فهرست مطالب
Toggleبرای مقایسه تلفن اینترنتی با تلفنهای سنتی، باید با تعریف و کاربردهای هریک از این فناوریها آشنا باشیم. هر دو این ابزارها امکان برقراری ارتباط صوتی را فراهم میکنند، اما از نظر ویژگیها، هزینه و انعطافپذیری تفاوت زیادی دارند. در دنیای در حال توسعه ارتباطات امروزی، انتخاب سیستم تلفن مناسب میتواند به طور قابل توجهی بر کارایی و میزان هزینههای سازمانی تأثیر بگذارد. تلفنهای ثابت سنتی برای چندین دهه به مشاغل و افراد سرویسهای صوتی ارائه دادهاند؛ اما تلفنهای اینترنتی یا VoIP (Voice over Internet Protocol) به دلیل ویژگیهای پیشرفته و مقرون به صرفه بودن با سرعت زیادی در حال جایگزینی نمونههای قدیمی هستند.
در این مقاله تفاوتهای کلیدی بین تلفن اینترنتی(VoIP) با تلفنهای ثابت و سنتی را بررسی میکنیم؛ و اطلاعات مورد نیاز برای تصمیمگیری آگاهانه در مورد بهترین راهحلهای ارتباطات سازمانی را در اختیار شما قرار میدهیم. برای درک بهتر این مفاهیم و بکارگیری آنها برای رشد کسب و کار خود، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.
سیستم تلفنهای سنتی چگونه کار میکند؟
زمانی که با یک تلفن سنتی (خط ثابت) صحبت میکنید، صدای شما به سیگنالهای الکتریکی تبدیل میشود. این سیگنالها از طریق کابلهای مسی به نزدیکترین مرکز تلفن انتقال داده میشود. این مراکز مخابراتی خطوط تلفن مختلف را به هم متصل نموده و خط تلفن شخصی که با او تماس گرفتهاید را پیدا میکنند. سپس سیگنالهای صوتی شما از طریق این سیمکشی تلفنی به سیستم تلفن شخص مقابل میرسند. و به این شکل تعامل صوتی بین دو طرف خط تلفن برقرار میشود.
تلفن اینترنتی چگونه کار میکند؟
هنگامی که از طریق تلفن اینترنتی، تماس برقرار میکنید، صدای شما به بستههای داده تبدیل میشود. در مرحله بعد، این بستههای کوچک از طریق اینترنت حرکت میکنند؛ تا به شخصی که با او تماس گرفتهاید، برسند. در سوی دیگر ارتباط، بستههای داده دوباره به صدا تبدیل میشوند. به همین دلیل، طرف مقابل میتواند صدای شما را درست مانند یک تماس تلفنی سنتی بشنود.
تفاوت تلفن اینترنتی با تلفنهای سنتی در چیست؟
در این بخش مقایسهای جامع در مورد تلفنهای اینترنتی و سرویسهای تلفن سنتی انجام میدهیم؛ تا به شما در انتخاب گزینه مناسب برای رفع نیازهای ارتباطی سازمانتان کمک کنیم. ویژگیهایی که در بررسی این دو فناوری باید به آنها توجه کنید، شامل موارد زیر هستند:
کارایی هزینه
- تلفنهای سنتی: تلفنهای ثابت سنتی معمولاً با هزینههای بالاتری همراه هستند؛ بهویژه زمانی که نیاز به تماسهای بینالمللی یا بین شهری وجود داشته باشد یا هزینههای ماهانه تعمیر و نگهداری آنها را در نظر بگیریم.
- تلفنهای اینترنتی: سرویسهای VoIP به طور کلی مقرون به صرفهتر هستند. با توجه به اینکه تماسها در این سیستم، بر بستر اینترنت انجام میشوند؛ هزینههای ارتباطات راه دور پایینتر است. این ویژگی تلفن اینترنتی را به گزینهای جذاب برای کسبوکارهایی که روابط بینالمللی دارند، تبدیل میکند.
سهولت راهاندازی و نگهداری
- تلفنهای سنتی: راهاندازی تلفنهای سنتی ممکن است زمان و هزینه زیادی را به سازمان تحمیل کند و نیازمند سختافزارهای متنوع و سیمکشی اختصاصی باشد.
- تلفنهای اینترنتی: این نوع تلفنها فقط به اتصال اینترنت پایدار و دستگاههای سازگار با آن نیاز دارند؛ این ویژگی نصب و راهاندازی سیستمهای ویپ را آسانتر میسازد. علاوه بر این، تعمیر و نگهداری تلفنهای اینترنتی سادهتر است؛ زیرا این کار اغلب از راه دور و توسط ارائهدهنده VoIP انجام میشود.
کیفیت و قابلیت اطمینان تماسها
- تلفنهای سنتی: تلفنهای ثابت سنتی که به دلیل قابلیت اطمینان خود شناخته میشوند، اغلب کیفیتی ثابت در انتقال صدا را حفظ میکنند؛ این ویژگی آنها را برای مناطقی با کیفیت ناپایدار اینترنت ایدهآل میسازد.
- تلفنهای اینترنتی: فناوری VoIP مدرن، همواره در حال بهبود است؛ کیفیت تماسهای ویپ در بسیاری موارد از تلفنهای ثابت نیز بالاتر است؛ اما همچنان میتواند تحت تأثیر ضعیف بودن اتصال اینترنت قرار بگیرد. به ویژه در مناطقی که پهنای باند محدود باشد، یا در زمانهای اوج شلوغی مرکز تماس، ممکن است شاهد افت کیفیت صدا باشید.
ویژگیهای پیشرفته
- تلفنهای سنتی: این ابزارها عملکرد پایهای با ویژگیهای محدود مانند شناسه تماسگیرنده، انتظار تماس و پست صوتی دارند.
- تلفنهای اینترنتی: سیستمهای ویپ طیف گستردهای از ویژگیهای پیشرفته، از جمله انتقال تماس، کنفرانس ویدئویی، یکپارچهسازی با سیستمهای CRM، ضبط تماس و شمارههای مجازی را در اختیار شما قرار میدهند که منجر به افزایش بهرهوری و انعطافپذیری مرکز تماس میشود. این ویژگیهای غنی کارایی کسب و کارهای امروزی را افزایش میدهد.
مقیاسپذیری
- تلفنهای سنتی: توسعه یک سیستم تلفن سنتی اغلب به سختافزار اضافی نیاز دارد؛ این مسأله میتواند برای سازمان پرهزینه و زمانبر باشد.
- تلفنهای اینترنتی: این سرویسها به آسانی مقیاسپذیر هستند، و به کسب و کارها امکان میدهند که خطوط ارتباطی را از طریق یک رابط دیجیتال و به سرعت اضافه یا حذف نمایند؛ این ویژگی فناوری VoIP را برای شرکتهای در حال رشد ایدهآل میسازد.
ملاحظات امنیتی
- تلفنهای سنتی: عموماً به دلیل زیرساختهای فیزیکی امن هستند؛ هرچند امکان شنود با ابزارهای خاص در این فناوری وجود دارد.
- تلفنهای اینترنتی: امنیت VoIP همواره در حال بهبود بوده، و امروزه به سطح ایدهآلی دست یافته است. اکثر ارائهدهندگان این فناوری از پروتکلهای رمزگذاری با امنیت بالا استفاده میکنند. با این حال، کسب و کارها باید اطمینان حاصل کنند که فایروال و رمزگذاری برای محافظت از دادههای حساس ایشان فعال باشد.
با مقایسه تلفن اینترنتی با تلفنهای سنتی گزینه بهتر را انتخاب کنید
با بررسی تفاوت تلفن اینترنتی با تلفنهای ثابت و سنتی، درمییابیم که برای اکثر مشاغل و سازمانهای مدرن، تلفنهای اینترنتی (VoIP) انتخاب بهتری هستند؛ زیرا کارایی هزینه، ویژگیهای پیشرفته، انعطافپذیری و مقیاسپذیری بالایی را با خود به همراه دارند. با این حال، در مناطقی با اتصال اینترنت ضعیف یا مشاغلی که کاملا به شیوه سنتی اداره میشوند، همچنان تلفنهای سنتی کاربرد دارند. فناوری VoIP یک راهحل همه کاره و مقیاسپذیر برای کسانی است، که به دنبال تکنولوژیهای روز در سیستمهای ارتباطی خود باشند؛ در حالی که تلفنهای سنتی تنها در مناطقی که دسترسی به اینترنت محدود باشد، کاربرد دارند. برای انتخاب سیستمی که به بهترین وجه نیازهای شما را برآورده میسازد، بهتر است ابتدا ویژگیهای خاص کسب و کار خود و فعالیتهای رقبا را ارزیابی کنید.
در صورت وجود هرگونه ابهام در مورد مقایسه تلفن اینترنتی با تلفنهای سنتی و انتخاب بهترین گزینه برای کسب و کارتان؛ حتما با کارشناسان ما در الوویپ تماس بگیرید.