تفاوت بین زمان انتظار تماس و زمان پاسخ‌گویی تماس چیست؟

زمان-انتظار-تماس

درک تفاوت زمان انتظار و زمان پاسخ­‌گویی تماس، برای ارائه خدمات با کیفیت در حوزه خدمات مشتری و مدیریت مرکز تماس، بسیار مهم است. این دو معیار در حالی که مرتبط هستند، اهداف متفاوتی را در تجزیه و تحلیل و بهبود تعاملات مشتری دنبال می­‌کنند. در این مقاله قصد داریم به تعریف، تحلیل تفاوت­‌ها، میزان اهمیت و مقایسه زمان انتظار و زمان پاسخ­‌گویی تماس در محیط کال­ سنتر بپردازیم. برای آشنایی بهتر با این مباحث، تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

زمان انتظار و زمان پاسخ­‌گویی تماس در یک نگاه

هر دوی این معیارها باید از دیدگاه کاربر نهایی بررسی شوند. به این ترتیب، مدت زمانی را که کاربر برای تماس در لحظات خاص منتظر می‌­ماند، محاسبه می­‌کنیم.

تفاوت اصلی در این است که زمان پاسخ­‌گویی تماس، هنگامی که مشتری ابتدا تلفن را برمی‌دارد تا با شماره شما تماس بگیرد شروع می‌شود و سپس زمان اولین اتصال مشتری به اپراتور را محاسبه می‌کند. زمان انتظار تماس پس از این­که مشتری در سیستم روت شد، شروع می‌­شود و سپس زمان انتظار مشتری برای رسیدن به یک کارشناس را محاسبه می­‌کند.

برای کمک به درک رابطه بین این دو معیار می‌­توانید به عبارت زیر توجه کنید:

  • زمان پاسخ به تماس = زمان انتظار تماس + پاسخ صوتی تعاملی (IVR).
  • زمان انتظار تماس = زمان صرف شده در صف + مسیریابی و دستیابی به اپراتور.

توضیحات تکمیلی در مورد این دو معیار را می­‌توان به صورت زیر بیان نمود:

زمان پاسخ به تماس شامل زمان انتظار صف اولیه تماس است که در آن کاربر نهایی منتظر اولین اتصال به سیستم شما یا یک اپراتور است. هنگامی که یک مشتری مسیریابی می‌­شود، زمان انتظار تماس مدت زمانی را محاسبه می‌­کند که مشتری پس از طی مسیر اولیه، برای صحبت با یک کارشناس منتظر می­‌ماند.

زمان انتظار تماس ممکن است کل مدت زمانی که یک تماس در صف­‌های مختلف صرف می‌­کند را شامل شود. این معیار زمان صرف شده در صف بعدی را نیز در بر می­‌گیرد؛ مثل زمانی که یک تماس از یک گروه به گروه دیگری منتقل می­‌شود. در برخی سناریوهای خاص، منظور از زمان انتظار تماس می­‌تواند بیشتر از زمان پاسخ به تماس باشد.

زمان پاسخ به تماس شامل مدت زمانی که مشتری در حین انتقال صرف کرده است، نمی‌­شود.

تعریف زمان انتظار و زمان پاسخ‌­گویی تماس

برای آشنایی بیشتر با این دو معیار بهتر است، به‌صورت جداگانه به تعریف هر یک از آن‌­ها بپردازیم:

زمان انتظار تماس

زمان انتظار تماس به مدت زمانی که تماس‌­گیرنده، قبل از اتصال به یک کارشناس در صف یا در حالت انتظار صرف می­‌کند، اشاره دارد. این معیار از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا مستقیماً بر تجربه مخاطب تأثیر می­‌گذارد. زمان انتظار طولانی می‌­تواند منجر به ناامیدی، نارضایتی مشتری و حتی ترک تماس شود.

زمان پاسخ‌­گویی تماس

از سوی دیگر، زمان پاسخ­‌گویی تماس، مدت زمانی است که یک اپراتور پس از دریافت تماس، برای پاسخ‌­گویی به آن صرف می­‌کند. این معیار بر میزان کارایی کارشناس یا تیم کال­ سنتر در پاسخ­‌گویی به تماس­‌های دریافتی متمرکز است و از زمانی که تماس دریافتی به یک اپراتور اختصاص داده می­‌شود تا پایان پاسخ­‌گویی به مخاطب و حل مشکل را محاسبه می‌­کند.

تفاوت زمان انتظار و زمان پاسخ­گویی تماس

تفاوت­‌های کلیدی این دو معیار مرکز تماس را می­‌توانید در ویژگی­‌های زیر بیابید:

تمرکز معیارها:

زمان انتظار تماس: این معیار در درجه اول تجربه تماس‌­گیرنده را قبل از رسیدن به یک کارشناس بررسی می‌­کند. سنجش زمان انتظار تماس، نشان­‌دهنده کارایی مدیریت کلی صف و تخصیص منابع مرکز تماس است.

زمان پاسخ­‌گویی به تماس: این معیار بر میزان پاسخ­‌گویی اپراتور پس از دریافت تماس متمرکز است و نشان­‌دهنده کارایی کارشناس یا تیم کال­ سنتر در رسیدگی سریع به تماس‌­ها است.

تاثیر بر تجربه مشتری:

زمان انتظار تماس: زمان انتظار طولانی‌­تر می‌­تواند سبب ناامیدی تماس‌­گیرنده شود؛ و ممکن است منجر به قطع تماس گردد، و بر رضایت مشتری و شهرت کلی کسب و کار تأثیر منفی بگذارد.

زمان پاسخ‌­گویی به تماس: پاسخ سریع از طرف اپراتورها پس از مسیریابی تماس، می‌­تواند تجربه تماس­‌گیرنده را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد، به‌خصوص اگر زمان انتظار کم‌ترین میزان ممکن باشد.

شیوه اندازه­‌گیری:

زمان انتظار تماس: از لحظه‌­ای که تماس‌­گیرنده تماس را آغاز می­‌کند، اندازه‌­گیری زمان انتظار تماس شروع می­‌شود؛ تا وقتی در صف قرار بگیرد، و نهایتا به یک اپراتور متصل شود.

زمان پاسخ‌­گویی به تماس: این معیار تنها پس از اختصاص تماس به یک کارشناس اندازه‌­گیری می­‌شود؛ و زمان صرف شده توسط اپراتور برای پاسخ به تماس را ردیابی می­‌کند.

 

زمان-انتظار-تماس

 

راهکارهای بهبود زمان انتظار و زمان پاسخ‌­گویی تماس

با توجه به نکات ساده زیر می‌­توانید این دو معیار را در مرکز تماس خود بهبود ببخشید:

کاهش زمان انتظار تماس:

بهینه­‌سازی پرسنل: اطمینان حاصل کنید که تعداد اپراتورهای کافی در ساعات اوج مصرف برای رسیدگی به حجم تماس در دسترس باشند.

استفاده از تلفن گویا (دستیار صوتی تعاملی): پیاده­‌سازی یک سیستم تلفن گویای موثر می­‌تواند به مسیریابی کارآمدتر تماس‌­ها کمک کند و منجر به کاهش زمان انتظار تماس­ می‌شود.

گزینه­‌های برگشت تماس: ارائه گزینه برگشت تماس در زمان‌­های اوج ترافیک می­‌تواند با امکان انتخاب تماس برگشتی برای مشتریان به جای انتظار در صف، سطح ناامیدی آن­‌ها را کاهش دهد.

بهبود زمان پاسخ­‌گویی تماس:

آموزش اپراتور: آموزش کارشناسان برای شناسایی سریع مشکل و پاسخ­‌گویی به تماس‌­های دریافتی اهمیت زیادی دارد. تا جای ممکن بر ضرورت سرعت در پاسخ­‌گویی به تماس‌­ها تاکید نمایید.

مسیریابی تماس: اطمینان حاصل کنید که تماس‌­ها به مناسب­‌ترین کارشناسان، بر اساس مهارت و در دسترس بودن آن­‌ها هدایت می­‌شود؛ این روند تاخیر در پاسخ‌­گویی را کاهش می‌­دهد.

نظارت بر عملکرد: به‌طور منظم معیارهای عملکرد اپراتورها را بررسی کنید تا هرگونه تاخیر در پاسخ‌­گویی به تماس‌­ها را شناسایی نمایید و به سرعت برطرف سازید.

با مقایسه زمان انتظار و زمان پاسخ‌­گویی تماس می­‌توانید عملکرد مدیریت کال ­سنتر خود را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشید. با وجود مرتبط بودن این دو معیار، هر یک بر جنبه‌های مختلفی از فرآیند تماس تمرکز دارند و با نظارت دقیق و بهینه­‌سازی این معیارها، کسب‌وکارها می‌­توانند رضایت مشتریان خود را افزایش دهند؛ همچنین با بهبود کارایی عملیاتی، سطح بالایی از استاندارد کیفیت خدمات را حفظ کنند.

 

 

 

سوالات متداول

  • تفاوت اصلی بین زمان انتظار تماس و زمان پاسخ‌­گویی چیست؟

زمان انتظار تماس، مدت زمان انتظار در صف را اندازه‌­گیری می­‌کند، در حالی که زمان پاسخ به تماس، زمان پاسخ­‌گویی اپراتور پس از دریافت تماس را اندازه‌گیری می‌­نماید.

  • چرا زمان انتظار تماس برای رضایت مشتری مهم است؟

زیرا زمان انتظار تماس طولانی­‌تر می‌­تواند منجر به ناامیدی، نارضایتی و ترک تماس توسط مشتری شود.

  • زمان پاسخ‌­گویی تماس چگونه بر کارایی یک مرکز تماس تأثیر می‌­گذارد؟

زمان پاسخ‌­گویی سریع­‌تر به تماس، اپراتورهای کارآمدتر را مشخص می‌­کند، و برای حفظ استانداردهای بالای خدمات بسیار مهم است.

  • چه راهکارهایی می‌­تواند زمان انتظار تماس در مرکز تماس را کاهش دهد؟

بهینه‌­سازی کارکنان، پیاده­‌سازی سیستم­‌های تلفن گویا و ارائه گزینه­‌های تماس برگشتی، می­‌تواند به کاهش زمان انتظار تماس کمک کند.

  • بهبود زمان پاسخ­‌گویی به تماس چگونه می­‌تواند به نفع یک مرکز تماس باشد؟

بهبود زمان پاسخ­‌گویی به تماس، رضایت مشتری را افزایش می­‌دهد، و پای­بندی به قراردادهای سطح خدمات (SLAs) را تضمین می­‌نماید.

  • تلفن گویا چه نقشی در مدیریت زمان انتظار مکالمه دارد؟

سیستم‌های تلفن گویا کمک می‌کنند تا تماس‌ها را به‌طور کارآمد هدایت کنید؛ و زمان انتظار مشتریان را در صف کاهش دهید.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

دستیار-مجازی-هوشمند
مدیریت مرکز تماس

دستیار مجازی هوشمند (IVA) چیست؟

فناوری دستیار مجازی هوشمند برنامه کاربردی پیشرفته‌­ای است که می­‌تواند شیوه خدمات­‌دهی به مشتریان را برای کسب‌وکارهای مدرن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید