مشاوره رایگان 021 - 49254

تفاوت ویپ و سانترال

تفاوت ویپ و سانترال چیست؟

تفاوت ویپ و سانترال چیست؟ این سوالی است که بسیاری از افراد هنگام راه اندازی مرکز تماس در شرکت خود با آن مواجه می‌شوند. البته برخی از سازمان‌ها هم می‌خواهند مرکز تماس خود را بروزرسانی کنند به همین دلیل به دنبال آن هستند که بدانند تفاوت ویپ و سانترال چیست. بروزرسانی و راه اندازی مرکز تماس این روزها به دلیل تغییر فرهنگ و شیوه ارتباطی جامعه توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. به عبارتی می‌توان گفت مرکز تماس به نقطه اتکا هر سازمانی تبدیل شده است. حال با توجه به اهمیت موضوع ما در این مقاله می‌خواهیم به تفاوت ویپ و سانترال بپردازیم تا شما بتوانید نگاه بازتری نسبت به بروزرسانی یا راه اندازی مرکز تماس خود داشته باشید.

ویپ یا سانترال

بروزرسانی و راه اندازی مرکز تماس در شرکت‌ها یکی از خواسته‌های اساسی و مهم آن‌هاست و به همین دلیل مدیران این مجموعه‌ها تمایل دارند تا اطلاعات کاملی در خصوص خدمات مرکز تماس، تجهیزات و هزینه‌های آن در دست داشته باشند. ما برای اینکه بتوانیم در این مسیر به شما کمک کنیم مجموعه‌ای از این اطلاعات را در اختیار شما قرار خواهیم داد. در اینجا برای اینکه شناخت کاملی نسبت به مسائل پیرامون یک مرکز تماس داشته باشیم، به بررسی تفاوت ویپ و سانترال خواهیم پرداخت. برای اینکه تفاوت ویپ و سانترال را بهتر بشناسیم، ابتدا هر یک از این موارد تعریف خواهیم کرد. پس با پاسخ دادن به این دو سوال شروع می‌کنیم " سانترال چیست؟ ویپ چیست؟"

راه اندازی مرکز تماس PBX

 قبل از پرداختن به تفاوت ویپ و سانترال بهتر است به بررسی PBX بپردازیم. شرکت‌ها و سازمان‌ها برای ارتباط با افراد داخل و خارج شرکت نیاز به راه اندازی مرکز تماس برای مجموعه خود دارند. این مرکز تماس که با عنوان PBX شناخته می‌شود مخفف Private Branch Exchange است و در واقع مانند یک مرکز تلفن عمل می‌کند. با راه اندازی مرکز تماس PBX پرسنل یک مجموعه به طور مشترک از خط شهری تلفن استفاده می‌کنند و نیازی نیست برای همه افراد شاغل در سازمان خط تلفن جداگانه خرید. اکنون که یک دید کلی نسبت به مرکز تماس پیدا کردید، به سراغ تعریف ویپ، سانترال و تفاوت ویپ و سانترال خواهیم رفت.

سانترال چیست؟

به طور کلی دو روش برای راه اندازی مرکز تماسPBX وجود دارد که یکی از این مدل‌ها روش سخت‌افزاری است که در اصطلاح فنی به مرکز تماس PBX، مدل سخت‌افزاری یا سانترال می‌گویند. اصولا مرکز تلفن سانترال برای بهره‌برداری به یک سری تجهیزات سخت‌افزاری مانند دستگاه سانترال، کارت تلفن، تلفن سانترال و برخی تجهیزات دیگر نیاز دارد.

ویپ چیست؟

روش دومی که در راه اندازی مرکز تماس PBX مورد استفاده قرار می‌گیرد روش نرم‌افزاری نام دارد. این مدل که تحت عنوان VOIP (Voice Over Internet Protocol) شناخته می‌شود صدا را بر بستر شبکه انتقال می‌دهد. در این روش هر نوع صدایی که بر بستر شبکه از کلاینتی به کلاینت دیگر منتقل شود از سیستم VOIP استفاده می‌کند. کارایی ویپ برای کسب‌و‌کارهای بزرگ به گونه‌ای است که به زودی جایگزین تلفن‌های سنتی در بسیاری از شرکت‌ها خواهند شد. اکنون به سراغ بررسی تفاوت ویپ و سانترال خواهیم رفت. با ما در ادامه همراه باشید.

تفاوت ویپ و سانترال

تفاوت ویپ و سانترال را از نظر تفاوتی که در ساختار، کارکرد و نحوه ارائه خدمات دارند می‌توان بررسی کرد. ما در اینجا چهار تفاوت سانترال و ویپ را با هم بررسی خواهیم کرد تا شما هنگام راه اندازی مرکز تماس بتوانید تصمیم درستی برای مرکز تلفن خود بگیرید.

تفاوت سانترال و ویپ در زیرساخت

اولین موردی که در خصوص تفاوت ویپ و سانترال می‌توان گفت بحث مربوط به زیرساخت این دو مرکز تلفن است. تفاوت در بستر ارتباطی این دو اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین عنصر تفاوت ویپ و سانترال به حساب می‌آید. سیستم ارتباطی ویپ به صورتی است که همه ارتباطاتی که با نرم‌افزارها و سخت‌افزارها دارد بر اساس IP تنظیم می‌شود. به عنوان مثال شما با استفاده از سیستم ویپ می‌توانید مرکز تماس خود را با نرم‌افزارهای حسابداری و مدیریتی مانند CRM به راحتی یکپارچه‌سازی کنید. اما تفاوت ویپ و سانترال در اینجاست که سیستم سانترال برای برقراری ارتباط با سایر نرم‌افزارهای درون یا برون سازمانی با محدودیت همراه است. دلیل آن هم نوع بستر ارتباطی این مدل از مرکز تماس است. شما برای برقراری ارتباط با تلفن‌ها یک جفت سیم نیاز دارید که از دستگاه سانترال به تلفن متصل شده باشد. به عبارتی دیگر تمام ارتباطات به صورت فیزیکی و بر بستر آنالوگ اتفاق می‌افتد. این موضوع یکی از دلایلی است که باعث ایجاد محدودیت در یکپارچه‌سازی مرکز تماس سانترال با سایر نرم‌افزارها می‌شود و تفاوت ویپ و سانترال را نشان می‌دهد.

تفاوت ویپ و سانترال در توسعه و گسترش

از دیگر مواردی که نشان‌دهنده تفاوت سانترال و ویپ است به بحث توسعه پذیری مرکز تماس می‌توان اشاره کرد. پیش‌تر گفته شد که مهم‌ترین تفاوت ویپ و سانترال بستر ارتباطی آن‌هاست که این موضوع به بحث توسعه و گسترش مرکز تماس می‌انجامد. شما اگر بخواهید شرکت و سازمان خود را توسعه دهید سانترال به طرق مختلف برای شما مانع تراشی خواهد کرد. نه اینکه بگوییم سیستم سانترال به طور کامل مانع گسترش و پیشرفت شرکت شما می‌شود، خیر. اما مسیر را برای شما بسیار دشوار خواهد ساخت. به عنوان مثال اگر بخواهید یک تیم دورکاری در سازمان خود تشکیل دهید، قطعا سیستم سانترال شما را با چالش‌های مختلفی روبرو خواهد کرد. در مقابل یک سیستم ویپ به دلیل ویژگی ارتباطی که دارد، مسیر توسعه و گسترش سازمان شما را هموار می‌سازد و این یک موضوع مهم در بحث تفاوت ویپ و سانترال است. برای مثال شما می‌توانید تیم دورکاری خود را بدون محدودیت مدیریت کنید، شعب مختلف خود را با یکدیگر متصل یا حتی بدون محدودیت مکانی و زمانی از سیستم ویپ استفاده کنید.

تفاوت سانترال و ویپ در هزینه راه اندازی مرکز تماس

موضوع دیگری که در بحث تفاوت ویپ و سانترا می‌خواهیم به آن بپردازیم، بحث هزینه راه اندازی مرکز تماس است. طبیعتا راه اندازی مرکز تماس نیاز به امکانات و تجهیزات مختلفی دارد. اما زمانی که صحبت از هزینه راه اندازی مرکز تماس می‌‌شود باید به این مسئله هم توجه کرد که آیا مبلغی که برای راه اندازی مرکز تماس هزینه می‌کنیم ارزش و دست‌آورد مناسبی برای ما دارد؟ به طور کلی تفاوت زیادی در هزینه راه اندازی مرکز تماس ویپ و سانترال وجود ندارد، اما دست‌آوردی که سیستم ویپ برای ما دارد، آن‌قدر زیاد است که تفاوت ویپ و سانترال را بسیار پررنگ می‌کند. امکاناتی که داشبور سامانه ویپ در اختیار شما قرار می‌دهد روند مدیریتی شما را کاملا تغییر می‌دهد. به کمک سامانه ویپ می‌توانید نظارت کاملی بر عملکرد مجموعه خود داشته باشید، فرآیند کار را در لحظه رصد کنید، صف‌های تماس را مدیریت کنید، در ساعات خارج از تایم کاری پاسخگوی مشتریان باشید. این مزیت‌ها آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان همه آن‌ها در این مقاله گنجاند. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه اطلاعات دقیق‌تری در این خصوص به دست آورید مقالات "دلایل استقبال شرکت‌ها برای استفاده از سامانه Voip" و "بررسی شاخص کلیدی عملکردمرکز تماس" را مطالعه فرمائید.

تفاوت ویپ و سانترال در امکان شخصی‌سازی

آخرین موردی که در تفاوت ویپ و سانترال می‌خواهیم به آن بپردازیم امکانات شخصی‌سازی و ماژول‌های اختصاصی ویپ است. سیستم سانترال به دلیل آنکه بر بستر آنالوگ طراحی شده است امکانات شخصی‌سازی خاصی ندارد اما یک سیستم ویپ ماژول‌های مختلفی برای مدیریت بهتر مرکز تماس به شما ارائه می‌دهد. ازجمله مهم‌ترین این ماژول‌ها که تفاوت ویپ و سانترال را هم به راحتی نشان می‌دهند می‌توان به ماژول‌های مرا دنبال کن، نظرسنجی، اتصال مجدد، درخواست تماس، شنود و نجوا، توزیع تماس، کنفرانس و بسیاری ماژول‌های دیگر اشاره کرد.

سخن‌پایانی

هدف ما از نگارش این مقاله نشان دادن تفاوت ویپ و سانترال بود که در این مسیر ابتدا به تعریف سیستم سانترال و ویپ پرداختیم. سپس برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو سیستم را ذکر کردیم. از جمله مهم‌ترین تفاوت ویپ و سانترال می‌توان به بحث زیرساخت این دو سیستم، توسعه و گسترش آن‌ها، هزینه راه اندازی مرکز تماس و امکان شخصی‌سازی و ایجاد ماژول‌های اختصاصی اشاره کرد. این تفاوت‌ها به گونه‌ای هستند که باعث ایجاد تغییر و تحول در ساختار مدیریتی مجموعه‌ شما می‌شوند. به طور کلی آنچه که از این بررسی‌ها در خصوص تفاوت ویپ و سانترال می‌توان نتیجه‌گیری کرد این است که سیستم مرکز تلفن ویپ با اختلاف برتر از سیستم سانترال است.

نظر خود را بنویسید