۶ تفاوت ویپ و سانترال | VoIP بهتر است یا Santral

تفاوت ویپ و سانترال

سوالی که بسیاری از افراد هنگام راه اندازی مرکز تماس با آن مواجه می‌شوند، این است که تفاوت ویپ و سانترال چیست؟ البته برخی از سازمان‌ها هم هنگام بروزرسانی مرکز تماس خود می‌خواهند تفاوت VoIP و سانترال را درک کنند. بروز رسانی و راه اندازی مرکز تماس این روزها به دلیل تغییر فرهنگ و شیوه ارتباطی جامعه توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. به عبارتی می‌توان گفت مرکز تماس به نقطه اتکا هر سازمانی تبدیل شده است. حال با توجه به اهمیت موضوع ما در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه ویپ و سانترال بپردازیم تا شما بتوانید نگاه بازتری نسبت به بروزرسانی یا راه اندازی مرکز تماس خود داشته باشید. با ما همراه باشید!

راه اندازی مرکز تماس PBX

قبل از پرداختن به تفاوت ویپ و سانترال، بهتر است به بررسی PBX بپردازیم. شرکت‌ها و سازمان‌ها برای ارتباط با افراد داخل و خارج شرکت نیاز به راه اندازی مرکز تماس برای مجموعه خود دارند. این مرکز تماس که با عنوان PBX شناخته می‌شود، مخفف Private Branch Exchange است و در واقع مانند یک مرکز تلفن عمل می‌کند. با راه اندازی مرکز تماس PBX پرسنل یک مجموعه به طور مشترک از خط شهری تلفن استفاده می‌کنند و نیازی نیست برای همه افراد شاغل در سازمان خط تلفن جداگانه خرید.

ویپ یا سانترال؟

بروزرسانی و راه اندازی مرکز تماس، یکی از خواسته‌های اساسی و مهم در سازمان هاست و به همین دلیل مدیران این مجموعه‌ها تمایل دارند تا اطلاعات کاملی در خصوص هزینه و تجهیزات مرکز تماس در دست داشته باشند. ما برای اینکه بتوانیم در این مسیر به شما کمک کنیم، مجموعه‌ای از این اطلاعات را در اختیار شما قرار خواهیم داد. در اینجا برای اینکه شناخت کاملی نسبت به مسائل پیرامون یک مرکز تماس داشته باشیم، به بررسی فرق ویپ و سانترال خواهیم پرداخت. برای اینکه تفاوت ویپ و سانترال را بهتر بشناسیم، ابتدا هر یک از این موارد را به طور جداگانه تعریف خواهیم کرد.

سانترال (Santral) چیست؟

به طور کلی دو روش برای راه اندازی مرکز تماس PBX وجود دارد. یکی از این مدل‌ها روش سخت‌افزاری است که در اصطلاح فنی به مرکز تماس PBX، مدل سخت‌افزاری یا سانترال می‌گویند. اصولا مرکز تلفن سانترال برای بهره‌برداری به یک سری تجهیزات سخت‌افزاری مانند دستگاه سانترال، کارت تلفن، تلفن سانترال و برخی تجهیزات دیگر نیاز دارد.

ویپ (VoIP) چیست؟

روش دومی که در راه اندازی مرکز تماس PBX مورد استفاده قرار می‌گیرد، روش نرم‌افزاری نام دارد. این مدل که تحت عنوان VoIP (Voice Over Internet Protocol) شناخته می‌شود، صدا را بر بستر شبکه انتقال می‌دهد. در این روش هر نوع صدایی که بر بستر شبکه از کلاینتی به کلاینت دیگر منتقل شود، از نرم افزار VoIP استفاده می‌کند. کارایی نرم افزار ویپ برای کسب‌و‌کارهای بزرگ به گونه‌ای است که به زودی جایگزین تلفن‌های سنتی در بسیاری از شرکت‌ها خواهند شد. برای درک کامل تعریف و نحوه کارکرد سیستم ویپ می‌توانید مقاله “VoIP چیست” را مطالعه کنید.

مفهوم ویپ (VoIP)

اکنون به سراغ بررسی تفاوت ویپ و سانترال خواهیم رفت. با ما در ادامه همراه باشید!

تفاوت ویپ و سانترال

ویپ و سانترال را از نظر تفاوتی که در ساختار، کارکرد و نحوه ارائه خدمات دارند، می‌توان بررسی کرد. ما در اینجا شش تفاوت VoIP و Santral را با هم بررسی خواهیم کرد تا شما هنگام راه اندازی مرکز تماس بتوانید تصمیم درستی برای مرکز تلفن خود بگیرید.

تفاوت سانترال و VoIP در زیرساخت

اولین موردی که در خصوص فرق ویپ با سانترال می‌توان گفت، بحث مربوط به زیرساخت این دو مرکز تماس است. تفاوت در بستر ارتباطی این دو، اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین عنصر تفاوت ویپ و سانترال به حساب می‌آید. سیستم ارتباطی ویپ به صورتی است که همه ارتباطاتی که با نرم‌افزارها و سخت‌افزارها دارد بر اساس IP تنظیم می‌شود. به عنوان مثال شما با استفاده از سیستم ویپ می‌توانید مرکز تماس خود را با نرم‌افزارهای حسابداری و مدیریتی مانند CRM به راحتی یکپارچه‌سازی کنید.

اما سیستم سانترال برای برقراری ارتباط با سایر نرم‌افزارهای درون یا برون سازمانی با محدودیت همراه است. دلیل آن هم نوع بستر ارتباطی این مدل از مرکز تماس است. شما برای برقراری ارتباط با تلفن‌ها یک جفت سیم نیاز دارید که از دستگاه سانترال به تلفن متصل شده باشد. به عبارتی دیگر تمام ارتباطات به صورت فیزیکی و بر بستر آنالوگ اتفاق می‌افتد. این موضوع یکی از دلایلی است که باعث ایجاد محدودیت در یکپارچه‌سازی مرکز تماس سانترال با سایر نرم‌افزارها می‌شود و فرق بین ویپ و سانترال را نشان می‌دهد.

تفاوت ویپ و سانترال در توسعه و گسترش

از دیگر مواردی که نشان‌دهنده تفاوت سانترال و ویپ است، بحث توسعه پذیری مرکز تماس است. پیش‌تر گفته شد که مهم‌ترین فرق ویپ با سانترال، بستر ارتباطی آن‌هاست که این موضوع به بحث توسعه و گسترش مرکز تماس می‌انجامد. شما اگر بخواهید شرکت و سازمان خود را توسعه دهید، سانترال به طرق مختلف برای شما مانع تراشی خواهد کرد. نه اینکه بگوییم سیستم سانترال به طور کامل مانع گسترش و پیشرفت شرکت شما می‌شود، خیر. اما مسیر را برای شما بسیار دشوار خواهد ساخت.

تفاوت ویپ و سانترال در توسعه و گسترش

به عنوان مثال اگر بخواهید یک تیم دورکاری در سازمان خود تشکیل دهید، قطعا سیستم سانترال شما را با چالش‌های مختلفی روبرو خواهد کرد. در مقابل خرید سیستم ویپ،، مسیر توسعه و گسترش سازمان شما را هموار می‌سازد و این یک موضوع مهم در بحث تفاوت ویپ و سانترال است. برای مثال شما می‌توانید تیم دورکاری خود را بدون محدودیت مدیریت کنید، شعب مختلف خود را با یکدیگر متصل یا حتی بدون محدودیت مکانی و زمانی از سیستم ویپ استفاده کنید.

تفاوت Santral و VoIP در هزینه راه اندازی مرکز تماس

موضوع دیگری که در بحث تفاوت ویپ و سانترا می‌خواهیم به آن بپردازیم، بحث هزینه راه اندازی مرکز تماس است. بدون شک راه اندازی مرکز تماس نیاز به امکانات و تجهیزات مختلفی دارد. اما زمانی که صحبت از هزینه راه اندازی مرکز تماس می‌‌شود، باید به این مسئله هم توجه کرد که آیا مبلغی که برای راه اندازی مرکز تماس هزینه می‌کنیم ارزش و دست‌آورد مناسبی برای ما دارد؟ به طور کلی تفاوت زیادی در هزینه راه اندازی ویپ و سانترال وجود ندارد، اما دستاوردی که سیستم ویپ برای ما دارد، آن‌قدر زیاد است که فرق بین ویپ و سانترال را بسیار پررنگ می‌کند. امکاناتی که داشبور سامانه ویپ در اختیار شما قرار می‌دهد روند مدیریتی شما را کاملا تغییر می‌دهد.

به کمک سامانه ویپ می‌توانید نظارت بر مرکز تماس خود داشته باشید، فرآیند کار را در لحظه رصد کنید، صف‌های تماس را مدیریت کنید، در ساعات خارج از تایم کاری پاسخگوی مشتریان باشید. این مزیت‌ها آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان همه آن‌ها در این مقاله گنجاند. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه اطلاعات دقیق‌تری در این خصوص به دست آورید مقاله “دلایل استقبال شرکت‌ها برای استفاده از سامانه Voip” را مطالعه فرمائید.

تفاوت ویپ و سانترال در امکان شخصی‌سازی

موردی که در تفاوت ویپ و سانترال می‌خواهیم به آن بپردازیم، امکانات شخصی‌سازی و ماژول‌های اختصاصی ویپ است. سیستم سانترال به دلیل آنکه بر بستر آنالوگ طراحی شده است و امکانات شخصی‌سازی خاصی ندارد. اما یک سیستم ویپ ماژول‌های مختلفی برای مدیریت بهتر مرکز تماس به شما ارائه می‌دهد. ازجمله مهم‌ترین این ماژول‌ها که تفاوت VoIP و Santral را هم به راحتی نشان می‌دهند، می‌توان به ماژول‌های تلفن گویا، مرا دنبال کن، نظرسنجی، اتصال مجدد، درخواست تماس، شنود و نجوا، توزیع تماس، کنفرانس و بسیاری ماژول‌های دیگر اشاره کرد.

تفاوت VoIP و Santral در پروتکل های اتصال به سیستم

سانترال یک شبکه تلفنی کوچک است که از استاندرادهای خطوط تلفنی برای برقراری تماس استفاده می کند. برای یک نصب معمولی شبکه سانترال به سرور، مدار کنترلی و چندین خط متصل به سیستم محلی نیاز است که این خطوط از طریق یک سیستم سوییچ داخلی وظیفه هدایت تماس های دریافتی به خطوط را به عهده دارد. در حالی که سیستم VOIP به طور قابل توجهی ساده تر است، چرا که انتقال صدا برروی بستر شبکه اتفاق می افتد و تنها به شبکه و یک تلفن آی پی یا کامپیوتر نیاز است.

تفاوت ویپ و سانترال در رابط کاربری تنظیمات

سیستم های ویپ از نظر رابط کاربری تنظیمات، قابلیت های بیشتری را نسبت به سیستم‌های سانترال برای تنظیم دارا می باشند. به دلیل اینکه سیستم های VoIP مستقیما از سمت سرور مدیریت می شوند، نیاز به تخصص بالا در زمینه تکنولوژی ویپ و شبکه های کامپیوتری نیاز است؛ در حالی که در سانترال به دلیل قابلیت های کمتر نیاز به تخصص زیادی برای مدیریت ندارد.

چگونه تلفن مناسب کسب‌وکار خود را پیدا کنید؟

اگر هنوز از خطوط تلفن سیمی به روش سنتی استفاده می‌کنید، زمان آن رسیده است تا تغییراتی ایجاد کنید و از تلفن های اینترنتی استفاده کنید تا با کمترین هزینه از برقراری تماس‌های صوتی با کیفیت لذت ببرید.

اولین قدم برای پیدا کردن بهترین VoIP برای کسب‌وکار خود، بررسی تمام گزینه‌های موجود به صورت سازماندهی شده است. بررسی‌ها باید به گونه‌ای باشد تا از تمام سیستم‌های عرضه شده در بازار آگاهی پیدا کنید و گزینه‌های انتخابی خود را بشناسید. نیاز‌های سیستم تلفن خود را تجزیه و تحلیل کنید تا حجم تماس‌های ورودی و خروجی که به صورت روزانه انجام می‌شود را بدانید. به علاوه در مورد ویژگی‌های مختلف سیستم تلفنی ویپ تحقیق کنید تا اطلاعات کافی در مورد نحوه کار و نیازمندی‌های ضروری اولیه آن داشته باشید.

هنگامی که نقشه ذهنی یا کتبی از الزامات و نیاز‌های ارتباطی خود تهیه کردید، زمان آن رسیده که سیستم تلفن ابری معتبر خود را انتخاب کنید. زمان، انرژی و پول خود را بر روی یک سیستم ارتباطی VoIP قابل اعتمادی که نیاز شما را برطرف می‌کند، سرمایه‌گذاری کنید.

سخن‌ پایانی

هدف ما از نگارش این مقاله نشان دادن تفاوت ویپ و سانترال بود که در این مسیر ابتدا به تعریف سیستم سانترال و VoIP پرداختیم. سپس برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو سیستم را ذکر کردیم. هر کسب‌وکاری برای به روز ماندن و عقب نماندن از رقیبان تجاری، باید از جدیدترین و پیشرفته‌ترین فناوری‌ها استفاده کند. سیستم ارتباطی ویپ(VoIP) برای ارتباطات تجاری مدرن کاملاً ضروری است. این سیستم با صرفه‌جویی در هزینه‌ها، فضا و ارائه خدمات سریع در محدوده زمانی مناسب برای تمام کسب‌وکار‌ها پیشنهاد می‌شود. سامانه مرکز تماس الوویپ با ارائه خدمات سیستم VoIP به نیاز مرکز تماس سازمان ها پاسخ می‌دهد و امکان را برای دورکاری و ارتباط بین شعب فراهم می‌کند.

سوالات متداول

۱. چه کسب‌و‌کارهایی بیشتر به نرم افزار مرکز تماس ویپ نیاز دارند؟
با توجه به اینکه مرکز تماس نقش بسیار مهمی در ارتباط با مشتریان دارد، پس هر کسب‌وکاری با هر مدل بیزینسی نیاز به مدیریت مرکز تماس خود دارد.
۲. نرم افزار ویپ چه کاری برای من انجام می‌دهد؟
شما به کمک نرم افزار VoIP می‌توانید واحدهای فروش، پشتیبانی، امور مشتریان و هر واحد دیگری را به شکل هوشمندانه‌ای مدیریت کنید. برخی از ویژگی‌های نرم افزار VoIP که به مدیریت مرکز تماس سازمان شما کمک می‌کند شامل یکپارچه‌سازی با نرم‌افزارهای مدیریت مشتری CRM، گزارش‌گیری از تمام رویدادهای مرکز تماس، امکان رصد لحظه به لحظه رویدادهای مرکز تماس، مدیریت صف‌های تماس، مدیریت زمان انتظار مشتریان، ضبط تماس‌های ورودی و خروجی، امکان مدیریت تیم دورکاری، برقراری ارتباط بین شعب مختلف شرکت است.
۳. تفاوت ویپ و سانترال در چیست؟
ویپ و سانترال در زمینه‌های مختلفی با هم تفاوت دارند. از جمله مهم‌ترین این تفاوت‌ها می‌توان به تفاوت در زیرساخت، در توسعه و گسترش، در هزینه راه اندازی مرکز تماس، در امکان شخصی‌سازی و در پروتکل های اتصال به سیستم اشاره کرد.
۴. آیا بدون اینترنت هم می‌توان از نرم افزار ویپ استفاده کرد؟
بله امکان‌پذیر است. تنها در صورت دورکاری یا برای برقراری ارتباط بین شعب از طریق اینترنت، شما نیاز به استفاده از اینترنت خواهید داشت.
۵. محدودیتی برای استفاده از سیستم تلفن VoIP وجود دارد؟
خیر. عملا هیچ محدودیت عملی در استفاده از سامانه الوویپ ندارید. شما می‌توانید هر تعدادی که می‌خواهید به تعداد مورد نیاز تماس برقرار کنید. همچنین با رشد کسب و کار شما، به راحتی می‌توانید بدون هزینه مازاد مرکز تماس خود را توسعه و گسترش دهید.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید