظیمات کارت شبکه به ان‌ها نیاز می‌باشد

به دو صورت می توان این تنظیمات را انجام داد:

۱-از طریق روتر (میکروتیک-سیکو و…)

۲- به صورت back to back  و مستقیم اتصال کارت شبکه به سرور

در حالت  back to back کابل شبکه متصل به مودم itas را به صورت مستقیم به کارت شبکه سرور ویپ وصل می‌کنیم سپس تنظیمات را به صورت زیر در سیستم تلفنی ویپ انجام می دهیم.

خطوط-SIP

ابتدا از طریق دستور nmtui  وارد تنظیمات کارت شبکه ایزابل می‌شویم و سپس در  Edit a connection  ،کارت شبکه مورد نظر را انتخاب می‌کنیم و تنظیمات را به صورت زیر انجام می‌دهیم.

خطوط-SIP

سپس در صفحه وب ایزابل در قسمت pbx > pbx configortion > Trunk  اطلاعات زیر را وارد می‌کنیم

type=friend

qualify=yes

insecure=port,very

host=xx.xx.xx.xx

dtmfmode=auto

context=from-trunk

خطوط-SIP

خطوط E1

جهت را اندازی خطوط E1 بر روی ایزابل، شما نیاز به کارت PRI، گتوی E1 یا روتر سیسکو دارید.

کارت PRI را می‌توانید بر روی سرور ایزابل نصب و DDECT کرده و سپس با اتصال خطوط E1 به PRI و یکبار REBOOT کردن سرور ایزابل می توان از خطوط استفاده کرد.

در گتوی E1 پس از اتصال خطوط به گتوی باید از طریق ایزابل به گتوی مورد نظر ترانک زده شود.

در روتر سیسکو ابتدا باید ماژول E1 بر روی روتر نصب شده و با اتصال خطوط به ماژول کانفیگ خطوط را انجام داده سپس در ایزابل با روتر موردنظر ترانک ایجاد می‌کنیم.

خطوط آنالوگ

جهت راه اندازی خطوط انالوگ نیاز به یک مبدل جهت تبدیل خط به پروتکل sip را دارید که این مبدل با نام گتوی fxo شناخته می‌شود و بسته به تعداد خطوط باید گتوی‌هایی با تعداد پورت‌های مختلف تهیه فرمایید.

انواع برندهای گتوی نیز می توان از grandstream ،Yeastar ،newrock  نام برد که بعد از تنظیمات هر گتوی در قسمت صفحه وب ایزابل در قسمت pbx > pbx configortion > Trunk  اطلاعات زیر را وارد می‌کنیم.

گتوی ها

host=dynamic

username=yourusername

secret=yoursecret

type=friend

qualify=yes

insecure=very

disallow=all

allow=alaw,ulaw

dtmfmode=rfc2833

 

گتوی بدون یوز پس

host=192.168.100.31

type=friend

qualify=yes

insecure=very

dtmfmode=rfc2833

disallow=all

allow=alaw,ulaw

تنظیمات خطوط اینترنتی (رسپینا)

تنظیمات و ترانک خط رسپینا NexPHONE در سیستم تلفنی الستیکس و ایزابل

ابتدا باید اتصالات مربوط به خط را چک کنید.
ممکن است خط از طریق رادیو ویا مودم و خط اینترنتی انتقال داده شده باشد.
از طریق رادیو اگر باشد باید کابل متصل به رادیو را به سویچ داخل شبکه وصل کنید.
اگر از طریق اینترنت رسپینا باشد باید مودم و اینترنت رسپینا در داخل شبکه داخلی استفاده شود و سرور به اینترنت متصل باشد
نکته مهم :به هیچ عنوان خط از فایروال شبکه رد نشود.

 

لطفا در قسمت TrunkName شماره نکسفون را وارد نموده و در قسمت PeerDetails نیز تنظیمات زیر را انجام دهید:
host=primesbc.nexfon.ir
type=friend
fromdomain=prime.nexfon
fromuser=SIP Extension
defaultuser=SIP Extension
secret=Extension Password
insecure=invite,port
disallow=all
allow=ulaw,alaw,g729
qualify=yes

و سپس در قسمت String Register تنظیمات زیر را انجام دهید:

<SIP-Extension>@prime.nexfon:<Extension-Password>@primesbc.nexfon.ir/<SIPExtension>

در نهایت در routes inbound حتما گزینه ringing signal را فعال کنید.

تنظیمات خطوط آسیاتک در ایزابل

جهت استفاده از خطوط آسیا تک ابتدا باید مودمی که می تواند TDLTE  و یا مودم اینترنت آسیا تک باشد را به یک روتر میکروتیک وصل کنیم و NAT  های زیر را در روتر تنظیم کنیم

Src nat

host : 185.95.113.196

RTP :ddst nat

۱۸۵.۹۸.۱۱۳.۲۰۸/۲۹

۱۸۵.۹۸.۱۱۳.۱۲۰/۲۹

۱۸۵.۹۸.۱۱۳.۲۱۶/۲۹

port 10000-50000

 

و تنظیمات ترانک زیر در ایزابل وارد می کنیم

username=219101xxxx

type=friend

secret=PASSWORD

qualify=yes

nat=force_rport,comedia

insecure=port,invite

host=voice.asiatech.ir

fromuser=219101xxxx

disallow=all

context=from-trunk

allow=alaw&ulaw

خطوط آسیا تک اگر به صورت تک کاناله و خانگی باشد نیاز به پسورد دارد

ولی اگر خطوط سازمانی و SIP  باشد معمولا نیاز به نام کاربری و رمز عبور نمی باشد

 

 

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

انتقال-شمار-ثابت-به-ویپ
سیستم تلفنی ویپ

۶ گام در انتقال شماره ثابت به ویپ

قابلیت انتقال شماره ویپ، یکی از مهم‌ترین چالش‌­های کسب‌وکارها برای ارتقا به تکنولوژی نوین مرکز تماس را رفع

ابزار-بهینه‌سازی-مرکز-تماس
مدیریت مرکز تماس

۵ استراتژی برای بهینه‌سازی مرکز تماس

استفاده از استراتژی‌های بهینه‌­سازی مرکز تماس نقش زیادی در بهبود کیفیت و کارایی سازمان، و درنتیجه افزایش رضایت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید