ویپ چیست ؟

ویپ (VoIP) به معنی انتقال صدا بر روی بستر شبکه یا Voice over IP است. در تکنولوژی ویپ صدای آنالوگ که امکان انتقال بر روی امواج الکتریکی و سیم مسی را دارد ؛ به صفر و یک تبدیل می کند و بصورت دیجیتال در بستر شبکه منتقل نماید. به بیان دیگر صدا ابتدا توسط میکروفن گوشی به امواج الکتریکی تبدیل شده ،سپس توسط گوشی تلفن ویپ به صورت دیجیتال تبدیل می شود و این اطلاعات دیجیتال در شبکه به سرور ویپ یا سانترال تحت شبکه ارسال می شود. سانترال ویپ پس از تشخیص مقصد،اطلاعات را به گوشی ویپ مقصد یا گیتوی ویپ که به خطوط شهری متصل است ارسال می کند. در نهایت ، در مقصد گیتوی یا گوشی وپ اطلاعات دیجیتال را مجددا به امواج الکتریکی تبدیل می کنند و دوباره تبدیل به صدای آنالوگ می شود.

از اولین تجربه های استفاده از VOIP در کشور استفاده از تماس اینترنتی تحت شبکه نرم افزار های پیام رسان اولیه مانند یاهو ، msn و ... می باشد. در ادامه تکنولوژی ویپ بواسطه ارزش افزوده ای که با کاهش هزینه ها داشت در کارت های تلفن بین المللی جهت تماس ارزان قیمت مورد استفاده قرار گرفت. سیستم تلفنی الو ویپ همه روزه با سرعت زیادی جایگزین دستگاه های سانترال قدیمی می شود.و امروزه سیستم تلفنی تحت شبکه یا همان voip با سرعت زیاد به انتخاب اول شرکت ها تبدیل شده است.

تجهیزات ویپ

IPPBX در ویپ

IP-PBX یک راهکار مفید است که در ساختار VoIP ارائه می شود .عبارت PBX (Private branch exchange) به معنی دستگاه های تلفن مرکزی یا سانترال ها می باشد و در شرکتها نقش اساسی در ایجاد ارتباطات دارند . این دستگاه خطوط داخلی را بصورت آنالوگ یا دیجیتال بروی سیم تلفن منتقل می کنند . امروزه با کمک VoIP این دستگاه ها به نحوه جدیدی عرضه می شوند . ترکیب VoIP در دستگاه PBX نسل جدیدی از دستگاه را بوجود آورده که IP-PBX نام دارد . مزایای جدید این دستگاه , از نقطه نظر متفاوتی قابل بررسی است که به بعضی از موارد آن اشاره خواهد شد .

این سیستم علاوه ارائه تمام امکانات سیستم تلفن سانترال قدیمی ، امکانات متنوع و جدیدی را نیز فراهم کرده است.از جمله :
  • تعریف IVR (پاسخگو خودکار)
  • امکان Call Back جهت تماس از طریق تلفن از بیرون با سیستم
  • برقراری تماس کنفرانسی چند کاربر با یکدیگر
  • استفاده از سیستم رمزنگاری برای امنیت اطلاعات
  • سیستم صندوق پستی
  • پشتیبان گیری از تنظیمات سیستم، تماس ها ،گزارشات
  • تعریف موزیک انتظار متفاوت برای هر داخلی
  • پیج کردن تمام داخلی ها به صورت همزمان و تکی
  • انتقال تماس های تلفنی
  • ضبط و فشرده سازی تمامی تماس ها
  • تعریف فاکس سرور مجازی اختصاصی برای داخلی
  • مکانیزم های فشرده سازی برای کاهش پهنای باند

انواع تلفن

IP Phone

تلفن IP بهترین گزینه برای سیستم های IP-PBX است . این تلفن ها توسط کاربر قابل برنامه ریزی هستند و بر این اساس امکانات بسیاری در اختیار کاربر قرار می دهد. بعضی تلفن های آی پی ،چندین ورودی خط داشته و با این ویژگی می توان بیشتر از یک تماس به هر داخلی (Extension) داد . در تصویر زیر یک IP Phone را مشاهده می نمایید.

SoftPhone

سافت فون یک نرم افزار است که بر روی کامپیوتر یا موبایل های هوشمند نصب شده و تحت پروتکل های SIP یا IAX با IP-PBX ارتباط برقرار می کنند و با برقراری این ارتباط کاملا مانند یک تلفن ویپ عمل می کند. برای استفاده از نرم افزار بر روی کامپیوتر نیاز به اسپیکر، میکروفن و هدست می باشد ولی بر روی موبایل با بلندگو و میکرفون موبایل سازگار می باشد. از Soft Phone های معتبر و شناخته شده می توان به Xlite، Express talk، Zoiper اشاره نمود.

