مجله ویپ

مرکز تلفن ویپ سانترال یا IP PBX چیست؟

IPPBX یکی از راهکارهای بسیار مفیدی است که در ساختار فناوری ویپ استفاده می شود که بجای مرکز تلفن داخلی (سانترال) سنتی استفاده می گردد.اساس این تحول در اثر استفاده این فناوری از شبکه هایی مانند اینترنت است که امروزه در هر نقطه ای قابل دسترس است . ترکیب فناوری VoIP در دستگاه های PBX نسل جدید این دستگاه ها را بوجود آورده که آن را با نام IP-PBX می شناسند .این سیستم با هزینه خیلی کمتر ، امکانات بیشتر و مدت زمان کمتر راه اندازی و استفاده می گردد.مراکز تلفنی مبتنی بر تکنولوژی ویپ علاوه بر داشتن همه قابلیت های دستگاه های سانترال (PBX) امکانات متنوع و جدیدی را دارا می باشند که برخی از آنها از قبیل زیر می باشد: عدم نیاز به کابل کشی برای تلفن قابلیت استفاده از گوشی تلفن نرم افزاری (Softphone) ، گوشی های معمولی و IP Phone عدم نیاز به خریداری باکس سانترال (PBX) و کارت های داخلی آن ، با امکان افزودن هر شماره داخلی نصب و راه اندازی سریع در کمتر از ۲ ساعت تنها بر روی یک کامپیوتر شخصی شامل نرم افزار رایگان تلفن گویا و IVR)منشی تلفنی دیجیتال) با قابلیت تعریف نامحدود منوهای تماس(روال های پاسخگویی) پیغام گیر ، مکالمه تصویری (Video Call) ، صندوق صوتی ، Black list و …. قابلیت ارسال و دریافت فکس بدون نیاز به دستگاه فکس و مودم ، با فرمت PDF امکان گزارش گیری با جزئیات کامل از تماس های ورودی و خروجی و حتی ضبط مکالمات کنترل و مدیریت سیستم از طریق رابط وب(Web Interface)

مقایسه فناوری ویپ و سرویس های سنتی تلفنی

در سیستمهای مرسوم مخابراتی انتقال مکالمات به این صورت است که ابتدا یک مدار (Circuit) بین دو طرف مکالمه کننده برقرار می شود و تا پایان مکالمات باقی می ماند. با توجه به تعداد بسیار زیاد مکالمات مشترکان، پیچیدگی شبکه های تلفنی سنتی قابل درک است. در فناوری ویپ اما مداری وجود ندارد و پیامهای صوتی ابتدا به صورت بسته های دیتا data packet در می آیند و سپس بر روی شبکه دیتا ارسال می شوند و به مقصد می رسند. در مقصد از روی این بسته ها، مکالمات بازسازی شده و شنیده می شوند. این موضوع باعث می شود فناوری نوین VoIP مزایای زیادی نسبت به سیستم های سنتی تلفنی داشته باشد.

راهنمای خرید voip

جهت راه اندازی VOIP ضمن در نظر گرفتن تعداد خطوط شهری و داخلی مورد نیاز باید به نیازهای مجموعه توجه ویژه ای داشت. البته لازم به ذکراست که در زمان خرید یک مرکز تلفن VOIP کلیه امکانات تلفنی به صورت یکپارچه وجود دارد . ولی با توجه به گستردگی خدمات باید مسایل نظیر نیاز به فکس نرم افزاری، تماس خودکار،نرم افزار ارتباط به مشتری و … توجه کافی را داشت.

واژه‌نامه VoIP

ACD:

ACD یا توزیع کننده اتوماتیک تماس، وظیفه مسیردهی به تماس های ورودی به یک سیستم تلفنی را بر عهده دارد.ACD همچنین با عنوان “Automated Call Distribution” نیز شناخته می شود و معمولا بخشی از یک سیستم کامپیوتری تلفنی (CTI) یا یک IP PBX است، وظیفه مسیر دهی تماس ها به گروه ها، اپراتورها و یا دپارتمان های یک سازمان را بر عهده دارد .پیش از این به دلیل هزینه های گزاف به کارگیری سیستم­هایی که از ACD پشتیبانی می کنند ، این سرویس تنها در سازمان هایی با حجم عظیم تماس های تلفنی دیده می شد، اما امروز به مدد نرم افزارهای مأخذ آزاد -و در راس آنها استریسک- این سرویس در شرکتهای بسیار کوچک نیز قابل استفاده است .

call/Contact Center:

مرکز تماس یا (Call/Contact Center) مرکزی ست جهت تمرکز ارتباط مشتریان با سازمان ها ، که از این طریق سازمان ها می توانند در یک فرآیند صحیح ، اطلاعات مناسب را به مشتریان ارائه کنند و یا از آنان دریافت نمایند . در ساده ترین حالت مرکز تماس از یک مرکز تلفن (PBX) که به نرم افزار مدیریت مشتریان (CRM) متصل شده است، تشکیل می شود . آنچه که میان Call Center و Contact Center تفاوت ایجاد می کند کانال های ارتباطی مشتریان با این دو نوع مرکز تماس است . در Call Center تنها کانال ارتباطی مشتریان و سازمان¬ها از طریق برقراری تماس صوتی ست در صورتی که در Contact Center ابزارهای متفاوتی نظیر پست الکترونیکی ، SMS ، پورتال تحت وب و … جهت برقراری ارتباط در نظر گرفته می شود. در زبان پارسی از عبارت مرکز تماس جهت هر دو مفهوم (Call Center و Contact Center) استفاده می شود.

Codec:

Codec مخفف (Coding/Decoding) و عبارتست از مجموعه روش ها و الگوریتم های فشرده سازی صدا و تصویر جهت انتقال بر رسانه هایی با محدودیت پهنای باند . codec بنا به موارد استفاده های گوناگون ، انواع مختلفی نیز دارد . به عنوان مثال در انتقال صوت ، اگر محدودیت پهنای باند وجود نداشته باشد و کیفیت صوت بالا مورد نیاز باشد از G711 Codec استفاده می شود ، در صورتی که G723 در زمان وجود محدودیت پهنای باند مورد استفاده قرار می گیرد .

DAHDI:

DAHDI مخفف عبارت (Digium Asterisk Hardware Device Interface) است، این نام اختصاری از روز نوزدهم ماه می سال ۲۰۰۸ به عنوان جایگزین Zaptel به کار می رود. DAHDI مجوعه از درایورها جهت راه اندازی سخت افزارهای تلفنی با نرم افزار استریسک است.

G.711:

G.711 استاندارد فشرده سازی صوت است که در سال ۱۹۷۲ توسط ITU-T استاندارد شده است. این استاندارد همچنین با نام PCM (Pulse code modulation)نیز شناخته می شود و در بسیاری از پروتوکل ها و تکنولوژی مانند (H323) به عنوان استاندارد اصلی انتقال صوت مورد استفاده قرار می گیرد.G.711 در FAXoIP اصلی ترین متد ماژولاسیون است.

IP PBX:

مرکز تلفن تحت شبکه (IP PBX, IPBX) سیستمی ارتباطی ست که جهت امکان برقراری ارتباطات صوتی، تصویری و متنی بر بستر شبکه های کامپیوتری طراحی شده است . مراکز تلفن تحت شبکه یا آنچه که به اختصار IP PBX نامیده می¬شود با استفاده از درگاه های مناسب قابلیت برقراری ارتباط با شبکه های مخابراتی مختلف نظیر TDM را دارند . پیش بینی می شود که این مراکز تلفن تا سال ۲۰۱۵ به صورتی پیشرفت کنند که تمامی ابزارهای ارتباطی را فراهم آورند و به کلام واقعی مصداق سیستم های ارتباطات یکپارچه باشند .

VoiceMail:

صندوق پست صوتی (VoiceMail, VM, Vmail, VMS) که گاهی اوقات messagebank نیز نامیده می شود ، یک سیستم متمرکز جهت مدیریت پیغام های صوتی ست . با پیشرفت علوم مخابرات و ارتباطات ، صندوق پست صوتی در سیستم های یکپارچه ارتباطی گنجانده شده است . سیستم های یکپارچه ارتباطی می توانند روش های متفاوتی را جهت دسترسی به صندوق پست صوتی فراهم کنند؛ پست الکترونیکی و دسترسی از طریق وب نمونه هایی از این روش های دسترسی هستند.

VoIP:

VoIP تکنولوژی انتقال صوت بر روی شبکه های کامپیوتری ست . این تکنولوژی در ابتدا تنها به واسطه صرفه جویی اقتصادی در ارتباطات راه دور عمومیت یافت ، اما امروزه با توجه به پیشرفت چشمگیر و رو به فزونی تکنولوژی شبکه های کامپیوتری ، VoIPدر محدوده وسیع تری از نیازهای ارتباطی مورد استفاده قرار می گیرد . استاندارد ها و پروتوکل های فراوانی جهت استفاده از این تکنولوژی بسط داده شده است . از H.323 و SIP می توان به عنوان معمول ترین و پر استفاده ترین پروتوکل های این فن آوری نام برد .

Zaptel:

پروژه Zaptel از ماه می سال ۲۰۰۸ به DAHDI تغییر نام یافت . DAHDI مجموعه از درایورها جهت نصب و استفاده از سخت افزارهای تلفنی بر روی پلاتفرم استریسک می باشد.

Asterisk:

  استريسک يک نرم افزار ماخذ آزاد جهت يکپارچه سازي روشهاي ارتباطي (Unified Communications) است که در سال ۱۹۹۹ توسط مارک اسپنسر مدير عامل شرکت ديجيوم در قالب GNU/GPL پايه گذاري شده. استريسک گامی asterisk.jpgاست در جهت عموميت بخشيدن به روشهای گوناگون ارتباطی مبتنی بر شبکه های کامپيوتری و محيطی برای ارتباطات تلفنی, تصويری و کاربريهای مرتبطی نظير IM, Call/Contact Centre و…

مقایسه سیستم تلفنی سانترال با ویپ

در سیستمی (سانترال و ویپ) مزایا و معایبی نسبت به سیستم های هم رده خود دارد که ما در این مطلب به مقایسه سیستم تلفنی سانتر ال با ویپ میپردازیم

استریسک چیست

استریسک محبوب ترین سیستم تلفنی ویپ کد باز در دنیا است، در حال حاضر بسیاری از IPPBX های موجود بر مبنای آن تولید شده اند. Asterisk یک ساختار PBX نرم افزاری کامل است و بر پلتفورم های Linux، BSD، ویندوز و OSX اجرا می شود. تمامی ویژگی هایی که از یک PBX و حتی بیشتر را فراهم می کند. Asterisk عملیات صوت بر بستر IP را در چهار پروتکل انجام می دهد و تقریبا با تمامی تجهیزات تلفن مبتنی بر استاندارد های تلفنی و با استفاده از تجهیزات تقریبا ارزان قیمت همکاری می کنند. Asterisk خدمات پست صوتی را به همراه فهرست، کنترل صوتی، پاسخگویی صوتی تعاملی و صف بندی تماس را ارائه می دهد. این نرم افزار از تماس سه طرفه، خدمات شناسه تماس، ADSI، IAX، SIP، H.323(به عنوان کلاینت و سرور)، MGCP (تنها مدیریت تماس) و SCP/Skinny پشتیبانی می کند.