(ATA Analog Telephone Adapter)

این دستگاه درگاه مبدل تلفن های آنالوگ و اتصال آنها به ویپ می باشند . این مودم ها از یک سو به شبکه و IPPBX متصل می شوند و از سوی دیگر به تلفن معمولی وصل می شود و با تبدیل خطوط VoIP این سیستم به آنالوگ، امکان اتصال گوشی معمولی به ویپ فراهم می نمایند.

gateway ویپ

FXO Gateway

این نوع از گیت وی به خطوط تلفن شهری قابل اتصال هستند . به عبارت دیگر تماسی که از خط آنالوگ برقرار می شوند، توسط این گیت وی به مکالمات ویپ(VoIP) تبدیل می شوند و به سمت تلفن ویپ ارسال می شوند.

FXS Gateway

این گیت وی به گوشی تلفن متصل می شود. به عبارت دیگر این گیت وی تماس تلفنی گوشی آنالوگ را روی شبکه ارسال و دریافت می کند.

Digital Gateway

این نوع از گیت وی که قیمت بالاتری نسبت به سایر نمونه ها دارد، به خطوط E1 متصل می شود و از سمت دیگر به شبکه دیتا متصل می شود.

کارت ویپ

کارت دیجیتال

کارت دیجیتال، که در داخل کامپیوتر از طریق PCI یا PCI-e بر روی مادربرد نصب می شود ، قادر است از پورت های دیجیتال نظیر T1، E1 ارتباط نرم افزار الو ویپ با شبکه تلفن شهر یا مراکز تلفن را برقرار کند. در ایران از پورت E1 جهت سرویس دیجیتال استفاده می شود . لازم به ذکر است هر خط E1 تا 30 خط تلفن جهت برقراری ویپ را ساپورت می کند.

کارت آنالوگ

کارت آنالوگ ویپ (FXS/FXO) در ظرفیت 1 تا 48 پورت در دسترس هستند . این نوع از کارت ها در ظرفیت پایین به کانکتورهای RJ-11 و در ظرفیت بالا به RJ-21 مجهز شده اند. از این کانکتورها می توان برای ارتباط با خطوط شهری، داخلی و یا اتصال میان نرم افزار الو ویپ و هر IPPBX دیگری بهره گرفت.در زیر یک کارت آنالوگ نمایش داده شده.

مزایای VoIP

از جهت های گوناگون می توان به بررسی مزایای نرم افزار ویپ پرداخت . البته کاهش هزینه را از جمله جذاب ترین ویژگی های نرم افزار مرکز تماس ویپ می توان قلمداد کرد ، برخی از دلایل کاهش هزینه ها عبارتند از:
  • جهت راه اندازی ویپ نیازی به سیم کشی مجزا وجود ندارد

    این تکنولوژی از شبکه کامپیوتری شرکت برای ارتباطات تلفنی بهره می برد که موجب حذف کابل کشی مجزا می شود . ضمنا در صورت جابجایی مکانی کاربر، دردسر سیم کشی تلفن برای مکان جدید وجود ندارد.

  • تماس کاربران از خارج شرکت به صورت رایگان

    کاربران از طریق اینترنت قادر به تماس با شرکت می باشند. این ویژگی برای کارمندانی که خارج از شرکت فعالیت دارند علاوه بر کسر هزینه ها موجب تسهیل تماس نیز می شود.

  • گسترش آسان

    افزودن کاربر در این سیستم ها به سادگی انجام پذیر است و برخلاف سیستم قدیمی نیاز به سیم کشی برای هر کاربر جدید وجود ندارد.

  • امکان ادغام دستگاه تلفن با کامپیوتر

    امروزه استفاده از نرم افزار SoftPhone در شرکت ها به صورت روزافزون در حال گسترش است . این نرم افزارها جایگزینی برای دستگاه تلفن به شمار می رود و تنها نیاز است که کاربر یک Handset برای برقراری تماس تلفنی داشته باشد .لذا بدین صورت می توان در هزینه خرید تلفن صرفه جویی کرد.

  • مدیریت متمرکز

    مرکز تلفن VoIP محیطی تحت شبکه برای کاربر ایجاد می کند که از طریق آن می توان تنظیمات را تغییر داده، کاربر اضافه کرده و یا گزارش گیری های حرفه را توسط نرم افزار الو ویپ انجام داد.

  • امکان برقراری کنفرانس های صوتی و تصویری

    شرکت هایی که از برقراری کنفرانس ها در بستر VoIP استفاده می کنند از هزینه گزاف برقراری ارتباطات تلفنی با توجه به مسافت کاربران جلوگیری می کنند.

در ادامه مجموعه ای از مزیت های ویپ آورده شده است :
  • ترکیب صدا و اطلاعات در ارتباطات
  • استفاده از استاندارد SIP ،H.323
  • کاهش هزینه های پشتیبانی و نگه داری به دلیل ادغام شبکه دیتا و تلفن
  • پویایی و پیشرفت روز افزون نرم افزار الو ویپ و مرکز تماس الو ویپ
  • قابلیت توسعه و برنامه نویسی برای گوشی های تلفن و موبایل
  • پشتیبانی از امکانات مخابراتی کنونی و ارایه خدمات جدید، با هزینه پایین و سهولت در اجرا

امکانات مرکز تماس ویپ

برخی امکانات این سیستم در نرم افزار الو ویپ به شرح زیر است:
  • امکان ارائه داخلی به تعداد نا محدود برای کاربران

    با توجه به سخت افزار و نرم افزار انتخابی برای ویپ ، می توانید تعداد مختلف و بسیار زیاد داخلی داشته باشید.

  • امکان دریافت Voicemail پیام صوتی

    با استفاده از این سرویس در صورت عدم پاسخگویی کاربران می توان برای آنها پیام صوتی گذاشت . کاربر در زمان دلخواه قادر به شنیدن پیام می باشد . همچنین امکان ذخیره سازی پیام بر روی سرور و در صورت نیاز حتی ایمیل کردن آن برای کاربر وجود دارد.

  • ضبط مکالمات

    تمامی مکالماتی که در بستر نرم افزار ویپ در سیستم صورت می گیرد قابلیت ضبط شدن و ذخیره شدن در سرور را دارا می باشند و همچنین با کمک فشرده سازی می توان حجم مکالمات را تا اندازه بسیار خوبی کاهش داد.

  • نرم افزار تلفن SoftPhone

    با نصب نرم افزار تلفن بر روی کامپیوتر ، امکان دسترسی به داخلی از طریق کامپیوتر کاربر فراهم خواهد شد . با این ویژگی از بیرون شرکت هم امکان ارتباط با سازمان بصورت بدون هزینه وجود دارد. همچنین می توان از لپ تاپ یا موبایل به عنوان تلفن ویپ استفاده کرد.

  • فکس به ایمیل

    با استفاده از سرویس fax to email قابلیت دریافت اتوماتیک فکس های دریافتی و ارسال آنی آنها به ایمیل کاربر وجود خواهد داشت. بدین صورت در مصرف کاغذ صرفه جویی شده و به محیط زیست اهمیت داده خواهد شد . از طرف دیگر با ذخیره سازی اسناد و فکس های دریافتی در ایمیل،قابلیت دسترسی به آنها در هر مکان و زمان مقدور می باشد .

  • آی.وی.آر IVR

    این ویژگی ( Interactive Voice Response) به شما امکان برقراری منوی صوتی بر اساس تماس کاربران را فراهم می کند و به کمک آن کاربر می تواند برای اتصال به بخش مورد نظر خود ، داخلی بخش مورد نظر خود را بر اساس پیام اتوماتیک خوانده شده وارد کند. برای مثال در تماس با شرکتی که دارای بخش فروش، پشتیبانی و ... است، ابتدا پیام پخش شده و سپس برای ارتباط با هر بخش یک شماره اعلام می گردد. و بعد از آن تماس گیرنده با وارد کردن شماره مورد نظر به بخش مربوطه هدایت می شود.

  • صف انتظار

    با استفاده از ویژگی صف انتظار، در صورت اشغال بودن خطوط دیگر ارتباط قطع نمی گردد و تماس های مخاطبان از دست نمی رود ،بلکه در صف انتظار قرار می گیرند و با آزاد شدن داخلی تماس برقرار شود.

  • مدیریت تماس در ساعات اداری

    این ویژگی یکی از موارد پر کاربرد سیستم تلفن شرکت محسوب می شود. که در سیستم های VoIP با مقرر کردن ساعات کاری به راحتی قابل انجام خواهد بود.

  • گزارش گیری از تماس ها

    این امکان وجود دارد که تماس کاربران به صورت گزارش در سیستم مرکز تماس الو ویپ ذخیره گردد که در نظارت بر تماس ها و ارائه گزارش های مختلف بر اساس تماس های تلفنی دریافتی بیانگر نحوه و میزان تماس هاست،و در عملیات مدیریتی شرکت قابل استفاده است .

گوشی های شبکه
  • با سیم (Wired)
  • تلفن های بی سیم
  • تلفن های کنفراس
  • تلفن های تصویری
  • گوشی های مرکز تماس
کارت های تلفنی
  • دیجیتال E1-PRI
  • جی اس ام GSM
  • آنالوگ FXO-FXS
گیتوی و مرکز تلفن
  • گیتوی
  • IP PBX
  • دیجیتال
  • جی اس ام (GSM)
  • ماژول ها
لوازم جانبی
  • هدست های ویپ VoIP
  • دوربین های IP
  • تجهیزات جانبی
  • تجهیزات شبکه
  • تجهیزات کنترل محیطی
  • پیجینگ و مخابره